Denon AVR-X2000 házimozi erősítő teszt
2013. december 17., kedd, 15:15
Denon AVR-X2000 házimozi erősítő házimozi erősítő Denon erősítő Denon házimozi házimozi erősítő teszt
Nem titkoljuk, hogy egy évvel ezelőtt a Denon AVR-2113 tesztelésekor egy kicsit csalódottak voltunk. A remek menürendszerrel és érdekes, funkciókkal büszkélkedő típus hangja ugyanis nem igazán emelkedett ki az átlagból. Idén azonban nagy változások történtek a Denon kínálatában. A külsőségek, mint az X-szel kezdődő és nullára végződő típusszámok és a teljesen áttervezett hátlapi elrendezés is sejtetik, a gyártótól érkező hírek pedig ki is jelentik, hogy az idén átalakult az erősítők belseje. Így az AVR-X2000 tesztjének első számú kérdése az, hogy vajon a hangzás felnőtt-e a szolgáltatásokhoz?
Cikkünk írásakor a Denon AVR-X2000 150 000 Ft körüli áron kapható a legtöbb kereskedőnél. Tudása nagyjából az, amit a hasonló modellektől elvárhatunk. A 7.1-es erősítő 7 x 150 wattosként van hirdetve sok helyen. Mint minden esetben, használat közben ténylegesen kihasználható teljesítmény ennél kevesebb. A műszaki leírás, két csatornára, 8 ohmon mérve 95 wattot ígér a számunkra igazán fontos, 20 Hz-20 kHz közötti tartományban. Ez teljesen átlagos, és elég is a legtöbb helyzetben. Különösen, ha hozzá tesszük, hogy amennyiben 7.1 helyett 5.1-ben hallgatjuk, akkor akár kettős erősítést használhatunk az arra alkalmas hangfalakkal.
A hangfeldolgozó rész fel van szerelve a ma használatos Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio dekóderekkel, valamint a rendszer rendelkezik Audyssey MultEQ XT szobakorrekcióval is.
A hátlapon sorakozik 6 db HDMI 1.4 bemenet és egy ARC képes kimenet. Akad még itt 4 pár sztereó, 2 kompozit, 1 komponens (RGB) és 2 optikai bemenet. Az előlapon van fejhallgató aljzat és HDMI bemenet is, valamint még egy 1 A leadására alkalmas USB aljzat is. Erre csatlakoztathatunk adathordozót, telefont vagy tabletet. Azt fontos megjegyezni, hogy iPhone, vagy Android alapú telefonok töltése ezzel megoldható, de a legtöbb táblagép számára már nem ideális. Azok csak nagyon lassan töltődnek fel 1 amperrel.
Az elődnek tekintett AVR-2113 típussal összehasonlítva, kapunk plusz egy HDMI és egy optikai bemenetet, valamint egy sztereó PRE OUT kimenetet is, de elveszítjük az előlapi analóg, a hátlapi coax/digit be- és az analóg monitor kimeneteket. A veszteségek nem tűnnek zavarónak, amit nyertünk az pedig teljesen rendben van. A hátlap apró változásai között azonban akad még egy egészen apró részlet, aminek mégiscsak nagyon tudunk örülni. Ez a hangfal csatlakozók ez sorba rendezése, ami nagy könnyebbség lesz azoknak, akik nem banándugókat, hanem csupaszított kábelt szeretnének használni. Ráadásként, a csatlakozó mellett még egy apró ábrán azt is láthatjuk, mennyit kell a kábelből lecsupaszíani, és azt hogyan kell bekönti. Nem tudjuk, ki felel a Denonnál a felhasználói élményért, de ezúton is azt szeretnénk üzenni: köszönjük a törődést!
A beüzemelés is példaértékű. Már az előd is a legjobbak közé tartozott, az új generáció azonban még kifinomultabb. Ha a konkurensek csak fele ennyire erőltetnék meg magukat, már az is hatalmas előrelépés volna az ipar egésze számára! Ha pedig már a kezelésről szólunk, akkor ki kell osztanunk egy dicséretet a távvezérlőnek és a telefonra, illetve tabletre letölthető alkalmazásnak is!
Mind a tévén látható OSD menüben, mind az alkalmazásban könnyű tájékozódni. Minden fontos információ nagybetűkkel jelenik meg, a bekötéshez szép nagy képek adnak segítséget, a menü reakciói azonnaliak, a funkciók pedig egyértelműek.
Mint a legtöbb mai házimozi erősítő, az AVR-X2000 is kínál néhány képbeállítást. Azon talán kár is filozofálni, hogy ezek mennyire fontosak! Ráadásul némelyik, mint például a zajszűrés és a képjavítás, nem is igazán látszik meg a képen. Az előre programozott üzemmódok sem tartalmaznak sok meglepetést. Az inkább fontos, hogy van átvezető mód, ami által a legutóbb nézett forrás jele átmegy a kikapcsolt erősítőn is a tévé vagy monitor irányába. Ez a szolgáltatás azonban gyárilag ki van kapcsolva, nekünk kell aktiválnunk. Az erősítő ezek mellett rendelkezik 4K felskálázással is, ami talán hasznos lesz majd egyszer, ha a lejátszókból és a tévékből valamiért kimaradna. A beállítások között találunk még jelszint korrekciót, amivel az eltérő "hangerejű" forrásokat tudjuk egymáshoz igazítani.
A szolgáltatások sorában ott van a már lassan szokásosnak tűnő internetes rádió és a hazánkban nemrég elindult Spotify alkalmazás is. Ez utóbbi sikergyanús! Nem úgy a Flickr, aminek az erősítőbe való integrálása továbbra is kakukktojásnak tűnik. Ki akarna az erősítő segítségével egy fotómegosztó oldalon böngészni? Sokkal jobb lenne, ha a DLNA keretein belül lehetne képeket küldeni az erősítőn át a tévére vagy vetítőre! Persze erre a feladatra a legtöbb okostévé és Blu-ray lejéátszó is kiválóan alkalmas.
A DLNA lehetőségekről szólva, az erősítőre zenét küldeni egyszerű. A telefonra vagy tabletre letölthető alkalmazással is küldhetünk a gépre hanganyagot, akár a fő vagy a második zónába is. Apró érdekesség, hogy miközben DLNA-n keresztül hallgatunk zenét, külön választhatunk képforrást!
Hangja is van? Persze!
A beüzemelés után természetesen a meghallgatás jött. Ehhez Dynavoice Magic F-6 EX, Cambridge Audio S70 és DALI IKON szetteket használtunk. A mélysugárzó egy PSB SubSeries 125 és egy SVS SB-1000 volt.
Az első tesztben 5.1-ben szólaltattuk meg a rendszert. Akciófilmekkel a hangzás nagyon dinamikus volt, még akkor is, ha a mélysugárzót letiltottuk. Persze a legjobb eredményt aktív méllyel megtámogatva, kettős erősítéssel kaptuk. Ilyenkor számos apró részlet képes volt felbukkanni még a viszonylag zajos jelenetek alatt is. Máskor pedig olyan rejtőzködő hangok kerültek elő, mint a Drive egyik jelenetében, a kocsi alatt csendben megbillenő csatornafedél.
A hangbeállításokkal játszadozva az Audyssey hatása pozitív. A Cambridge Audio S70 hangfalrendszerét ügyesen fegyelmezte, bár a bizonyos hangok, mint például a helikopteré, még így is egy kicsit túl agresszívnek tűntek, a center pedig néha egy kicsit elnyomott volt. Ez utóbbit viszont kézi beállításokkal lehet javítani. A DALI és Cambridge hangfalakkal, kettős erősítést használva, a Denon egészen megdöbbentő módon tudta a lövések hangját közvetíteni. Ilyen árú erősítőtől még hasonlót nem hallottunk!
Filmekkel a Denon kimagaslóan teljesít. Aki 5.1-ben szeretné használni, annak mindenképp érdemes olyan hangfalat választania, ami kettős erősítéssel is meghajtható! Ennek ugyanis nagyon pozitív hatása lesz a dinamikára!
Zenével?
A teszt második felében zenével hallgattuk meg az erősítőt. A hangfalak ismét a már mozira is kipróbáltak voltak. Most azonban elsősorban a Direct üzemmódot használva igyekeztünk kideríteni, hogy mire is képes a Denon?
Az első körben Diana Krall, Henry Mancini, Vangelis és Antonio Forcione felvételek szólaltak meg. Kettős erősítést használva megfelelő dinamikát kaptunk, de a sztereó színpad és a részletező képesség elmaradt attól amit reméltünk. Nem tapasztaltunk olyan pozitív meglepetéseket amilyenekkel 5.1 teszt alatt volt dolgunk. A hangfalakat és az erősítőt is visszaállítottuk egyszeres erősítésre és bár egy kicsit visszafogottabb lett a zene, a részletek és a sztereó kép javult egy kicsit.
Műfajt váltva, Daft Punk, Prodigy, AC/DC és még sok más formáció felvételei között böngészve, kedvünk támadt visszatérni a kettős erősítéshez. Bár bajunk igazán nem volt a hallottakkal, de reméltük, hogy vár ránk egy kevés, élvezetes dinamikai többlet. Az átkötés után ez természetesen meg is érkezett. Nem kellett csalódnunk.
Zenére a Denon AVR-X2000 egy olcsó, de becsületes erősítő tudását hozza. A kettős erősítés ugyan kecsegtető, de a gyakorlatban nem csak előnyöket hozott. A hang karaktere összességében nagyon jó ízléssel eltalált, kicsit meleg és visszafogottan húsos, túlzásoktól mentes, hosszútávon is könnyen hallgatható.
Mindent egybevetve a Denon hangja többnyire kellemesen meleg volt. Annak ellenére, hogy filmekkel többször is meglepett, ez a típus igazából nem akar túlzottan finomkodni. Amiben az AVR-X2000 erős, az a dinamika és a kiegyensúlyozottság. Ez utóbbi pedig alighanem annak köszönhető, hogy a gyár mérnökei pontosan tudták, hogy felesleges megvalósíthatatlan célokat hajszolni. Ez az erősítő nem akarja túlvállalni magát ezért pedig komoly elismerést érdemel! Ennek a típusnak igazából nincsenek olyan hangbéli sajátosságai, amik kiemelést, vagy megrovást érdemelnének. Egy kerek egész, amit kapunk és éppen ezért nagyon élvezetes.