Etymotic ER3XR és ER3SE in-ear fülhallgató teszt
Máshogy egyformák
2020. április 27., hétfő, 16:40
Etymotic audio hifi fülhallgató Etymotic fülhallgató hifi fülhallgató rezgőnyelves fülhallgató fülhallgató teszt Etymotic fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt rezgőnyelves fülhallgató teszt
Az Etymotic választásra kényszerült, amikor kb. 80 000 Ft-ért megvásárolható "felső-közép" szintű füleseit tervezte. Érzelem, vagy pontosság? Végül úgy döntöttek, hogy eltérő elképzeléseiket ugyanazon összegért két termékben testesítik meg. Így mai cikkünk két fülhallgatóról, szól, amelyek mint egy testvérpár, megszólalásig hasonlóak, mégis abszolút különbözőek.
Küllem
Az Etymotic (korábbi ER2XR tesztünkben elolvasható, hogy a gyártóról mit érdemes tudni és miért fontosak ők az in-ear világban) fülhallgatók nagyjából ugyanarra a dizájnra épülnek, a cég kínálatán belül felső-középkategóriásnak is nevezhető ER3SE/ER3XR sem kivétel. Mindkét füles csomagolása e kiegészítőket tartalmazza: egy 3-rétegű, harangos szerkezetű, gumis illesztéket (6-11 mm), ugyanennek a nagyobb (7-12) mm változatát, valamint egy fekete, habszerkezetű (9-13 mm) párt is. Emellett kábeltartó csipesz, cipzáras védőtok és egy szűrőcserélő eszköz is része a csomagnak. Az összkép tehát egy funkcionális eszközt sejtet, mely szükség szerint a felhasználó által is viszonylag könnyen variálható, frissíthető, javítható.
A fém hangszórókamrák tehát a különleges, fülbe "férkőző" cső formaterven alapszanak, ám a végükön könyökként kijövő műanyag szár enyhén döntött, ezáltal a kábel kap némi támasztékot és nem közvetlenül a fémcsőből lóg ki. A jobb és bal oldali kábelt összefogó Y-stopper ugyancsak fémházas, erre pattintható rá a fentebb említett csipesz.
Használat közben
A felhasználói élmény szinte betűre pontosan olyan, mint mondjuk az ER2XR esetében. Az illesztékek elsőre szokatlanok lehetnek, és sajátos technikával kell a fülbe csúsztatni (a cég honlapján videó segíti az elsajátítását), de a megfelelő méretű gumi alkalmazásával egészen kellemes komfort és váratlanul hatékony zajszűrés az eredmény. Még közepes terhelés mellett is alig (vagy egyáltalán nem) hallani, amit körülöttünk mások beszélnek. Még a gépjárművek zajából is egész jelentős mennyiséget elnémít a harangos illeszték, ezért célszerű felelősséggel (és lehetőleg nem kerékpározás közben) használni.
Segítség lett volna, ha a kábelen megjelölik a jobb és bal oldalt, anélkül ugyanis csak a törésgátlón lévő parányi betűkből deríthettük ezt ki. A kábel hajlamos volt néha összegabalyodni és a cipzárhoz/gallérhoz érve saját zaját is hallani lehetett. Ezért erősen ajánlott a mellékelt műanyag csipesz használata, amivel óvatosan bánni, vigyázni (a miénk két próbálkozás után megrepedt).
A tesztelés, meghallgatás jó öreg Astell&Kern AK Jr hordozható lejátszónkkal történt (ugyanezzel teszteltünk más, hasonló kategóriájú füleseket is korábban). A fülhallgatók mindössze 22 ohmos impedanciájuk által egyáltalán nem igényelnek erős elektronikát és kis terhelésen is viszonylag dinamikus hangzásra képesek.
Hangminőség
Mielőtt a különbségekre térnénk, vegyük át mindazt, amit a BA hangszórók sajátossága által mindkét fülhallgatóra jellemző! Egyfelől erőlködés nélkül is képesek szinte bármiből definiált sztereó középpontot teremteni. Karakterük könnyed, tele mozgással és gyors részletekkel. Frekvencia-ábrázolásuk nem esik zavaró túlzásokba (bár az XR, ahogy lentebb olvasható, kissé melegebb ízzel dolgozik), vagy legalábbis egységességre próbál törekedni. A gyorsaság és dinamika, amiben a BA hangszóró rendszerint leköröz bármilyen más dinamikus technológiára épülő in-ear fülhallgatót.
Eliane Elias - I Thought About You
Ahogy egy minőségi fülhallgatót minőségi zenével táplálunk, minden értelmet nyer. Az I Thought About You élvezetes, ugyanakkor gazdag tónusú szám, melyen a nagybőgő melegséget áraszt, az ének bársonyos, a zongora élénk és vidám. Az ER3SE nagyon sok olyan finomságot képes volt megőrizni, amelyeknek köszönhetően hiányérzet nélkül élvezni lehetett a zenét. Igen, lehet még kicsit árnyaltabb és intimebb a színpad, lehet még nagyobb távolság a hangszerek között, ha a felhasználó hajlandó 2-3x többet fülhallgatóra és elektronikára költeni. De az Etymotic ER3SE egy nem túl drága DAP segítségével is alkalmas volt kerek egészként, a maga áramló jellegével megmutatni ezt a számot. Az ER3XR ehhez képest kicsit lelkesebb és melegebb tónusokat alkalmazott. Ettől a zene játékosabb és folyékonyabb lett.
Linkin Park - Somewhere I Belong
Az ER3XR sem tette sokkal vadabbá ezt a zeneszámot, mindazonáltal a lábdobnak kölcsönzött annyi feszességet és erőt, hogy az ütemek váratlanabb, fizikai értelemben intenzívebb módon szólaljanak meg a fejünkben. Kicsit melegebb tónust is adott a mára klasszikussá vált Linkin Park számhoz, amihez képest az ER3SE vérszegénynek és fakónak tűnt.
Midnight at Notre-Dame - Cantata No. 29, 'Wir danken dir, Gott, wir danken dir,' BWV 29 (BC B8): Sinfonia
Olivier Latry megunhatatlan orgonajátéka szép árnyalással, felesleges tömődések, feszültség és köd nélkül jelent meg az ER3SE előadásában. Valamennyit a tér nagyságából is lehetett érzékelni, és ugyan nem repültünk lehengerlő mélységekbe, a hangszer méltósága, a tér visszhangja szépen érékelhető volt. Ugyanez a felvétel az ER3XR használatával kicsit krémes, fátyolosabb jellegűvé vált. Az élénkség és dinamikai árnyalások megmaradtak, sőt, a térérzet is kb. 80 %-ban azonos maradt. A hangszer apró részletei azonban kissé a háttérbe szorultak, emiatt kevésbé alakult ki az az érzet, mintha a templomban álltunk volna.
A fenti példák, összehasonlítások alapján úgy tűnhet, hogy a két fülhallgató közti eltérések ordító jellegűek. Valójában viszont ezek csak finom módosításokként jelennek meg. A felhasználó személyes ízlése és igénye egyaránt szerepet játszik, amikor arra a kérdésre kellene válaszolni, hogy a két fülhallgató közül melyik jobb. Nekünk az ER3SE viszonylag szerény basszusa ellenére kicsit őszintébb, részletgazdagabb karakterűnek mutatkozott.
Alternatívák
Akik a légiesség érzetét fokozni szeretnék, azoknak érdemes lehet megismerni a Meze Rai Solo fülhallgatót. Ha pedig a hallgató a stúdiós óvatoskodás helyett élénkebb és magával ragadóbb élményt keres határozottabb basszussal, akkor az ENIGMAcoustics LOTOO Dharma D200 is erős résztvevője e kategóriának. Megemlítjük még a FiiO FH5 fülhallgatót is, bár az picivel drágább, nehezebb és külsőre egyesek kicsit túldíszítettnek találhatják. Az említett alternatívák közül annak ellenére, hogy hasonló összegbe kerülnek, valójában egyik sem egyértelmű ellenfele az Etymotic ER3 fülhallgatóknak, mert közülük mindegyik egészen más alapokra épült, ennél fogva gyökeresen eltérő hangélményt nyújtanak.
Végszó
Az Etymotic ER3SE a kimértségével váltott ki elégedettséget. Az Etymotic ER3XR jobb választás azoknak, akik sokat utaznak/sétálnak városi környezetben, mert ott a külvilág morajlását jól kompenzálhatja az extra basszus. Továbbá azoknak is jobb az ER3XR mellett dönteni, akik vegyes ízlésűeknek gondolják magukat és igénylik a kissé markánsabb basszust. Mi inkább az ER3SE-t választanánk azért, mert kezdeti szűkmarkúsága ellenére hosszabb távon az segített picit jobban megtalálni a zene realitását, a finom részleteket. A kettő közül az ER3SE nevezhető igazi referencia fülhallgatónak, amely képezi a hallgató dobhártyáját és megtanítja a hanghullámokat józanul elemezni. Gyakran utazó/csendben is dolgozni akaró hangmérnököknek, zenészeknek praktikus eszköz lehet. Összességében az Etymotic továbbra is speciális szerepet betöltő cég marad a szemünkben. Lehetne kifogásolni a kissé olcsó hatású kábelt, a nehezen megkülönböztethető jobb-bal oldalt, vagy a mikrofonos headset hiányát, de akiknek valójában készültek e termékek, valószínűleg csak legyintenek a kisebb kompromisszumok láttán.