final ZE8000 MK2 TWS Bluetooth fülhallgató teszt
2024. szeptember 26., csütörtök, 22:30
final audio fülhallgató Bluetooth TWS TWS fülhallgató final fülhallgató Bluetooth fülhallgató fülhallgató teszt final Bluetooth fülhallgató final fülhallgató teszt Bluetooth fülhallgató teszt TWS fülhallgató teszt
Az első generációs teljesen vezeték nélküli fülhallgatók számos sebből véreztek, de az elmúlt 10 évben jelentős fejlődés történt. Megjelent egy kifinomultabb, prémium kategória is, melyet a 100-150 ezer forint között kapható fülesek képviselnek. Szolgáltatások és hangzás tekintetében is teljesen más szintet testesítenek meg, ráadásul egyre több gyártó jeleskedik e mezőnyben, ami fokozódó versenyt eredményez. A felkelő nap országában tevékeny final azt tűzte ki célul, hogy TWS fülhallgatója egy szimfonikus zenekar közepébe varázsolja hallgatóit. Nem kis vállalás. Vajon sikerülni fog?
final - minőséghajsza más utakon
Tavaly a Muzix kibővítette kínálatát a fül és fejhallgató specialista final termékeivel. Lehetőségünk nyílt utóbbiak bemutatására, kezdve a legnépszerűbb darabokkal. Enyhén szólva szerteágazó felhozatallal szembesültünk, melyben Bluetooth fejhallgató és audiofil igényekre kihegyezett high end egzotikum (D8000 Pro Edition) egyaránt szerepelt. A hosszas ismerkedések után egyértelműen látszott, hogy e cég szeret saját útján járni és egyedi elképzeléseket bevetni az átlagostól jobb hangzás és felhasználói élmény érdekében.
A ZE8000 MK2 jelenleg a final háza táján kapható legmagasabb minőségű TWS fülhallgató, számos különleges és praktikus részlettel. Utóbbiak közé tartozik az ultraalacsony torzítású hangszóró és hangminősége miatt választott AB osztályú erősítő (ahelyett, hogy a hatékonysága miatt preferált D osztályú alternatívát választották volna, mint a többség). Mindez kiegészül még a Rubycon PML CAP (többrétegű polimer) csatoló kondenzátoraival, melyekre alacsony torzításuk miatt esett a választás. A jelátvitel Bluetooth 5.2 kapcsolattal történik, a támogatott kodekek között pedig nemcsak SBC és AAC, hanem aptX és aptX Adaptive is szerepel.
Tesztalanyunk a nemzetközileg is számos felületen bemutatott ZE8000 utódja, második generációs kiadása. Gyártója szerint számos részletén módosítottak az új verziónak, beleértve a fülhallgató belső felépítését, a fülillesztékeket és DSP-t. Utóbbi frissítése állítólag még tisztábban megmutatja a 8K SOUND előnyét.
8K hang = digitális kalibráció a fülben
Tesztalanyunk számos funkcióval rendelkezik, melyekről alább bővebben is szó lesz még, de először a 8K SOUND nevű technológia érdemel említést. A final csapata fejlesztette ki azzal a céllal, hogy valósághűen visszakapja a hallgató egy zenekar, vagy bármilyen zene részleteit, jobb jelenlét-érzetet kapva. Mi úgy értelmeztük, hogy egyfajta DSP eljárást dolgoztak ki, ami főleg abban tér el a széles átlagtól, hogy nemcsak bizonyos frekvenciákat elemez, hanem (ahogy a gyártó fogalmaz) "minden egyes hang időegységét". A 8K SOUND kalibráció tetszés szerint bármikor ki és bekapcsolható a final telefonos alkalmazáson keresztül.
Zajkioltás, hangmódok
A final Z8000 MK2 műszaki részletein láthatóan sokan gondolkodtak fejlesztői, még többet, mint a kategóriájában kifinomultnak ható ZE3000 esetében. Utóbbihoz képest az egyik jelentős előrelépés (túl a 8K SOUND lehetőségén), hogy ez a modell aktív zajkioltást nyújt. A gyártóra jellemző egyei látásmód természetesen ezt a funkciót is megérintette. Saját algoritmus alapján működő ANC dolgozik a fülesben, mert a japánok is szembesültek a hétköznapi zajkioltó rendszerek legalapvetőbb problémáival: nyomó érzetet gyakorolnak a fülre és gyakran előnytelen irányban befolyásolják a zenei élményt. A ZE8000 MK2 ígérete, hogy a külvilág zaját nyomóhatás nélkül, kellemes komfort megőrzésével szorítja ki. Erről bővebben a Használat közben c. bekezdésben lesz szó.
Négyféle beállítással lehet használni a fülhallgatót, felhasználói ízléstől vagy környezeti viszonyoktól függően. Az egyik a korábban említett ANC mód, amely a zavaró külső zajok kizárására való. Ha ennek ellenkezőjét akarjuk (vagyis hallani szeretnénk, hogy mi történik körülöttünk), egyetlen érintéssel tudjuk aktiválni a környezeti hangérzékelő (Ambient Sound) módot. Választható ennek felerősített alternatívája, a Voice Through Mode, mellyel a fülhallgató kivétele nélkül érzékelni lehet a külső eseményeket és a kinti hangosabbá válnak, mint a hallgatott zene. A Wind-Cut Mode, ahogy neve sugallja, szélzajjal szembeni védelmet nyújt. Végül dönthetünk úgy, hogy egyszerűen csak a zárt kivitelből eredő, passzív zajszigeteléssel használjuk a fülhallgatót, elektronikus rásegítés nélkül (Noise Control OFF).
Kicsomagolás, küllem
A dobozban ízlésesen kialakított tárolórészek tartalmazták a fülest és annak kiegészítőit. Utóbbiak között találtunk öt pár különböző méretű, egyedi kialakítású szilikon fülillesztéket, a szokásos dokumentációt és egy USB-C töltőkábelt. Szép gesztus a gyártótól, hogy még a hangkivezető csőhöz is mellékelt csere porszűrőt.
A fülhallgató tárolását jókora tokra bízták, amelyen négy LED mutatta a főakkumulátor töltöttségi szintjét. Tetejét nem a megszokott módon, kagyló jelleggel felnyíló, hanem elcsúsztatható mechanikával oldották meg. Elegánsan eszközölték az MK2 kiadás jelölését: két átlós csíkkal díszítették a tok és a fülhallgatók sarkát.
A final ZE8000 MK2 meglehetősen eltérő formatervet kapott az általunk eddig kipróbált fülesekhez képest. A hangszórókamráját elkülönítették az akkumulátort és egyéb áramköröket tartalmazó kapszulától, hogy kényelmesebb alakot érjenek el. A gyártó leírása szerint hosszú távon visszavesz a komfortból, ha a belső alkatrészek nincsenek a fülbe kerülő résztől elválasztva. Ha minden egy helyen csoportosul, nagyobb méretű és tömegű lesz a fülbe helyezendő rész, ami nyomást, ezáltal kényelmetlenséget okoz.
Szubjektív, hogy kiből mit vált ki egy termék esztétikája, mindenesetre a fülesen érzékeltünk némi előnyös ázsiai befolyást. A korábban kipróbált ZE3000 tokját tudatosan a japán fürdőházakban fellelhető szappanok inspirálták. Hasonló formát kapott a ZE8000 MK2 kapszulája is, ezáltal kifejezetten jól kézre állt. A gömbkarakterisztikájú mikforonokat rejtő pálcika, mely a fülhallgatóból kiállt, a bambusz evőpálcikákra történő utalás is lehet, persze utóbbi csak saját elméletünk.
Használat közben
Az új kiadáshoz átalakított szilikonos illesztéket terveztek a final mérnökei, egy Shield Fin elnevezésű résszel, amely a stabil, kiesés mentes használatra szolgált. Nem próbáltuk az előző generációt, így nem tudtuk azzal összemérni, de határozottan jó munkát végeztek az illesztékkel. Mivel nemcsak a hallójárattal érintkezett a szilikon, hanem a fülgerinc alatti mélyedéssel is, kifejezetten puha és kellemes komfortot tapasztaltunk, viszonylag jó stabilitással. Utóbbi nyugis városi kerékpározás, laza kocogás és alapszintű konditermi gyakorlatok során nem eredményezett lazulást, kiesést, de intenzívebb testmozgás (ugrás, gyorsfutás) esetén már enyhén kimoccant a helyéről. A megfelelő méretű szilikonnal órákon át tartó, zavartalan kényelemben részesültünk, ami megfelelt a prémium kategóriával szembeni elvárásnak.
Külön említést érdemel, hogy az ANC valóban nem okozott nyomó, bántó érzést a fülnek. Hozzá kell tenni, hogy az aktív zajkioltás mértéke elmaradt az olyan "zajgyilkos" fenevadaktól, mint a Bose egyes termékei. A final ZE8000 MK2 jól hallhatóan levágott a gépjárművek, városi zajok mélyebb frekvenciáiból, de nem túl agresszív mértékben. Azt is meg kell jegyezni, hogy az egyedi szilikon illesztékkel (vagyis passzív módban) már önmagában kiszorított annyi zajt, mint egy átlagos hallásvédő szilikondugó (Alpine Party Plug-gal vetettük össze), ami abszolút dicséretes. Rendszeres telefonálóknak jó tudni, hogy a pálcikarészbe helyezett, gömbkarakterisztikájú mikrofon kiváló tisztasággal érzékelte a beszédet. Erős zajban kissé érzékennyé vált, de nyugodt körülmények között hibátlanul értett minket a másik fél.
A final Connect telefonos alkalmazáson keresztül tudtunk hang módot változtatni, például a Wind-Cut opciót csak innen értük el, a fülhallgató érintésével nem. Említést érdemel a PRO Equalizer, melynek használatával négy szoftveresen meghatározott frekvenciasáv erősségét tudtuk módosítani. A Volume Step Optimizer használatával precízebb jelszint (hangerő) vezérlést értünk el, a telefon hangerőállító gombjaira kevésbé intenzív ugrásokkal reagált a füles, ha ezt az opciót engedélyeztük. Jó tudni, hogy az érintőfelület és a fülhallgatókon lévő LED tetszés szerint kikapcsolható, valamint automatikus kikapcsolást is be lehet állítani.
Tipp: firmware frissítés előtt ne tegyük 5 percre az Auto Power OFF funkciót, különben a fülhallgató kikapcsol a procedúra közben és kezdhetjük elölről!
Aminek még örültünk volna: az érintés alapú gesztusok személyre szabásának. Összesen 13 parancsot tudtunk elérni a fülhallgatókon keresztül, ezek áttanulmányozása időbe telt. Érdemes volt vetni egy pillantást a felhasználói kézikönyvben lévő táblázatra. Az eszköz nem rendelkezett viselési szenzorral (kivételkor nem állította meg a zenét), ami bennünk ugyan nem keltett égető hiányérzetet, de a prémium kihívók zömében gyakran fellelhető e szolgáltatás.
Hangminőség
A korábban kipróbált Bluetooth fülhallgatók többségénél azt tapasztaltuk, hogy egy divatos, populáris hangzást igyekeztek nyújtani. Nagy részük egyértelműen szépített a basszuson és lágyította a magashangokat annak érdekében, hogy a tömörítéseket elfedje. Az elmúlt néhány évben jelentős fejlődés történt a jelátviteli technológiák és IEM hangszórók terén, így térhatásban jelentősen fejlődött a prémium kategória. Viszont hiába nyújtott háromdimenziós színpadot egy TWS fülhallgató, ha a frekvenciakezelése továbbra is túl elektronikus, gépies érzettel történt.
Éppen ezért nem titkolt kíváncsisággal vágtunk bele a final tesztelésébe. Már az első meghallgatásnál kiderült, hogy nem szándékozott követni a széles átlagnál kitűzött irányzatot. Fegyelmezettebb mélyhang kontrollal dolgozott, a puffogás és dübörgés helyett inkább árnyalatokra és a basszus tonalitására fókuszált. A középső frekvenciákat könnyen és erőszakmentesen ábrázolta. A magas hangok szárazabbak voltak ahhoz képest, amit a kihívók zöme nyújtott. Utóbbiak esetén általában kissé fátyolos és elkent cintányérokat, vonós hangszereket kaptunk. Azokhoz képest a final ZE8000 MK2 finomabban bontotta ki és élénkebb módon, jobb kontraszttal jelenítette meg az ilyen jellegű részleteket, beleértve a fémes zörejek lecsengéseit és a visszhangzó, mélyebb terekben kialakuló visszhangokat, visszaverődéseket.
Sonny Boy Williamson - Don't Let Your Right Hand Know c. nótája mindössze éneket és szájharmonikát tartalmaz. Kongó atmoszféra társul hozzá, ami olyan, mintha a művész egy metróaluljáróban adna elő. Ezt a mély, visszhangzó teret meglepően jól adta vissza a final és a hangszer rezgő lamelláit is élethűen, gazdag textúrával kezelte. Azonnal átvette elménket a neutrális zene Blues hangulata. A mélység kifejezését átlagon felül végezte tesztalanyunk, szemben azokkal a TWS fülesekkel, amik csak korábban a felszínt kapargatták és szintetikusan, túl gépiesen kezelték a hangszer finom nyújtásait.
Eliane Elas - I Thought About You c. száma nagyobb kihívást jelentett, mivel domináns nagybőgőt tartalmazott az egyébként profin bemikrofonozott éneken és zongorán (és minimális jazzgitáron) kívül. A final alapbeállításon kissé sűrűn kezelte a pengetős hangszert, de a telefonos alkalmazásban levettük -3 dB mértékben a 60 Hz-es sávot, amitől máris transzparens, levegős, realisztikus zeneélményt kaptunk. Bámulatos részletességgel jött át az ének és a zongora is. A nagybőgő még megérdemelt volna némi tömeget és erőt, de tonalitásban azt is kellemesen kezelte a final, amennyiben korrigáltuk a szoftverén keresztül.
Yuja Wang - Ravel:Piano Concertos c. albuma még keményebb kihívás elé állította tesztalanyunkat. A nagyzenekarral kísért zongoravirtuóz szélesebes játékát profin lekövette a fülhallgató. A zongora szépen elkülönült a zenekartól, minden egyes billentyűt tisztán hallottunk. Nagyobb jelszinten a koppanások szilárdsága is kivehetővé vált. A háttérben kísérő vonósok és fúvósok is meggyőző felbontással jöttek át. Kevés Bluetooth fülhallgatót próbáltunk ki eddig, ami ennyire fegyelmezetten és komolyan át tudta adni egy nagyzenekar sokszínűségét. AptX-képes forráseszközt és helyileg tárolt médiát alkalmaztunk a próbához, de a legélesebb magashangokon érzékeltünk némi tömörítést, csonkítást. Utóbbi nem hívta fel magára a figyelmet, de magasabb terhelésen nem adott olyan realizmust, mint egy azonos összegbe kerülő kábeles fülhallgató. Ha viszont Bluetooth viszonylatban mérlegeltünk, a final megdöbbentő részletességgel dolgozott.
Hip hop és elektronikus zenék (Post Malone, Pendulum) esetében is megmaradt a szokatlanul gazdag felbontás és térmélység. A színpadon belül lévő elektronikus effektusok, dobjáték irányait is olyan aprólékossággal kaptuk meg, ami egy tisztességes kábeles fülhallgatónak szintén becsületére válna. Egyedül a basszusdinamikában volt hallhatóan kevesebb az átütő vadság és dráma, amit e zsánereknél sokan elvárnának. Cserébe viszont megkaptuk a fentebb ecsetelt előnyöket, amelyek egy TWS mércével szokatlanul informatív eredményhez vezettek.
Megjegyzés: A 8K SOUND jelfeldolgozás minimális mértékben, de valóban megnövelte a színpad háromdimenziós érzetét. A központi részletket enyhén közelebb hozta, míg a halkabb, félreeső részleteket pontosabban irányította a hátraeső rétegekben.
Alternatívák
Akik a keményebb basszust tartalmazó zenéket és erősebb általános dinamikát részesítik előnyben, azoknak a Sennheiser MOMENTUM True Wireless 4 teszt elolvasása ajánlott. Utóbbi szolgáltatásokban izgalmas kihívónak bizonyult, de az adaptív zajkioltása nyomó érzettel párosult, abban szerintünk a final jobban szerepelt. Érdemes vetni egy pillantást a Denon PerL Pro fülhallgatóra is, mely a hangzás személyre szabásában korszerűbb szoftverrel rendelkezett. Hozzá kell tenni, hogy a Denon formaterve megosztó lehet és az ANC funkció nála sem volt tökéletes, főleg erős zajban.
Végszó
A final ZE8000 MK2 egyedi színfolt a prémium TWS fülhallgató kategóriában. Tartalmaz különc részleteteket és szoftveres téren nem követi mindenben a hasonló összegért kapható riválisait. Hangminőség tekintetében egyértelműen inkább hangszeres, jazz, klasszikus és ezekhez kapcsolódó zsánerek állnak neki a legkedvezőbben. Domború színpadképe és elmélyülő sztereó tere valóban túlmutat azon, amit a hétköznapi Bluetooth fülhallgatók nyújtanak. Vadabb muzsikáknál, könnyűzenével is előnyös tud lenni tiszta, magas felbontású karaktere, de az erősebb mélyhangok átadása és basszus dinamika nem annyira erőssége, inkább a higgadt és pontos részletesség, ami fő előnyei közé tartozik. Mint mindig, ezúttal is ízlésfüggő, hogy kinek való ez a kimértebb hangzás. Szerintünk inkább azoknak, akik a stúdiós fegyelmet és a zene térbeli, neutrális részleteit keresik leggyakrabban.
Határozottan dicséretet érdemel alaposan átgondolt formája és a szilikon illeszték, amivel sokkal kellemesebb hosszútávú komfortot kaptunk a vártnál. Ha nem túl zajos szituációban tartózkodtunk, telefonálásra is gondtalan kiegészítőnek bizonyult. Az érintés alapú gesztusokra kissé lomhán reagált, a töltőtok pedig mellőzte a prémium érzetet, de az összképet néhány nap elteltével mégis megkedveltük. Aki a szokásostól eltérőt keres és nem elégedett a mai prémium Bluetooth fülhallgatók populáris hangzásával, annak több szempontból különleges alternatívát képez a final TWS csúcsfülese.