Auris HA-2SE+ csöves fejhallgató erősítő teszt
Meztelen hangélmény
2023. október 20., péntek, 17:30
Auris audio hifi high end fejhallgató erősítő csöves erősítő fejhallgató erősítő teszt csöves fejhallgató erősítő Auris fejhallgató erősítő high end fejhallgató erősítő
A legjobb fejhallgatók olyan fejlettségi szintet értek el, hogy az általuk nyújtott információmennyiségben összemérhetőek ultra high end, hangfalakat tartalmazó hagyományos hangrendszerekkel. De ahhoz, hogy a legjobbat lehessen kihozni egy referencia minőségű fülesből, nem elég egyetlen okostelefon vagy laptop. Az egész rendszerre ügyelni kell, amely a fejhallgató mögött sorakozik. Maximalista zenekedvelők esetében a fejhallgató erősítő kritikus fontosságú láncszem. Mit érdemes választani, ha a leendő tulajdonos semmiképp sem akar túlmesterkélt, feltűnően elektronikus érzetű hangélményt?
Hogy rohan az idő!
A szerb székhelyű Auris Audio idén ünnepli 10. születésnapját, amire a készülék előlapján lévő jelzés is utal. Nehéz a zsúfolt kínálatban értéket teremteni és elvonni a figyelmet öregebb, bejáratott nevek felől, de úgy tűnik, szomszédjaink megtalálták a módját. A legtöbb 21. századi hifi elektronikákra specializálódott cégtől eltérően az Auris nem a trendeket célozza meg (bár a leányvállalatuknak számító EarMen éppen ezt teszi), hanem főleg a régivágású elektroncsöves erősítőket, modern technológiákkal kombinálva. A gyártó kínálatában nem kizárólag erősítő, hanem vinyl lemezjátszó, phono modul, hangkar és D/A konverter is található. Egészen az ultra high end szintig nyújtanak eszközöket a magas igényű vájtfülűek számára.
Technikai részletek
Az Auris HA-2SE+ elsődlegesen fejhallgatók hajtására tervezett, szimmetrikus erősítő.. Tartalmaz vonalszintű RCA (Pre Out) kimenetet, így előerősítőnek is lehet alkalmazni hagyományos hifi rendszerben. A fejhallgatós végfok rész 7 tűs PL95 pentóda elektroncsövet tartalmaz, egy ECC81 bemeneti cső társaságában (gyakran hivatkoznak rá 12AT7 néven). Emellett házon belül gyártott, manuálisan tekert transzformátorok dolgoznak a robusztus, fém készülékházban. Mivel EL95 csövek is használhatók, a hátsó oldalon lévő kapcsolóval lehet választani EL95 vagy PL95 üzemmód között és a beállításnak megfelelően történik a felfűtés.
Küllem
Egyesek szerint a súly a minőség mértékegysége. Nekik különösen tetszeni fog az Auris behemót alkotása. Majdnem tízkilós tömegével és tekintélyes méreteivel egy hagyományos, hangfalak hajtására tervezett erősítő benyomását kelti. A gyártó korábbi fejhallgató erősítőin fa díszelemek voltak láthatók, azoktól eltérően a HA-2SE+ házát kizárólag fekete alumínium alkotja. Mindenkinek mást jelent a szép, de műszaki értelemben és gyártási minőség szempontjából egyaránt nehezen kifogásolható, amit a szerbek megvalósítottak. Ezt a fejhallgató erősítőt nem lehet véletlenül félrelökni, ha bedugunk egy kábelt. Tekintélyparancsoló, mint egy tank, ebből ered annyi kompromisszum, hogy majdnem akkora helyet kell neki szorítani az asztal sarkán vagy médiabútoron, mint egy konvencionális hifi erősítőnek.
Az előlap szimmetrikus elrendezésű, felesleges giccstől mentes, egyértelmű jelölésekkel. A bemenet választó, jelszint vezérlő (vagy, ahogy sokan nevezik, hangerőszabályzó) és impedancia kapcsoló is fémből készült. A bal alsó sarokban lévő, karos billenőkapcsolóval van lehetőség be- és kikapcsolásra, rajta kívül egy szimmetrikus 4 tűs XLR és egy 6,3 mm-es Jack fejhallgató kimenet töri meg a több milliméter vastag előlap letisztultságát. Nincsenek villogó fények, nem szúrja a szemet bántó fényű LED. Bekapcsolás után halványan izzik az öt elektroncső belseje, ami pont elég vizuális visszajelzés. A tartozékok része egy kismértékben sötétített üveglap, amit védelmi okból célszerű felhelyezni a csövek előtti tartóra.
Az Auris HA-2SE+ szolgáltatásai (eltekintve az eltérő csőkészlettől és vizuális megjelenéstől) majdnem azonosak a korábban bemutatott HA-2SF fejhallgató erősítőével. Ugyanúgy kínál két fejhallgató kimenetet, egy XLR és két RCA bemenet, valamint egy RCA Pre Out kimenet társaságában. Digitális bemenete nincsen, de főleg azoknak készült, akik a DAC-ot saját igényeik szerint, különállóan szeretnék kiválasztani. A formatervi sajátosságokon kívül másik eltérés, hogy ez a fejhallgató erősítő nem külső, hanem beépített tápegységgel készül.
Beüzemelés
Teszteléshez Technics SL-1500C vinyl lemezjátszót (gyári Ortofon 2M Red hangszedővel) és Reavon UBR-X200 Blu-ray lejátszót alkalmaztunk. Sennheiser HD 800 S és Meze ELITE fejhallgatók segítségével térképeztük fel az Auris képességeit. A kritikus meghallgatás előtt több napig járattuk az erősítőt és füleseket. A tesztelésre összegyűjtött zeneszámokat félórás előmelegítést követően indítottuk el.
Megjegyzés: a teszteléshez használt rendszer további kiegészítőket is tartalmazott. Hangolását a tápkábel, összekötő kábel és tápelosztó nem kevésbé befolyásolta. Mint minden audiofil erősítő esetében, az Auris kipróbálása során is lecsökkent a színezettség, hűvösség, ha nem gyári névtelen fekete tápkábelt és műanyag tápelosztót alkalmaztunk. IsoTek V5 Sirius elosztó és Furutech FP-S022N tápkábel biztosította az áramot minden eszköznek. A Technics/Reavon és Auris között LessLoss C-MARC RCA kábel közvetített.
Hangminőség
Az Auris HA-2SE+ által kapott hangzást nehéz szavakkal megfogalmazni. Először is le kell szögezni, hogy ennyire életteli hangkaraktert még semmilyen fejhallgató erősítővel nem nyújtott a Sennheiser HD 800 S, melyet 2016 óta rendszeresen használtunk. Nem tűntek el teljesen a fejhallgató hiányosságai. Viszont az egyik legnagyobb gyengesége, a szikár basszus jóval testesebb és melegebb tónusokkal egészült ki ahhoz képest, amit korábbi, kisebb kategóriás készülékekkel tapasztaltunk. Eközben a magashangok közelséggel, temérdek textúrával jelentek meg. A zene hangfelbontása és érzelmi töltete egyszerre kimagasló volt, így referencia fülesünk eddigi legjobb oldalát mutatta. Különösen a Technics lemezjátszó bekapcsolását követően, holott csak a gyári hangszedőjét és az SL-1500C saját phono erősítőjét alkalmaztuk.
Könnyűzenei stílusoknál a HD 800 S kissé erős fókusszal mutatta az élesebb magas frekvenciás részleteket (cintányér, akusztikus gitárhúr hangja), ami egyes zenei albumokkal (köztük Eric Clapton - Unplugged c. előadásával) zavaróvá vált. Teljesen szubjektív, hogy kinek tetszik, vagy nem tetszik ez a kimért, inkább analitikus hangzás. E kompromisszumot leszámítva a HA-2SE+ teljesség érzettel hajtotta a Sennheisert. Utóbbit kicseréltük a Meze Elite fejhallgatóra, ami összességében természetesebb és pihentetőbb hangzást nyújtott. Érthető, mert a két fejhallgató közötti árkülönbség kétszeres. Viszont az ELITE is bámulatos dinamikát, teret, felbontást biztosított. Emiatt az erősítő számunkra azt a benyomást keltette, hogy a milliós határ fölött kapható fülesekkel mutatja meg tudása legjavát.
A jó fejhallgató erősítőt több tulajdonság együttese különbözteti meg más készülékektől. Az első, hogy zenehallgatás közben nem színeződik, vagy nem érződik színezettnek a hangkép. Második nem kevésbé meghatározó ismertetőjegye, hogy alacsony, közepes és magas terhelésen is megőrzi tagolt színpadképét. A harmadik, hogy minőségi zene és megfelelő környezet (lejátszó, kábelezés, forrás, fejhallgató) esetén egyáltalán nem fárasztja a fület hosszabb távon sem. Az Auris mindennek 99%-ban megfelelt (nem szó szerint, csak képletesen szólva).
Min múlik az egy százalék? Nem tudjuk pontosan, hogy a csőkészlet sajátossága-e, de a magashangokban, az élesebb részletek határát hajlamos volt kissé szárazon ábrázolni. Ezt a kíméletlenül őszinte és nem kevésbé száraz Sennheiser HD 800 S kimutatta és tovább erősítette. A Meze alapvetően melegebb és kiegyensúlyozottabb karaktere ezt a száraz tónust szépen kiegyengette. Kevés fejhallgató és fejhallgató erősítő páros nyújtott eddig annyira meggyőző hangminőséget, mint az ELITE és HA-2SE+. Bizonyos részletek olyan alapvető elvárásokat is felülírtak bennünk, mint a fejhallgatóval kapható élmény határai és a zenében lévő részletek ismerete.
Yuja Wang - Sonatas & Etudes c. albuma még csak az ifjú zongoristanő bemutatkozása volt, mégis annyira beégtek az ujjmozdulataiba Chopin 2. szonátájának dallamai, hogy minden drámát, sejtelmet és feszültséget tökéletesen tudott tolmácsolni. E darabot CD-ről hallgattuk, de hibátlannak találtuk. A zongora transzparens volt, szükség szerint súlyos vagy éppen villámgyors, vagy a kettő együtt. Temérdek információ egyetlen hangszerből, egy koncertterem atmoszférájával. A hangszer által keltett hanghullámok csak a fejben épültek fel, de mentálisan, csukott szemmel képesek voltunk elhinni ottlétünket a szellős, zenével átszőtt térben - miközben egy fotelban gubbasztottunk, a zenehallgató szoba egyik sarkában.
Joe Satriani - Wind In The Trees c. száma középkategóriás rendszereken sokszor csattogott, sűrű dobkísérete fényesen jelent meg, miközben a basszus nem tudott kellően laza és térbeli értelemben szétterülő lenni. Az Auris és Meze páros nyugodt egyensúlyt biztosított ennek a progresszív rock alapokra felhúzott darabnak is. A basszus melengető volt és széltében óriási távlatokig nyúlt. A cintányér még épphogy mellőzte a puhaságot, zavaró fényesség nélkül fűszerezte a különleges effekttel zenélő, laza, majdnem folyós gitárdallamokat. A bensőséges zenehallgatás lényege nemcsak a frekvenciák kiegyensúlyozottsága. A dinamikus részletek erőlködés nélküli, gazdag, nagyvonalú átadása is szükséges hozzá. Tér, dinamika, felbontás. E háromban a szerb készülék kifogástalanul szerepelt.
Végszó
Az Auris HA-2SE+ egyszerűen tiszta, minőségi jelet bocsát a fejhallgató, vagy hátsó kimenethez illesztett hangrendszer számára. A részletek pozícionálása meghökkentően konkrét. Frekvencia elosztása arányos és józan. Térben és dinamikában nehezen kifogásolható. A magashangok helyenként analitikusak, de neutrális fejhallgatóval könnyű azokat kompenzálni. Nem egy újabb unalmas fejhallgató erősítő, hanem valódi mestermunka. Kiváló termék!