Canton GLE 20 állványos hangfal teszt
2022. szeptember 7., szerda, 20:25
Canton audio hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal Canton hangfal hifi hangfal teszt Canton hangfal teszt
Ahogy elnézzük a Canton tavaly bemutatott legújabb GLE sorozatát, akkor azt láthatjuk, hogy elég rendes a felhozatal. A négy álló hangfal közül az egyik gyárilag Dolby Atmos kompatibilis, találunk falra akasztható típusokat, centersugárzókat, és persze állványos dobozokat is. Adott egy dögös és minden irányban kiterjedő házimozi megépítése, amit az olvasókra bízunk, akik viszont engedjék meg, hogy mi most a sztereó zenehallgatásra koncentráljunk a GLE 20 segítségével.
Első nekifutásra nem kell félteni a legkisebb GLE hangdobozt
A Canton GLE 20 egy állványra helyezendő hangdoboz, 170x295x270 mm-es méretekkel rendelkezik, basszreflex felépítésű, a nyílása hátul helyezkedik el. A fekete, fehér vagy makassar színben választható modellről szerencsére ezúttal is lehagyták a csillogó bevonatot, így kaptunk egy klasszikusabb megjelenésű dobozt, ami az ívelt hangszóróselyemnek köszönhetően még modern stílusjegyekkel is rendelkezik.
A mágnesesen és stabilan illeszthető szövet keretének alapanyaga fa, a belső része pedig annyira áttetsző, hogy minimálisan gátolja a hanghullámok terjedését. Szerintünk ez egy apró jelzés abba az irányba, hogy csak akkor használjuk, ha magát a hangfalat pihentetjük, tehát csak az elnevezésében is szereplő védőszövet funkcióját látja el.
A Canton GLE 20 kompakt hangfal, de nem tartozik a legkisebbek közé. Méretéből kiindulva nevezhetnénk monitor sugárzónak is, de alkatából adódóan nem csupán a precizitást várhatjuk el, hanem a testesebb hangokat is. Új 154 mm-es mélyközépsugárzójának membránja titán alapanyagú, ami nem csupán fémes színt kínál a számunkra, hanem könnyű súlyának és remek merevségének köszönhetően pontosságot, elegendő mélytartományt, és tiszta, semleges középtartományt is. A dóm magassugárzó 25 mm-es, alumínium és mangán ötvözetből készült, és egy fix, fémrács védi a külső behatásoktól.
Mindkét hangszóró új fejlesztésű hullámterelőt, polikarbonát kosarat, méretes és erős mágnest kapott, hátul pedig egy optimalizált reflexcső segíti mélyközépsugárzó membránja által mozgatott levegő kiáramlását. Ennek a pereme lekerekített, hossza jelentős, így láthatjuk is a 25 mm-es dóm mágnesét, viszont a jelentős belső csillapítást nem, pedig ennek jelentős szerepe van abban, hogy a hangdoboz jól működjön, stabil legyen a hangképe, ami ráadásul a gyártó ígérete szerint oldalirányban is jelentősen terjed, nem csak a hallgató irányába.
Egy külön panelen az alap specifikációk mellett - jó német szokás volt már régen is - aranyozott és teflon szigetelésű kimeneteket találunk, amelyek a szimpla erősítést teszik lehetővé. A GLE 20 tömege nem éri el az 5 kg-ot darabonként, viszont stabilitásra szüksége van, és a felmerülő káros rezonanciákat is el kell vezetni, erre szolgálnak a doboz aljára rögzített gumitalpak. Ezek által az állvány, vagy az esetleges mozgatás okozta felületi karcoktól is sikerül megvédeni a felületét, amit ugyan nem nagyon vennénk észre, de legalább kapunk egy megnyugtató érzést.
A Canton a korábbi GLE sorozathoz képest külsőleg tehát nem alkalmazott jelentős újításokat, hiszen a fejlesztések elsősorban az "alkatrészeket" érintették. Ezzel meglátásunk szerint nincs semmi baj, mert legalább egyből felismerhetők a cég stílusjegyei, ami a rajongóknak és a márkával csak most ismerkedő zeneszeretőknek is bőven megfelel, hacsak nem vágynak valami felesleges cicomára. Nos, ebben az esetben ez nincs, ahogyan a Canton a magasabb szériákban sem vet be látszatmegoldásokat.
Mi is hagyatkoztunk a tapasztalatainkra, ezért a Parasound és Marantz elektronikáinkat használtuk, csöves kimenetű CD-lejátszónkkal, Naim streamerünkkel, a kábelek a QED és VIABLUE választékából kerültek ki, hangfalállványként a szintén minden esetben bevált, nagyon súlyos márvány párosunkat használtuk.
Jöhet a második menet?
Talán egy kicsit elvetettük a sulykot, amikor a bejáratást követően csak úgy szórakozásképpen a Megadeth egyik anyagát helyeztük a lejátszónkba, mert a GLE 20 elkezdett feszengeni. Tulajdonképpen mi követtünk el hibát, mert még annyira élt bennünk az eggyel nagyobb GLE 30 allrounder hozzáállása, de rá kellett jönnünk, hogy ezúttal egy apróbb termetű dobozhoz van szerencsénk, ezért ugyanazokat nem várhatjuk el, legalábbis ezen a téren nem. A légnyomás ugyan rendben volt, ahogyan a feszesség is, de a két lábdobra tornacipőben tapostak, és Mustaine gitárjátékát sem a legjobb formájában hallottuk. Idővel a fülünk hozzászokott ehhez a hiányossághoz, mert a hangerő növelésével a Canton elég rendesen beindult, de elkönyveltük, hogy nem ez a műfaj áll hozzá a legközelebb.
Mark Knopfler viszont nagyon is. A mindössze 154 mm-es hangszóró végre otthonosan érezte magát, és megcsillogtatta a GLE 30-ban megismert konstrukció minden akkor hallott jellegzetességét, hangyányival kisebb méretben. Tényleg apró az eltérés, a középtartományt nem zavarta össze, a térérzet hatalmasra nőtt, ami lényegében elvárható egy kompaktabb doboztól. Ezen a GLE 30 esetében nem csodálkoztunk, hiszen az egy klasszikus méretű állványos modell, ez viszont inkább a monitor sugárzók között indul versenybe, ahol ezen a téren nem szoktak kegyelmet ismerni. Ahogy a GLE 20 sem bíz semmit a véletlenre. Nagyon egységes és aprólékos előadást nyújtott a Dire Straits zenéivel, egyszerűen csak itatta magát. Némi élességet hallottunk ugyan a középtartományban, ami itt alapvetően a gitár egyik védjegye, de a titán membrán is rátett még egy kis lapáttal. Zavarónak nem mondhatjuk, aki szereti ezt a fajta zenét, még örülni is fog neki, hogy Knopfler jobban sziporkázik.
Schubert esetében is megmaradt a hangdoboznak ez a védjegye, ami szintén csak egy kis harsány jelleget tett hozzá a romantikus dallamokhoz, de legalább nem éreztük magunkat úgy, mint ha filmet néznénk. A hangszerek szétválasztásával amúgy semmi gondja nem akadt a Canton-nak, nagyon szépen teljesített ezen a téren, de ezt el is vártuk a nagyobb modell ismeretében. Képes volt simulékony is lenni, nagyon könnyen be tudott vonni a zene rejtelmeibe, és mindezt elég könnyedén tette, nem éreztük azt, hogy erőlködik. Az érzékenységét hiába kerestük a doboznak, még a gyártó oldalán is homály fedi, de a tapasztalataink alapján 90 dB alá saccolnánk valamivel, ugyanis halkan nem nagyon indul be, legalább szobahangerőn kezd el életre kelni. Ez nem azt jelenti, hogy erőmű kell hozzá, szerintünk csatornánként 40 W is bőven megfelel, ha ez a teljesítmény valós, és áll mögötte a készülékben egy megbízható trafó, valamint jelentős tartalék.
Amikor Petrucciani jazz triójához érkeztünk, a GLE 20 egyre jobban kezdte magát érezni. Itt az eddigieknél még egyértelműbb volt az aprólékossága, valamint zenekarvezetői hajlama, mert a bandát olyan szorosan tartotta össze, ahogyan kell. A nagybőgő hangja minden ilyen termetű doboz becsületére válna, de tapasztalataink alapján termetesebbek is megirigyelhetnék. Igazi mélységekbe vitt el, de a pontosságából nem engedett, és még a rezdülések is úgy jöttek át, hogy figyelnünk sem kellett rájuk. Maguktól adódtak. Igazi hangulat jött létre a 20 nm-es szobában, amit nem volt nehéz ennek a hangdoboznak megtöltenie, pedig nincs háromdimenziós hangképe.
Széles, és kellően mély volt a színpad, a hangok pedig hiánytalanul leváltak a hangdobozokról, de a korlátokat nem akarták átlépni, pláne nem némi színezés árán. A GLE 20 nem csak a fizikumából adódóan elég szikár, a prezentációján sincs egy deka felesleg sem. Német tervezés révén nem lepődtünk meg ezen a szintű határozottságon, de mindezek mellett képes volt megmaradni igazi előadónak is. Tehát pontos, de nagyon muzikális tudott lenni, ami Shirley Bassey énekénél példásan át is jött. Az alumínium és mangán ötvözetéből készült magassugárzó is ekkor mutatkozott meg teljes pompájában, ami nem akart belesimulni az előadásba. Elsőre kicsit zavaró is volt a sok csilingelés és látvány, de nagyon illett az összképbe. Bár közelebb volt az énekesnőhöz a megszokottnál, és fel is ért hozzá a teljesítménye, de általa inkább csillogóbbá, színesebbé tette az előadást, ami egyáltalán nem volt a számára hátrány.
Szimfonikus zenén sem okozott csalódást a Canton hozzáállása, még a nagyzenekarral is egész szépen elboldogult, pedig ez korántsem evidens ekkora mérettől. A hangnyomás terén persze volt hiányérzetünk, de a GLE 20 nem adta meg egykönnyen magát, és a végére arra a megállapításra jutottunk, hogy nem is kell. Amennyiben a szoba mérete 15 m2 alatti, akkor a kamarazene rajongóit sem fogja csalódás érni, és a kedvenc felvételeiket sem kell hanyagolni. Remekül, határozottan van összerakva ez a hangdoboz, tényleg érezhető, hogy évek tervezőmunkája áll mögötte, pedig nagy varázslat nincs az egészben. Jó minőségű összetevők, az arányok betartása, tisztességes kivitelezés, és már kész is a kompakt hangdoboz, ami nem feltétlenül csak kisméretű tereket képes megtölteni határozott, precíz, és odaadó stílussal.
Majdnem tökéletes jutalomjáték
A Canton GLE 20 egy mindenes, kompakt állványos hangfal, amiből egyedül a rocker mivolt hiányzik. Nagyon pontos és határozott, a magastartomány kicsit még soknak is tűnhet, de idővel bele tudtunk merülni a némileg katonás, de mindenképpen zenei prezentációjába. Az arányokat remekül sikerült eltalálniuk, de a GLE 30-hoz képest jobban ki van centizve a hangképe, ami a méretének köszönhető, ezen nem is lehet csodálkozni. Az árához képest remek teljesítményt nyújt, az elhelyezésével nem kell sokat bajlódnunk, egyedül egy jó erősítő kell hozzá, ami mindenben a támasza lesz.