EarMen TR-Amp USB DAC és fejhallgató erősítő teszt
Fülesek mentora
2021. június 22., kedd, 22:20
EarMen audio hifi DAC USB DAC MQA DAC DA konverter fejhallgató erősítő EarMen DAC DAC teszt EarMen teszt DA konverter teszt USB DAC teszt fejhallgató erősítő teszt
Az EarMen TR-Amp átmenetet képez a pendrive méretű, mobil felhasználásra szánt USB DAC-ok és a hagyományos asztali fejhallgató erősítők között. Ráadásul miközben az említett kategóriák előnyeit kombinálja, kb. 100 000 forintos árával a manapság legnépszerűbb audiofil fül- és fejhallgatók ideális partnerének tűnik. Első ránézésre nem látszik bonyolult eszköznek és sokan éppen ezért fogják választani.
3 az 1-ben
Rengeteg telefonhívást és érdeklődő e-mailt kapunk olyan felhasználóktól, akik vettek egy komoly, 100-200 000 Ft közötti értékű fejhallgatót, de szörnyen elégedetlenek a telefonjuk hangkimenetéről megszólaló zene minőségével. Ők az EarMen TR-Amp fő célközönsége. Sokan hifi rendszerre, vagy aktív hangfalakra szeretnék csatlakoztatni számítógép vagy tablet készüléküket (viszont tanácstalanok DAC témában), olykor tőlük is kapunk segítségkérő üzeneteket. Nevezhetjük őket másodlagos célközönségnek. Mások lehet, hogy tökéletesen elégedettek a telefonról kijövő hang minőségével, viszont bosszantja őket a halk hangerő. Minden bizonnyal ők lehetnek a maradék tábor, akiket maradéktalanul kiszolgálhat az EarMen nadrágzsebben is elférő elektronikája.
Az USA-ban tervezett, viszont Európában gyártott TR-Amp alkalmazható D/A konverter, előerősítő és fejhallgató erősítő szerepkörben egyaránt. Beépített akkumulátorral rendelkezik és külön-külön aljzatokkal kezeli a digitális adatfogadást, illetve töltést. Ezek megléte hangminőség és kimeneti feszültség szempontjából máris jobbá tehetik kisebb testvéreivel, a Eagle és Sparrow USB DAC-okkal szemben.
Nem mellesleg a konverter chip is komolyabb, mint a kisebb tesókban. A TR-Amp által használt 32-bites ESS Sabre 9038 nemcsak DSD/DXD/MQA támogatása, hanem jitter-szűrő funkciója miatt is ígéretes választás. A mintavételezés 384 kHz/32 bit PCM jelfolyam esetén, a DSD128 natívan, a DSD256 pedig DoP konverzióval játszható vissza. Egyeseknek előnyös lehet, hogy a kis eszköz MQA kompatibilitást is kínál.
A TR-Amp tápegysége ESR tantál kondenzátorokat tartalmaz, a zajcsökkentés érdekében négyrétegű NYÁK lemezre építve. 3700 mAh kapacitású akkumulátora legfeljebb 10 órányi zenehallgatásra elegendő. Analóg potmétere nemcsak a fejhallgató erősítő, hanem a hátsó PRE OUT hangkimenet jelszintjét is kontrollálja.
Küllem
A mindössze 66x129x30 mm méretű TR-Amp kellően kompakt ahhoz, hogy a legtöbb kabátzsebben elférjen, alapterülete nem nagyobb egy átlagos telefonnál. Ugyanakkor nem veheti fel a versenyt olyan pendrive méretű USB DAC alternatívákkal, mint például az EarMen Eagle vagy Sparrow. A méretért cserébe viszont több funkciót kínál.
Az ezüst fizikai potméter jól kiegészíti a hasonló színű rögzítőcsavarokat. A teljes egészében alumínium készülékház nem túl kihívó, viszont dekoratív metálvörös árnyalatban díszeleg. Ez a szín teszi egyedivé a TR-Ampot, de szívesen megnéztük volna teljesen ezüst vagy fekete kiadásban is. Az illesztések és a csatlakozók minősége, stabilitása egyaránt jó minőségről árulkodik. Alulra átlátszó műanyag csúszásgátló talpakat helyeztek, amelyek karcolódás ellen is jól védik a készüléket.
Használat közben
A TR-Amp potméterét kétujjal gondtalanul forgattuk, mozgatás közben az semmilyen mellékzajt nem produkált. Amennyire füllel érzékelni lehetett, a jobb és bal oldali csatorna jelszintjét (hangerejét) azonos mértékben vezérelte. A tekerőgomb mellett apró állapotjelző LED világít különböző színekkel (pl. zöld: PCM jelfolyam, cián: DSD jelfolyam, villogó piros: akkumulátor 20 % alatt), ami hasznos visszajelzésnek bizonyult.
A TR-Amp stabilan, problémamentesen üzemelt a komplett tesztidőszak alatt. Fémháza órákig tartó használat után is mindössze langyossá vált. Tetszett, hogy az RCA hangkimenetet tetszés szerint kapcsolhattuk variálható (PRE OUT) vagy rögzített (DIRECT) jelszint között. Ráadásul a rendelkezésre álló hangkimenetek mindegyikén akár egyszerre is kiküldhettük a hangot, tehát ha csatlakoztattunk egy fejhallgatót, akkor nem némult el az RCA. A jelszint szabályzó érzékenységét eleinte szoktunk kellett, mivel alig 12 órás állásnál már kifejezetten hangosan hajtotta még 300 ohmos tesztfülesünket is.
A kritikus meghallgatást iMac számítógéphez csatlakoztatva végeztük, Sennheiser HD 600, Beyerdynamic Custom One Pro és Emotiva Airmotiv GR1 fejhallgatókkal. A referencia számlistát JRiver Media Center szoftveren, natív dekódolás mellett játszottuk le.
Hangminőség
Az EarMen TR-Amp mindenben kissé rálicitált kisebb testvéreire. Erősebb jelszintet biztosított, jobb felbontással dolgozott és picivel mozgalmasabb sztereó színpadot jelenített meg. Amiben legegyértelműbben felülmúlta az olcsóbb Eagle/Sparrow modelleket, az a dinamikai határozottsága volt. A háttérből beúszó részleteket (pl. ahogy Rebecca Pidgeon - Spanish Harlem c. számában először megszólalt a zongora) intenzíven, de mégsem tolakodóan hozta be a képbe. Életteliséggel ruházta fel az előtérben és félreeső pozíciókból megszólaló hangokat egyaránt.
A basszusok kezelése finoman és lágyan történt. Szükség esetén, ha a zenei stílus megkövetelte, markáns és játékos mélyhangokat is kaptunk, de azok kerülték a töménységet, a túlzóan nehéz/sötét tónusokat. Nem nyomták el az alsó frekvenciák a fölöttük lévő részleteket, persze ez részben a fejhallgatók képességein is múlott.
A magas frekvenciák néha picit élénknek tűntek, de mellőzték a bántó, túlélezett mellékhatásokat. A középső frekvenciákat bizonyos stílusoknál (például ahol intim közelségbe helyezték az éneket, pl. Eliane Elias - I Thought About You vagy Sting - The Last Ship) hangyányit selymesnek, krémesnek éreztük, de az összkép befogadása közben az sem zavart minket. Az énekhangon lehetett nagyon ritkán észrevenni, hogy a TR-Amp még nem dolgozik olyan ultramagas textúrával, mint jóval drágább vetélytársai. Olykor egyszerűen csak az arcunkba libbent az ének és elmaradt az énekest körülvevő tér kirajzolása. Utóbbi az, ami már a jelentősen drágább fejhallgató erősítők (pl. Auris Euterpe) kiváltsága. Mindez a zene hangulatát semmiben nem rontotta/csökkentette, egyszerűen csak kevésbé mélyre vitt minket a kis piros DAC.
A hangszerek és hangeffektek megjelenítése csordultig telt energiával és zeneiséggel. Hosszú távon is élvezettel hallgattuk a műfajokat illetően mindenevő TR-Ampot, mivel a zene fontos összetevőit tisztán, kellemesen és kategóriáján belül a lehető legjobb felbontásban adta vissza.
Végszó
Az EarMen TR-Amp kifejezetten kellemes, ugyanakkor inkább őszinte karakterű hordozható USB DAC, praktikus funkciókkal és extravagáns megjelenéssel. Saját szintjén belül tisztességgel szerepelt. Hangkaraktere szarvashibáktól mentes volt, zavaró színeződéseket nem hallottunk. Elviseltünk volna egy kicsit mélyebb atmoszféra érzékeltetést, zenei térábrázolást és plusz textúrát a közelre fókuszált hangsávokban, de akkor a TR-Amp árának többszörösét kellett volna fizetnünk.
Érdemes szem előtt tartani, hogy a hangminőségben leírt tapasztalatokat saját fejhallgatóinkkal fogalmaztuk meg. USB DAC tesztelés esetén jelentősen befolyásolja az eredményt az elektronikához társított füles karaktere is. Ezért akit komolyabban érdekel a TR-Amp, annak érdemes saját fejhallgatóját elvinni a kipróbálásra. Utóbbi, nyitvatartási időben bármikor lehetséges a Home Movie bemutatótermében (a kipróbáláshoz természetesen ők is tudnak fejhallgatót biztosítani), ahol a kisebb EarMen készülékekkel is összemérhető a TR-Amp tudása.
A készülék ajánlott vétel azok számára, akik hibrid módon útközben és hagyományos hangrendszer (vagy aktív hangfalpár) mellett egyetlen minőségi jelátalakítóra bíznák a jelkonverziót. Ha a jó hangon túl fontos a fizikai potméter és előerősített RCA hangkimenet megléte is, akkor ezen az áron nehéz lesz jobbat találni.