Focal Aria házimozi hangfalszett teszt
2018. szeptember 7., péntek, 06:05
Focal audio hifi házimozi hangfal hangszóró mélyláda hangfalszett hifi hangfal Focal hangfal Focal Aria házimozi hangfalszett hangfal teszt Focal teszt Focal hangfal teszt házimozi hangfalszett teszt Focal Aria hangfal Focal Aria hangfal
A Focal Aria hangfal család tagjaival már több, konkrétan három cikk keretén belül foglalkoztunk, de ennek ellenére érdemes mai írásunkra figyelmet fordítani, mert ilyen felállásban még nem szerepeltek nálunk.
Focal házimozi rendszerünk frontsugárzói lettek a már bemutatott Aria 926 álló hangfalak, háttérsugárzóként az Aria 906 nevezetű, szintén tesztelt állványos hangdobozok működtek, csak a CC 900 típusszámú centersugárzó az új fiú a csapatban, mert a SUB 1000 F szubbasszus sugárzóról is olvashatták véleményünket törzsvendégeink.
Bár az ismétlés a tudás anyja, mégsem másoljuk ide a korábban alaposan kivesézett csapattagokról leírtakat, tessenek rákattintani a linkekre, azokban a cikkekben mindent megtalálnak, ami egy-egy hangdobozról elmondható!
Ha rajtunk múlik, az Aria család igazi, vérbeli háttérsugárzóját, az SR 900-at választjuk a tesztelendő házimozi összeállításba és ezt javasoljuk mindenkinek, aki vásárlás előtt áll. Sajnos a forgalmazó hatalmas raktárkészletében egyetlen pár ilyen bipól hangdoboz sem akadt, be kellett érnünk a direkt sugárzókkal. Nehogy azt gondolja a Kedves Olvasó, hogy jelentős hátrányt kellett elszenvednünk, szó sincs róla, de erről majd pár sorral lejjebb mesélünk.
A CC 900 tipikus Focal centersugárzó, értjük ez alatt a formáját, ugyanis kissé tömzsi a drága. A drága jelző itt nem az árára vonatkozik, mert 160 ezer forintért kifejezetten jó vételnek tartjuk. A jó arasznyi magasság oka a középsugárzók 16,5 centis átmérője, amely pontosan megegyezik a többi hangfalban lévőkével, és természetesen nem csak a méretük azonos, hanem egymás klónjai, ezzel biztosítva az egységes hangzást. Magától értetődően az inverz dóm magassugárzó is hajszálra ugyanolyan, mint amilyen a többi hangdobozban dolgozik.
A CC 900 10,5 kilogrammos tömegét részben a méretes hangszórók adják, másrészt a masszív, MDF doboztest. Az oldallapok zongoralakk fekete bevonatúak, az összes többi érdes, úgynevezett strukturált műbőr bevonatott kapott, amin nem tükröződik a képmegjelenítő, vagy a vetítő fénye. Ez roppant fontos részlet! Ha már az oldallapok kerültek szóba, azt is megemlítjük - bár a képeken jól látható - hogy hátrafelé keskenyednek, azt a látszatot keltve, mintha a hangdoboz falai nem lennének párhuzamosak. De ez csak optikai játék, ugyanolyan, mint az összes többi Aria hangfal esetében.
A centersugárzó basszreflex szerkezetű, mindkét nagy hangszórója mögött kis átmérőjű, kerek nyílással. Kábeleket fogadó csatlakozója sem okozott meglepetést, ismerősként üdvözöltük a beüzemelés során. Mivel saját lábakkal, tappancsokkal nem rendelkezik, SuperSpikes tüskéket tettünk alá.
Az Aria hangfalak meghallgatáshoz egy igazi nagyágyút állítottunk hadrendbe, a Denon AVC-X8500H házimozi erősítőt. A filmeket és zenéket Denon DBT-3313UD és Cambridge Audio CXUHD lejátszók szolgáltatták. Mivel megnyugtatóan hosszú idő állt rendelkezésünkre és a bejáratásra nem kellett egy percet sem pazarolni, rengeteg teljes filmet és még annál is több tesztelésre kiválasztott részletet tudtunk műsorra tűzni. Mindet felsorolni értelmetlen lenne, ezért csak azokat említjük meg, amik valamiért a többinél mélyebb nyomot hagytak bennünk.
Egy ilyen rendszer szinte könyörög azért, hogy a lehető legjobb hangminőségű Blu-ray lemezeket szólaltathassa meg és mi ugyancsak vágytunk az élményre, amit sejtettünk, és ami valósággá vált. Sokat nyúzott Hit Man korongjaink, Adele, Andrea Bocelli, Celine Dion, Chris Botti, George Michael, Seal, Shakira koncertek váltogatták egymást. Simán, reggeltől késő éjszakáig tudtuk volna csodálni napjaink és a közelmúlt legnagyobb előadóművészeinek produkcióját. Utóbbiak közé a már elhunytakat soroljuk, nem csak a Wham egykori frontemberét, hanem például Donna Summert, aki több slágerét énekli el a második Hit Man lemezen. Ott éreztük magunkat a nézőtér első sorainak valamelyikében, ezt a centersugárzó transzparens, levegős hangja és az összes hangfal egymáshoz viszonyított harmóniája, koherenciája tette lehetővé. Kristálytiszta, érzelemmel teli énekhangok, precíz pozícionálás, élethű hangszerek jelentek meg előttünk akkor is, ha nem néztük a képet. A mélyláda hangja tökéletesen összefonódott a többi hangdobozéval, gyorsasága, feszessége révén minden létező hangszerhez képes volt alkalmazkodni.
Több kiadványon a veszteségmentes tömörítésű sokcsatornás (Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio) hangsáv mellett rendkívül magas bitrátájú sztereó is kiválasztható, ezeket gyakorta váltogattuk, mert kíváncsiak voltunk külön a frontsugárzókra. Az Aria 926 páros kivételesen széles színpadot rajzolt elénk, mintha a szoba felénél oldalsó hangszórók is működtek volna. A magastartomány legteteje néha a kelleténél hangyányit hangsúlyosabbá vált, ez a forrásuk, az inverz TNF dóm számlájára írható. Cserébe messze átlagon felüli részletező képességet kaptunk, a kettő kiegyenlítette egymást, valamit valamiért. A centersugárzó változatlanul elismerést érdemlően dolgozott, a dialógusok hiteles megszólaltatásával behozta a színészeket a szobánkba.
Az Aria 906 hangfalak akciófilmekkel nagyobb szerephez jutottak, mint koncertekkel, például a Den of Thieves (Gengszterzsaruk) számtalan lövöldözős jelenetében, majd a The Bourne Identity (A Bourne-rejtély) Párizs utcáin zajló autós üldözése során. Lévén direktsugárzók, méghozzá nem is akármilyen képességűek, szinte centiméteres pontossággal helyezték el a mögöttünk lévő térben az effekteket. Ide kívánkozik e hangdobozok elhelyezésének ismertetése: a Dolby és a THX ajánlásokat és a helyi adottságokat figyelembe véve, 150 cm magasságban lévő könyvespolcra, oldalra, a hallgatói vonaltól 25 centiméterrel hátrébb, a középponttól mérve 190-190 cm-re állítottuk őket. Így a Dolby Atmos tesztlemez őserdei jelenetében a fejünk fölött repült körbe a madár, pedig csak sima 5.1 felállást hallgattunk.
A SUB 1000 F másik arcát mutatta, mint korábban: a lövéseket és robbanásokat elemi erővel prezentálta, megremegtette a padlót, a kanapét és belső szerveinket. Mindezt természetesen úgy, hogy nem a valós fizikai helyéről érkezőnek tűnt a szubbasszus áradat, hanem mindig ahhoz a hangdobozhoz társult, ahová a hangmérnök keverte a stúdióban. Kellhet ennél több és jobb? Ki-ki döntse el, egy biztos, nekünk nagyon tetszett.
E rengeteg magasztalt jó tulajdonság és elismerő mondat nagymértékben köszönhető a csúcsszuper Denon erősítőnek, ami nélkül a produkció nem jöhetett volna létre. Véleményünk szerint valamelyik kisebb modellel is meg tudnák mutatni a Focal Aria hangdobozok, hogy mit tudnak, nem szükséges feltétlenül 1,25 milliós vas hozzájuk. Akinek a költségvetésébe csak az AVR-X6400H vagy a hamarosan a boltokba kerülő AVR-X6500H fér bele, az is bátran választhatja az Aria családot. Magától értetődően, számos más gyártó hasonló minőségi kategóriába tartozó készülékével remek rendszert alkothatnak, mindenki ízlése szerint döntsön, de semmiképpen ne mulassza el meghallgatni ezeket a Focalokat!