FiiO FH7s fülhallgató teszt
Fülek megszállója
2024. január 12., péntek, 16:25
FiiO audio hifi fülhallgató FiiO fülhallgató hifi fülhallgató fülhallgató teszt FiiO fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt
A FiiO fülhallgatós felhozatala rendkívül szerteágazó, egy áron belül gyakran több opciót is tartalmaz. Ezzel igyekeznek egyszerre kielégíteni a különböző hallgatói igényeket és egy cégen belül különböző technikai elgondolásokat, koncepciókat fenntartani. Az FH7s hibrid kivitel, egy dinamikus és négy BA (balanced armature) hangszórót tartalmaz. Hogyan tudja ezt feldolgozni az emberi dobhártya?
Továbbképzett kvintett
A szóban forgó füles a korábban bemutatott FH7 fülhallgató utódja. Kívül és belül egyaránt eszközölt módosításokat a FiiO, de a hangszóró kiosztás (1 db 13,6 mm-es dinamikus és 4 db rezgőnyelves) változatlan.
Kívülről azonnal látni, hogy a korábbi, kissé megosztott fémkagylós formatervet egy menőbb, sci-fi által ihletett megjelenésre cserélték. A moduláris kábelen és a csatlakozókon is variáltak. De a kritikus fontosságú részletek bent rejtőznek.
A dinamikus hangszórón, melynek membránja DLC (diamond like carbon) bevonatot kapott, történtek változtatások a korábbi generációhoz képest, ezért már, 2nd-gen nevet visel. A BA hangszórókat a Knowles cég biztosította, de kifejezetten a FiiO kérései alapján egyedire szabva azok paramétereit.
Kicsomagolás
A FiiO bőkezűsége ezúttal sem maradt el. Rengeteg fülillesztéket tettek a csomagba, melyek közül érdemes néhányat kipróbálni, kezdve az új fejlesztésű, külön tasakban megtalálható HS18 darabokkal. A hangkivezető cső akusztikai szűrőként működött, abból három különböző hangolású párat mellékelt a gyártó.
Használatukkal több basszusra, semlegességre, vagy kifejezőbb magas hangra volt lehetőség terelni az általános hangképet. Továbbá találtunk még ízléses védőtokot, tisztító ecsetet és cserélhető csatlakozókat. A moduláris kábel végére mi döntöttük el, hogy a 3,5 mm-es Jack vagy 4,4 mm-es szimmetrikus (Pentaconn) dugó kerüljön.
Használat
Több hangszórós kivitele által a FiiO FH7s nagyobb házat igényelt, mint az átlagos fülmonitorok. Nem nyújtott teljesen észrevétlen komfortot, viszont stabilan a fülbe simult. Kis mértékben a súlya, mérete, fémházának érintése érzékelhető maradt, de összességében a nyomó, bántó érzetet mellőzte. Fülformától függ, hogy kit mennyire zavar a ház érintése, ezért a vásárlás előtti kipróbálás ajánlatos.
Egyébként a hangszórókamra gyártási minősége kifogástalannak bizonyult. Precíz illesztéseket láttunk, a kábel ugyancsak stabilan a házakhoz rögzült. Az FH7s olyan precíz vizuális összképet nyújtott, mellyel néhány éve még csak a többször drágább kihívóknál találkoztunk.
A meghallgatás RME ADI-2 DAC FS és FiiO K11 használatával történt, amelyet egy AudioQuest Carbon USB kábellel csatlakoztattunk iMac számítógéphez. A zeneszámokat JRiver Mediacenter szoftverrel játszottuk le. A kritikus meghallgatást több napos IsoTek CD-vel történő járatás előzte meg.
Hangminőség
A FiiO FH7s karaktere pontos és tiszta fókusszal jelenítette meg a referencia lejátszási listán szereplő számok legapróbb részleteit is. Magas felbontása azokat a határokat feszegette, amiket a gyártó előző, korábban kipróbált termékei megvalósítottak. Az eddig tesztelt FiiO IEM-ek többségénél is többnyire friss, de az analitikus hűvösséget még éppen kerülő karakter volt jellemző. Azokhoz képest az FH7s nem bántóbb, viszont kis mértékben nyersebb irányba hajlott.
A középső frekvenciákat szokatlan sebességgel, rendkívül konkrét térbeli elhelyezéssel adta át, ami vélhetőleg az egyedi tervezésű DFK BA hangszórók érdeme volt. Vajon ez a hangzás, melynek egyik pillére a szigorú őszinteség, hosszabb távon nem válik fárasztóvá? Utóbbi kérdés fogalmazódott meg bennünk, de nem estünk kétségbe. Elővettük a fülillesztékeket tartalmazó dobozt és a HS18 szilikonos harangokat lecseréltük a tartozékok között megtalálható, szivacsos alternatívára. Utóbbi pontosan azt az éles alapfókuszt vette le, amitől a hűvösebb oldalra terelődött figyelmünk. A szilikonhoz képest kissé vastagabb, hangokat erősebben csillapító szivacsilleszték bársonyosabb tónust adott a magasabb hangoknak, de csak kis mértékben.
Cserébe annyit kellett elfogadni, hogy a basszusok nehezebb, tömörebb irányba változtak még úgy is, hogy a fehér jelölésű hangcsövet hagytuk fent. Meg kell jegyezni, hogy az alapvető karaktert, enyhe hűvösséget a szivacsos illeszték sem szűntette meg teljesen, de a magas frekvenciák legélesebb tónusait lejjebb csillapította. Végül mégis inkább a HS18 illesztékkel folytatódott a kritikus meghallgatás. A szivacs túlságosan feszítette a hallójáratot, míg a szilikon lágyabb, komfortosabb illeszkedést biztosított.
Megjegyzés: elcsépelt tanács, de érdemes meggyőződni róla, hogy a fülhallgató hézag nélkül helyezkedik el a hallójáratban. Ellenkező esetben a mélyhangok finoman szólva hiányosnak tűnnek. Érdemes végig próbálni a mellékelt illesztékeket, mert kis mértékben mindegyik változtat a hangzáson és a komfortszinten is.
Cassandra Wilson - Red Guitar (jazz női énekkel, akusztikus hangszerek)
Az amerikai énekesnő művét rendkívül élénk hangszer kísérettel, magabiztos ütemekkel és kerek mikrodinamika fenntartása mellett továbbította az FH7s. A pendülő húrok textúrája gazdag volt, a hangszerek elkülönültek egymástól, a sztereó tér folyamatosan mozgott. Cassandra Wilson szokatlan, kísérteties közelségbe került. A fejben kiépülő színpad közepén jelent meg, de pontosabb fogalmazás, hogy kitöltötte a fejünket.
The Dave Brubeck Quartet - Take Five (klasszikus jazz: szaxofon, dob, zongora, nagybőgő, dob)
A BA hangszórók sebességét nehéz megfogalmazni. A cintányér önmagában olyan lecsengéssel szólt, amihez fogható csak milliós hangfalakon (vagy igazi cintányérral) lehetséges. A nagybőgő (továbbra is HS18 illesztékkel, fehér jelölésű hangcsővel!) szinte súlytalan maradt. De közben a zongora leütései szilárdnak, fizikailag létezőnek bizonyultak. Megdöbbentő élmény, amikor a hangszerek tömege érzékelhető válik, mindössze a dobhártyát érő hanghullámoktól.
Pink Floyd - Time (van ebben minden)
Ez a mű belénk fojtotta gondolatainkat. Lenyűgöző impulzusok, morajlások kötötték le a figyelmet, amíg David Gilmour be nem lépett az első versszakkal. Ott kicsit lejjebb kellett venni az DAC-unk jelszintjét (hangerejét), mert nekünk túl éles volt az összkép. Ilyen zenére is profi társ volt az FH7s, de szubjektív ízlésünknek inkább halk vagy közepes terhelésen.
Alternatívák
Aki most először szánja magát prémium IEM vásárlásra, annak érdemes egyszerre összevetni az FH15 és FH7s tudását. Előbbi kissé simább, fogyaszthatóbb karakter a kevésbé komplex zenei stílusok befogadására. Utóbbi arra világít rá, meglehetős világossággal, hogy mennyi elásott részlet rejtőzik kedvenc zenéinkben. Aki hasonló összegért kisebb és könnyebb fülhallgatót szeretne, annak a Westone W40 teszt elolvasása ajánlott. Utóbbi nem hibrid, csak 4 db BA hangszórót tartalmaz, szimmetrikus csatlakozót alapértelmezetten nem adnak hozzá, de linearitása által említést érdemlő kihívó.
Végszó
A FiiO FH7s rendkívüli hangfelbontását azok értékelhetik, akik kiegyensúlyozott hangú elektronikát és minimum CD felbontású zenét biztosítanak mellé. Tömörített médiával és magasba húzó karakterű készülékkel túl élettelen és technikai irányba billenhet az eleve inkább száraz karakter. Aki beéri YouTube és Spotify által közvetített műsorral, jobban jár a gyártó kisebb füleseinek valamelyikével. Az FH7s nyersebb tónusa nem mindenkinek való, de bizonyos zenerajongók épp ezt a fajta egyenességet keresik. Érdemes előzetesen kipróbálni különböző terhelési szinteken, többféle illesztékkel. Úgy könnyebb megérteni, hogy a részleteket nagyobb igyekezettel és komolysággal (azonban némileg kontrollálható keretek között) ragadja meg, mint a kisebb FiiO fülhallgatók. Mindez tökéletes elmélyedést biztosít olyan zenékhez, amelyek mellőzik a felesleges fényt és csillogást. A nagy térben játszódó komolyzenei művek, klasszikus műfajba tartozó darabok tipikusan ide tartoznak. Az FH7s másfajta közlésmódot nyújtott ahhoz képest, amit a gyártótól eddig megszoktunk, de éppen ezzel igazolja, hogy a FiiO úttörése az új utak folyamatos keresésének köszönhető.