Gábor Lázár Boundary Object album
2022. május 14., szombat, 21:25
lemez zene ajánló lemezajánló zeneajánló
Megjelent Gábor Lázár valós időben rögzített és további szerkesztések nélküli albuma, aminek szédítően instabil ritmus- és hangszínkísérletei a hang plaszticitásában gyönyörködnek.
A szinuszhullámok a zene vére és zsigerei, és ezt senki sem tudja jobban, mint az elektronikus zenék szerzői. Az 1970-es évek úttörői kivonással építették fel a műfajt, tehát különféle analóg eszközökkel eltávolították a hullámokat a hullámformákból, hogy hátborzongató, hangokat kovácsoljanak. Ötven évvel később Lázár Gábor magyar producer ennek az ellenkezőjét teszi: hullámokat rétegez egymásra, feltérképezetlen hangszíneket alkotva a kemény, kígyózó, előremutató lemezek szívében.
Ennek a módszernek, az additív szintézisnek aligha Lázár az ötletgazdája - így működik például az évezredes orgona is, de a legújabb, Boundary Object című albumán a 32 éves producer démoni komplexitással manipulálja digitális hangszereit, még több figyelmet szentelve a hangszínnek, mint a ritmusnak, és minden foltot eltorzít, mint egy bűvész, aki különböző formájú léggömböket készít. Az album egy finom határvonalon halad a precíz és a klinikai között, de végül megtanít bennünket a sajátos szókincsére, hiszen a 34 percének végére úgy tűnik, hogy ez a szószedet egy egész nyelv távoli lehetőségét rejti magában.
Az anyag Lázár stílusában, technológiailag és egyéb téren is váltást jelez. A producer legutóbbi pár albumát, a 2018-as Unfold-ot és a 2020-as Source-ot a Logic, a mindenütt jelenlévő szoftver segítségével programozta be, amelybe a budapesti klubokba látogató fiatal beat-fuvarozóként vágta a fogát. Tele kanyargós technóval, így ezek a kiadványok mélységesen élvezetesek és kacéran nosztalgikusak voltak. Lázár mégis nagyobb kontrollra vágyott, így a végtelenül testreszabható Maximális szoftveralkalmazással készítette el legújabb lemezét. Az album a hangzás plaszticitásával gyönyörködtet, és olyan szempillantás alatt történő, komoly technológiai elmélyülést kínál, amilyennel pályafutása kezdete óta nem próbálkozott.
Lázár számára ez az átláthatatlan nyelvezet veleszületett: minden számot valós időben adott elő, majd szerkesztetlenül adta ki a felvételeket. Számítógépes programjainak kifejező eszközkénti használata ütközik az elektronikus szférában a "természetességről" folytatott hétköznapi beszélgetésekkel - ez a kifejezés általában a szívdobbanásszerűen dübörgő négyes ritmusokra vagy akusztikus érzetű digitális hangszínekre utal.
De mi a természetesség, és hogyan lehet a zene természetellenes, ha csak hullámok gyűjteménye, amelyek periodikusan mozognak? Lázár hangzása koncepciójában nyersebb, mint társaié, és olyan engesztelhetetlen, lenyűgöző módon manipulálnak, amelyet a legtöbb producer soha nem próbálna meg. Ami igazán megkülönbözteti őt, az egyrészt az egyetemes vonzerő, másrészt az organikus szellemiség: művészetét annak minden permutációjában használja fel, hogy önmaga legyen.
Tracklist
1. Boundary Object I 04:35
2. Boundary Object II 04:46
3. Boundary Object III 04:25
4. Boundary Object IV 04:16
5. Boundary Object V 04:22
6. Boundary Object VI 03:35
7. Boundary Object VII 04:17
8. Boundary Object VIII 03:25
pitchfork.com/artists/gabor-lazar
További cikkek: