Audio Physic Avanti 35 álló hangfal teszt
2021. március 18., csütörtök, 05:10
Audio Physic audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Audio Physic hangfal Audio Physic hangfal teszt
A német hangfalspecialista ünnepel, mégpedig fennállásának 35. évfordulóját. Ez alkalommal három termékükkel jubilálnak, mégpedig az Avanti, a Step és a Tempo sorozatból és mindegyikük megkapta a 35-ös típusszámot. Engedjék meg, hogy mi is részesei legyünk ennek a neves évfordulónak, mégpedig az Avanti 35 által.
A speciális high end megoldások tömkelege
Az Audio Physic tulajdonosait 1985 óta egy gondolat vezérli, ami nem más, mint a zene. Két szegmensre osztják termékeiket, amelyek közül egyik a klasszikus, a másik pedig egyenesen a referencia vonalba tartozik. Míg az előbbi csak egy, és mindenki számára elérhető sorozatot számlál, addig a referenciában kizárólag high end modellekkel találkozunk, persze arányosan elosztva, tehát ebben az esetben sem kell mindenképpen nagy befektetésre gondolnunk. Jelen alanyunk esetében a valamivel kevesebb, mint két és félmillió forintos árcédula persze nem kevés, de annak, aki nem akar engedni a minőségből, és egy stabil partnert szeretne, komoly alternatíva lehet.
Az Avanti 35 hangsugárzón első ránézésre a cég klasszikus stílusjegyeit találjuk meg, úgy, mint hátrafelé döntött test, valamint a rögzített talpak végén lévő tüskéket borító "tappancsok". Az Avanti 35 darabonkénti 27,5 kg-os tömegével, és bő egy méteres magasságával még filigránnak is tekinthető, hiszen ilyen árért már bőven akad akár kétszer ekkora hangsugárzó is, ám az Audio Physic bebizonyítja, hogy bizony a méret nem feltétlenül a lényeg.
Az előlapnak csupán a felső részén találunk hangszórókat, de azokat kizárólag a cég megrendelésére gyártják, ráadásul ebbe a modellbe kerültek először beépítésre. A következő generációs HHC-III, tehát Hyper Holographic Cone technológiájú, 39 mm-es magassugárzó, és 150 mm-es alumínium középsugárzó esetében a részletek alapos optimalizálása révén a harmonikus torzítás szintje észrevehetően csökkent, a kettős kosár kialakításuknak hála az alváz csak közvetett módon csatlakozik a terelőlemezhez.
Természetesen mélysugárzót is találunk az Avanti 35-ben, azt is szinte hagyományosan alulra helyezték, azonban a szemünknek láthatatlan, hiszen belül található. Igen, a 200 mm-es mélysugárzó az Avanti 35 alsó részébe került egy külön kamrába, az általa megmozgatott levegőtömeg pedig az alsó kerámiahab lap pórusain áramlik ki. Ezzel a megoldással a frekvencia-átvitele alacsony szintre terjed, miközben nem veszít a kontúrjából, ráadásul az elhelyezés tekintetében is kevésbé háklis, hiszen még a falhoz közel helyezve is komfortosan érzik magukat a hangsugárzók.
Az alkalmazott külön kamrát nem csak itt használták, hiszen a magas- és középsugárzó is kapott egyet, ráadásul a szabadon hagyott területek is szét vannak választva. Az Audio Physic tervezőinek ez nem volt elég, hiszen ezeket a merevítőként is szolgáló falakat nyitott pórusú kerámiahabbal is bevonták, így csökkentve tulajdonképpen elhanyagolható szintre az esetleg fellépő rezonanciát. Az erősítővel való kapcsolatot szimpla, de elsőosztályú, Nextgen típusú, banándugókat fogadó csatlakozók biztosítják.
Az Avanti 35 külsejét már említettük, de a formavilág nem minden. A modell választható a lehető legjobb minőségű furnérozással, de üvegbevonattal is, ami valljuk be, nem mindennapi látványt nyújt, de ami a legfontosabb, a hang karakterét nem változtatja meg. Az üveg színe lehet fehér, fekete, ezüstszürke, antracit, gyöngyfehér és piros is, a klasszikusabb megoldások kedvelőinek pedig rendelkezésükre áll ében, dió és rózsafa bevonat is. Néhány érdekességet még mindenképpen ki kell emelnünk, amelyeknek az exkluzivitás mellett természetesen elsősorban a hangminőség természetes reprodukálásában van fontos szerepe.
Az említett nyitott pórusú kerámiahabot nem csupán belül alkalmazták, hanem a doboztest alsó lapjaként is. Résein, amikből van bőven, ugyanis ennek az anyagnak a 85 %-a levegő, a belül, oldalirányba néző mélysugárzó hangját gond nélkül átereszti. E fölött helyezték el a keresztváltót, ami nem egy hétköznapi méretű és minőségű darab, a kábelezés pedig az AudioQuest-től származik.
A nálunk vendégeskedő Audio Physic Avanti 35 üvegbevonatot kapott, ami alatt csillapítóanyaggal ellátott, rétegelt MDF szerkezet van. A magas- és középsugárzóhoz tartozó külön előlap eltávolítható, helyére pedig kedvünk szerint olyan minőségű védőszövetet illeszthetünk a hagyományos megoldással, aminek a kivitelezése példaértékű, a kerete pedig olyan vastag és stabil, hogy akár egy hangsugárzó oldallapjának is megfelelne. Az tehát biztos, hogy a fifikás megoldások mellett a részletekre is nagyon ügyeltek. Mindez a stabilitásért, és a padlótól való távolság létrehozásáért felelős talpaknál is folytatódik, ahol a fixen rögzített fémre csavarozhatjuk be a tüskéket és a tappancsokat. Korábbi modelleknél, mint például a Scorpio esetében az utóbbiak elsősorban díszítőelemek voltak, és egyszerűen csak rá kellett húzni a tüskékre, itt viszont együttes szerepük van, és úgy nyújtanak biztos támaszt.
Nézzük, vajon mennyire univerzális ez a nem hétköznapi hangsugárzó!
Az Audio Physic Avanti 35-öt nem könnyű mozgatni, hiszen az üvegbevonat nem a legjobb partner ezen a téren, ráadásul a 27,5 kg sem éppen kevés, és bizony a fémtüskék is komolyan veszik a szerepüket, tehát határozottan meg kell emelnünk a hangsugárzót. Mivel a "basszreflex" nyílása alul található, ezért kevésbé érzékeny az oldalfalakra, de azért a szoba berendezésétől függően egy kicsit játszadoznunk kell az elhelyezésével, mert igényli a teret maga körül. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy háklis lenne, de bizony jelzi azt, hogy elég nagy szerepet kíván betölteni a mindennapjainkban, aki pedig ennyit tud áldozni egy hangfalra, az szeretné is azt, hogy ez így legyen. A gyártó ajánlása szerint 20-40 m2 között érzi magát otthonosan. Sokan csodálkozhatnak az alábbi adaton, de a konstrukció kialakításának eredményeképpen az Avanti 35 nem feltétlenül nagy nappaliba készült, tehát még egy garzonban is jól érezheti magát.
Az említett megoldások tömkelegéből gondolhatjuk azt, hogy a hangja elég mérnöki, technicista, és ez részben így is van. A magas- és középsugárzó munkája kizökkenthetetlen, a pontosságot és részleteket szó szerint veszi, nem enged elveszni semmilyen információt. Hozzájuk jön a mélysugárzó egyéni elhelyezése, valamint az általa megmozgatott levegőtömeg szintén speciális kivezetése, ami valós basszustartományt eredményez. Az ő esetében viszont már nem a kíméletlen pontosságon van a hangsúly, hanem a zeneiségen, így alkot a triumvirátus egy olyan egységet, ami igazi egyéniséget kölcsönöz ennek a hangsugárzónak.
A felvételek jó minőségét meghálálja, a gyengébbeket vagy a kritizálható keverést viszont nem igazán tolerálja. A Muse zenéje igazi hangorkánt keltett, de mivel a valós hangszerek szinte mindig torzítva vannak, továbbá a szintetikus megoldásokkal sem bánnak csínján, így az egészből csak annyi jött át, hogy elsöpört minket az energia, a részletek pedig gyakran összemosódtak. Ez nem az Avanti 35 hibája, hiszen a Muse elsősorban koncertzenekar, így az otthoni körülmények közötti élvezetéhez egyáltalán nem szükséges ilyen nívójú, és finom lelkületű hangsugárzó.
Mark Knopfler vagy a Dire Straits esetében viszont már indokolt, ahol a basszustartomány selymes, szinte doromboló aláfestést nyújt a profi zenészeknek, akik minden egyes dalban a tudásuk legjavát nyújtják. Az Audio Physic így már sokkal jobban ki tudott bontakozni, és bizony megmutatta azt, hogy iszonyatosan precíz, de zenei is. Valódi háromutas konstrukcióval van dolgunk, és ezt hallani is. Nem feltétlenül azon volt tehát a hangsúly, hogy plasztikus egységet alkosson, hiszen a dal lényegét megragadva, azt a lehető legtisztábban és határozottabban tálalta, a basszus aláfestését pedig szintén szó szerint vette, így a mélytartomány inkább egy biztos, sokáig lecsengő alapot nyújtott.
Ezt a jellegzetességet még jobban kidomborította jazzen, ahol a nagybőgő vagy a basszusgitár a hangulatteremtésért felelt, míg a zenekar többi tagja a sokszor virtuóz előadásért. Így Jaco Pastorius is egy külön tartományban mozog, és bár nem veszíti el a kapcsolatot a többiekkel, az mindvégig érezhető, hogy a játéka egy, a többiekétől külön szekcióba tartozik. Így azonban megkapja a méltó helyét az előadás során, hiszen csapattag, de a hangsúly az ő mesteri szólamain van, a többieknek csak az a dolguk, hogy kövessék őt, és ne hibázzanak, a hangsugárzó ennek az elvárásnak pedig bőven eleget tett.
Szimfonikus zene következett, és megtaláltuk az Avanti 35 fő erősségét, pontosabban rájöttünk arra, hogy milyen műfajon érzi is magát igazán jól. Paganini 24 Caprices-ét csak méltatni lehet, így kell szólnia egy szólóhegedűnek, amit biztos kezek tartanak, az alkotások pedig halálpontosak, ugyanakkor érzelmesek és szédítőek. A további műveinél, ahol a nagyzenekar is bekapcsolódik néha, akkor viszont robbanásszerűen, az Audio Physic újra elsöpört minket, pontosan úgy, ahogyan kell. Amikor a brácsa vagy a nagybőgő halkan, de határozottan kísér, ismét kaptunk egy megfelelő adagot a dorombolásból, ami tovább tudta növelni a szerzemény sejtelmességét. Letaglózott, de nem telepedett ránk, átitatot, de nem bódítva, hanem bevonva minket a valódi zenébe, és hosszú távon ott is marasztalt, ez pedig a nehéz műfajt tekintve nem egy könnyű feladat, az Avanti 35-nek mégis sikerült, és ez az, ami ezt a hangsugárzót kiemeli a többiek közül.
Komoly megépítés, komoly gondolatok
Az Audio Physíc Avanti 35 hangfalat nem lehet felületesen megközelíteni. Technikai megoldásai és kivitelezése nem hétköznapiak, ezáltal nem is fog, de nem is akar mindenkinek megfelelni. Hogy különc lenne? Azt nem mondhatnánk, de populárisabb zenéken egyszerűen csak elszórakoztat, így aki ezeknek a műfajoknak a szerelmese, azt ez a hangsugárzó nem fogja katarzisba ejteni. Roppant komoly tervezőmunka áll mögötte, a kivitelezése jobb nem is lehetne, az egyénisége pedig adott. Nem háttérzenélésre, de nem is tombolásra van kitalálva, hanem valódi élvezet nyújtására, ahol fontos szerepe van a pontosságnak és határozottságnak, a muzikalitása pedig tapintható, mindvégig érzékelhető, de nem fog átváltani áhítatba és csapongásba. Kimért, kizökkenthetetlen, lendületes és nagyon arányos az előadása, ami sokkal közelebb áll a bécsi filharmonikusokhoz, mint az olasz előadók temperamentumához, német hangsugárzó révén pedig ezen nem is lehet csodálkozni. Parasound elő-végfokunkkal jól érezte együtt magát, de mérnöki csoda révén egy Accuphase társaságában többet tud mutatni a tervezők elképzeléséből, így kettőjük párosával bontakozhat ki igazán. Alaposan válasszuk meg tehát a társát vagy társait, hiszen az Audio Physic filozófiája csak akkor fog megvalósulni igazán, majd lesz képes arra, hogy bevonjon minket a saját, egyéni és nagyon szerethető világába.