Furutech ADL GT40a USB DAC és ADC teszt

Kalandozások analóg és digitális téren

2023. december 30., szombat, 23:45

Furutech ADL audio hifi ADC DAC USB DAC phono DAC DA konverter fejhallgató erősítő DAC teszt Furutech teszt Furutech DAC ADL DAC USB DAC teszt fejhallgató erősítő teszt

A Furutech leányvállalataként tevékeny ADL több, mint tíz éve mutatta be nemzetközileg elsöprő sikerű eszközét, a GT40-et. Egyedülálló termék volt, mert a fejhallgató erősítő és USB DAC funkció mellett egy phono előerősítővel és A/D konverterrel is kiegészítették. Általa bárkinek lehetősége nyílt arra, hogy audiofil minőségben digitalizálja vinyl gyűjteményét. Így a Furutech képes áthidalni egy szakadékot az analóg és számítógép preferenciájú hifi barátok között. Most kipróbáltuk, mire képes a kis hifi svájcibicska ráncfelvarrott utódja!

Furutech ADL GT40a DACFurutech ADL GT40a DACFurutech ADL GT40a DACFurutech ADL GT40a DAC tesztFurutech ADL GT40a DAC frontFurutech ADL GT40a DAC hátlapFurutech ADL GT40a DAC hátlapFurutech ADL GT40a DAC

Mit tud?

Az ADL GT40a egy számítógépek mellé beilleszthető USB DAC és ADC. Egy analóg bemenetet tartalmaz, az oda érkező hangot USB-n képes küldeni a számítógépnek. Így lehetőség nyílik bármilyen analóg forrás digitalizálására, lementésére: lehet az rádióműsor, vinyl hanglemez, vagy akár egy hangszer hangja is. Emellett egy finoman forgatható jelszint vezérlő (vagy, ahogy sokan nevezik, hangerő szabályzó) és fejhallgató erősítő ugyancsak része a szolgáltatásainak. 16 és 300 Ohm között bármilyen fül- és fejhallgatót (a jelenlegi kínálat 99%-a) képes maradéktalanul hajtani.

A Furutech fő profilját kábelek, csatlakozók és tápszűrők képezik, ezért talán nem meglepő, hogy az eszköz prémium minőségű RCA bemeneteket kapott. Háza egy hétköznapi USB DAC-hoz képest vaskosabb fémlapokból készül és méretes gumitalpakon áll.

Furutech ADL GT40a DAC hátlap

Mi változott?

Ha egymás mellé kerül a GT40 és GT40a fotója, több módosítás is látható. Az előd főkapcsolóját a bemenetválasztó alá tették, ami szemlátomást az ADL szerint sem volt logikus döntés. A friss készülék már a jobban kézreálló, felső gombbal kapcsolható ki és be. Emellett a bemenetválasztó feliratát is érthetőbbre cserélték. Benyomva pirosan világít és az analóg bemenet jelét teszi hallhatóvá. Kiengedve kék színre vált és az USB DAC hangját továbbítja. Változtattak a jelszint vezérlő (hangerő szabályzó) külső részén. A korábbi, precízen esztergált darab szép volt, de a mostanin kevésbé csúszkálnak az ujjak, enyhén érdesebb tapintású, miközben változatlanul fém. Újdonság a Clip Signal felirat is, mely alatt piros LED világít, ha az analóg bemenetre érkező jel túlvezérelt.

Furutech ADL GT40a DAC

A hátsó oldalon átrendezték a csatlakozókat, az RCA kimenet és bemenet távolabb került egymástól és a tápcsatlakozótól is. A külső tápegység már nem 9, hanem 15 voltos. Kiegészítették a beállítási lehetőséget egy hangfelvételi jelszint csillapító (RecAtt/db) kapcsolóval, amely 0 dB, 6 dB és 12 dB között állítható. Ha az említett Clip Signal LED pirosan figyelmeztet, e kapcsoló segítségével növelhető a csillapítás mértéke. Szétválasztották a bemenet vonalszintű/phono és MM/MC kapcsolóit (mindkét hangszedő típust támogatja az eszköz), ami ugyancsak jó döntésnek bizonyult.

Furutech ADL GT40a DAC hátlap

A belső alkatrészeket illetően annyi bizonyos, hogy a DAC és ADC IC chip már nagyobb felbontású (név szerint Cirrus Logic CS4270), a korábbi 96 kHz/24 bit helyett akár 192 kHz/24 bit mintavételezésre is alkalmas. Elképzelhető, hogy a Furutech más áramköri részeken is eszközölt módosításokat, de további konkrétumokat hivatalosan nem tettek közzé.

Megjegyzés: Némely magasabb kategóriás, több kimenetes DAC-októl eltérően a GT40a egyidejűleg továbbít jelet a fejhallgató és RCA kimenetére. Füles csatlakoztatása esetén nem némítja le a hátsó kimenetet. Ez nem feltétlenül hátrány, de olyan részlet, amit egyeseknek érdemes szem előtt tartani.

Hangminőség

Az ADL GT40a iMac számítógépről fogadta a digitális, Technics SL-1500C lemezjátszóról (Ortofon 2M hangszedővel) az analóg jelet. Előbbi AudioQuest Carbon, utóbbi KáCsa KCOS-I01 kábellel volt csatlakoztatva. A meghallgatáshoz leginkább final D8000 Pro Edition és Sennheiser HD 800 S fejhallgatókat alkalmaztunk.

A GT40a alapvető karaktere arra a természetes, hiteles ábrázolásra épült, amiért elődje, a GT40 sok dicséretet bezsebelt. Viszont javult az atmoszféra megjelenítő képessége, a nagyobb mintavételezési frekvencia alapján tágasabb tér megjelenítésre volt képes, mint elődje. Mindez szubjektív vélemény, mivel a kifutott előddel közvetlenül összehasonlítani nem tudtuk. Viszont az első generációs GT40-et évekig alkalmaztuk referencia fejhallgató erősítőnek, így karaktere meglehetősen beivódott a memóriánkba. Frissesség, józan érzet, gazdag dinamika - e három pillérre folyamatosan támaszkodott a kis készülék.

Furutech ADL GT40a DAC

Diana Krall - Let It Snow c. száma kapóra jött, mert a kritikus meghallgatásra karácsony előtt sikerült sort keríteni. A dobjáték laza volt és friss, a kísérő trombiták gazdag textúrával kísérték az énekesnőt, de túlzó fényesség nélkül. Még úgy sem vált zavaróan hűvössé a zene, hogy a HD 800 S által szólalt meg, mely a rideg karakterű készülékeket általában kíméletlenül felfedi. Tesztalanyunk mellőzte a részletek túlságos kiemelését, anélkül, hogy lusta, tömör karakterbe süppedt. A final D8000 Pro Edition még tovább finomított a zenészek közti réseken és pihentetőbb, melegebb tónust nyújtott. A színpad közepe kissé közeli fókusszal épült fel, mindenesetre kellemes meglepetés volt, hogy a GT40a milyen magabiztosan, könnyedén hajtotta a vele párosított high end fejhallgatókat.

Post Malone - Wow. c. művét is meghallgattuk, hogy kiderüljön, megakad-e tesztalanyunk torkán a vadabb zsáner erősebb basszus. Korábbi tapasztalatok alapján bizonyos minőségi szint fölött egy fejhallgatós rendszer bármilyen stílussal remekel. A GT40a dinamikája és határozottsága a basszusokra szintén kiterjedt. Ha mélyhangokban sovány fülest illesztettünk hozzá (HD 800 S), akkor lemaradtunk az ütemek tömegéről, húsáról. Ekkor jól jött a final D8000 Pro Edition, vagy középkategóriás igáslovunk, a Beyerdynamic Custom One Pro. Utóbbi mélyhang erősségben a kétmilliós final-t is maga mögé utasította, cserébe színpadképe és magas frekvenciás textúrája szegényesebb volt. Mindezt csak azért kellett megemlíteni, hogy valamilyen formában érzékeltessük: a GT40a, mint sok más audiofil fejhallgató erősítő, stabil alapokat biztosít, de a hangzás legalább 50%-ban azon múlik, hogy milyen rendszerbe kerül.

Furutech ADL GT40a DAC teszt

Digitalizálás során szerzett tapasztalatok

A Furutech által ajánlott Audacity hangszerkesztő szoftver Windows és Mac rendszerű számítógépre egyaránt telepíthető. Ezzel gondtalanul archiváltuk bármelyik lemezünket. A GT40a hátsó oldalán lévő jelcsillapító kapcsolóval, illetve az Audacity beépített normalizálójával tökéletesen beállítottuk a számunkra preferált jelerősséget. A digitalizált műsort szerzői jogi okból itt nem tudjuk megosztani, de messze jobban sikerült, mint vártuk.

Dave Brubeck - Take Five c. számának általunk bedigitalizált vinyl és "bolti" magas felbontású (176 kHz/24 bit) változatát is meghallgattuk. Előbbit az mgrecords.hu, utóbbit a hdtracks.com oldalakról sikerült beszerezni. Az analóg láncról érkező jel is gyönyörű tisztasággal jelent meg. Rendkívül dinamikusan és élénken jelentek meg a hangszerek, könnyedén elmerültünk a ritmikus zongorajátékban, a magabiztos dobkíséretben és finoman telt nagybőgő játékban.

Nyitott kérdés, hogy az Ortofon 2M és Technics SL-1500C saját karaktere mennyire befolyásolta az eredményt. Annak ellenére, hogy az eleve digitális kiadás közvetlen összehasonlítással minket jobban meggyőzött (pontosabb volt a térhatás és a szaxofon jobban elkülönült), a vinyl-ről kapott hang varázsát sem vitattuk. Az analóg lemez kissé fűszeresebben, erősebb kontúrokkal és szűkebb színpaddal szólalt meg, de ahogy előbb írtuk, ebben a lemezjátszó és hangszedő ugyancsak szerepet játszott.

Furutech ADL GT40a DAC front

Végszó

A hanglemez bedigitalizálás (vagy, ahogy CD-s körökben nevezni szokták, rippelés) lehetősége nagy előnyt jelent, ha féltve őrzött ritkaságok mentése a cél. Sok régi hanglemez nem kapható digitálisan, a Spotify/TIDAL változatuk nyomába sem ér egy tisztességes analóg lánc finom részletességének. Az ADC chip meglepő hitelességgel rögzítette a lemezünkről kapott hangzást. Próbáltuk szem előtt tartani, hogy a középkategóriás Ortofon 2M hangszedő még nem a csúcsminőséget képviselte. A fenntartások ellenére dinamikus, elmélyült zenehallgatásra alkalmas, tiszta hangot kaptunk közvetlen lejátszás alatt és a bedigitalizált műsor hallgatása közben is. A lemezgyűjtő rokonoktól örökölt albumok, barátoktól kölcsönkapott ritkaságok, rádióműsorok megőrzésére ez a funkció remekül bevethető.

Az USB DAC tudása mikro-dinamikában és térhatásban egyaránt komolyan vehető szintet képviselt. Továbbá nem fókuszált olyan határozottan a magas hangokra, mint a manapság népszerű ESS chipek. Utóbbiakhoz képest szerintünk kissé levegősebb, természetesebb karaktert nyújtott. Az ADL GT40a fejhallgató erősítője remek dinamikával, térrel és frekvenciaegyensúllyal szolgálta ki a teszthez használt Sennheiser HD 800 S és final D8000 Pro Edition fejhallgatókat. Hangerőben bőségesnek bizonyult, de kis terhelésen is finom dinamikát biztosított. Hozzá kell tenni, hogy mindez a fülesek érdeme is volt. Ugyancsak elismerést zsebelt be a finoman forgatható jelszint vezérlő (hangerő szabályzó).

Hiányosságok? Az USB bemenet csak számítógépet és iOS eszközt fogad, Android egyelőre nem támogatott. Távvezérlés nincsen, szimmetrikus hangbemenet és kimenet sem része a funkcióknak. Emellett egyesek talán hálásak lennének egy optikai vagy koaxiális csatlakozóért. Az ADL viszont céltudatosan a számítógépes felhasználókat vette célba, akik esetleg hobbi szinten lemezeket is gyűjtenek. Aki magára ismer e jellemzést olvasva és 200 000 Ft körül keres egy referencia fejhallgatókkal megbirkózni képes DAC-ADC eszközt, annak nyugodt szívvel ajánlott egy próba meghallgatás. Komolyabb érdeklődők számára a KáCsa Audió Kft. előzetes egyeztetéssel otthoni teszt lehetőséget, saját rendszerben történő kipróbálást is biztosít.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.