Audioengine HD6 aktív hangfal teszt
2021. december 23., csütörtök, 21:05
Audioengine audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal sztereó hangfal aktív hangfal Audioengine hangfal hangfal teszt aktív hangfal teszt Audioengine hangfal teszt hifi hangfal teszt Audioengine aktív hangfal
Feladat: olyan multimédiás hangfalpár létrehozása, ami a lehető legtöbb szituációban helytáll. Amennyire lehet, jövőbiztos, jól szól, de még nem megfizethetetlenül drága. Ilyen feltételek mellett, az Audioengine HD6 hamar látókörön belülre kerül.
Amerikából jöttem...
Az Audioengine független cég, székhelyük az Egyesült Államokban, azon belül az Austin megyei Texasban található. Hírnevüket nagymértékben köszönhetik a YouTube-nak. Elképesztő mennyiségű felhasználói vélemény található termékeikről, rengeteg számítógépes felhasználó esküszik aktív hangfalaikra. Olvasóink közül is sokan jelezték, hogy tesztelhetnénk Audioengine hangfalakat. A Muzix Group, mint magyarországi forgalmazó jóvoltából most ez is lehetségessé vált.
Az Audioengine HD6 az erős középkategóriát képviseli. Jelenlegi ára kb. 270 000 forint. Az összegért cserébe adott egy közepesnek nevezhető méretű, állványra, esetleg polcra helyezhető aktív hangfalpár, melynek bal oldali egysége tartalmazza az erősítőt.
A hangokat 13,5 cm-es aramid rost membránnal szerelt mélyközépsugárzó (vasöntvény kosárral) és egy 2,5 cm-es, ferrofluid hűtésű, neodímium mágneses selyem dóm magassugárzó szólaltatja meg. A meghajtásért toroid transzformátorról táplált, AB osztályú erősítő felel (oldalanként 50 W RMS és 75 W maximális teljesítménnyel).
Az extrák között szerepel extra hatókörű Bluetooth aptx-HD, alumínium távvezérlő és vonalszintű (akár aktív mélysugárzóra is csatlakoztatható) kimenet. A HD6 analóg (Jack, RCA) és optikai bemenetekkel rendelkezik. D/A konverterének chipje egy AKM AK4396, amely legfeljebb 192 kHz/24 bites mintavételezésre alkalmas.
Megvásárolható magasfényű fehér, selyemfényű fekete, vörös cseresznye, illetve barna dió színben. A gyártó honlapján olvasható információk alapján, a HD6 tervezőit a professzionális stúdió monitorok világa inspirálta. Céljuk nem egy innen-onnan származó alkatrészekből összeállított hangfal készítése volt. A doboz, hangszóró, kettős monó erősítő és keresztváltó fejlesztését is házon belül végezték, hogy harmonikus rendszert hozhassanak létre.
Küllem
A HD6 kivitele letisztult és esztétikus. Ami a nálunk vendégeskedő matt fekete kiadást illeti: mellőzi a hivalkodó részleteket, meglehetősen diszkrét látványt nyújt. Egyedüli díszítése a doboz alján húzódó, szálcsiszolt alumínium csík. Különösen jól mutat például iMac számítógép két oldalára helyezve. A dió/vörös cseresznye színopciók vélhetőleg kicsit dekoratívabb, figyelemfelkeltőbb hatásúak, fotók alapján méltók a "bútorszínvonalú" megjelenésre, ahogy gyártójuk fogalmazásában olvasható.
A saját gyártású hangszórókat rögzítő, fekete csavarok fejeit nem rejtették el, ami némileg visszavesz a letisztultságból. Viszont az előlapi védőselyem felhelyezésével szinte teljes diszkréció érhető el. Az egyenes, minimalista vonalakat mindössze az aktív egység jelszintvezérlő forgótárcsája és egy fehér állapotjelző LED töri meg. Okos részlet, hogy egy masszív rezgéscsökkentő szivacsréteget is elhelyeztek a hangfalak alján. Utóbbi által nem kell még külön bajlódni talpak, alátétek ragasztgatásával. Persze aki megtisztelné a hangsugárzókat némi extra vibrációcsökkentéssel, és kihozná belőlük a maximumot, annak érdemes beszereznie egy pár minőségi hangfalállványt is.
Az aktív egység hátulján masszív hűtőborda gondoskodik az erősítő által termelt hő elvezetéséről. Mellette függőleges kiosztásban sorakozik minden csatlakozó, ahogy a mellékelt fotókon is látszik. A hangdoboz hátulján lévő billenőkapcsolóval teljes áramtalanítás lehetséges. A beépített tápegységhez "borotva" tápkábel vezet. A passzív és aktív dobozt egyaránt banándugót is fogadó aljzattal szerelték fel. A HD6 nyitott rendszerű: hátoldali, vízszintesen kivágott rései funkcionálnak reflexnyílásként.
Használat közben
Az Audioengine HD6 az egyik legkönnyebben használható aktív hangfalpár, amivel eddig találkoztunk. Előkészített kábelek és forráseszközök esetén a beüzemelése szó szerint másodpercek alatt megtörtént. Ahogy fentebb írtuk, a bemenetválasztással nem kellett foglalkozni, hiszen automatikusan megszólaltat amikor valamelyik bemenetén jelet érzékelt. Pozitívumként hatott a kisméretű, gombjait leszámítva teljesen alumínium távvezérlő. 5-10 méteres távolságból is azonnal reagált rá a HD6, de csak a legszükségesebb gombokat tartalmazza.
Használat során semmilyen technikai rendellenességgel nem találkoztunk. Az elektronikát felszerelték túlmelegedés elleni védelemmel és kimenő feszültség korlátozással, továbbá cserélhető biztosítékkal is. Ami eleinte igényelt némi megszokást, hogy a HD6 automatikusan váltott bemenetet. Ugyanakkor, ha Bluetooth-on játszottunk le zenét, akkor az az analóg vonalszintű bemenetre küldött jellel egyszerre szólalt meg. Az automatikus bemenetváltás hosszú távon praktikus volt, mert nem kellett ide-oda kapcsolgatnunk az aljzatok között, de működésének megértése némi utánajárást igényelt.
A távvezérlőn és a menetes rögzítésű, L-alakban behajtható Bluetooth antennán kívül természetesen tápkábelt és (3,75 méteres) hangfalkábelt is tartalmazott a csomag. Ráadásul egy 2 méteres Jack-Jack kábel, továbbá ugyanilyen hosszú RCA kábel is volt még benne. A teszteléshez mi egy Loewe televíziót, továbbá iMac számítógépet használtunk. Előbbit optikai kábellel, utóbbit egy RME ADI-2 DAC FS D/A konverter beiktatásával RCA kábellel csatlakoztattuk a HD6-hoz.
Hangminőség
Az Audioengine HD6 simulékony, barátságos hangkarakterrel szólaltatta meg a referencia zeneszámokat. Basszusai kiterjedt, gazdag, de nem túlerőltetett mértékben nyújtottak stabil alapot. A selyem dóm magassugárzó mellőzte a túlzott fényességet. Épp ellenkezőleg, néha talán túlságosan is finoman kezelte a csilingelő részleteket, különösen kisebb terhelésen. A HD6 olyan értelemben hasonlított egy stúdió monitorhoz, ahogy gyártója is utalt rá, hogy hosszú távon, órákon keresztül történő zenehallgatás esetén sem vált fárasztóvá, fejfájdítóvá.
A HD6 nem próbálta meghazudtolni a fizikát, mellőzte a kanapérázó mélyhangokat. Ettől függetlenül nem ildomos alábecsülni. A papíron közölt 50 Hz-es alsó határig kész volt bármikor becsülettel lemászni, még akkor is, ha intenzívebb terhelést kapott. Fő előnyei között említhető, hogy nagyon jól bírta a terhelést. Erősebb járatás mellett (ami már egy kisebb házibulihoz is simán elég lett volna) sem estek össze a mélyhangok. Ugyanakkor mellőzte a keménykedést és torzító brummogást. Egész egyszerűen "elengedte" a legalsó mélyhangokat és törekedett az egyenletes, kiegyensúlyozott hangzásra.
Az új Mátrix film közelgő premierjére való tekintettel kapóra jött az eredeti trilógia újbóli megnézése. Ehhez a HD6-ot választottuk partnerül, egy 18 négyzetméteres szobában, televízió két oldalán elhelyezve. Tesztalanyunk szépen árnyalt beszédhangokat és energikus zenei aláfestést biztosított. Az akciójeleneteknél jó dinamikát és határozott, szilárd basszusokat szólaltatott meg, ameddig fizikai korlátai engedték. Aki mozis hatású basszust szeretne, vagy egyszerűen csak vissza kívánja kapni az 50 Hz alatti információkat is, annak megfontolandó egy különálló mélyláda vásárlása (az Audioengine kínálatában is szerepel S8 néven).
A HD6 dinamikája közepes hangerőtől kezdett felelevenedni. Kis terhelésen csak fátyolosan, túlságosan óvatoskodó módon tudta megjeleníteni a gitárhúrok pendülését Cassandra Wilson - Red Guitar c. számában, a rézfúvósok érdességét a Matrix filmekben, vagy a finoman beúszó akusztikus hangeffekteket Katie Melua - The House c. lemezénél. Közepes terheléstől sokkal bátrabb és határozottabb arcát mutatta. Emellett nekünk úgy tűnt, hogy 1,5 (de inkább 2) méteres hallgatói távolság esetén tudott kellően stabil sztereó középpontot biztosítani. A mi szobánkban meggyőzőbb mező alakult ki akkor, ha távolabb tartózkodtunk a dobozoktól. Ez nem jelenti azt, hogy számítógépes hangfalnak alkalmatlan a HD6, de mindenképpen "meghálálja", ha nem karnyújtásra, hanem kicsit távolabbra (például stabil fali polcokra vagy külön állványra, ami az íróasztalnál távolabb helyezkedik) pozícionálják.
Alternatívák
Pár tízezer forintos ráfizetéssel kapható a Klipsch The Fives, amely nagyobb szórásra képes, mint az Audioengine HD6 és basszusokkal is bőkezűbb. Viszont fellelkesült mélyhangjai miatt nagyobb terhelésen már túlzottan keménykedővé válthat. A mi tesztkörnyezetünkben, ha magas hangnyomáson hallgattunk zenét, a HD6 nem kezelte olyan agresszív módon a basszusokat, mint a Klipsch.
Másik alternatíva a Kanto TUK aktív hangfal, amely színpad megjelenítés és levegősség szempontjából jobban szerepelt. Viszont ha a mi szobánkban magasabb hangnyomáson járattuk, akkor basszus felbontása érzékelhetően romlott a terhelés növelésével. Az Audioengine intenzívebb járatás esetén (ami alatt házibulis szintű hangnyomás értendő) stabilabban képes kezelni a mélyhangokat.
Végszó
Az Audioengine HD6 kellemes kis mindenes, multimédiás célokra. Szolgáltatásaiba nehéz belekötni, ugyanakkor terhelhetősége is kellemes meglepetést fok okozni azoknak, akik kisméretű, viszont nagy hangnyomásra képes aktív hangfalpárt szeretnének hazavinni. Hangkaraktere hosszú távon sem fárasztó, viszont felbontása és színpadképe nem olyan kidolgozott, mint a (drágább) kihívóké. Elsődleges célja a szórakoztatás, otthoni célokra, mindennapi igényekre született. Azoknak készült, akik egyszerűen csak jó hangot szeretnének, stabil és megbízható körítéssel, rugalmas funkciókkal és nem hivalkodó, de igényes megjelenéssel. Nagyon kíváncsiak vagyunk a gyártó többi termékére is!