Furutech FA-AlphaS22 és FA-13S analóg interkonnekt kábel teszt
A hibák nélküli hang keresése
2024. június 11., kedd, 11:45
Furutech audio hifi kábel RCA kábel XLR kábel hifi kábel Furutech kábel Furutech teszt kábel teszt hifi kábel teszt RCA kábel teszt Furutech kábel teszt
A hifi rendszer használójának logikus célja, hogy jó minőségben tudja hallgatni kedvenc zenéit. Mindenki számára más jelenti a "jót", ami nemcsak vásárlók, hanem gyártók esetében is értendő. A Furutech szerteágazó kínálatában rengeteg opció létezik, erős középkategóriától a csillagos égig. Kipróbáltunk kettőt a japán cég analóg összekötő kábelei közül, melyek magyar viszonylatban a legnépszerűbbnek számítanak.
Ízlésre hangolva
A hifi világban két fő irány viselhető meg. Az egyik (minimalisták asztala) olyan rendszereket tartalmaz, melyek egybeépített jellegűek. Minél kevesebb doboz és kábel, a lehető legmagasabb felhasználói kényelemmel és modern funkciókkal. A másik irányt nevezhetjük klasszikus vonalnak, ami alatt a diszkrét eszközök értendők (vagyis külön hangfal, erősítő, lejátszó). Ez a tudatosan kísérletező maximalisták játszótere, ahol szinte minden összetevő befolyásolja a végeredményt. Egy diszkrét eszközökből álló lánc esetében általában legalább egy pár analóg összekötőkábel is szükséges.
Többnyire ilyet kell beilleszteni (csak példaként) elő- és végerősítő, lejátszó és erősítő, forrás és aktív hangfal, vagy processzor és mélyláda közé. A Furutech kínálata temérdek kábelt és csatlakozót tartalmaz, melyekkel bárki minőségi jelátvitelt tud biztosítani sztereó vagy házimozi rendszere számára. A jelen írás szereplői szimmetrikus kivitelűek, kimondottan analóg jelátvitelre szolgálnak. Mivel folyóméterre kapható termékekről van szó, a vásárló tudja eldönteni, hogy milyen hosszúságra (akár centis pontossággal) és csatlakozóra tart igényt. Utóbbi lehet RCA vagy XLR. A KáCsa Audió, mint hivatalos Furutech forgalmazó, mindkét csatlakozó fajtával szerelt kábelt adott a tesztelésre, hogy árnyaltabb véleményt alkossunk.
Furutech titkos recept
Az FA-13S és FA-AlphaS22 közti fő különbség a bennük lévő vezetőszál. Az olcsóbb, zöld színű kábel tömör Alpha mikro-OFC, a lila pedig sodort Alpha OCC rézszál segítségével továbbítja a jelet. Az OFC és OCC közti különbségről korábban is esett szó, de mit jelent az Alpha eljárás? Röviden: kétlépéses, extrém alacsony hőmérsékleten történő folyamat, melynek során mínusz 196 és 250 fok közötti folyékony nitrogénnel vagy héliummal kezelik a fémanyagot. A második lépés Ring Demagnetization néven ismert, célja, hogy minden mágneses töltöttséget eltávolítsanak a vezetőanyagokból. Utóbbi szabadalmát a japán Sekiguchi Machine Sale Co. birtokolja, a Furutech pedig engedélyezett használója a technológiának.
Felkészülés a párbajra
A kipróbáláshoz olyan sztereó láncot állítottunk össze, mely a kábelekhez mérten még felsőbb szintet képviselt. Azért döntöttünk így, hogy biztosan ne a fő eszközök legyenek gyenge láncszemek. Annak érdekében, hogy tisztán az IC jelre irányuljon a fókusz, nem hangfal, hanem fejhallgató alapú hifire esett a választás. A kísérlet során alkalmazott eszközöket egy héttel korábban beüzemeltük és minden nap használtuk, így volt idő az "alapállapotot" alaposan megismerni, megszokni. Bejáratott szettünk az alábbi elemekből állt:
- Fejhallgató: Austrian Audio The Composer
- Fejhallgató erősítő: Austrian Audio Full score one (teszt hamarosan)
- Lejátszó: Reavon UBR-X200
- DAC: RME ADI-2 DAC fs
- Alap RCA kábel: LessLoss C-MARC
- Koaxiális kábel (DAC és lejátszó közé): LessLoss C-MARC
- Tápkábel (erősítő és lejátszó): Furutech FP-S022N
A lista alapján látszik, hogy nem törekedtünk teljes Furutech kábelezésre (bár annak hatása is megérne egy cikket), ehelyett tudatosan olyan modellekre esett a választás, melyek évek óta részei az AV-Online-os referenciáknak. Úgy teszteltünk, ahogy bármelyik potenciális vásárló tenné, amennyiben kölcsön venné a KáCsa Audiótól a szóban forgó kábeleket. Kivettük az alap RCA kábelt, beillesztettük helyére az FA-13S-t és meghallgattuk egy jól ismert zeneszám részletét. Ezt követően az S22 következett. Hogy biztosra menjünk, még egyszer átváltottunk a 13S-re, majd visszatértünk az alap kábelhez. Ugyanezt elismételtük egy másik számmal. Az első darab Gregory Porter - Holding On c. műve volt (gyári CD-ről). A második J.S. Bach: Cantate No.29 "Wir danken dir, Gott, wir danken dir", BWV 29 c. darabja, melyet Olivier Latry adott elő orgonán, a Notre Dame falai közt (gyári SACD).
Szubjektív tapasztalatok
A Furutech FA-13S (zöld színű) eredményezte mindegyik kábel közül a legszínesebb és erőteljesebb hangzásvilágot. A magas frekvenciás részleteket közvetlenebb módon adta át és több kontraszttal. A basszus dúsabb és töményebb volt. A referencia kábelhez képest apró elváltozásokat, egyszerűsítéseket eredményezett, melyek inkább a térhatást, a sztereó középpontot befolyásolták, de ezzel párhuzamosan az alapkaraktert is élénkítették. Erőteljessége úgy értendő, hogy Gregory Porter hangját markánsabban közölte. Mint amikor egy Instagram szűrővel felerősítik a színeket és vinyetta effektussal a középpont jobban kiemelkedik (cserébe a félreeső, hátrébb lévő részletek mélysége lecsökkent).
Annak ellenére, hogy csak párezer forint/méter különbség volt a két modell között, a mi rendszerünkben azonnal érzékelhető, kiegyensúlyozottabb hangzást és jobb térmélységet kaptunk az FA-AlphaS22 (lila színű) beillesztésével. Le kell szögezni, hogy az FA-13S alkalmazásával is remek hangminőségben volt részünk, de a nyomottabb tér hiányérzetet okozott, ha visszaléptünk az olcsóbb alternatívára. Lila rokonának beillesztése segített lehántolni néhány elemet, melyek szubjektív megítélésünk szerint feleslegesen tarkították vagy fedték a zene egészét. Oliver Latry mesteri orgonajátéka a zöld Furutech tolmácsolásával is eleve fantasztikus részletességgel és energiával jött át. Az AlphaS22 viszont kitártabb atmoszférával, végre nem összenyomott színpadon jelenítette meg ugyanazokat a zenei részleteket. Kevésbé töménynek érzékeltük az orgona mélyhangját és a térméretezés, a monumentális hangszer visszhangja élethűbb volt általa.
A meghallgatás egyik legérdekesebb pillanata volt, amikor az FA-AlphaS22 után a több, mint kétszerannyiba kerülő LessLoss C-MARC továbbította a jelet. Nem meglepő módon azzal kaptuk meg a legtisztább, átlátszóbb hangzást. A lila Furutech kábel picit gyengédebb módon kezelte a legmagasabb frekvenciákat, a Gregory Porter nótát pedig enyhén lágyabb összképpel adta át (ami egyébként még kellemesebbé tette a hallgatói élményt). A LessLoss egyenesebben rámutatott a háttérben lévő részletekre, ami még csupaszabb és élethűbb eredményt adott. Jobb volt a tértisztaság, de nem olyan óriási mértékben, amit meghallgatás előtt, a kétszeres felár alapján feltételeztünk.
Megjegyzés: érdekesség, hogy a csatlakozó is befolyásolta a hangminőséget. Az FA-AlphaS22 KáCsa XLR dugóval szerelt változata inkább a dinamikus részletekre irányította figyelmünket. A hozzá képest eltérő anyagú (és Alpha eljárással kezelt) Furutech FP-106G RCA dugóval szerelt alternatíva viszont jobban mutatta a tér mélységét. Porter esetében jobb volt a hangszerel elkülönítése és szebb általános textúrát adott, különösen az orgonafelvételnél. Ezen a ponton azt hittük, hogy a lánc szimplán RCA kapcsolattal nyújtott jobb hangminőséget, amit korábbi rendszerekkel szerzett tapasztalatok után meglehetősen értetlenül konstatáltunk. Az ellentmondás azonnal megszűnt, amikor az olcsóbbnak számító FA-13S (amit pont fordítva szereltek fel, tehát KáCsa RCA és Furutech XLR dugókkal) esetében, hajszálnyit, de a szimmetrikus kapcsolattal értünk el - számunkra - jobban tetsző részletességet.
Záró gondolatok
Amit leszűrtünk ebből, hogy a Furutech FA-AlphaS22 elképesztően kedvező ár/érték arányt képviselt. Arányaiban nem sokkal magasabb áron egyértelműen finomabb zenei felbontást nyújtott, mint a Furutech FA-13S. Utóbbi szerintünk olyan belépő/középkategóriás rendszerekben előnyös, ahol túl lágy az összkép és a kábelezéssel szeretnék kicsit markánsabb, határozottabb irányba terelni a karaktert.
A kipróbálás arra is rámutatott, hogy ugyanaz a kábel XLR dugóval, a valós szimmetrikus jelátvitel ellenére is okozhat kevésbé tiszta hangzást, mint RCA csatlakozóval. Bizonyos szint fölött minden egyes fémdarab jelentőséget kap, amin jelet akarunk továbbítani. A cikkben említett kábelek demó darabok, melyeket a KáCsa Audió munkatársaival történő előzetes egyeztetéssel bárki kipróbálhat saját rendszerében is. Természetesen a vásárolni kívánt kábelre bármilyen eltérő csatlakozó kérhető.
Összességében mindkét kábel remek zenei élményt nyújtott, a benyomások nem feketén-fehéren jók vagy rosszak voltak, inkább az erőteljesség és részletesség közti mérleget billegették. A Furutech FA-13S is lehetővé tette az elmélyült zenehallgatást, de a Furutech FA-AlphaS22 profibb módon feltárta zenében lévő részleteket, minimális feláron. Ha az eddig kipróbált kábelekhez viszonyítjuk, azokhoz mérten remek ár/érték arányt képvisel, így nyugodt szívvel jár neki egy Ajánlott Vétel cédula.
Furutech FA-AlphaS22 analóg interkonnekt kábel
Műszaki adatok
Vezető: | sodort Alpha OCC |
Szigetelés: | polipropilén (fehér, piros) |
Belső kivitel: | 2 csavart mag pamut csillapító |
Határoló réteg anyag: | papírszalag |
Árnyékolás: | Alpha réz fonat |
Külső köpeny: | lila PVC |
Teljes külső átmérő: | 9 mm |
Ár (a cikk megjelenésekor): | 25 670 Ft/m |
Forgalmazó: |
KáCsa Audió Kft. +36-1-220-9100 +36-30-884-1234 1164 Budapest, Rádió utca 1. |
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Ár/érték arány: |
Furutech FA-13S analóg interkonnekt kábel
Vezető: | tömör magos Alpha mikro OFC |
Szigetelés: | polipropilén (fehér, piros) |
Belső kivitel: | 2 csavart mag pamut csillapító fonállal |
Határoló réteg anyag: | papírszalag |
Árnyékolás: | 0,12 mm-es Alpha réz fonat |
Külső köpeny: | sötétzöld PVC |
Teljes külső átmérő: | 8 mm |
Ár (a cikk megjelenésekor): | 18 140 Ft/m |
Forgalmazó: |
KáCsa Audió Kft. +36-1-220-9100 +36-30-884-1234 1164 Budapest, Rádió utca 1. |
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Ár/érték arány: |
További cikkek: