Denon AVR-X2200W házimozi erősítő teszt

A hódító Atmos

2015. október 5., hétfő, 22:20

Denon audio házimozi erősítő Bluetooth Denon erősítő Denon házimozi házimozi erősítő Denon házimozi erősítő erősítő teszt házimozi teszt házimozi erősítő teszt Denon erősítő teszt Denon házimozi erősítő teszt

Dolby Atmos hangdekódolás és Ultra HD felkonvertálás. Ha ezt a két tulajdonságot látjuk egy készülék adatlapján, akkor biztosak lehetünk benne, hogy napjaink elvárásainak megfelelő termékkel van dolgunk. A puszta műszaki információkon túl, a kezelhetőség és a hangminőség megítéléséhez azonban el kell tölteni egy kis időt vele. Hogy milyen élmények értek minket a Denon új, 2015-ös alsó-középkategóriás erősítője társaságában, tesztünkből kiderül.

Denon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítőDenon AVR-X2200W házimozi erősítő Dolby Atmos beállításDenon AVR-X2200W házimozi erősítő Dolby Atmos beállításDenon AVR-X2200W házimozi erősítő Dolby Atmos beállítás

A hívó szó: Atmos

Mi mással is kezdhetnénk a Denon AVR-X2200W ismertetését, mint hogy a felső és felső-középkategóriás készülékek után szép fokozatosan az alsóbb szegmensekben is megjelenik a legújabb, objektum alapú hangformátumok dekódolási lehetősége. A kudarcba fulladt 3D, az újdonság varázsát lassan elvesztő 4K után a Dolby Atmos dekódolási képesség az, amire a házimozi erősítőt kereső potenciális vásárlók felkapják a fejüket (és kinyitják a pénztárcájukat). Ezt kihasználva, más gyártókhoz hasonlóan, a Denon is gyors ütemben bővíti az Atmost kezelő készülékeinek sorát, hiszen a korábban általunk is tesztelt AVR-X520BT belépő kategóriás erősítő kivételével, mára a teljes 2015-ös termékpalettáját Atmos kompatibilissé tette. Ráadásul a kissé lépéshátrányban levő DTS:X-et váróknak sincs okuk az aggodalomra: a konkurens formátum kezeléséhez még az idén, év végéig megérkezik a firmware frissítés.

Szolgáltatások: minden, amire szükségünk lehet

Az Atmos dekódolási lehetőségen kívül további, eget rengető újdonságokat már nem találunk a készülékben, viszont elismerően nyugtázhatjuk, hogy hozza a szokásos Denon minőséget, és amit csak lehet, mindent belepakoltak az erősítőbe.

Denon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítő

A masszív felépítésű készülékház kinézete a most futó Denon dizájnnak megfelelő. A nagyméretű pontmátrix kijelző minden lényeges információt megmutat az aktuális üzemmódról, messziről is jól olvasható, kiváló fényerejű (de igény esetén több fokozatban halványítható). Alatta egy diszkrét gombsor segítségével érhetők el a legfontosabb funkciók, ha távirányító nélkül szeretnénk vezérelni az erősítőt. A még lejjebb elhelyezett előlapi csatlakozók között egyaránt megtalálható a HDMI és az USB bemenet is, szerencsére egyik sem esett kicsinyes spórolás áldozatává.

Denon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítő

A hátlapot szemügyre véve, a HDMI aljzatokkal kapcsolatban két kellemes meglepetés ér minket. Az egyik a bementek száma: hét  darab várja a forráskészülékeket. A frontoldalival együtt ez már szinte több, mint amit ki lehet használni. Mindegyik 3D és 4K kompatibilis, vagyis 2.0 szabványúak, kezelik a HDCP 2.2 másolásvédelmet, amely nélkül nem lehetséges a jogvédett Ultra HD tartalmak megtekintése. A másik a megduplázott kimenet a TV-t (ez ARC kompatibilis) és projektort is használók igényeinek kielégítésére. Ami pár éve még a csúcskészülékek kiváltsága volt, az ma már az alsó-középkategóriában is egyre inkább megszokottá válik. Koaxiális hangbemenettel ugyan nem rendelkezik, cserébe optikaiból kettő is kínálkozik. Analóg hangforrások esetén a négy pár RCA mindegyikére talán már nem is lesz szükség, videóból a két kompozit és az egy komponens viszont még hasznos lehet régebbi készülékek csatlakoztatásához. A hét pár hangfal terminál egy sorban történő elhelyezése felhasználóbarát megoldás. Banándugókhoz ez nem különösebbe fontos, de ha csupasz vezetéket szeretnénk használni, akkor jóval könnyebben hozzáférhetők, mint az egymás alatt elhelyezkedő párok esetén. Apró figyelmesség a gyártó részéről, hogy egy matrica készletet is mellékel, melyekkel a hátoldallal megegyezően színkódolt feliratokkal lehet felcímkézni a hangfal vezetékeket.

Denon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítő

A fizikai csatlakozásokon túl, az erősítő vezeték nélküli összeköttetési képességei is széleskörűek. Helyi hálózathoz WiFi-vel tud kapcsolódni, ezen kívül adott a Bluetooth streaming és vezérlési lehetőség. A kezelt profilok: A2DP 1.2 (Advanced Audio Distribution) és AVRCP 1.4 (Audio Video Remote Control). A Bluetooth streamingen kívül online tartalomelérést biztosít a DLNA és AirPlay kompatibilitás, a vTuner alapú internetrádió, és a Spotify Connect. Ezek mellett már csak mellékszerep jut az 56 csatorna programozási lehetőségével rendelkező, AM/FM tuner egységnek. Távirányítója jó elrendezésű, egyszerűen kezelhető, de aki ennél teljeskörűbb távvezérlést szeretne, az letöltheti az iOS és Android mobileszközökön futó Denon 2015 AVR Remote alkalmazást.

A hét egyenrangú végfokozat a Denonra jellemző módon diszkrét elemekből épül fel. Teljesítményük egy átlagos lakóhelyiséghez bőven elegendő: a 20 Hz-20 kHz-es tartományban 8 ohmon és 0,08 % harmonikus torzítás mellett mérve 95 wattra képesek, ez tornázható fel 126 wattra (6 ohmon 0,7 % T.H.D. mellett). Az adatlapon lehet még találni 150 wattos értéket is, de ez 1 kHz-en, egy csatorna meghajtásakor, 1 %-os torzítással értendő, ami már nem a valós felhasználásra jellemző, inkább csak játék a számokkal. A setup menüben rugalmasan konfigurálható a hét csatorna üzemmódja. A fő attrakció természetesen az 5.1.2 Atmos elrendezés, de lehet hagyományos 7.1-et is választani. Ekkor igény szerint megadható, hogy front magassági vagy hátsó surround hangdobozokat használunk-e. További lehetőség a multizónás megoldás, melyben a fő helyiség 5.1-e mellett a 2. zóna sztereó erősítése oldható meg.

Denon AVR-X2200W házimozi erősítő Dolby Atmos beállítás

A hangfeldolgozást Advanced Quad-Core 32-bites DSP processzor végzi, ez nem csak az Atmos dekódolásért felel, hanem többek között megvalósítja az Audyssey Silver mérőmikrofonos szobakorrekciós rendszerbeállítást, valamint a MultEQ XT, a Dynamic EQ és a Dynamic Volume funkciókat is. Dekódolja a nagyfelbontású zenei állományokat, többek között a DSD64 (2,8 MHz), a 192 kHz mintavételezésű FLAC és AIFF fájlokat.

A 4K videó támogatás az egyszerűbb készülékektől eltérően nem csak az Ultra HD jelek átengedésére vonatkozik (4K Pass Through), hanem az AVR-X2200W fel is tudja konvertálni az alacsonyabb felbontású analóg és digitális forrást. Szín-mintavételezésnél kezeli a tömörítetlen 4:4:4 formátumot, és a HDR (High Dynamic Range) szabványt.

Nem maradhatott ki a funkciók közül a manapság divatos ECO üzemmód sem, bár ennek valós, gyakorlati hasznáról nem igazán vagyunk meggyőződve. Valamilyen szinten biztos belenyúl a hangzásba, és ki az, aki átszellemült zenehallgatás helyett inkább figyeli a képernyőn mocorgó zöld jelzőcsíkot, hogy mennyire csökken a hálózatból felvett pillanatnyi fogyasztás.

Használat közben: csupán apró hiányosságok

A setup folyamat maximálisan felhasználóbarát (sőt úgy is mondhatnánk, teljesen bolond biztos), nem csak a mérőmikrofonos bemérésre szorítkozik, hanem előtte szép grafikájú képekkel illusztrálva, szájbarágósan vezeti végig a friss tulajdonost a forráskészülékek bekötésétől kezdve a hangfalkábelek lecsupaszításán át a hangdobozoknak a helyiségben való elhelyezéséig. Ezt követően az Audyssey Silver szobakorrekciós kalibráció, maximum 8 ponton történő mérésre ad lehetőséget.

Azonban akármennyire is bőséges funkciókkal telepakolt és korrektül összerakott gépnek tűnik az AVR-X2200W, néhány bosszantó hiányossággal is meg kell barátkoznunk. Ezek egy része nem kizárólagosan a Denonra jellemző, hanem a többi gyártóra is. Sajnálatos tény, hogy a szórakoztatóelektronikai cégek nem naprakészek a számítástechnikában már régóta létező szabványok, megoldások alkalmazásban. Például az előlapi USB csatlakozón keresztül csak FAT16/FAT32 formázású eszközöket kezel, az NTFS fájlrendszert nem ismeri fel. Egy másik jellemző példa, hogy zenei fájlok pendrive-ról vagy DLNA szerverről történő hallgatásakor 2015-ben még mindig nem megoldott egy olyan pofonegyszerű és magától értetődő funkció, hogy ne csak a számok között lehessen léptetni, hanem a számokon belül működjön az előre/hátra tekerés.

Ezektől eltekintve könnyen üzembe helyezhető, egyszerűen kezelhető, színvonalas építési minőséget képviselő erősítő az AVR-X2200W.       

Dolby Atmos: nem vásári mutatvány

Teszteléskor természetesen a Dolby Atmos hangzásra voltunk a leginkább kíváncsiak. Ezt megkönnyítette, hogy két hangdobozpárral is ki tudtuk próbálni az erősítőt, ELAC TS 3000 és Atlantic Technology 44-DA típusúakkal. Mindkét gyártmány Atmos-enabled konstrukció, azaz a front hangfalak tetejére helyezve őket, felfelé sugározva, a plafonról visszaverődő hanghullámok segítségével hozzák létre az Atmos hatást. A Dolby Atmos hazai terjedésével egy időben, lassan kialakul a magyar terminológia is, egyre több forgalmazó Atmos-képes jelzővel illeti ezeket a fajta hangdobozokat, megkülönböztetve őket a mennyezetbe építhető, közvetlenül lefelé sugárzó ?igazi? Atmos hangszóróktól.

Denon AVR-X2200W házimozi erősítő Dolby Atmos beállítás

Kezdésként egy Dolby Atmos demonstrációs lemez rövid klipjeit néztük végig. A szösszenetnyi epizódok meggyőzően mutatták be a formátumban rejtőző potenciált. A jelenlétérzés határozott volt, az Amazonas őserdejében repülő madár és a trópusi eső hangja hitelesen töltötte be a helyiséget. Egy másik jelenetben, amikor egy juharfa termése pörögve körberepül felettünk a szobában, tökéletesen követhető volt a mag röppályája.

A tényleges meghallgatásra térve, Dolby Atmos hangsávú filmek közül a Mad Max: Fury Road (Mad Max - A harag útja), a The Expendables 3 és a Terminator: Genisys került a lejátszóba. Nem véletlenül írtuk a demólemez kapcsán a formátumban rejlő potenciált, mert ez csupán lehetőség, amivel vagy élnek a stúdiók, vagy sem. Nos, ha valaki arra számít, hogy ezeket a filmeket nézve, a plafonról a fejére zúduló hangzivatarban lesz része, akkor annak csalatkoznia kell. A hanghatások terén nem kaptunk olyan markánsan megjelenő, de öncélú mutatványokat, mint egyes 3D filmek képi megoldásai. Mint pl. a Beowulf indokolatlan jelenete, ahol a kardot csak azért tartják a nézők felé, hogy azok hátrahőköljenek és jólesően nyugtázzák, nem feleslegesen adták ki a pénzt a 3D előadásra. De sorolhatnánk vég nélkül a hasonló példákat. Ilyen vásári kóklerkedésben nem volt részünk, ugyanakkor határozottan több és intenzívebb élményt kaptunk, mit egy mezei 5.1 rendszer esetén. A demólemezhez hasonlóan, a mozifilmeknél is a jelenlétérzés növekedése volt a legfeltűnőbb. A teljes hangtér tágabbra nyílt, levegőssé vált, a szoba fizikai méreteit meghaladó hangkörnyezetben éreztük magunkat. A levegősség ellenére azonban nem vált súlytalanná a hangzás, hanem masszív, néhol már-már brutális mélyhangok adták az alapot az akciójelenetekhez. Az erősítő jól kézben tartotta a hangzás egyensúlyát, a párbeszédek nem vesztek el a hangzavarban, és a filmzenét is kellő dominanciával, részletezettséggel formálta meg.

A tapasztaltakra többféle magyarázat is létezhet, és lehet, hogy egyik sem kizárólagos, mindegyikben van egy kis igazság. Egyrészt elképzelhető, hogy az Atmos-képes hangdobozok nem alkalmasak olyan definiált hanghatások létrehozására, mint a direkt sugárzó mennyezeti hangszórók. (Reméljük, hamarosan ily módon installált rendszerről is beszámolhatunk). Másrészt a formátum bevezetése után megjelent korai filmek még nem használnak ki minden lehetőséget, a hangmérnököknek is kell egy kis idő, amikorra magabiztosan uralják a technológiát, vagy esetleg eleve önmérsékletet tanúsítottak a keverésnél és nem is szándékozták túlzásba vinni a magassági hangeffekteket.

Szelídebb vizekre evezve, a bombasztikus hanghatásokon túl, Adele Royal Albert Hall-beli koncertjének lemezén megmutatta, hogy nem csak a pusztító jelenetekben, hanem a hangversenyterem pódiumán is otthonosan mozog. A plasztikus ének, a kiválóan tolmácsolt zenekari részek remekül átadták az előadás vitalitását. 

Zene: kulturált előadás

Előkeresve múltkori jegyzeteinket, melyeket az AVR-520BT teszteléskor készítettünk, és felidézve emlékeinket, egyértelmű a több mint kétszeres árú AVR-X2200W minőségi fölénye. Az akkor tapasztalt jó tulajdonságok megmaradtak, de a hiányosságok nagy része eltűnt, a hangzás érezhetően kulturáltabb volt. Vegyesen hallgatva CD, SACD lemezeket és nagyfelbontású FLAC fájlokat, a korábban megismert lendületes, sávhatároltság nélküli, életteli produkciót nyújtotta. Pluszban megjelent az a közvetlenség, amit hiába kerestünk a kisebb testvér produkciójában. Konkrétan, a Jazz at the Pawnshop albumon a közönség háttérzaja most már nem zavaró momentumként, hanem a laza, oldott hangulatot megalapozó bevezetésként jelentkezett. Többféle jazz és akusztikus könnyűzenei lemezt hallgatva, az AVR-X2200W kézzelfoghatóan adta vissza az egyes hangszerek karakterét. Finoman követte a bőgő húrjainak rezdüléseit, a zongoraszóló könnyedén emelkedett a többi hangszer felé, anélkül, hogy elnyomta volna őket. Rockon, ha arra volt szükség, keményen odatette magát, de a halk részeknél sem laposodott el, megmaradt a dinamikája. A színpadot szélességében jól strukturáltan építette fel, de a magassági és mélységi ábrázolással kissé adós maradt.

Az egyéb zenehallgatási lehetőségek hiba nélkül működtek, mind Bluetooth-ról, mind internetrádió állomásokról. Ez utóbbiakat gyorsan, könnyedén lehetett elérni a jól kezelhető menüből, de az általában 128 kbps tömörítésű MP3 állományok maximum kellemes háttérzenét szolgáltatnak, nem az elmélyült zeneélvezet forrásai.

Denon AVR-X2200W Dolby Atmos házimozi erősítő

Összegzés: jövőbiztosság, de milyen időtávra?

Korábbi tesztjeinkben többször illettünk már jövőbiztos jelzővel az egyes meghallgatott készülékeket, és önmagunkat ismételve most is csak ezt tudjuk tenni. Összesítve: a felkonvertálást is magába foglaló teljes körű 4K kompatibilitás, Dolby Atmos és (majdani) DTS:X hangdekódolási képesség, 8 HDMI bemenet, dupla HDMI kimet. Egyhamar nem várható olyan újabb kép vagy hangformátum elterjedése, amely elavulttá tenné az AVR-X2200W-t, és az otthon használt forráskészülékek/megjelenítők számában sem várható olyan ugrásszerű bővülés, ami miatt az erősítő csatlakozói jelentenék a szűk keresztmetszetet. A 8K felbontás ilyen szempontból nem igazán játszik szerepet, jelenleg még csak a nagyon távoli jövő ígérete. Így saját kérdésünkre válaszolva, joggal bízhatunk benne, hogy még hosszú évekig senki nem fogja úgy érezni, hogy ideje lecserélnie ezt a Denont. Hangminősége nemcsak filmeken, hanem zenén is magabiztosan túlteljesíti azt a szintet, amit elvárhatunk ebben a kétszázezer Ft környéki kategóriában.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.