Denon AVR-X1500H házimozi erősítő teszt
Szóból ért az erősítő
2018. augusztus 8., szerda, 18:35
Denon audio házimozi Dolby Atmos házimozi erősítő Denon házimozi Denon erősítő Denon 2018 Dolby Atmos Atmos házimozi Atmos erősítő Denon teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi Denon házimozi erősítő házimozi erősítő teszt
A Denon legkisebb hétcsatornás erősítője jól példázza, hogy napjainkban már az alapszintű készülékekbe is olyan szolgáltatások kerülnek, amelyek egy-két éve még szinte elképzelhetetlenek voltak. Közeleg a sci-fi filmekből ismerős szép új világ: az Amazon Alexa hangvezérlésnek köszönhetően már szóbeli utasításokat adhatunk házimozi rendszerünknek.
Óvatos dizájnváltás, bővülő funkcionalitás
Korábbi tesztjeinkben többször nehezményeztük, hogy a felgyorsult, évenkénti modellváltások nem minden esetben tartalmaznak lényegi változásokat. Sokszor csak a típusjelzés egy karakterében van eltérés, az előd és az utódmodell gyakorlatilag megkülönbözhetetlen egymástól. Az új Denon házimozi erősítő azonban felfrissített kinézettel vág neki az aktuális modellévnek. Elhagyták azt a vékony, kissé ívelt betétet, amely a kijelzőt és az alatta levő panelt keretezte. A köztük levő kezelősávot pedig szögletesebb gombokból alakították ki. A panel - amely a drágább modelleknél valójában egy lenyitható ajtó - kissé kiemelkedik a frontoldal síkjából. A változás nem eget rengető, de mégis az egész készülék megjelenése feszesebb, markánsabb lett.
Az erősítő 7.2 felépítésű, és 4K valamint Dolby Atmos és DTS:X kompatibilis. Amíg azonban a tavalyi modellnek csak firmware frissítés után vált teljes körűvé a funkcionalitása (pl. HLG videó támogatás), addig az AVR-X1500H már helyből tudja mindezeket. Naprakészen kezeli az Ultra HD szabványú videó műsoranyagok különböző jellemzőit, mint pl. a 4:4:4 szín-mintavételezés, Dolby Vision, High Dynamic Range (HDR10), 21:9 képarány, BT.2020 színtér. A hangfeldolgozás is szélesebb körű lett, rendelkezik a DTS Virtual:X algoritmussal. Ennek segítségével magassági hangsugárzók nélkül - azok szimulálásával - is lehetséges 3D surround környezet létrehozása.
Az idei év nagy újdonsága az Amazon Alexa hangvezérlés, amely lehetővé teszi a tulajdonosnak, hogy hangutasításokat adjon az erősítőnek. Szóbeli parancsokkal lehet a készüléket be és kikapcsolni, hangerőt állítani (némítani), bemenetet választani, a zene lejátszását vezérelni (megállítás, elindítás). Persze a dolog nem olyan egyszerű, hogy hazavisszük az erősítőt, kicsomagoljuk, bedugjuk a konnektorba, és már mondhatjuk is neki, hogy mit csináljon. Egy mobil eszközre le kell töltenünk a Denon HEOS és az Amazon Alexa alkalmazásokat, mindkettőben felhasználói fiókot kell létrehozni, majd össze kell kapcsolnunk a két alkalmazást, hogy az Alexából vezérelhessük a HEOS hálózatban regisztrált komponenseket. Aki fogékony arra, hogy mobil alkalmazások használatával szervezze a napi életét, az biztos örömmel üdvözli ezt a 3. évezredbeli technológiát, aki viszont sztereó erősítők használatával szocializálódott, az végtelenül macerásnak találhatja ezt az eljárást.
Csatlakozások, műszaki jellemzők
Az erősítő hátoldala sem egyezik meg teljesen a tavalyi modellével, kicsit módosult a csatlakozók kiosztása. A digitális hangbemenetek közül elhagyták a koaxiálist (csak a két optikai maradt meg), cserébe viszont megjelent a phono bemenet, amellyel az előd AVR-X1400H még nem rendelkezett. Azt nem lehet pontosan megjósolni, hogy meddig tart a bakelit lemezek reneszánsza, nyom nélkül elmúló futó divatról van-e szó, vagy piaci részesedésük beáll-e egy stabil (bár a fénykornál azért jóval kisebb volumenű) szintre, mindenesetre dicséretes a phono bemenet megjelenése. Még ha minősége nem is éri el egy dedikált, önálló dobozos előerősítő színvonalát, de így az AVR-X1500H külön beruházás nélkül, helyből kínálja a fekete lemezekkel való ismerkedés lehetőségét. Ha pedig valaki ráérez az analóg zenehallgatás ízére, később igénye szerint feljebb tud lépni. Mindenesetre úgy néz ki, a Denon hisz a formátum létjogosultságában, ezért is építi be az előerősítő fokozatot egyre több házimozi erősítőjébe.
Ettől függetlenül a legfontosabb csatlakozási módok vitán felül a vezetékes és vezeték nélküli digitális lehetőségek. Ezekből bőséges választékot kínál az erősítő. A hat HDMI bemenet (egy közülük előlapi) mindegyike 4K kompatibilis, HDCP 2.2 támogatottságú. A HDMI kimenet ARC kompatibilis. A LAN hálózat elérhető vezetékkel és kétcsatornás WiFi-vel egyaránt. DLNA tanúsítvánnyal rendelkezik, NAS szerverről nem csak a zenei fájlokat szólaltatja meg, hanem kezeli a lejátszási listákat is. Zenei állományok vezeték nélküli streamelése is lehetséges Bluetooth illetve AirPlay kapcsolattal. Internetre csatlakozás után tartalomszolgáltatók széles köre érhető el: TuneIn, Spotify, Amazon Prime Music, Soundcloud, TIDAL, Napster és Deezer. Az utóbbi egy-két évben már a Denon erősítők alaptulajdonságai közé tartozik HEOS multiroom hálózatba való integrálhatóság, így természetesen az AVR-X1500H is rendelkezik ezzel a képességgel. Erről a rendszerről már többször írtunk, a lényege, hogy egy mobileszközre letölthető HEOS applikációval lehet vezérelni a lakás különböző helyiségeiben elhelyezett aktív hangsugárzókat és forráskészülékeket. A HEOS alkalmazás letöltése mindenképpen célszerű - még ha nem is szándékozunk multiroom rendszert kiépíteni - mert a TuneIn rádió kivételével az internetes tartalomszolgáltatók nem érhetők el az AVR-X1500H saját menüjéből, hanem a mobilalkalmazásban lehet kiválasztani őket a többi forrásbemenet között.
A hangdekódolást csatornánként 32 bit/192 kHz felbontású AKM (AKM4458VN) DAC végzi. Támogatott a veszteségmentes (FLAC, ALAC, stb.) zenei állományok lejátszása egészen 24 bit/192 kHz felbontásig, illetve DSD esetén 2,8 MHz és 5,6 MHz mintavételezésig. A diszkrét felépítésű végfokozatok alacsony impedanciás (4 ohmos) hangdobozokat is gond nélkül meghajtanak, két csatornát mérve 80 watt teljesítményt adnak le. A hangfalak beállítását a Denon készülékektől megszokott módon a nyolc hallgatási pontra optimalizáló, mérőmikrofonos Audyssey MultEQ XT rendszer segíti.
Használatba vétel, meghallgatás
A szubjektív értékelésnél általában fel szoktuk idézni az elődmodell meghallgatása során szerzett tapasztalatainkat. Most azonban erre nem volt lehetőségünk, mert annak idején nem teszteltük az AVR-X1400H-t. A felette elhelyezkedő erősítő, az AVR-X2400H viszont vendégeskedett nálunk. Így kíváncsian vártuk, most vajon milyen különbséget hallunk az egy mérettel kisebb, de egy évvel frissebb erősítő vizsgálatakor?
Az erősítőt DALI SPEKTOR és Bowers & Wilkins hangfalszettel hallgattuk meg. A két forráskészülék egy HTPC és egy univerzális (SACD-t is kezelő) Blu-ray lejátszó volt. A kezdeti beállítások után a menüben barangolva vettük észre azt a szépséghibát, amely funkcionalitást nem csökkenti, csak a felhasználói élményt csorbítja. Annak ellenére, hogy full HD TV volt az erősítőhöz kapcsolva (és HTPC-ről vagy Blu-ray lejátszóról filmet nézve az erősítő helyes felbontásra állította azt), internetrádiók hallgatásakor átváltott 4:3 képarányba, és a felbontás is alacsonyabb lett. Ettől eltekintve a készülék kezelése logikus, jól áttekinthető, a kézikönyv tanulmányozása nélkül is gyorsan megtalálható minden opció a menüben.
Az Atmos hangsávos Rampage (Tombolás) akciójelenetei alaposan megdolgoztatták mind a hét hangdobozt. És természetesen a mélysugárzót is. Az erősítőnek hálás feladat volt bemutatni Chicago pusztulását. Az összeomló felhőkarcolók robaja, a genetikusan mutálódott szörnyek üvöltése energikusan, széles dinamikával töltötte be a nappalit. Az AVR-X1500H magabiztosan uralta a hangfalszettet, nem csak egyszerűen a drasztikus hangerővel próbálta megteremteni a valóság illúzióját, hanem a pillanatnyi csöndekkel, majd az azokból kirobbanó, plasztikusan megformált zajokkal. A katonai egységek műveletei, a helikopterek mozgása, a fegyverek hangja jól követhető volt. Az erősítő intenzív és éles karakterrel képezte le ezeket az effekteket, így mind hangzásuk, mind irányhatásuk jócskán növelte a jelenetek hitelességét. Az akciók közti szünetekben Dwayne Johnson és Jeffrey Dean Morgan párbeszédei tisztán, jól karakterizálva hangzottak. A specifikáció szerint két csatornára egyidejűleg megadott 80 wattos teljesítmény bőven elégnek bizonyult, hiszen egyszerre sosincs szükség teljes energia bedobásra mind a hét csatornán. Az erősítő egyik jelenetnél sem fulladt ki, a teljes film alatt végig bírta szusszal.
Zenei műsoron, szokásos tesztanyagainkat hallgatva, a tavalyi nagyobb modell hangkaraktere köszönt vissza. A sztereó színpad szélességében jól épült fel, de a tér többi irányába már nem volt annyira pontos a leképzés. A zenészek inkább csak egy vonalban helyezkedtek el a hangdobozok között, és a két frontsugárzón kívül szélső területek is üresen maradtak. Multicsatornás SACD-n kevésbé volt tetten érhető a jelenség, a surround teret a filmekhez hasonló alapossággal valósította meg. Hangkaraktere technikailag precíz, de kissé érzelemmentes előadást eredményezett. Rock zenén ez nem jelentett különösebb problémát, míg "énekes egy szál gitárral" jellegű albumainkon (Allan Taylor, Norah Jones) a tiszta, átlátható megszólalás ellenére a felkeményedő jelleg miatti távolságtartás megakadályozta, hogy maradéktalanul átérezzük a számok bensőséges hangulatát.
Összegzés
A Denon legkisebb hétcsatornás házimozi erősítője bőven kétszázezer forint alatti árcédulát visel, így optimális választás lehet azoknak, akik költséghatékonyan szeretnének Atmos hangrendszert kiépíteni, multiroom megoldást alkalmazni az otthonukban, és mellette még bakelit lemezeket is hallgatni. Azokat a hiányosságokat inkorrekt lenne számon kérni rajta, amelyek az alacsony árkategória korlátai miatt jelentkeznek (csak egy HDMI kimenete van, zenei téren kicsi nyers a hangzása, a két mélynyomót nem egymástól függetlenül konfigurálja). Ezért ezek nem is befolyásolták negatívan a pontozást.