Cambridge Audio Azur 551R házimozi erősítő teszt
2012. december 7., péntek, 10:20
Cambridge Audio Cambridge Audio Azur Cambridge Audio Azur 551 Cambridge Audio 551R Cambridge Audio házimozi Cambridge Audio erősítő házimozi erősítő erősítő teszt házimozi erősítő teszt audio X-Tract CS43122 Cirrus Logic CS52526 CS497004
Már fennállásának második évében jár az AV-Online magazin, de mostanáig nem írtunk és nem teszteltünk Cambridge Audio készülékeket. Az új forgalmazó az Audiophyl Kft. jóvoltából, ezentúl minden termékhez hozzá tudunk jutni. Kezdésnek a jelenlegi legkisebb házimozi rádióerősítőt, az Azur 551R típusút választottuk.
Ha a márkanévben szereplő városról hallunk, olvasunk, elsőként a világhírű egyetem a University of Cambridge ugrik be az átlagembereknek, aztán hosszú szünet következik. Mai tesztalanyunk gyártója közel sem annyira ismert, mint a távol-keleti multik, leginkább az audiofil beállítottságú, ám kiváló ár/érték arányú készülékek iránt érdeklődést tanúsító hifi és házimozi megszállottak szeme csillan fel, amikor meghallják a Cambridge Audio nevet.
Szokatlanul lapos készülék áll velünk szemben, mindössze 11 centi magas, ami jelentős vonzerőként hat a nem kifejezettem hifis és házimozis célokra gyártott állványok, polcok tulajdonosai számára. Sokszor halljuk azt a panaszt, hogy nem tudják elhelyezni a 15-20 centi magas erősítőket. Ha mégis sikerülne betuszkolni, nem maradna elegendő hely a légáramlás, a szellőzés számára, aminek legalább 10, de inkább 15 centit illik szabadon hagyni. Ehhez képest a prospektusokban, reklámfotókon egymásra teszik a készülékeket, mint 20-30 éve a hifitornyokat. Rágondolni is borzalom.
Az előlap különlegesen vastag, fél centis alumíniumlemezből lett kifaragva, felülete szálcsiszolt, ezt talán említeni sem kellene, annyira általánossá vált. Súlya csak 10 kg, de a nagyméretű toroid trafó azért húzza a kezünket, amikor pakolgatjuk, tehát nem anyagtakarékosság miatt annyi, amennyi. Kezelőszervei a nagy tekergethető hangerő szabályzó kivételével nyomógombok, csaknem annyi van belőlük, mint a távvezérlőjén.
A hátlap egyszerűséget és katonás rendet tükröz. A 4 db HDMI bemenet - mindegyik 3D és Deep colour átengedésre képes - és egy kimenet ARC-vel, amik a legnagyobb érdeklődésre tarthatnak számot. CD, Video 1, Video 2, BD/DVD elnevezésű optikai és koaxiális bemenetek, mellettük 1-1 kimenet teszik teljessé a választékot. A két-két S-video és kompozit, bár letűnt kor emlékei, még joggal szerepelnek a kínálatban.
A fenti megjelölésekkel látták el a sztereó RCA és a HDMI bemeneteket is, ez a későbbi használatot, kezelést könnyíti meg. Mindet keresztül-kasul variálgathatjuk a menüben, sőt a képfeldolgozást is eltérő értékekkel rendelhetjük melléjük.
Ebben az árkategóriában már elvárás az analóg sokcsatornás ki- és bemenetek megléte, nem is csalódtunk, ott sorakoznak egymás mellett a 7.1 preamp, 7.1 direct in RCA-k, valamint 2 (x3) komponens bemenet.
Érdekes, hogy a hangszóró aljzatok pozitívja eltérő színű, viszont a negatívok feketék. 5.1 rendszer kiépítése esetén a fennmaradó két pár kimenet a frontsugárzók kettős erősítésére használható.
Az IEC tápcsatlakozó csak két villás, a harmadikat "lespórolták", úgy látszik a földelést nem tartják szükségesnek.
Ilyen kevés gombbal ellátott távirányítóval - házimozi rádióerősítők között - még nem találkoztunk. Összesen 22 plusz az Enter és a négyirányú gyűrű, ami egyben hangerő szabályzó is, helyezkednek el rajta. A kezelése ezért, vagy ennek ellenére, kifejezetten kellemes és egyszerű. Egy-két gombnyomással kiválaszthatjuk, hogy az adott forráshoz melyik bemenetről társítson hangot, ezt villámgyorsan megszerettük. Ez azért is örömteli, mert a HDMI bemenetek közti váltás csigalassúsággal megy végbe. A Lip-sync ugyanennyire egyszerűen szabályozható. A hallgatási módok is könnyedén váltogathatók, találtunk köztük "sztereó plusz mélysugárzó", valamint Pure Analogue Stereo Direct elnevezésűt is az elérhető legjobb minőségű zenehallgatáshoz. Végtelenül egyszerű az Azur 551R menüje, lehetetlen eltévedni benne és eszünkbe jut az egyik tévés műsorszolgáltató jelmondata: minden, ami kell, de semmi ami nem. Az Azur 551R esetében ez igaz is és nem csak a menüre, hanem az egész konstrukcióra.
A mikrofonos önbemérő rendszer nem végez szobaakusztikai korrekciót, csak távolságokat, hangdoboz méreteket, keresztváltási frekvenciákat és hangerő szinteket állít be, valamint ellenőrzi a polaritást. Ennek hasznát is vettük, ugyanis az egyik frontsugárzót bizony szégyenszemre fordítva kötöttük be. Ez az egyik hátránya a rendszeres átdugdosásnak, amit a külön sztereó erősítő használata hoz magával. Az igényes házimozi megszállott és zenehallgató néhány jól elhelyezett (nem ökölcsapással) szobanövénnyel, könyvespolcokkal, akusztikai panelekkel amúgy is igyekszik szobáját kedvenc hobbijának gyakorlására alkalmassá tenni.
A hűtési rendszert X-Tract névvel illetik, legfontosabbként hangsúlyozott tulajdonságai a helytakarékosság és a hatékonyság. Ez egy kívül és belül egyaránt gazdagon bordázott, alumínium öntvényből kialakított alagút, a hátlap felőli végére szerelt ventillátorral. Ennek külső felületére erősítették a végfok tranzisztorokat. 15-20 percnyi, valódi mozihangerővel fűszerezett filmnézés után, egy csendesebb jelenet alkalmával zúgásra lettünk figyelmesek, ami bizony az erősítőből érkezett. Megtapogatva a tetejét és az oldalait, még langyosnak is alig volt nevezhető. Talán a 4 ohmos ELAC hangdobozok miatt kapcsolt be a léghajtány?
Az erősítőbe épített alkatrészek kivétel nélkül minőségi darabok, közülük említést érdemelnek a Cirrus Logic DA átalakítók, CS43122, 24 bit/192 kHz a front csatornák számára, CS52526 a többire. CS497004 dupla 32 bites DSP végzi a filmhang formátumok erősítés előtti feldolgozását. Faroudja FLi2310 skálázója a kompozittól az S-videón át a komponensig, mindenféle képjelet a HDMI kimenetre tud juttatni, szükség esetén 1080p-re alakítva.
Amint beérkező jelet észlel az erősítő, kiírja annak formátumát és csatornaszámát, ez messziről is látszik, de ha minden megjelenített információra kíváncsiak vagyunk, a készülék elé kell hasalni és akinek van olyan, az olvasószemüveget sem árt feltenni. Bizony meglehetősen pici a kijelző, de ez könnyedén megbocsájtható.
Az Azur 551R nem kínálja a ma divatos kunsztokat, például hálózati funkciókat, amiket mi csak a tesztelés miatt szoktunk kipróbálni, körülbelül annyira hiányoljuk, mint üveges tót a hanyatt esést. Annyi egyéb eszközzel tudunk az internetre kapcsolódni, miért kellene a házimozi erősítővel is? Zenét inkább CD-ről, SACD-ről és DVD-audióról hallgatunk, mert sajnos a rádióból, legyen az FM, DAB vagy webes, csak az MP3 zúdulna ránk, amivel egy igényes zeneszeretőt vallatni lehet. Az AirPlay közel sem olyan minőségű, mint a jóféle analóg interkonnekt, vájtfülűek számára még háttérzenének is csak kompromisszumokkal alkalmas. Őszintén szólva a második és sokadik zóna hangosítást sem hiányoltuk, ezt negatívumként sem említjük a végelszámolásnál. Ha nagyon szigorúak akarnánk lenni, egy USB bemenetet reklamálnánk. Tegyük? Inkább nem.
A legfontosabbak, mint a veszteségmentes tömörítésű formátumok (Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio) dekódolása és a 3D képjelek átengedése szerepelnek a repertoárban.
Az 551R hosszas, hetekig tartó vallatása során családtagját, a kiváló és híres Cambridge Audio 751BD univerzális lejátszót csatlakoztattuk hozzá. ELAC hangdobozszettet hajtottunk meg vele, benne FS 249 BE frontokkal, amik önmagukban megérnek egy misét, sort is kerítünk rá. Az erősítő hangminősége alkalmas arra, hogy megmutassa a veszteségmentes tömörítésű formátumok fölényét, amit igyekeztünk kihasználni és sok DTS-HD Master Audio hangsávval is rendelkező filmmel teszteltük.
Azok közé a házimozi erősítők közé tartozik, amelyeken zenét hallgatva nem kiáltunk sztereó gépért. Ez ennyi pénzért igazán ritka szép teljesítmény. Merjük remélni, hogy a japán és más földrészeken székhellyel rendelkező gyártók termékeinek forgalmazói nem olvassák a következő sorokat, vagy ha mégis, nem fognak megsértődni! Az utóbbi években azt tapasztaljuk, igazán jó zenei hangot az európai házimozi erősítők nyújtanak. Kivételeket csak a legfelső kategóriákban találni. Kipróbáltuk SACD-vel és DVD-Audióval is, a hallottakkal elégedettek voltunk. Mivel kedveljük a zenés filmeket, többnek a hangját is élveztük az 551R társaságában, közülük Celine Dion A New Day című lemezét és George Michael londoni koncertjét többször is. Megteremtette a szükséges jelenlétérzetet, még a nézők hangulata, az előadók iránti rajongása is ránk ragadt. Pontosan onnan hallatszottak a hangszerek, ahol a látvány alapján elhelyezkedtek, amiben azért a hangmérnökök keze is benne volt. A tesztelés alatt érkezett hozzánk három Katona Klári CD (illetve négy, mert az egyik dupla) amiket többször lejátszottunk. Az énekesnőt sokszor hallottuk élőben, koncerteken és kisebb-nagyobb rendezvényeken, nem túlzás azt kijelenteni, hogy jól ismerjük a hangját. Az 551R nem csak színezetlenül és plaszikusan közvetítette a zeneszámokat, még az érzelmek is átjöttek a Nagy találkozás és a Mama dallamaival együtt.
Teljesítményből, wattokból sosem éreztünk hiányt, bár a házat nem akarta ránk omlasztani, a kellő hangnyomás mindenkor létrejött, még a legvadabb akciófilmek, például az Expendables 2 nézése közben is. Az egyik kedvencünk - kép, hang és történet szempontjából is - a Fast Five, melynek záró jelenetének autós száguldása és a híd leamortizálása durva, de mégis részletgazdag effektekben bővelkedik. Az 551R olyan príma jelenlétérzetet és ebből fakadó borzongást, izgalom fokozódást társított a látványhoz, ami minden házimozi rajongó álma és vágya.
Azoknak ajánljuk a Cambridge Audio Azur 551R házimozi erősítőt, akik számára a hangzás és az egyszerűség fontos, ez utóbbi a kezelhetőségre, a funkciókra és a kinézetre egyaránt érvényes. Ami feltétlenül kiemelendő, sztereó zenehallgatásra is kifejezetten alkalmas készülék.