Focal
Hangfalak egyenesen Franciaországból
2016. október 20., csütörtök, 12:45
Focal audio hifi hangfal hangszóró high end Focal hangfal Focal hangszóró hangfal gyár
Nemrég Budapesten járt Francoise Bardon, a Focal regionális értékesítési menedzsere, aki volt olyan kedves és a villámlátogatása alatt szánt egy kis időt arra is, hogy meséljen nekünk egy kicsit a francia gyárról.
Külön szeretnénk kihangsúlyozni, hogy mennyire örülünk a ránk szánt időre, hiszen Francoise Bardon tényleg csak annyi időt töltött itt, hogy néhány kereskedést bejárjon! Mi is egy budapesti boltban, az Audio Centrumban, egy pár Focal Sopra 2 társaságában beszélgettünk.
A Francia kapcsolat
Legyünk őszinték! Szívesen veszünk olyan hangfalat, ami Európában készült. Ezt az igényünket a Focal ki is szolgálja a legolcsóbb autó hangszóró családot és a legkisebb szatellit hangfalakat leszámítva, a cég termékei mind Franciaországban készülnek. Itt nem csak az összeszerelésre kell gondolni, hanem mindenre, a Focal termékek tényleg, szinte az utolsó csavarig franciák. (Bár az lehet, hogy a csavarokat Németországból vásárolják, erre nem kérdeztünk rá.) A hangszórók, a hangfalak mind-mind a cég saját gyáraiban készülnek és még az Aria modellekben felhasznált lenrost is hazai termékük. No de ne szaladjunk ennyire előre!
Az út a sikerig
A cég története 1979-ben kezdődött, amikor a hangszórógyártásban is képzett mérnök, Jacques Mahul a család finommechanikai vállalkozásán belül saját hangszórók tervezésébe és összeszerelésébe kezdett. 1980-ban már saját hangszórókat is gyártottak, majd ’88-ban beléptek az autóhifi piacra is. Mégis, a zenerajongók emlékeibe az 1995-ös év égett be leginkább, amikor az első Grande Utopia bemutatásra került. A kilencvenes évek high end világának egyik csúcsterméke volt a típus, amiről a legmenőbb magazinok is egyfajta álom hangfalként írtak. Egészen 2002-ig kellett várni a Grande Utopia második generációjának a megjelenéséig. Ekkor azonban egy újabb, meghatározó, a Focal imázsával mára összeforrt technológia is a színre lépett a berillium magassugárzó képében. Talán csak kis változás a cég életében, de hifi világában nagy visszhangja volt annak, amikor 2005-től a korábban JMlab név alatt forgalmazott hangfalakat is Focal nevet kaptak 2008-ban megjelent a harmadik generációs Grande Utopia, majd 2012-ben elkészült a Spirit One fejhallgató, ami már egyenesen vezet a jelenbe.
Ugyanis a Focal nemrég bejelentett két újabb fejhallgatót, az Elear-t és az Utopia-t amik már berillium membránokat használnak. Vagyis a francia gyártóra annyira jellemző technológia találkozott napjaink talán legnépszerűbb hifi termékkategóriájával.
A Focal hatalmas, 17000 négyzetméteres központi gyártóbázisa Saint-Étienne-ben található. Itt a harmincfős fejlesztő mérnöki csapatot is beleértve, kétszázan dolgoznak, amivel a cég egyértelműen Európa legnagyobbjai közé tartozik. Ezen kívül, van még egy harminc főt foglalkoztató egység Burgundiában, ahol a hangdobozgyártás zajlik.
Az imént említett mérnöki gárda az iparágon belül kifejezetten nagynak számít. Így lehetőség nyílik egy erősen szakosodott munkára, ahol más-más foglalkozik a keresztváltókkal, az autós és otthoni, vagy professzionális célra fejlesztett termékekkel. Ez, illetve a sok évtizedes tapasztalat és a helyi gyártóbázis együtt teszik lehetővé, hogy a Focal kevesebb prototípust kell elkészítsen egy-egy új modellhez, hogy gyorsabban elérjenek arra a pontra, ahol már tényleg csak apró finomhangolások vannak hátra. Ennek ellenére, a Focal nem cseréli gyorsabban a típusait, mint az megszokott. Inkább a tervezőasztal mellett, az alapkutatásokkal töltenek több időt, hogy minden egyes új termékkel valami igazán újat mutathassanak.
Ahogyan azt Fracoise is elmondta, a Focal büszke a DNS-ére, arra a hangra, ami a termékeikre jellemző. Ez pedig nem csak az otthoni hangfalakra igaz, de az autó hangszórókra is. Aki otthon megszerette a Focal hangját, az nem fog csalódni azokban sem.
No és mi is a helyzet az autóhifi piaccal?
Ha csak kis mértékben is, de a globális autóhifi piac, pontosabban az utólagosan beszerelt komponensek piaca csökken. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenhol egységes a csökkenés. Az északamerikai piac továbbra is felfelé ível. A Focal összességében így is jól teljesít, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a kínálatban nagy szerepe van a prémium termékeknek. Vagyis azokat beépíttetni egyértelmű minőségi előrelépés az autó gyári rendszeréhez mérve, még akkor is, ha az "márkás" volt. Tény, hogy a gyári autórádiók ma már tűrhetően, sőt akár jól is szólnak, így aki nem akar komoly hangot, az valószínűleg nem cseréli le azt, amit a Renault, Audi, vagy épp Kia beépített az autóba. Aki viszont az otthoni hifijéhez hasonló hangot szeretne, az jó eséllyel kifizeti a prémium minőségű hangrendszer árát is.
Az új, vezeték nélküli hangrendszerekkel mi a pálya?
Az új, vezeték nélküli termékekkel egy külön csapat dolgozik. A divízió neve New Media. Ám az igazat megvallva, még csak keresik a helyüket a piacon. Vagyis a vezeték nélküli hangrendszerek piacát még ma is inkább a szerényebb minőségű és árú rendszerek határozzák meg, míg a Focal által képviselt minőséget változatlanul a hagyományos hifiben keresi a vásárlók többsége. Persze a lehetőségek, a kapuk nyitva állnak a cég számára. Többek között azért is, mert ma már a Focal-hoz tartozik a NAIM Audio is, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek az elektronikák terén, pontosan ott, ahol a Focal eddig nem volt jelen. A két márka együttműködésének gyümölcsei már láthatók és hallhatók. Ilyen a Focal Dimension soundbar amit mi is teszteltünk. Nem titok, hogy a NAIM segített a Focal-nak. Persze ugyanez igaz visszafelé is.
No és mi lesz a Focal következő nagy dobása?
Nos, ez titok. Persze a 2015-ben bemutatott Sopra újításai között van néhány, ami költséghatékonyan integrálható a kisebb típusokba is. Ilyen a magassugárzó Faraday gyűrűje és a mögötte található, csillapító anyaggal feltöltött kamra, illetve ilyen a kiegyensúlyozott gumiperem is, aminek a rezonancia frekvenciáját a konkrét hangszóróhoz tervezi a Focal. Nos, ha tippelni kellene, mi első helyen a kiegyensúlyozott gumiperemre, második helyen a magassugárzó önálló légkamrájára, harmadik helyen pedig a Faraday gyűrűre tippelnénk, mint a következő, olcsóbb hangfalcsaládban is használható technológiára. Pusztán abból kiindulva, hogy ezeknek mennyire tűnik drágának a gyártása. No de ahogyan Charlie Firpo az És megint dühbe jövünk című filmben, úgy mi sem fogadunk, mert azon csak veszíteni lehet.
Bár konkrét, új modellekről nem esett szó, Francoise Bardon kiemelte az Aria modellek letisztult formáját, a rejtett csavarokat és a lenrost szendvics hangszórót. Majd elő is vett a táskájából néhány membránt. Közülük mindjárt az első, amit megmutatott, az Aria modellekben használt, Normandiában termelt lenrost volt. Mondhatnánk, hogy milyen különleges dolog, de nem az. Kézbe véve is nagyon hétköznapi anyagnak tűnik a len, ami persze cseppet sem zavaró. Ez nem high tech, hanem természetes anyag. A szendvics rétegeit szétfeszegetve azért az feltűnt, hogy az amúgy vékony és súlytalanul könnyűnek tűnő lenszálak majdnem a felét adják az anyag vastagságának. Ezek után következett a Sopra modellekben is használt "W" szendvics membrán, ami két vékony üvegszál réteg közé zár be egy réteg hab töltetet. Nos, ez ránézésre olyasmi, mintha a csomagolásként is használt, lágy habfóliát két, matt és rideg, már-már pauszpapír-szerű fólia közé zárták volna. Szerencsére nem csak nézegethettük, hanem kézbe is vehettük az alkatrészt, és ekkor jött is a döbbenet. A habtöltet ugyanis elképesztően merev és könnyű. Csak látszatra hasonlít a csomagolóanyagként használ habfóliára. Kellett egy pár másodperc, ameddig leült az élmény, ameddig tágra nyílt szemekkel csak néztük és tapogattuk az anyagot. Pillekönnyű és mégis merev…
Érdekes apróság, hogy miközben az Aria modellek lenrost anyagában természetes és elfogadott bizonyos fokú egyenetlenség, addig a Sopra modellek "W" szendvics membránjának a mintázata is szigorúan egyenletes kell legyen.
Na és ismét térjünk vissza arra, ami szívünknek annyira kedves! Ezeket a membránokat a Focal mind házon belül készíti. Nem is keveset állítanak elő belőlük! 2015-ben 280000 dinamikus hangszórót, 170000 magassugárzót és 105000 hangfalat gyártott a cég. Szép nagy számok, de az igazán döbbenetes adat nem ez, hanem az, hogy mindösszesen 2 kg tiszta berillium nyersanyagot használtak fel! Hogyan sikerült ilyen kevésből kihozni, amikor rengeteg magassugárzóban használják ezt a drága anyagot? Nos, egyrészről a berillium nagyon könnyű. Vagyis ebből 2 kg jóval nagyobb térfogatú, pontosabban, mivel vékony lemezről beszélünk, inkább nagyobb felületű, mint mondjuk a hasonló súlyú alumínium. És persze ott van a nyersanyag merevsége, ami miatt még inkább igaz, hogy kevés kell egy-egy membránhoz.
Ugyanakkor, a vékony és merev berillium lemez nehezen megmunkálható anyag. A gyári fotókon is látható, hogy azokat szinte csak nők kezelik és ők is csipesszel. Türelem, ügyes kezek és még sok-sok türelem kell ehhez a munkához.
Nem hiszi, hogy a berillium érzékeny anyag? Ne próbálja ki! Vagyis ne akarja az ujjával megérinteni az ebből készült magassugárzót! Nem véletlenül szerel elé védő rácsot a Focal!
Fejhallgatók
Az AV-Online már korábban is tesztelte a Focal fejhallgatóit, így ezekre nem is térünk részletesen. Persze az új, berillium membránnal szerelt Elear és Utopia modelleket mi is izgatottan várjuk egy alapos tesztre.
Pro Audio
Mi ugyan nem foglalkozunk a professzionális és stúdió technikával, de azt mindenképp meg kell említenünk a Focal kapcsán, hogy komoly jelenléte van ezen a piacon is.
Túl a hangfalgyártáson
Vannak, akik még ma is rácsodálkoznak, pedig már nem friss hír, hogy a Focal és a Naim egyesültek. Az angol high end elektronikáiról ismert cég 2011-ben állt össze a francia hangfalgyártóval. Ez persze közös projekteket is magával hozott, mint amilyenek a Focal és a Naim soundbarok és vezeték nélküli hangrendszerek.
Az európai óriás
17000 négyzetméteres központi üzeme már önmagában is elegendő volna ahhoz, hogy a kontinens legnagyobbjai közé soroljuk a Focalt. A saját hangfal gyártással, a Naim gyárával és azzal együtt, hogy az alkatrészekhez szükséges nyersanyagok és technológiák jelentős része is az öreg kontinens szülötte, egyértelműen az óriások közé sorolja a céget. S mindezt úgy érték el, hogy nem vállaltak minőségi kompromisszumot. Szimpatikus ez a hozzáállás.
A beszélgetésünk végén, a membránok után még előkerült egy kis dobozka, benne egy alumínium, egy titán és egy berillium hangvillával. Ezeket kézbe véve és megpendítve vált igazán kézzelfoghatóvá, hogy milyen is ez a drága nyersanyag. Mennyivel gyorsabban lecseng és mennyivel könnyebb, illetve merevebb a versenytársainál.
Tény, hogy a Focalt eddig is tiszteltük és kedveltük. A fenti információk ezt csak megerősítették. No és persze, most már nem csak a Focalnak, de Francoise Bardon-nak is nagy tisztelői vagyunk. Igaz, hogy a legtöbb kereskedelmi vezető, akivel találkozunk kedves és hozzáértő, de ez a beszélgetés, valahogy kiemelkedett a többi közül. Ennyi szeretettel és a műszaki részletek iránti szenvedéllyel ritkán találkozunk. Őszintén bízunk benne, hogy lesz még alkalmunk találkozni és beszélgetni, technikáról, piacról, újdonságokról!
További cikkek: