BC Acoustique EX-222.1 integrált sztereó erősítő teszt
2014. november 5., szerda, 11:15
BC Acoustique audio hifi erősítő hifi erősítő sztereó erősítő BC Acoustique erősítő erősítő teszt hifi teszt hifi erősítő teszt BC Acoustique teszt
Új jövevény a hazai kínálatban a Francia BC Acoustique, ezért a szokásosnál is erősebb kíváncsiság mozgatott minket, amikor a tesztet megkezdtük.
A BC Acoustique márkát eddig leginkább a külföldi magazinok hangfal tesztjeiből ismerhettük, most viszont bomba árú elektronikákkal tervezik letarolni a piacot és ehhez meglepően széles kínálattal fogtak hozzá. Kínálnak két CD-lejátszót, számos integrált erősítőt, végerősítőket és ezekhez kiegészítőket. A termékek között akad hagyományos, félvezetős és elektroncsöves szerkezet is, a tápegység pedig még a legkisebb erősítőben is toroid kialakítású. A reklámanyagban audiofil hozzáállásról írnak, ami az árak ismeretében, bennünk komoly kétségeket ébresztett. Fillérekből ugyanis nehéz jót alkotni, főleg úgy, hogy mögötte életképes üzleti stratégia is lapul. Persze a puding próbája az evés, ezért tesztre is fogtunk egy kisebb modellt, amelynek típusa: EX-222.1
Az EX-222.1
Eredeti tesztalanyunk még az alap változat, a 222 volt, ám mire a meghallgatásokba belelendültünk, megjelent a frissített változat, a 222.1 ami az eredeti típus vakítóan fényes LED-eit kisebbekr cserélte és az előlapi kezelőszervezet külön árnyékolással is ellátta. A kisebb fényű LED-eknek a haszna egyértelmű, a pluszban beszerelt árnyékolás hatása azonban nem ennyire egyértelmű.
A hátlap négy pár analóg bemenetet és két pár kimenetet, valamint 2 digitális (1-1 optikai és koaxiális) bemenetet kínál. Hangfalcsatlakozóból csak egy párat kapunk, vagyis nincsen A-B váltás. Szintén itt található a Bluetooth antenna. Akad itt még 2 pár sztereó kimenet, amiből az egyikre akár közvetlenül végerősítőt is köthetünk. Itt van persze az IEC tápcsatlakozó aljzat is, tehát, ha kedvünk tartja, a gyári kábel helyett használhatunk egy kicsit igényesebbet is.
Az EX-222 belsejében 2 db vaskos toroid transzformátor és méretes hűtőbordák várják az erre fogékony pillantásokat. Ebben az árkategóriában ez nyilván csábító, de ne ítéljünk elhamarkodottan! Az erősítő 8 ohmon 2 x 70 wattot ígér, 4 ohmon pedig már 2 x 120-at. A műszaki tartalom egyéb részei nem tűnnek igazán különlegesnek, még úgy sem, hogy a gyártó hangsúlyozza a 2 x 200 VA toroid tápellátást és az általuk legendásként emlegetett, de hazánkban szinte ismeretlen EX-302 modellből átvett megoldásokat. Átlagos vásárló, ezeket olvasva alighanem továbbra is csak a két toroid trafó, a Bluetooth, a DAC és a szokatlanul alacsony ár kombinációját emészti. Túl soknak és túl jónak tűnik ez így együtt. No de lássuk, lehetséges-e ennyi pénzből csodát tenni?
A Bluetooth
A Bluetooth csatlakozási lehetőségnek mi nagyon örültünk, bár ez a jelátvitel, adottságai miatt, még az EX-222.1-ben alkalmazott apt-X mellett sem az, amire az audiofil rajongók igazán ki vannak éhezve, a szolgáltatás beépítése mégis klassz dolog. Végül is, miért is ne hallgatna az ember a reggeli kávé mellett Podcastot, vagy akár zenét, a telefonjáról, ugyanazon a rendszeren keresztül, amin kora este már elmélyülten élvezi a muzsikát, egy jó lemezjátszóról, CD- vagy médialejátszóról? A sokoldalúság, ebben az árkategóriában erény!
A DAC
A BC Acoustique 222 másik értékes szolgáltatása a beépített DAC, vagyis a közvetlen digitális csatlakozás lehetősége. Így közvetlenül is küldhetünk sztereó PCM jelet a készülékbe, aminek biztosan örülni fog mindenki, aki a tévéje, az IPTV vagy műholdvevő beltéri egysége hangját szeretné sztereóban élvezni. A teszt alatt ez a szolgáltatás becsülettel bizonyított, ezért az előbb említett készülékeket érdemesebb így bekötni, mint analógban. Ugyanakkor egy jobban sikerült CD-lejátszót már jobban megéri egy igényes kábellel, analógban csatlakoztatni. A teszt alatt külső DAC-kal is meghallgattuk a BC erősítőt és azt gondoljuk, hogy érdemes lehet ilyen módon fejleszteni a rendszert. Maga az analóg rész van annyira jó, hogy abba megérje befektetni!
Az analóg hang
A teszt során több kábelt, forrást és hangdobozt is kipróbáltunk. Végül a DALI IKON 2 MK2 hangfalak és a Cambridge Audio DacMagic Plus, illetve a Nordost Heimdall 2 összekötő és hangfalkábelei hozták a legjobb eredményt, így a tesztben leírtak is, javarészt az ezekkel hallottakat tükrözik.
A meghallgatások kezdeti szakaszában több belépő szintűnek tekintett hangdobozt is bekötöttünk, így került az összeállításba olcsóbb Tannoy, Cambridge Audio és Indiana Line doboz is. Az ilyenkor szokásos, könnyen fogyasztható, olcsó de becsületes hang helyett, meglepő módon próbált rendszer túlnyújtózkodni saját képzelt határain. Ezért drágább modellekkel is próbát tettünk, míg eljutottunk a DALI IKON 2 MK2 dobozokhoz, amik már több szabadságot adtak a BC Acoustique erősítőnek. Az EX-222 sokkal többet nyújtott, mint amit az ára, vagy akár külleme alapján vártunk.
Kedvenc tesztfelvételeink közül a Tony Bennett és Amy Winehouse által megénekelt Body and Soul alatt azonnal magával ragadott Tony zseniális hangja és profizmusa. A rendszer olyan részletességgel tárta elénk a dalt, amitől garantáltan minden Amy rajongónak könnybe lábad a szeme. A The Girl from Ipanema alatt képtelenség volt nyugton ülve maradni. Az előadás ismét teljesen beszippantott, bár az is érezhető volt, hogy mind a felvételnek, mind a rendszernek megvannak a maga korlátai. Hiába tudjuk, hogy az audiofil világnak nincsenek élesen elkülönülő határai, mégis az az érzésünk volt, hogy egy lépésnyi távolságban maradtunk a célunktól. No de ilyen áron eddig sem kellett volna eljutnunk!
A kidolgozatlan finomkodást kidolgozott vagánykodásra, Amy lemezét a Daft Punk legutóbbi albumára cseréltük. A már annyiszor hallott Doing it Right pedig egészen megdöbbentő dolgot művelt a szobában. Nem arra gondolunk, hogy erőből megmasszírozta a füleinket, mert az mégsem lenne akkora, különleges kunszt. Ereje bárkinek lehet... A DALI-BC páros a felvétel mélyeinek a karakteréből olyan sokat mutatott meg, amit még nagyságrendekkel drágább rendszerektől is ritkán hallunk! Ez a szokatlan részletező képesség ugyanakkor nem jelenti azt, hogy akár erőben, akár egyenletességben extrát nyújt az EX-222. Bár nem szeretnénk a mélyeket túlhangsúlyozni, nem tudjuk letagadni, hogy hasonló részletességgel eddig csak sokkal drágább rendszerben hallottuk ezt a felvételt. Meg kell emelnünk a kalapunkat!
Visszatérve a hagyományosabb tesztfelvételekhez, jött a Take Five és vele együtt a decens tér, árszintet felülmúló levegősség és általános elégedettség. A dobok eggyel nagyobb árkategóriában is megállnák a helyüket, a dinamika, a kemény, karakteres leütések mind meggyőzőek. Az összhatás azonban, valahol a meggyőző és a sóvárgást ébresztő határán toporog. Mi a baj, ha ennyire pozitív minden élményünk? Az előadást hallgatva teljesen elfelejtjük az árcédulát és csak arra tudunk gondolni, hogy mennyire kevés hiányzik ahhoz, hogy a rendszert már audiofilnek titulálhassuk! Az olcsó erősítő nem úgy viselkedik, ahogyan azt elvárnánk tőle.
Szerencsére a tesztfelvételek sora még hosszú volt. Jött Elvis és a Fever, ahol a csettintések, a dobok és a húrok pengése is fantasztikusak, az énekhang pedig jó. A Pink Panther alatt főleg a magasak bűvöltek el, bár ebben nyilván nagy szerepe volt a DALI magassugárzóinak is. Az arányok jók, a karakter pedig ízlés szerint, a megfelelő hangdobozok kiválasztásával igazítható. Nem állítjuk, hogy a felbontása kimagasló, de az adott ársávban bőségesen elegendő. A sztereó színpad többnyire kicsivel múlta felül az elvárásainkat.
Livingstone Taylor ? Isn't She Lovely című dala élmény! A jelenlét és a dinamika messze túlmutatott azon, amit vártunk egy ilyen olcsó, és őszintén szólva, szimpla küllemű erősítőtől. Egy csipetnyi pontosság hiányzott csak, hogy felkiáltsunk: kérek egyet! Tori Amos egyszerű, egy zongora társaságában előadott dalai is megerősítették a korábbi tapasztalatainkat. A jelenlét és a dinamika példás, a mélyek terén pedig még a pontosság is egészen komoly.
A teszt a fentiek után még hosszan folytatódott, illetve egy idő után már jegyzetelés nélküli zeneélvezetbe torkollt. Később még egy alkalommal visszakötöttük az ELAC BS 403-at, ami drágább elektronikákkal már sokszor remekelt és most az EX-222.1-el is becsületesen dolgozott, de képtelen volt versenyre kelni a DALI felszabadultabb hangjával.
Ítélet
A BC Acoustique EX-222 egy csiszolatlan gyémánt. Hangminőségbeli erényei komoly elismerést érdemelnek, és érdemelnének akkor is, ha az árcédulán harmadával vagy felével magasabb ár szerepelne. Közvetlensége és dinamikája teljesen magával ragad, miközben az ereje stabilan hozza azt, amit a leírása alapján elvárunk.
Persze nem tagadhatjuk azt sem, hogy akadnak hibái, különösen az előlap környékén. A középállás nélküli potméterek arról árulkodnak, hogy akad még fejlesztenivaló. Csak az vigasztal, hogy a lényegre, a hangminőségre jutott figyelem. A DAC-nak a hangminőségére nem panaszkodunk, mert az az árkategóriának megfelelően dolgozik. A készülék egyértelműen ajánlott vétel, a BC Acoustique márkára pedig érdemes lesz odafigyelni!
Mint mindig, most is hangsúlyozzuk, hogy a végeredmény nem egy komponensen múlik, hanem a rendszer egészének összjátékán. Elsőként az erősítőhöz illő és a elvárásainkat teljesítő hangfalak kiválasztására érdemes rászánni egy kis időt. Majd a megfelelő kábelek, esetleg DAC és egyéb kiegészítők beszerzésével hozhatjuk ki a legjobbat az erősítőből. A BC-nek hála, kicsit több marad a zsebünkben, amit egy talán jobb hangdobozra, vagy igényes kábelezésre költve, jó áron lehet jó rendszerünk!