Canton SUB 12.4 aktív mélyláda teszt
2021. április 6., kedd, 14:35
Canton audio hifi házimozi hangfal hangszóró mélyláda aktív mélyláda házimozi mélyláda mélyláda teszt Canton hangfal Canton mélyláda aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt Canton hangfal teszt
Csaknem három és fél év telt el azóta, hogy Canton mélyládáról írtunk, pedig van a gyártó kínálatában néhány figyelemreméltó darab, amire nem csak tesztelőként, hanem egyszerű házimozi rajongóként is kíváncsiak vagyunk. Kérésünkre megkaptuk a forgalmazótól az egyik népszerű, középkategóriás versenyzőjüket, a SUB 12.4 típust.
Ránézésre rögtön világossá vált, hogy nem klasszikus zárt felépítés áll előttünk, ahhoz túl nagy a doboz térfogata, ám egy árva nyílás sincs rajta, így basszreflex sem lehet. Ismerve a Canton mélyládákat, gondolkozás nélkül azonnal tudtuk, hogy passzívmembrános konstrukció. Se nem hús, se nem hal. Lépen-nyomon vitatkoznak a zárt és reflexes rajongók, hogy melyik a jobb. Ezt nehéz eldönteni, mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is, amikkel itt és most nem foglalkozunk. Azt viszont egyértelmű, hogy a passzívmembrános felépítés a kettő között foglal helyet, mindkettő pozitív tulajdonságaiból felmutat néhányat, ezért elfogadható kompromisszum. Nem annyira pontos és feszes a hangja, mint a zártaké, viszont azokénál nagyobb a maximális hangnyomása és kevesebb wattal is beéri.
A Canton SUB 12.4 névleg 12 colos hangszórójának membránja és a porsapkája alumínium bevonatú papírból készült, pereme nem csúf hurka, hanem harmonika, más néven hullám kialakítású. A passzívmembrán pereme nagyon hasonló az aktív hangszóróéhoz, a kosarak ikertestvérek, mindkettő alumínium öntvény. A mágnes közepes átmérőjű, viszont szokatlan kialakítású, egy plusz ferritgyűrűt illesztettek a fenekére, pontosabban a pólusvasra.
A kábelezés hangszóró felőli végét forrasztás rögzíti. Alighanem emiatt készítették szétszerelhetőre, középtájon egy műanyag csatlakozóval megoldva, amit nem borít szivacs, és ahogy áthalad a merevítő idom nyílásán, ahhoz hozzáér.
D osztályú erősítőjének folyamatos teljesítménye 200 W, ami maximum, vagy, ahogy a gyártója nevezi, zeneiként 380 W lehet. Előbbi átlagos, utóbbi túlzásnak tűnik, de ezt megszoktuk a német gyártók jelentős részétől. Frekvencia-átvitelének alsó értékét 20 Hz-ben nevezték meg, a szinte kötelezően hozzáteendő halkulási decibel nélkül.
A hátlapon a szokásos csatlakozók, nagy jelszintű (hangszóró), vonali (RCA) be- és kimenetek, fölöttük keresztváltó, fázis, hangerő tekerőgombok és kapcsolók sorakoznak. Utóbbiak egyikével a bekapcsolási módot (on vagy auto) választhatjuk ki, a másikkal a hallgatási környezethez igazítható a szubláda hangzása: széles, normál és szűk elnevezésűek képezik a lehetőségeket. Van lehetőség a teljes áramtalanításra egy billenőkapcsolóval, ezt gyakran lespórolják a gyártók. Nem néztünk utána, mennyivel olcsóbb tízezres tételben vásárolva a borotva/piskóta tápaljzat, mint az IEC szabványú, de ha felébe kerül, akkor sem tudjuk megérteni, hogy ekkora méretű és teljesítményű mélyládára miért szerelnek olyat.
27 mm-es falvastagsága és a belső merevítések súlyossá teszik a Canton SUB 12.4-et, kopogtatásra, ahogy illik - tompán reagált. Burkolata enyhén érdes fólia, ezt sokkal jobban szeretjük, mint a fautánzatúakat. Ahogy országunk egykori vezetője mondta: a krumplileves legyen krumplileves.
Védő/takaró lapjára fém pöcköket szereltek, ennek a megoldásnak előnye, hogy csekély átmérőjűek, az őket befogadó lyukak úgyszintén, nem rontják az előlap összképét.
A doboz lábai nagyon enyhén kúposak, végeikbe körülbelül 1,5 cm átmérőjű szilikon korongokat erősítettek, azok találkoznak a talajjal és biztosítanak remek tapadást. Ez utóbbit a 24 kilogrammos tömeg is segíti.
Gyakorlati tapasztalatok
A másfél hónapos használat és a konkrét tesztelés Marantz SR8015 házimozi erősítő társaságában történt, összeköttetésüket QED Reference szubkábel biztosította. A szubláda Nordost Purple Flare vezetéken csatlakozott a 230 voltos hálózathoz. Médialejátszóként egy Egreat A13-at hívtuk meg a csapatba.
Auto állásban a Canton SUB 12.4 bekapcsolása villámgyors, hanghatás (relé kattanás, puffanás) nem társul mellé, amit határozottan díjaztunk. Előlapi LED-je cseppet sem zavaró fényerejű, diszkréten teszi a dolgát.
Az átlagos basszreflexesekhez képest összehasonlíthatatlanul kulturáltabban viselkedett, csak akkor hallatta a hangját, amikor arra szükség volt. Akkor viszont erőteljesen, ha kellett durván. Pontosságot tekintve a legjobb passzívmembránosok közé sorolható, felfutása és lecsengése rövid is tudott lenni. A kaliberekkel nagyvonalúan bánt, ebben basszreflex vetélytársaira hasonlított. A Drive revolvere shotgun-szerűen dörrent, a Hulk-ot legyilkolni szándékozó katonák M16 típusú, 5,56 mm űrméretű karabélyai 7,62 milliméteres Kalasnyikovként szóltak és így tovább a golyószórón át a sokat emlegetett "fifty cal"-ig. Egy fokkal öblösebbnek tűnt mindegyik fegyver hangja. Viszonyítási alapként az egyik legkiválóbb zárt szubláda, a JL Audio e112 hangja szolgált, amelynek hitelessége és pontossága világszerte elismert.
A Valkyrie légvédelmi gépágyúja hitelesnek tűnt a Canton SUB 12.4 előadásában, a bombarobbanások a kanapénkat tették próbára, no meg a szoba különféle berendezési tárgyait. Igen, a beépített erősítő 200 wattja bőségesen elegendőnek bizonyult, hangerő szabályzójának kezdeti 11 óra állásából picit, úgy 45 percnyit vissza kellett vennünk. Az említett nagyzolás egyáltalán nem tűnt fel a San Andreas földrengéstől összeomló felhőkarcolóinak robaja és a Tron különféle effektjeinek ábrázolása során. Sőt, kifejezetten előnyére vált mindkét filmnek. A Spectre című James Bond film nyitó jelenetét végigkísérő döngések (talán üstdob, talán szintetikus) lenyűgözően remegtették a szoba levegőjét, akárcsak az összeomló épületek.
Ezek után vettük elő nehezebb feladatokat, Marcus Miller basszusgitár játékát és a Hit Man Returns koncertfilm néhány részletét. A SUB 12.4 árkategóriáját is figyelembe véve, egy rossz szavunk sem lehet, élvezetesen prezentálta a hangszerek 80 Hz alatti szubbasszusát, nem rakódott semmi oda nem illő a húrokra. Dinamikai képességeit szintén megvillantotta néhány dalban, megesett, hogy kétszer visszaléptettünk 10-20 másodpercet, annyira tetszett, amit hallottunk.
A gyártó által megadott 20 hertzes alsó határérték, ahogy azt feltételeztük, barokkos túlzás. Azon a frekvencián legfeljebb némi vizuális élvezetet nyújtott a membrán mozgása, hangot alig. Viszont a 25 hertzes mérőjelet egészen emberesen közvetítette, csak körülbelül 2,5 decibellel volt halkabb, mint a 31,5 Hz. A mikrofont a hallgatói pozícióba helyeztük, cirka 3,5 méterre a mélyládától, tehát nem közeltéri mérést végeztünk, hanem igyekeztünk a hétköznapi használat során érzékelhető hangnyomást vizsgálni, ahogy minden egyes alkalommal a tesztjeink során.
Összegzés
Erős mezőnyben kell helytállnia és híveket szereznie a Canton SUB 12.4 mélyládának. Másfél hónap alatt begyűjtött tapasztalataink szerint jó esélyekkel indul a vásárlók kegyeiért, leghatékonyabb fegyvere a hangnyomása, ami bőven elegendő lehet 30-35 négyzetméteres helyiségben is. Ügyes mindenes, pörgős akciófilmeket ugyanolyan szinten tesz élvezetessé, mint szinte bármilyen zenét. Itt elsősorban nem sztereóra, hanem inkább sokcsatornás kiadványokra gondolunk.