Danish Audio Design látogatás - hajsza a legjobb hangért
Az újdonság varázsa
2022. március 6., vasárnap, 21:20
DAD audio hifi erősítő hangfal DAC lemezjátszó high end Blue Cat sztereó erősítő high end hifi high end hangfal high end erősítő Danish Audio Design
A high end gyártókkal Dunát lehetne rekeszteni, mégis csak kevés termék létezik, amit a legmagasabb igényűek, pénzt nem sajnáló maximalisták is beengednének nappalijukba vagy zenehallgató szobájukba. Jan Harbo Jakobsen, a különc felfogású világjáró dán üzletember hiába vásárolt csillagászati árú hifi eszközöket, csalódnia kellett: semelyik sem adta meg neki azt a koncerteken tapasztalható, organikus hangzást, amit szüntelenül keresett. Ezért úgy döntött, hogy saját high end céget alapít. Elsők között látogathattuk meg a Danish Audio Design dániai létesítményét. Zenei élményekkel teli, inspiráló élménytúra tanúi lehettünk, melynek fénypontjait a következő sorokban fejtjük ki!
Mindenből a legjobbat
2017-es indulásával fiatal gyártónak számít, viszont (pillanatnyilag hat fős) csapatát évtizedes múlttal rendelkező munkatársak gazdagítják. Fiatalsága ellenére gyors fejlődési tempóra utal, hogy mostanra több hangsugárzót és elektronikát is tartalmaz a Danish Audio Design (de nevezhető Blue Cat vagy DAD néven is) termékkínálata.
Készítenek előerősítőket, hihetetlenül paraméterezett AB osztályú végfokokat, egy integrált sztereó erősítőt (75 integrated), továbbá streaming funkcióval egybeépített D/A konvertereket és egy 60 kilogrammos CD-futóművet (The Blue Cat Drive) is. Nemrégiben lemezjátszóval (The Cat Tale Turntable) és phono előerősítővel (The Rose Phono Stage) gyarapodott kínálatuk.
Emellett monumentális megjelenésű hangsugárzókat is építenek. E sorok írása idején öt hangfalpár közül lehet válogatni, de folyamatosan dolgoznak valami új projekten. Szubjektív véleményünk szerint legmeghatározóbb Danish Audio Design termékekre kicsit lejjebb, a "legjobb pillanatok" c. bekezdésben térünk vissza.
Látogatásunk során egy rövid videós interjút is készítettünk Jan közreműködésével, amely itt tekinthető meg:
Megérkezés a házhoz
Jan le sem tagadhatná dán származását, hiszen már a reptéren vidáman, mosolyogva üdvözölt mindenkit és a háza felé tartó úton sem félt humorral átitatott infómorzsákat elhinteni a dán élet szépségeiről. A DAD központjaként szolgáló, több mint 400 négyzetméteres ház úgy képes több funkciót betölteni, hogy azok a legkevésbé sem zavarják egymást. Az idilli környezetben elterülő, köralakban egybenyitott tereivel invitáló épület egyszerre otthon és szállás (előfordul, hogy a dolgozók, távoli barátok, új vagy visszatérő üzleti partnerek is itt pihennek), műhely és kiállítóterem. Minden szoba középről nyílik. A tető üvegablakos központján át látható égbolt természetes fényt ad. Az energiák szabadon áramlanak és ettől folyamatos derű lesz úrrá a belépő személyen. Jan nem fél kifejezni buddhista identitását, erre utalnak az ügyesen elhelyezett kisebb-nagyobb szobrok, de akit a keleti tanok nem hoznak lázba, az gyönyörködhet a falakon függő festmények, dán dizájnbútorok, vagy az iparművészeti lámpatestek valamelyikében. Vagy Harbó kutyusban, a ház őrében, aki bárki szívét egy pillanaton belül meglágyítja.
Az egyik falra akasztott kép piros halakat ábrázol. Velük szemben, a kép széléről egy zöld hal úszik ellenkező irányba. "Aleksander barátom adta, azt mondta, én vagyok a zöld hal. Tudom, hogy hogyan értette" - mosolygott Jan.
Ahol a munka zajlik
Az alsó szinten, dedikált műhelyben Steffen Zacher Nielsen és Ricky Schultz elektronikus mérnökök folyamatosan szerelnek valamit. Steffen mikroszkóp alatt, saját kezével forraszt minden egyes alkatrészt és chipet az alaplapokra. Mögöttük faltól falig, minőségi alkatrészektől és hatvankilós transzformátoroktól roskadozó polcok sorakoznak. Kólásdoboz méretű kondenzátorok és Van Den Hul kábelek tekeregnek, amerre a szem ellát. Minden adott ahhoz, hogy egy hifi őrült otthonosan érezze magát.
A szomszéd helyiségben Torben Mikkelsen hangfaltervező mérnök épp finomhangolást végzett a következő generációs The Blue Diamond négyutas álló hangfal prototípusán. Fotóinkon még nem a végleges modell látható. Érkezésünkkor Torben még azon ügyködött, hogy ellentétes polaritásba kösse a basszus hangszórókat, és hogy a keresztváltó alkatrészeit cserélgetve kiegyengesse a hangsugárzó görbéjét.
Mire visszaérkeztünk a vacsoraasztaltól, máris sokkal egyenletesebb görbét mutatott a laptop kijelzője és a pár órája még kibelezett jobboldali hangfal is talpra állt. Elképesztő transzparenciával szólt a The Blue Diamond és basszusa meglepő módon egyáltalán nem volt domináns hangszóróátmérőihez és ahhoz képest, hogy teteje csupán arasznyi távolságra állt a plafontól.
A ház rendelkezik egy nagy belmagasságú, világos szobával, amely korábban a beltéri medencének adott otthon. Jan lelkesen osztotta meg velünk, hogy hamarosan teljesen átalakítják e helyiséget, még a medence fölötti tetőszerkezetet is átépítteti majd, hogy ideális akusztikájú, dedikált zenehallgató stúdióként funkcionáljon.
Legjobb pillanatok
Látogatásunk első napján a nappaliban időztünk legtöbbet: a zenét ebédtől vacsoráig csak a The Black Diamond elnevezésű, antracitszürke hangfalkolosszus szolgáltatta. Hangkarakterének varázsa nem csak a kanapén ülve, hanem a ház egyéb pontjain is megmutatkozott. Például az alsó szinten állva hajszálpontosan olyan érzetet keltett, mintha fölöttünk, a nappaliban egy igazi jazz együttes játszott volna. A The Black Diamond meghajtásáról The One végerősítők gondoskodtak, melyeknek darabja 1600 watt teljesítményt nyújt 8 ohmon. A készülékek egésznapos, meglehetősen intenzív zenehallgatás után sem melegedtek semmit. Szó szerint, semmit. Még csak langyossá sem váltak.
Ha keményebb műfajokra került sor, a tekintélyes mélyhangszórók a padlót és az ülőgarnitúrát is érezhetően megrezgették. Dinamikában és erőben lehengerlő teljesítményt kaptunk, igaz, egy kis mélységérzetet még elviseltünk volna, később kiderült, hogy miért. Másnap a TIDAL streaming-ről átváltottunk vinyl lemezjátszóra és a várva várt térmélységet kamatostul megkaptuk, miközben a basszus ezerszer kifinomultabb közlésmódra váltott. Az internetről lejátszott műsor csak a jéghegy csúcsa volt, a rendszer analóg forrással mutatta meg valódi képességeit. Szerencse, hogy a tegnapi "streaminges" nap után ismét ráfülelhettünk a rendszerre, mert sokkal élőbb és lélegzőbb hangzást kaptunk. Szüntelenül csemegéztünk Jan lemezgyűjteményéből: Diana Krall, Mark Knopfler, Pink Floyd, Eric Clapton, Pat Metheny... csupa közismert előadó albumát hallgathattuk meg, egymással megosztva az adott énekeshez vagy zenészhez fűződő kedvenc koncertélményeinket vagy emlékeinket.
Legmeglepőbb fordulatként az a pillanat maradt bennünk, amikor a hatalmas The Black Diamond hangsugárzókról átváltottunk a DAD jelenlegi legkisebb, Pink Diamond elnevezésű dobozaira. A szemből derékszögű trapézt formáló hangsugárzók eltörpültek a The Black Diamondhoz képest, sebességben és basszus kontrollban mégis felülkerekedtek rajta, legalábbis saját megítélésünk szerint. A DAD legolcsóbb hangfala okozta számunkra a legnagyobb meglepetést; a dobszólók pontosan azt a feszes, kemény és gyors érzetet adták vissza, amivel egy élő koncerten szokás találkozni. Több zeneszámot is tényleges koncertszintű hangnyomással hallgattunk, mégsem tapasztaltunk fejfájdító, fárasztó mellékhatásokat.
Hangszórógyártás
A Danish Audio Design hangfalak hangszóróit az SB Acoustics nevű cég készíti, kiknek központja nem messze található a DAD székhelyétől. Jan felajánlotta nekünk, hogy meglátogassuk a hangszórógyártót, természetesen nem ellenkeztünk.
Az SB Acoustics filozófiája bizonyos mértékben rezonál azzal, ami Jan motivációja is: alternatívát teremteni a high end hangszórókínálatban. Tizenhat évvel ezelőtt, az ipari veteránokból álló Danesian Audio, valamint az indonéz Sinar Baja Electric cég összeolvadásával jöttek létre és a legkülönfélébb méretű, anyagú, terhelhetőségű hangszórókat készítik nemcsak otthoni hifi, hanem professzionális iparágaknak is.
Az európai piac ellátása, az új termékek fejlesztése és az együttműködő hangfalgyártók projektjeinek menedzsmentje is a dán központban történik, amelyet meglátogattunk. Az SB Acoustics rengeteg high end gyártónak vállal OEM termékfejlesztést, több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, hitvallásuk: "semmi sem lehetetlen, csak lehet, hogy kicsit tovább tart megvalósítani". Kiforrottnak tekinthetők a szakmában, nem csoda, hogy Jan választása rájuk esett.
The Only One
A látogatás fináléja az a pillanat, amikor bepillantást nyerünk Jan legextrémebb alkotása, a The Only One végerősítő gyomrába. Csak a készülék centi vastagságú tetőpanelje önmagában nehezebb, mint a legtöbb általunk eddig tesztelt sztereó erősítő. Tapadókorongos fogantyúk segítségével (négy kézzel) emeltük fel a láthatatlan csavarokkal rögzített lapot, aztán hosszú percekig csak próbáltuk felfogni az elénk táruló látványt. A The Only One belsejét vaskos rézlapokkal és teflondarabokkal bélelték. 8 db puffer kondenzátora egyenként akkora, mint egy sörösdoboz. A belső kábelezés, az oldalra felcsavarozott, konzervdoboz méretű alkatrészek, mindenből a legmasszívabbat tartalmazzák. Bárhova néztünk, nem hittünk a saját szemünknek.
Megfordultunk már néhány nemzetközi kiállításon, láttunk elvetemült agyszüleményeket, de ilyen bestiával még nem találkoztunk. A jobb és bal oldali csatornákat külön-külön toroid transzformátor szolgálja ki, melyeknek darabja nagyobb, mint egy kilós guriga trappista sajt. A készülékház ipari görgőkön áll, hogy a majdnem féltonnás tömeget egyáltalán mozgatni lehessen. A hűtőbordaként szolgáló oldalak megformálása 12 órát vesz igénybe CNC technológia segítségével. Az "oldallapok" egyetlen, alkarnyi vastagságú alumíniumtáblából készülnek.
A készülék neve Jan feleségére utal. "Nélküle nem lennék sehol, Bitten számomra az egyetlen. Persze ő nem ilyen óriás. Kicsi, de nagyon erős nő." - említette Jan, szokásos átszellemült arckifejezésével. Hüledezve bámultuk tovább a The Only One belsejét. Egy ember és csapta munkáját, akik öt éven belül összehoztak egy eszközt, amelybe a hifi gyártók 99 %-a még ötven év után sem fogna bele. Természetesen kihívások tarkítják egy potenciális The Only One tulajdonos útját, legfőképpen az ár. De van, aki hajlandó ezért fizetni, mert akkor érzi magát boldognak, ha a lehető legjobbat használhatja és értékeli, hogy a Danish Audio Design az a bizonyos zöld hal a képen.
Záró gondolatok
Utólag is köszönjük Danish Audio Design közreműködését, példaértékű vendéglátását, hogy lehetővé tették számunkra ezt a tanulságokkal és élményekkel teli látogatást! A DAD termék magyarországi kipróbálásával és vásárlásával kapcsolatban Aleksander Smidt urat lehet keresni, elérhetősége megtalálható e cikk végén és természetesen a gyártó folyamatosan frissülő weboldalán.
Elérhetőség: |
Danish Audio Design International Diagonalvejen 48, 7323 Give, Denmark +4530862111 email: jan@dadbluecat.com weboldal: dadbluecat.com |
Sales Manager: |
Aleksander Smidt +36706377701 email: aleksander@dadbluecat.com |
A cikk angolul is olvasható a következő oldalakon!
If you want to read this article in english language please turn a page!