Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő teszt

Elmerülés a zenében

2024. június 29., szombat, 13:30

AustrianAudio audio hifi fejhallgató high end fejhallgató erősítő Austrian Audio fejhallgató erősítő teszt Austrian Audio fejhallgató erősítő high end fejhallgató erősítő

Az AKG szakmai szürkeállományát öröklő Austrian Audio úgy döntött, hogy erősítőt is készít azoknak, akik házon belül szeretnék megoldani a cég zászlóshajójaként ismert The Composer fejhallgató hajtását. Most azt vesszük közelebből szemügyre, hogy mitől különleges az osztrák cég eddigi első és egyetlen fejhallgató erősítője.

High end, de mennyire?

Az Austrian Audio háttértörténetére most nem térünk ki, mert a The Composer tesztjében összefoglaltuk, amit az osztrák csapatról nagy vonalakban tudni érdemes. A Full Score one egy prémium fejhallgató erősítő, mely cikkünk írásakor kb. 580 000 forintért kapható. Fejhallgató hajtásra készült elektronika esetében ez egyértelműen high end mezőny különösen úgy, hogy D/A konvertert nem tartalmaz. Mindenki el tudja dönteni, hogy analóg vagy digitális forrást illeszt mögé. Tisztán jelerősítésre és jelszint vezérlésre (hangerő szabályzás) való. Valószínűleg a potenciális vevők közül sokan szeretnék tudni: mit nyújt az árért?

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő hátlapAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítőAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő mérésAustrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő mérés

Paul Weinreich, a cég elektronikus mérnöke tervezési szempontokkal és objektív mérésekkel gazdagon ellátott, 23 oldalas technikai esszét tett közzé a Full Score one fejhallgató erősítőről, mely a gyártó honlapjáról letölthető angol nyelven. A leírásból azt szűrtük le, hogy minden lehetséges szempontot figyelembe vettek, ami objektíven mérhető és befolyásolja a zenehallgatás élménytét. Nincsen a termék mögött eltitkolt mágia vagy önjelölt kísérletezés. Kizárólag teljes műszaki elhivatottság és tudatosság - az esszének köszönhetően pedig őszinte tényközlés is.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Tervezési célok röviden

Mivel nincsen arra bizonyíték, hogy valaki számottevően érzékel-e különbséget 0,001% és 0,005% THD között, illetve, hogy kell-e egyáltalán 0,00001%-os THD érték a transzparenciához, Paul olyan méréseket helyezett előrébb a fontossági listán, amelyek az időtartományban (time domain) mutathatók ki. Több ilyen paramétert is megnevez a dokumentumban, melyek magyar megnevezését mi nem pontosan tudjuk, ezért itt angolul szerepelnek (slew rate, rise time, unity gain bandwith frequency, phase margin). Mindegyik tulajdonságot és annak hatását részletekbe menően kifejti már az említett írás bevezető része is.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Hogy ne nyúljon túl hosszúra a száraz technikai rész, érdemes rátérni az Austrian Audio által kitűzött főbb célokra. A teljes harmonikus torzítást 0,01% alá szorították, de ami szerintük jobban számít, a zajszint. Manapság egyre több a magas érzékenységű fejhallgató, melyek kisebb feszültséggel is elérik a legnagyobb SPL értéküket, de ezzel a feszültségtartalék egy része kihasználatlan marad. Ilyenkor tud problémát jelenteni az erősítő zajszintje, ha a zajfeszültség a hallástartományba mozdul. Egyes készülékek jelszint kapcsolókkal vagy beállítási opciókkal oldják meg ezt a kihívást. Az osztrákok úgy döntöttek, hogy a felhasználó kényelme érdekében nem építenek jelkapcsolót (gain switch) az eszközbe, ehelyett inkább extrém alacsony feszültségzajt tűztek ki célul. Eredményül 9 dB SPL(A) alatti értéket produkál. Hogy alacsony terhelésen is pontos hangzást kapjunk, ami magas érzékenységű fejhallgatónál meglehetősen mérvadó, az Austrian Audio munkatársai még egyedi görbét is csináltattak a jelszint vezérlőhőz (hangerő szabályzó), mely a szokványoshoz képest sokkal sekélyebb lejtővel indul és végül erősen meredekké válik. Így kompenzálták a jelkapcsoló nélküli kivitelt.

A készülék belseje jól látható az Austrian Audio összeszerelő videójában is épp úgy, mint a gondosan elszeparált tápegység áramkör. Szintén látszik, hogy a kábel használat minimalizálásra és diszkrét (IC nélküli) kivitelre egyaránt törekedtek. 

Technikai ismertetőjük alapján így, a diszkrét kivitellel tudtak minden elektromos paramétert precízen kontrollálni, egyensúlyban tartva a DC értékeket, fázishatárokat és sebességet. Az áramkör fő blokkjait az alábbi diagram is illusztrálja:

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Belső felépítés

A részletes elméleti magyarázat mellett nem kevésbé szívlelendő példa, hogy az áramkör fizikai részeit is megnevezték. Az alábbi képen látni, hogy a bejelölt blokkok milyen feladatot látnak el:

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

1. Lineáris főtápegység

2. Automatikus tápellátás vezérlőáramkör

3. Bal és jobb csatorna előerősítője

4. Fő (vég)erősítő, bal és jobb csatorna

5. Jelszint vezérlő (vagy ahogy sokan nevezik, hangerő szabályzó)

6. Kimenetet bekapcsoló relé

7. A DC offset védelmi áramkör része

8. Bekapcsoló relé

9. Feszültségválasztó relé

10. Kikapcsolt üzemmódhoz kapcsolóüzemű tápegység

11. Főbiztosíték

12. Túlfeszültség védő (balra), bemenő áram limiter (jobbra)

Küllem

A Full Score one elegáns sötétszürke fémházat kapott, láthatóan ügyeltek arra, hogy hasonló árnyalatú legyen, mint a The Composeré. Hifi erősítőhöz képest kompakt méretekkel rendelkezett, de fejhallgatós viszonylatban kifejezetten testesnek számított. Alig 27 cm szélesség és 22 cm mélység mellett egy szellősebb elrendezésű íróasztalon gond nélkül el tudtuk helyezni. Formatervét nem bonyolították túl: az alsó, oldalsó és felső panelt egyetlen fémdarab képezte, melynek oldalait teljesen lekerekítették. Kellemesen idomult hozzá a jelszint vezérlő (hangerő szabályzó), melynek szerepét az ALPS gyártó RK271 modellje töltötte be.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Mindössze kettő kapcsolót helyeztek az előlapra. Az elsővel tudtuk ki és bekapcsolni tesztalanyunkat. A második, TTT feliratú gomb kapcsán helyet kell adni még egy kis technikai ismertetőnek, de ígérjük, ez lesz az utolsó! Tehát... az említett kezelőszervvel aktiváltuk a Full Score one egyedi funkcióját, melyet TTT névre kereszteltek (True Transient Technology). Engedélyezését követően megnőtt az erősítő sebessége és az áramkör "rise" értéke folyamatosan 0,25 mikroszekundum értékre állt, emellett a magas frekvenciás THD érték is lecsökkent. Az alábbi grafikon mutatja a frekvencia-választ bekapcsolt TTT esetén:

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő mérés

Ha pedig kikapcsoljuk a TTT funkciót, ilyen frekvencia-választ kapunk:

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő mérés

Beüzemelés

Az Austrian Audio Full Score one tesztelése leginkább a hozzá illő The Composer fejhallgatóval történt. Rövid időre saját Sennheiser HD 800 S fejhallgatónk is előkerült. Az osztrák csúcsmodell kellemesebb és teltebb hangkaraktere miatt leginkább arra volt jó saját referenciánk, hogy viszonyítási alappal, korábbról ismert karakterrel is megtapasztaljuk a készülék tudását. Nem meglepő módon (a The Composer cikkjében méréseket is közöltünk róla) hogy a drágább fejhallgató természetesebb, kellemesebb hangzást nyújtott.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Tesztalanyunk spártai egyszerűsége által nem igazán ütköztünk olyan részletbe, ami gátolta volna a használatot. Csatlakoztattuk referencia RME ADI-2 D/A konverterünk és Reavon UBR-X200 lejátszónk kimenetére és elindítottuk unalomig ismert referencia számlistánkat. Órákon át történő üzemeltetés után is csak enyhén langyos készülékház volt az eredmény - a nagy fémtestet tudatosan a hatékony hőelosztásra szánták. Párhuzamosan voltak bekötve a bemenetek és kimenetek, de nem kellett köztük átkapcsolni. A gyártó azt javasolta, hogy egyidejűleg csak egy forrással legyen használva a Full Score one. Mi az XLR bemenetet részesítettük előnyben, de az RME (mely RCA és XLR kimenetet is tartalmazott) rávilágított, hogy megfelelő minőségű kábellel vagy forrással az RCA is simán elérte az XLR általi hangminőséget.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő hátlap

Ha már kiegészítőkről esik szó, meg kell említeni az eszköz egyetlen - szubjektíven - gyenge pontját is, túl azokon a viszonylagos hiányosságokon, hogy távvezérlőt és DAC modult még opcionálisan sem terveztek hozzá. Amikor kíváncsiságból alá helyeztünk három Soundcare tüskés alátét, magas frekvenciás térhatásban és mélység ábrázolásban kis mértékű, de füllel érzékelhető javulást tapasztaltunk. A gyártó által felhelyezett lapos műanyag talpakat idővel ajánlott hatékonyabb vibrációcsökkentő talpakra cserélni. A különbség esetünkben nem volt ordító mértékű, de számított. Inkább azon maximalisták figyelmét kívántuk e részlet említésével felhívni, akik a legtöbbet szeretnék kihozni leendő Austrian-alapú láncukból.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Hangminőség

Az Austrian Audio nem spórolt technikai magyarázattal, de természetesen a papíradatok (és a jelenleg megfogalmazott írás) egyáltalán adták át azt az élményt, amit a teszthez használt rendszerrel sikerült megtapasztalni. Amikor a transzparens jelző kerül alkalmazásra, úgy értendő, hogy a hangok valóságszerű módon, elektronikus, technikai elszíneződés nélkül kerülnek megjelenítésre. Ezzel együtt hallottunk már melegebb, lágyabb, határozottabb és óvatosabb karakterű fejhallgató erősítőket, a Full Score one mégsem volt azok többsége közé sorolható. Hangminőségét úgy lehet jellemezni, hogy saját karaktere füllel nem érzékelhető. Rendkívül egyenes, semleges, érintetlen erősítést végzett, vagyis beváltotta fejlesztői ígéretét.

Még magas minőséget képviselő RME ADI-2 D/A konverterünk fejhallgató kimenete is okozott egy kissé túlszabályozott, gépies közlésmódot, különösen a magas frekvenciákban. A távoli, lecsengő részletek információként azon is kivehetők voltak, de (még ha apró mértékben is) tudatosult bennünk, hogy számítógépen tárolt, digitális (valahogy túlságosan tiszta és precízen megjelenített) fájlt játszottunk le. A Full Score one tudása abban nyilvánult meg, hogy ugyanazt a zeneszámot, ugyanarról a DAC-ról tolmácsolva sem engedte digitális jellegűnek megmutatkozni. Az elektronika kifinomultsága lehetővé tette, hogy fókuszunkat tetszés szerint irányítsuk a zenei részletekre, melyek kis és nagy terhelésen is precíz, egyenletes jelleggel, profi sztereó térábrázolással rajzolódtak ki. Bármennyire próbáltunk rajta "fogást találni", nem tudtuk megállapítani, hogy elhúzott-e bármilyen irányba az erősítő. Nem volt hideg, meleg, sötét, fényes, egyszerűen csak áteresztette a jelet színezésmentesen. Jobb kibontakozást, lazább és valósághűbb rajzolatot nyertünk általa.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Különösen tágas atmoszférára, illetve dinamikus részletekre épülő zeneszámok esetében keltett elismerő gondolatokat, melyek közé Gregory Porter jazzénekes művei is tartoztak. A Quizas, Quizas, Quizas című, zenekarral kísért nótában fantasztikus elkülönítéssel jelent meg az énekhang és a mögötte sorakozó zenészgárda. A vonósok, fúvósok, ütős hangszerek precízen elkülönültek egymástól, de közben az élesebb, hegyesebb motívumok mellőzték azt a fajta tömörséget, mellyel az egyszerűbb fejhallgató erősítők nem mindig tudtak mit kezdeni. A színpad szinte lélegző jelleggel épült fel. Kiválóan érvényesült a jelenlét illúziója, főleg, ha csukott szemmel hallgattunk zenét. Vivaldi - Négy évszakát hallgatva (Claudio Abbado vezényletével) nem kellett győzködni magunkat, hogy elhigyjük, hogy a vonós hangszerek körülvették fejünket. A hegedű finom tónusát és vékony élét is kiválóan visszaadta a teszt rendszer, ami már önmagában érdekessé tette a hanginformációt. Ehhez hozzáadódott az érzelmi töltet is. Utóbbi nem azt jelenti, hogy sírni kellett a zene szépségétől (bár Vivaldi munkáját kétségtelenül szenvedély járta át), hanem azt, hogy a zenészek kifejezési szándékát, a hangszeren eljátszott dallam mögötti hangulatot jobban el tudtuk csípni azáltal, hogy a legapróbb változások is könnyedén, evidens módon jöttek elő.

A TTT üzemmód aktiválásával nem kaptunk ég és föld szintű eltérést, de egyértelműen érzékeltük, hogy a zenei részletek, különösen a mikrodinamikus információ (cintányér lecsengése, háttérben kísérő zenészek, visszhangzó effektusok) még természetesebb, könnyedebb ábrázolással valósultak meg. Nem tűnt minden zsáner esetében feltétlenül jobbnak ez az üzemmód, emiatt örültünk neki, hogy az Austrian Audio ránk bízta elérését. Szubjektíven akkor találtuk előnyösnek, ha markánsabb, erőteljesebb művek kontrasztját, élességét akartuk óvatosan neutrális irányba terelni.

Austrian Audio Full Score one fejhallgató erősítő

Végszó

Az Austrian Audio Full Score one csak egy fejhallgató erősítő, ami funkcionálisan előnyt és jelképes hátrányt jelent. Utóbbi alatt értendő, hogy mindössze részfeladatot elvégző eszköz, még egy kis utánajárás, vásárolgatás kell, hogy rendszert kapjunk köré, de a kínálat gazdag, bőven van miből csemegézni. Mindezzel együtt ár/érték arány szempontjából nem tudtunk belekötni. Annak ellenére, hogy félmillió fölötti árcédulát kapott, mert több korábban kipróbált, drágább (akár hasonló módon DAC nélküli) elektronika esetében sem feltétlenül kaptunk ilyen transzparens, totálisan semleges hangzást. Kifogástalan tisztaságot nyújtott, önfeledt, minőségi elmerülési lehetőséget a zenében. Elméletben bármivel jó párost alkotó eszköz, de vizuálisan inkább Austrian Audio szettben harmonikus - van, akinek az egységesség is fontos. Bárhogy boncolgatjuk, ezt az erősítőt szakértői gondolkodással, komoly odafigyeléssel készítették, elhivatott zenekedvelőknek. Nekik egyértelműen Ajánlott Vétel.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.