Dan Clark Audio AEON 2 hifi fejhallgató teszt
Hordozható hangáradat
2020. június 10., szerda, 18:00
Dan Clark Audio DanClarkAudio audio hifi fejhallgató hifi fejhallgató high end fejhallgató teszt hifi fejhallgató teszt high end fejhallgató Dan Clark Audio fejhallgató high end fejhallgató teszt
A Dan Clark Audio (korábban MrSpeakers néven ismert) cég igyekszik elérhetőbbé tenni a síkmágneses technológiát, ami nem csak az árra, hanem a kivitelre is értendő. Az ún. planar magnetic felépítésű fejhallgatók jellemzően nagyok és főleg otthoni használatra készülnek. Az AEON 2 fő érdekessége, hogy egészen kicsire összecsukható és mivel kisebb hangszórót tartalmaz, mint nagyobb testű rokonai, ára is jelentősen kedvezőbb.
Bevezető gondolatok
A Dan Clark Audio nemrégiben frissítette arculatát és viszonylag szűk termékkínálatát is úgy pozícionálta, hogy átláthatóbb legyen. Az AEON 2 jelenti a "belépő" sorozatukat, de nem globális értelemben. Egy kb. 380 000 forintos termékről esik szó, tehát egyértelműen a magas minőséget kereső, high end fejhallgatózás iránt nyitott felhasználóknak készült. A kettes számból sejthető, hogy előző generációs AEON fejhallgató is volt, jobban mondva van is. A korábbi kiadás Flow változata 80 000 forinttal olcsóbban vásárolható meg az itthoni forgalmazónál. Mi most csak az AEON 2-vel foglalkozunk, mert a gyártó szerint kolosszális fejlődést sikerült elérniük az elődhöz képest.
Az AEON 2 a zászlóshajó ETHER 2 élvonalbeli hangszórójából merített ihletet. A membrán által mozgatott levegő útját egy légáramlat irányító elemnek köszönhetően úgy manipulálják, hogy az a mikro részleteket nagyobb mértékben hallhatóvá tegye. Csillapítással tovább tudták növelni a dinamikát és felbontást, miközben a frekvenciák visszaadása is egyenletesebb. A szóban forgó nyitott kiadás külső oldalán méhsejt mintájú alumínium rács található, amely a szerkezet tömörségét, ugyanakkor kis tömegét teszi lehetővé.
Küllem
A korábban általunk is tesztelt ETHER fejhallgatókhoz képest az AEON 2 jelentősen kisebb, köszönhetően keskenyebb felépítésének és kisebb felületű hangszórójának. Európai szemmel nem biztos, hogy a "szép" lenne az első, amit egy ekkora, még kompaktsága mellett is meglehetősen molett fejhallgató láttán gondolnak a dizájnőrült audiofilek.
A látszólagos spártai kivitel ellenére azonban sok figyelmességet elárul. Ilyen például a fényesre polírozott, elegáns bordó festés, a szinte elpusztíthatatlan, úgymond alaktartó nitinol fejpánt és a vastag fülpárnák, valamint a bőr fejpánt. Lehet, hogy nem olyan kecses, mint a kommersz vonal töredékáron kínált alternatívái, de a részleteket (alumínium-csuklós mechanika, moduláris kábel, műszerek által ihletett csatlakozó aljzat) figyelve az is kiderül, hogy az AEON 2 tartósságra született és anyagminősége az általunk ismert utazós fülesek zömét maga mögé utasítja. Mindehhez elegáns védőtok is jár, amelynek minősége jól érződik a cikkhez mellékelt videóban.
Használat közben
A Dan Clark Audio AEON 2-ről csukott szemmel is megállapítható, hogy ki tervezte, melyik cég terméke. Puritánnak tűnhet, hogy fejpántja csak egy bőrdarab, mégis ennek és a különleges fém merevítő elemeknek köszönhetően egyáltalán nem fájdítja meg a fej felső részét hosszabb távon sem. Viszonylag keskeny párnái nagyobb fül esetén sem okoznak gondot, képes körbe ölelni, kellemetlen érzet nélkül. A párnák bélése elképesztően puha, így annak ellenére, hogy az oldalirányú nyomás gyakran érzékelhető, a vártnál egyértelműen, sokkal kényelmesebb fejhallgatót kapunk.
Speciális műszer aljzatba "ugrik" bele a moduláris kábel, ezt a szimpatikus megoldást szerencsére nem csak az Ether sorozatra korlátozták. A standard kábel 2 méter hosszú és 3,5 mm-es Jack csatlakozóval készül, amely egy tartozék 6,3 mm-es adapterrel átalakítható. Opcionálisan 4-tűs XLR dugós változat is kérhető az AEON 2 mellé. A kategóriát figyelembe véve eleve mellékelhettek volna több kábelt, de ez talán csak beégett szőrszálhasogatás.
A fejhallgató bejáratása és tesztelése Questyle CMA Twelve fejhallgató erősítővel történt.
Hangminőség
Akik már találkoztak MrSpeakers termékkel, azok felfedezhetik majd a gyártóra jellemző, elsőre sötétnek és lágynak tűnő karaktert, amely persze a síkmágneses technológia sajátossága is. Ugyanakkor mozgás, izgalom és energia is érzékelhető az első pillanattól, ezért nehéz megunni és letenni. Gyors és élénk, a váratlan, impulzus szerű részleteket ügyesen megfogja, éppen az életszerűséget képes kihegyezni azáltal, ahogy a csendek és zajok közti különbséget érzékelteti. Ezért fontos a zenében a "háttér-csend".
A hangszerek közlése árnyalt, de közben nem egyértelműen tiszta vagy transzparens, legalábbis a dinamikus vagy sztatikus rendszerek direkt, analitikus jellegét egyértelműen kerüli. Magas frekvenciák terén nem annyira bűvész. Nem rossz, ahogy a magashangokat kezeli, csak nem ezzel vált ki elismerést, inkább az érzelem, a dráma, a hangok súlya és ereje által. Basszusában kicsit érzékelhető, hogy enyhén megdobja a zenéket, de ez nem teszi hatásvadásszá, inkább az általános melegséghez ad hozzá.
Sok részletet (az éneket beleértve) kissé távolabbinak mutat a vártnál, tehát intimitása nem olyan erős és kiforrott, mégsem veszti el a zene élvezhetőségét. Nem érződik kevésnek a zene rajta keresztül, inkább olyan, mintha másfajta perspektívából mesélné a jól ismert sztorit. A nagy ETHER fejhallgatókhoz képest a basszus kissé korlátoltabb, ami nem meglepő, de a kisebb méretért cserébe ezt a kompromisszumot kellett elvállalni.
Néhány konkrét zenei tapasztalat: szimfonikus daraboknál (pl. Symphony No. 6 'Pastoral': V.Hirtengesang - Frohe, dankbare Gefühle) ahogy fentebb írtuk, feltűnő volt a fejhallgató selymes, fátyolos közlésmódja. Kicsivel bátrabb hajtással viszont szépen összefüggővé vált a tér, miközben a részletek gondosan elkülönültek egymástól. Nyugodt hátterével megfogta, keretbe foglalta a színpadot, miközben egyáltalán nem volt harsány, hozzátesszük, ehhez minőségi zenét biztosítottunk.
Zongorát tartalmazó zenéknél (pl. Hiromi - Wanderer (feat. Anthony Jackson & Simon Phillips)) a cintányér kicsit viaszosan jelent meg, tehát lehetett volna kicsit fémesebb annak érdekében, hogy igazán önfeledten belerévüljünk, süllyedjünk a zenébe. A zongora viszont finoman, érzéki módon jelent meg és a basszus is simogató, meleg kiegészítésként támasztotta alá a többi részletet. Úgy kaptunk vissza számtalan apró rezdülést, hogy a lágyságról sem kellett közben lemondani. A hangszerek nem fűződtek a közelünkben lévő, szűk virtuális térbe, inkább homogén mezőből próbáltak közelíteni. Az AEON 2 nem "belemerít", hanem "szemléltet".
Nem tagadjuk, hogy legjobban dinamikus és elektronikus műfajokkal váltott ki tetszést a füles. A Röyksopp - Monument nyújtotta a leginkább meditatív és magával ragadó élményt (de az is igaz, hogy e cikk írója amúgy is az ilyen zenéket preferálja). A basszus testes, de villámgyorsan kontrollált módon jelent meg. Az ének friss és hűvös érzettel társult. A háttérben lévő részletek elegánsan vonultak el, így végig fennmaradt egy cseppfolyós, áramló érzet.
Fontos megjegyezni, hogy mindez elektronikával és kábelekkel, ha nem is gyökeresen, de érzékelhetően finomhangolható, tehát változtatható.
Végszó
A Dan Clark Audio AEON 2 mellett szól, hogy hangkaraktere magával ragadó és úgy kíméli a fület, hogy közben nem faragja le a részleteket. Lágyságát előnyként használja fel, dinamika, testesség és térérzet szempontjából igazi ínyenceknek készült. Esetleges kompromisszum, hogy nem meglepő módon az ETHER sorozathoz képest basszusa kevésbé árnyalt, illetve a nyitott verzió nem annyira útközbeni felhasználásra készült, ettől függetlenül az irodában vagy bármilyen csendes környezetben bármikor élvezet hallgatni.