Emotiva Airmotiv B1 állványos hangfal teszt
Stúdióból nappaliba
2017. június 28., szerda, 15:25
Emotiva audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal Emotiva hangfal hangfal teszt Emotiva hifi hangfal hifi hangfal teszt Emotiva hangfal teszt
Az Emotiva kompakt hangfala látszólag szürke egér a belépő- alsó-középkategóriában, egészen addig, míg meg nem szólal. Ekkor derül ki, hogy bizony van egy s más a tarsolyában.
Innen az ihlet
Az Emotiva amióta létezik, főleg elektronika gyártásban tevékeny. A hifi és házimozi készülékek mellett képviselik magukat professzionális fronton is aktív monitor dobozaikkal, melyek azonban Európába még nem annyira jutottak el.
A cikkünk tárgyát képező hangfal az említett, stúdióba szánt igáslovak háziasított változata. Kivették az erősítőt, bent hagyva a keresztváltót és hangszórókészletet, így nem kellett új alapokról építkezni. Az Airmotiv B1 néhány centivel kisebb, mint a hagyományos értelemben vett állványos kategória és megjelenése sem annyira dekoratív, mint a legtöbb szobadísz funkciót betöltő hifi hangfalé (hiszen esztétikai hátterét a keverőpultok mögül kapja).
Kivitel
Mindenki másban látja meg a szépséget, és lehet, hogy nem egy olasz műalkotás, mégis a maga módján ízléses megjelenésű az inkább férfiasan kialakított Airmotiv B1. Matt fekete előlapjának lopakodó vadászgépet imitáló, szögletes formái segítenek a rezonanciák csökkentésében, házának széleit enyhén lekerekítették.
25 x 32 mm felületű magassugárzója szalagos (ribbon) rendszerű, amely alatt 13 centis, szőtt membrános hangszóró kelti a mélyközép frekvenciákat. Bruttó 130 000 forintos pár árát figyelembe véve vonzónak tűnik e technológiák megléte, korábban ebben az árkategóriában még nem is találkoztunk ilyen konfigurációval.
A hátoldalon banándugó kompatibilis aljzat és egy enyhén tölcséres szélű reflexnyílás található. Az MDF doboz külsejére matt fekete fóliát húztak, mely tény, hogy nem éri utol a faerezet otthonos eleganciáját, viszont könnyen tisztítható és nem látszik meg rajta az ujjlenyomat. Jár hozzá előlapi takaróselyem is, mely inkább fed, mint véd, viszont általa lényegesen csökkenthető a hivalkodó, technikai megjelenés.
Az Airmotiv B1 (mivel egy ugyancsak kompakt stúdió monitor passzívra alakított változata) olyannyira csekély helyet igényel, hogy íróasztalon, könyvespolcon is könnyen elhelyezhető. Utóbbit mégsem ajánljuk feltétel nélkül, de erre majd visszatérünk a Hangminőség c. bekezdésben.
Az Airmotiv széria nem merül ki a kétutas ex-monitorok választékában. Állódobozt és házimozi centersugárzót is tartalmaz, mi több, létezik a B1-nek egy laposabb, falra szerelhető változata is, hasábszerű formával és előre néző reflexcsővel. Így hangerő, szobaméret és felhasználói ízlés szerint is építhetünk sztereó vagy házimozi rendszert, az egyetlen megkötés a fekete szín.
Meghallgatás
Aznap, amikor beérkezett az első szállítmány, kézhez kaptuk a B1-et és másfél-két hétig alapos járatás vette kezdetét. Ehhez az ugyancsak Emotiva által gyártott TA-100 integrált sztereó erősítőt használtuk (melyet hamarosan külön cikkben fogunk bemutatni), forráseszközként pedig Pioneer BD-játszót és Windows 10-et futtató PC-t (amely az erősítőt USB DAC módban kezelte) hívtunk segítségül. Főleg veszteségmentes zenefájlokat füleltünk, de néhány általunk jól ismert filmbe is belenéztünk.
A rendszert kb. 20 m2 alapterületű, átlagos akusztikájú helyiségben üzemeltük be. Kísérletképpen feltettük a dobozokat egy könyvszekrény polcaira, melyen a basszusok túlságosan felgerjedtek, ezzel mindenféle berregő zajokat keltve a bútorban. Így végül médiabútorunk két oldalára a padlóra, hagyományos hangfalállványra helyeztük a B1-eket. Alsó frekvenciás reprodukció és sztereó tér tekintetében komoly előrelépést értünk el, ahogy betettünk alájuk egy pár IsoAcoustics rezgéselnyelő talpat. Igaz, hogy utóbbi a végösszeget kb. 30 000 forinttal megtoldja és a gumitalpak még inkább ipari, stúdiós arculatot adnak a dobozoknak, ám az eredmény olyan szinten jobb lett, hogy csak ajánlani tudjuk.
A B1 már frissen kicsomagolva is érzékeltette, hogy a móka és szórakozás helyett inkább tárgyilagos és pontos előadásra számítsunk. Andreas Varady legfrissebb albumát elindítva alaposan összenéztünk, egyfelől a felvétel professzionális minőségén, másfelől hogy a kis Airmotiv dobozok milyen felnőttesen, problémamentesen reagáltak rá. A jazzgitár jellegzetes felélénkülő, beleharapós vinnyogását realisztikusan tudta ábrázolni, eközben a cintányér sem volt túl harsány, de fedett sem. Természetességgel, könnyedséggel szólalt meg az ütős hangszer és a dinamikus részleteknek volt súlya, ereje. Az alsó basszusokban hallani lehetett egy kis ún. muri-faktort, ami alighanem az átlagosnál kisebb, 13 centis mélyközép hangszóró alkalmi fellelkesüléséből adódott. Másképp fogalmazva: az alacsony frekvenciákba néha belecsempészett egy kis extra energiát, határozottságot, amitől nagy hangerőn hajlamos volt felkeményedni, meglódulni kicsit. Ennek ellenére a B1 folyamatosan azt érzékeltette, hogy stabil, józan alapokon áll.
Santana - Black Magic Woman c. számát nem csak azért szeretjük, mert jó hangfal-vallató anyag, hanem főleg, mert élvezet hallgatni szinte bármin, feltéve, hogy nem kezdjük analizálni a részleteket. Márpedig az olcsóbb rendszereken sokszor kicsit iszapossá válik a dob, és műanyag hatásúvá az ének. Ezúttal tesztalanyunk nem akarta lehúzni dinamikailag a hangszereket, hagyta úgymond szabadon szellőzni a felvételt, ettől könnyed és légies lett és megjelent az a vibrálás, amiben titkon reménykedtünk. A könnyed, szinte szárnyaló középtartományból nem volt nehéz sejteni, hogy e dobozok stúdiós közegből pottyantak elénk. Az őszinteségre törekvő alapokat mindvégig hallani lehetett.
Hogy kicsit agresszívabb dózist is kapjon a rendszer, erőteljesebb, hip-hop jellegű műfajokban sem volt hiány. Így került lejátszási listánkra a Craft - Float c. szám, melynek alsó frekvenciái garantáltan beindítják bármilyen hangsugárzó membránkészletét. A félig szájtátva, félig vigyorogva eltöltött kezdeti stádium után beláttuk, hogy e dobozoknak a nagy lélegzetvételű zene is jól áll. A basszus épp olyan ütős volt, ahogy azt a szórakozni vágyó felhasználók elvárják, de közben nem maradt el a pillekönnyű, realisztikus énekhang sem. A B1 basszusok terén itt volt legkevésbé szégyellős, ezúttal kicsit keménykedő arcát mutatta, de ez érthető, hiszen kiadós sprintet kellett teljesítenie kis doboz létére. Hozzátesszük, hogy utóbbi egy olyan szobában történt, melynek akusztikájával és gerjedési pontjaival már régóta tisztában voltunk. Ettől függetlenül még tény marad, hogy a B1 kis doboz, és kedvezőtlen hallgatói pozíció esetén elképzelhető, hogy aktív mélyládát is kell mellé párosítani. Ettől függetlenül tiszta, artikulált előadást kaptunk.
Az alsó frekvenciákat szobája válogatja, ettől még fenn tudott maradni figyelmünk és érdeklődésünk a konkrét zene és annak atmoszférája iránt. A belépő kategóriás dobozok nagyon ritkán képesek ilyen nyíltan és egyenesen bevonni a hallgatót a felvételbe.
Konklúzió
Ha kizárólag méretéhez és árához viszonyított hangja (mert ugyan mi másért?) alapján kell értékelni, akkor az Emotiva Airmotiv B1 egyszerűen kifogástalan hangsugárzó. Több világ, hangszóró technológia előnyeit egyesíti úgy, hogy közben a tiszta részletezést mindennél előbb helyezi. A 150 000 Ft/pár alatti mezőnyben, ugyanilyen méret mellett aligha találni csábítóbb ajánlatot, ezért ráaggatunk egy ajánlott vétel cédulát. Reméljük, a leendő tulajdonos is egyetért e döntésünkkel, ha mégsem, akkor pedig e-mail formátumban örömmel fogadunk minden ellenvetést, hozzászólást olvasónktól!