EarMen fejhallgató rendszer teszt
Zenetorony az asztalon
2022. december 11., vasárnap, 17:45
EarMen hifi DAC streamer USB DAC MQA DAC DA konverter hálózati zenelejátszó hálózati streamer fejhallgató erősítő EarMen DAC EarMen teszt DAC teszt erősítő teszt zenelejátszó teszt EarMen fejhallgató erősítő fejhallgató erősítő teszt
Mivel a hagyományos hifi rendszerek drágák, nagyok és hangosak (a szomszéd lakóknak különösen), érthető, hogy egyre többen választanak fejhallgatót. Töredékáron kínálja egy high end hangrendszer felbontását, feltéve, hogy hozzá illő elektronika szolgálja ki. De mit érdemel egy csúcskategóriás fejhallgató, ha tulajdonosának igényei sokfélék? Az USA-ban tervezett és EU-ban gyártott EarMen fejhallgatós rendszer ideális válasznak tűnik.
Bevezető gondolatok
A fül- és fejhallgatók robbanásszerű fejlődésének köszönhető, hogy van EarMen. Még a gyártó nevében is szerepel a "fül", ennél egyértelműbb nem is lehetne a kategória létjogosultsága. Ahogy a bevezetőben írtuk, fejhallgatóval sokkal olcsóbban lehet minőségi zenehallgatási élményt elérni, mint hagyományos hifi rendszerrel. Ráadásul a szobaakusztika sem szól bele a hangzásba. Más kérdés, hogy nem mindenki tudja elviselni, hogy egy fején lévő eszközből érkezzen a zene, de aki igen, annak tipikus audiofil végállomás lehet az EarMen összeállítása.
Sok gyártó kínál fejhallgató erősítőt, amelyben gyakran beépített D/A konverter is fészkel. Ugyanakkor a felhasználói igények borzasztóan összetettek. A 2022-es müncheni HIGH END kiállításon két termékkör volt slágertéma: lemezjátszók és streamer (hálózatképes zenelejátszó) készülékek. Akkor most kik vannak többen, a TIDAL előfizetők vagy a vinyl lemezgyűjtők? Ez alapján érthető, hogy az EarMen analóg és digitális oldalon, a helyileg tárolt és az internetes média mellett is próbált állást foglalni. Konyhakész rendszerük, amennyiben valaki a komplett EarMen felhozatalra igényt tart, magába foglal fejhallgató erősítőt (CH-Amp), D/A konvertert (Tradutto) és streamert (Staccato) is. A csomag azért válik különösen érdekessé, sőt, vonzóvá, mert részei szükség esetén külön is megvásárolhatók (a tápegység kivételével).
Így a leendő tulajdonos ugyanazt az egységes, indusztriális arculatot kapja, mint a hagyományos high end hifi rendszerek világbában, viszont sokkal kisebb méretben. Nem kell feltétlenül különböző gyártóktól összeválogatni a fejhallgató erősítőt, DAC-ot és hálózati zenelejátszót. Az egységességre törekvés, ami sokak számára vonzóvá teheti az EarMen készülékláncát.
Ideje kitérni az árakra! E sorok írásakor a fejhallgató erősítő (lineáris tápegységgel együtt, amelyről további három készülék kiszolgálható) 600 000 forint. A Tradutto DAC 320 000 forint, a Staccato 400 000 forint. A komplett szett tehát 1 320 000 forint. Mit adnak cserébe?
EarMen CH-Amp fejhallgató áttekintés
Az EarMen CH-Amp otthoni (vagy, ahogy a gyártója fogalmaz: asztali) felhasználásra szánt fejhallgató erősítő. Kimenő teljesítménye 3,8 W, ami a széles átlaghoz képest olyan szinten magasabb, mintha az (egyébként sem kicsi) Szent István Bazilikához kellene a Burdj Khalifát viszonyítani. Vajon ekkora teljesítményt ki fog kihasználni teljesen? A kérdés nyitott, könnyen lehet, hogy az EarMen egyszerűen csak azt akarta, hogy övék legyen a legerősebb elektronika és punktum. Nem kell halláskárosodástól félni, csak ne tessék csurig tekerni a hangerőt.
Az áramkör szimmetrikus felépítésű, kompozit erősítő topológiával. Kompozit műveleti erősítővel kombinálja az egyenáramú és váltóáramú áramkörök főbb karakterisztikai előnyeit. Áramköre WIMA kondenzátorokat, MELF ellenállást és SoundPlus OPA1642 műveleti erősítőt tartalmaz. Jelszintje kapcsolható normál és magas beállítás között, emellett hangkimenetet is nyújt. Utóbbinak köszönhetően a CH-Amp előerősítőként is beilleszthető különféle hangrendszerekbe.
Szemfüles olvasókban felmerülhet a kérdés, hogy ha a CH-Amp szimmetrikus, mi fog történni az RCA bemenetre érkező jellel? Ilyen esetben az elektronika konvertálja szimmetrikusra a jelet, fáziseltolás nélkül. Az így kapott pozitív és negatív jelek tökéletesen fázishelyesek. Másik különlegesség a CH-Amp tápegysége (PSU-1). E dobozka szükség esetén 12 voltos tápellátást biztosít, a fejhallgató erősítőn kívül még további három EarMen eszköznek. Így a CH-Amp erősítőn kívül a Tradutto és a Staccato is hozzáilleszthető. A gyártó ravasz módon csak a CH-Amp mellé biztosítja a PSU-1-et, külön nem megvásárolható. Ez is egy érv amellett, hogy a fejhallgató birtokos EarMen készülékláncban gondolkozzon. De vajon mire szolgál a szabadon hagyott, negyedik tápaljzat? Talán újabb EarMen készüléknek, amit majd a jövőben üdvözölhetünk?
EarMen Tradutto
Nem fejtjük ki részletesen e DAC tulajdonságait, mert megtettük a tavalyi EarMen Tradutto tesztben. A linkre kattintva elolvasható korábbi írásunk, amely máig megállja helyét, az időközbeni áremelkedést leszámítva. Akkor még nem tudtuk, hogy a Tradutto újabb családtagokat fog kapni, ezért negatívumként említettük a jelszint vezérlés (hangerő szabályzás) hiányát. Most már tudjuk, hogy szándékosan hagyta ki az EarMen, hiszen a CH-Amp többek között ezt a feladatot látja el.
EarMen Staccato áttekintés
Gyártója szerint a hálózati zenelejátszó tervezésekor is kimondottan a hangminőséget helyezték előtérbe. Ennek érdekében arra törekedtek, hogy a digitális időzítési hibák (jitter) mennyiségét minél lejjebb, ultra-alacsony szinten tartsák. Ugyanakkora a készülékház, mint a CH-Amp vagy Tradutto esetében, így kétségtelenül jól mutat, ahogy oszlopot építünk EarMen készülékekből. Nincsenek kártékony zajok és jelek, amelyek negatívan befolyásolnák az eszközből kijövő digitális jelet, de gyártója ennél mélyebben nem nyilatkozik a technikai részletekről.
Koaxiális, vagy optikai kábellel illeszthető bármilyen DAC-hoz. Esetünkben a Tradutto szárnysegédjeként vetettük be, de aki már rendelkezik fejhallgató erősítős D/A konverterrel (vagy akár hagyományos hifi rendszerrel), ő is kibővítheti a készülékházát egy Staccato-val. Ilyenkor viszont el kell fogadni, hogy csak a gyártó által mellékelt, olcsó külső tápegység fog áramot szolgáltani.
Hifi okosítónak is lehetne nevezni, mivel a hálózati funkciókon kívül USB-A csatlakozót is tartalmaz. A rácsatlakoztatott külső adathordozóról magas felbontású tartalmat is képes lejátszani egészen 384 kHz/32 bit, vagy DSD 256 mintavételig. Szerintünk az EarMen Staccato azok számára praktikus eszköz, akik nem használnak és nem is akarnak használni számítógépet digitális zenegyűjteményük hallgatásához.
A Staccato hezitálás nélkül, azonnal felismerte és megnyitotta a hozzá csatlakoztatott, 512 GB kapacitású USB-s külső SSD-n lévő zenéket. A bal oldali képen látható, hogy minden fontosabb metaadatot láthattunk az alkalmazásban, lehetőség szerint az albumborítót is. Helyi hálózatról, JRiver Media Center szoftverről is simán elküldhettük a számítógépen tárolt zenét UPnP módban (jobb oldali kép). Ekkor az adatrátához csak "0 kbps" volt kiírva, de a zene remek hangminőségben szólt. Értelemszerűen az USB-n csatlakoztatott számok kevésbé digitális érzettel jelentek meg, mint a hálózatról streamelt média. Ettől függetlenül a lehetőség fennállt. Ha elindítottunk bármelyik hálózaton lévő számítógépen vagy telefonon TIDAL/Spotify klienst, pillanatokon belül elérhettük, hogy a Staccato-n folytatódjon az internetről közvetített zenei műsor.
A Staccato-hoz fejlesztett telefonos alkalmazásban nem minden funkció működött tökéletesen, de még viszonylag új szoftver, lehet, hogy frissítéssel javulni fog. A beállításokat tartalmazó menüben, ha meg akartuk nyitni a Clock, azaz óra menüt, lebénult az alkalmazás és újra kellett indítani. Hasonló furcsaság volt, hogy az internetrádió műsorok elindultak, de hang nélkül.
Hangminőség
A tesztelés saját referencia fejhallgatónkkal (Sennheiser HD 800 S) történt, mely már több tucatnyi fejhallgató erősítő és DAC társaságában bizonyíthatta tudását. Az EarMen szett a fejhallgató legjobb tulajdonságait hozta elő úgy, hogy hiányait nem próbálta meg kompenzálni. Abban a pillanatban, hogy elindult a lejátszás, azonnal a zenébe teleportáltunk. Vagy a zene került a fejünkbe, ki honnan nézi. Az EarMen transzparenciája, áttetsző őszintesége azonnal érzékelhető volt. Friss és egyenes karakter jellemezte, melyben hűvös és meleg tónusok egészséges egyensúlyban keveredtek össze. A Tradutto belsejében dolgozó ESS DAC chip kissé határozottabb fókusszal jelenítette meg a magashangokat, de közben a CH-Amp inkább neutrális irányba tessékelte a jelet.
A Massive Attack - Teardrop hallgatása közben zseniális részletességben volt részünk. Minden hangsáv ultraprecízen elkülönült egymástól. A basszus picit vékonyabb volt, de nem az elektronika, hanem a fejhallgató miatt (ezt egy átmenetileg elővett Sennheiser HD 600 erősítette meg, melynek mélyhangja jóval erősebb, mint a HD 800 S-nek). A zenében lévő, hanglemezt imitáló recsegő hangeffekt úgy érződött, mintha a fejünk búbjáról csorgott volna lefelé. Az énekesnő hangja hipnotikusan úszott, azzal az elérhetetlen érzettel, ami a zeneszám sajátosságai között szerepelt.
Santana - Black Magic Woman c. száma bizonyára nem szorul bemutatásra jazz-rajongóknak. De vélhetőleg azok is szeretik, akik a jazzt utálják, mert az Abraxas csak nyomokban jazzalbum, erősebben jelentkeznek benne salsa és blues elemek. Ismét fantasztikus hangszer szeparációt lehetett tapasztalni. A zenészek élettelien, lelkesen rajzolódtak ki koponyánk virtuális színpadjára. Csukott szemmel már nem a számítógépasztal mellett, hanem Peter Green-től és Szabó Gábortól karnyújtásnyira ücsörögtünk. Ez a rendszer már komoly mélységekbe tudta invitálni hallgatóját. Utóbbi alatt az értendő, hogy a tökéletesen megragadott figyelem összes feltétele teljesült. Nemcsak a játékot, hanem a játékosság szintjét is érzékelni lehetett. A nyers dallamok mellet megjelent az áramló dinamika és az ahhoz társuló flow-élmény. Legszívesebben egész nap csak ezt az albumot hallgattuk volna, de a rendszer ízlelgetéséhez más zsánerekbe is bele kellett kóstolni.
Nagyzenekari elemeket tartalmazó, szimfonikus kísérettel felépített műveket is elképesztően jó jelenlét-érzettel lehetett hallgatni. Ilyen volt Joni Mitchell - At Last c. száma is, amely kissé szirupos, egy nő várva várt szerelmének elérkezését bontja ki. Az énekesnő ábrándos orgánuma mégis melodikussá teszi. Miközben tökéletes tisztasággal próbáltuk figyelni Joni Mitchell szavait, a háttérben lévő zenekar annyira realisztikusan és artikuláltan lépett be. A dalszöveg cukormázos jellege miatt nem tudtunk neheztelni, annyira mély érzékiséggel adta elő az énekesnő és olyan realisztikus volt a hangszerek jelenléte.
Késztetést éreztünk, hogy visszatérjünk a klasszikusokhoz. Chopin 2. zongoraszonátája Yuja Wang előadásában hipnotikus térhatást nyújtott. Nemcsak a zongorabillentyűk dallama volt kivehető, hanem az atmoszféra, a hangszer finom rezgése és a zongoristanő mesteri, egyik pillanatban szellősen simogató, másikban tűpontos és szigorúan vágtató játéka.
Többórás zenehallgatás sem járt fülfájdító, frusztráló érzettel. Ilyen aspektusban a rendszer hosszú távú hallgathatósága is elismerést érdemelt. Könnyűzenei daraboknál egy kicsit szikárnak érződött az összkép, de az inkább az egyenességre törekvő Sennheiser HD 800 S miatt történt. Aki dúsabb basszust szeretne, bátran próbálkozzon melegebb karakterű fülessel is!
Megjegyzés: A szett nem meglepő módon akkor nyújtott kiegyensúlyozott hangzást, ha a névtelen, alapszintű kábeleknél jobbat használtunk hozzá. Próbáltunk olyan kiegészítőket választani, amelyek nem dobták meg a készülékegyüttes árát túlságosan, ugyanakkor optimális, kevésbé színezett hangzást eredményeztek. Íme, a teljes lista:
Tápszűrő: IsoTek V5 Corvus
Tápkábel (tápszűrő és PSU-3 közé): IsoTek és AudioQuest
RCA kábel (Tradutto és CH-Amp közé): LessLoss C-MARC
USB kábel (iMac és Tradutto közé): AudioQuest Carbon USB-A-B
Koaxiális kábel (Staccato és Tradutto közé): AudioQuest Carbon
Alternatívák
Minden teszt írásakor lehetne említeni közvetlen vetélytársakat, ami most nehéz feladat. Más gyártók nem kínálnak kimondottan fejhallgatós rendszereket, vagy mégis? Nem különálló eszközök formájában, de hasonló funkciókat nyújt a TEAC NT-505 USB DAC-kal egybeépített hálózati zenelejátszó. 2018-ban írtunk róla, azóta kifutott és új modell (NT-505-X, 800 000 Ft) került a helyére, amit még nem teszteltünk. De ha legalább olyan jó, mint az elődje, akkor érdekes kihívó lehet a diszkrét készülékes EarMen szettel szemben. Hozzá kell tenni, hogy a TEAC nem tartalmaz egyetlen analóg sztereó bemenetet sem, míg a CH-Amp hármat (amiből egy szimmetrikus). Másik közeli kihívó a Naim Uniti Atom Headphone Edition. Streamer, DAC és szimmetrikus előerősítő szerepét egyaránt betölti. Formaterve jobb, mint az EarMen rendszeré, viszont számítógépes USB-B bemenetet nem tartalmaz.
Kiegészítés: a teljes EarMen rendszer 2022 végéig, bevezető csomagáron 1 320 000 Ft helyett 920 000 forintért kapható. Ennek ténye érthető módon meggyőző ajánlattá avanzsálja e szettet, még afentebb említett alternatívákhoz mérve is. A kedvezményes áron nehezebb kifogásolni az összképet,ezért akik év végéig teljesértékű fejhallgatós készülékláncot keresnek, mindenképpen próbálják ki az EarMen rendszert!
Végszó
Az EarMen fejhallgatós rendszere nem mindenki szükségleteit fedi olyan értelemben, hogy egyesek talán korábban megtalálták a nekik való D/A konvertert, streamert, fejhallgató erősítőt. Ám ezek vadászata nem mindig könnyű. Rengeteg idő és utánajárás. Sok tényezőt kell figyelembe venni, közéjük tartozik a formaterv. Ez a Szerbiában gyártott minitorony egységes dizájnban testesít meg szinte minden funkciót, amire a modern zenekedvelőnek szüksége lehet. Ami még fontosabb: elképesztően jó hang jön ki belőle, amennyiben a kiegészítők (kábelezés) is segítik a harmonikus egység elérését.
Sokan megoldják számítógéppel az internetről vagy helyi digitális könyvtárból történő zenehallgatást. Nekik nem nélkülözhetetlen a Staccato. Ez nem a készülék "baja", egyszerűen csak felhasználói igény kérdése. Ha csak a Tradutto DAC és CH-Amp párosát (helyesebben hármasát, hiszen a PSU-3 nagyon fontos résztvevő) kell mérlegre helyezni, akkor is egymilliót nyaldosó összeg lesz a számlán. Mint minden zenehallgatásra való eszköz esetében, most is szubjektív gondolatokkal zárjuk sorainkat. Léteznek fejhallgató erősítők (például az EarMen anyavállalataként ismert Auris kínálatában), amelyek még DAC nélkül is túllépik a kétmillió forintot.
A jó hifi rendszer ismertetőjegye, hogy használata közben a zenehallgató személy nem azt keresi, hogy mi hiányzik a zenéből. Nem azon gondolkozik, hogy meddig kell még utazni, hanem azzal szembesül, hogy megérkezett a végállomásra és ideje élvezni, ami kijön a fejhallgatóból. Ha utóbbi igazán magas minőséget képvisel (legalább Sennheiser HD 800 S, de szubjektív megítélésünk szerint inkább Focal Utopia vagy Meze Audio ELITE kategória lenne neki való), akkor minden feltétel adott lesz a hosszan tartó szórakozáshoz.
Iránytű
Ár (a cikk megjelenésekor): |
EarMen CH-Amp: 599 990 Ft EarMen Staccato: 399 990 Ft EarMen Tradutto: 319 990 Ft |
Szett ár: | 1 319 900 Ft |
AKCIÓS szett ár: | 999 990 Ft |
Forgalmazó: |
Home Movie Bt. +36-1-2566478 1173 Budapest, Pesti Út 237. Home Center D/9. |
Összesített mérleg
Fantasztikus hangzás, rengeteg részlettel, tiszta és levegős sztereó színpadképpel
Bármilyen dinamikus vagy síkmágneses fejhallgatóhoz elegendő teljesítmény
Lineáris tápegység
Streaming funkciók
Az előerősítő/DAC/Streamer tudása hagyományos hifi rendszerben is érvényesíthető
Külső forráseszköz (játékkonzol, médialejátszó, tévé stb.) is csatlakoztatható a Tradutto digitális bemeneteihez
Masszív kivitel
A CH-AMP és Tradutto közti valós szimmetrikus kapcsolathoz egyedi kábel beszerzése szükséges (bár RCA kábellel is kiváló hang érhető el)
A PSU-3 lineáris tápegység külön nem vásárolható meg, csak a CH-Amp fejhallgató erősítővel együtt
Összesített szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Kezelhetőség: | |
Szolgáltatások: | |
Ár/érték arány: |
További cikkek: