Astell&Kern KANN CUBE hordozható zenelejátszó teszt
Az erő vele van
2020. február 24., hétfő, 17:40
AstellKern audio hifi lejátszó zenelejátszó DAP audio lejátszó hifi lejátszó mobil hifi AstellKern lejátszó AstellKern DAP lejátszó teszt médialejátszó teszt zenelejátszó teszt DAP teszt AstellKern teszt AstellKern audio lejátszó mobil hi
Épp a 2019-es müncheni HIGH END kiállításon ácsorogtunk, amikor az Astell&Kern standon a dél-koreai cég kapcsolattartója kezünkbe nyomott egy 493 grammos DAP-ot, amely még az A&ultima SP1000-hez viszonyítva is meghökkentően nagynak tűnt. Azt hittük, hogy csak vicc, de komolyan gondolták. A KANN CUBE oda készült, ahol a lehető legtöbb, legerősebb jelszint szükséges.
Kimeneti jel, mindenek felett
A KANN CUBE a legnagyobb kimeneti jelszinttel rendelkező DAP az Astell&Kern kínálatában. Ez számokkal kifejezve annyit jelent, hogy magas terhelésen kb. 50, alacsony/közepes szintű üzemben pedig 100 %-kal magasabb jelszintre képes, mint az ugyancsak komoly értékekkel rendelkező, első (és mai napig gyártásban lévő) KANN.
De a magas jelszint önmagában nem sokat ér, hogyha a hozzá társuló zajszint nem kellően alacsony, ezért utóbbiból pedig a lehető legalacsonyabbat nyújtja az eszköz. Digitális/analóg jelátalakításra két ES9038PRO DAC chipet tartalmaz (az ESS jelenlegi csúcsmodelljei ebben a lejátszóban debütáltak először kettős kiosztásban). Fájltámogatottsága is fejlett, 384 kHz/32 bites PCM-ig és DSD256-ig bármit megemészt.
Az audiofil és professzionális hangrögzítő komponensekhez szánt, dinamika-tartományban jelenleg rekordernek számító ESS ES9038PRO valójában nyolccsatornás DAC. Mind a nyolcat alkalmazza (oldalanként), amikor az Astell&Kern analóg erősítő blokkján átküldi a jelet. A gyártó szerint ez okozza a nagy hangszínpadot és hiteles mélységérzetet.
Küllem
Az első találkozás sokakból döbbenetet válthat ki. A KANN CUBE ugyanis nagyobb, mint bármely általunk ismert DAP. A 7 gramm híján félkilós tömegű készülék szakít a konvenciókkal (és a nadrágzsebekkel is), ez az átlagosnál nagyobb kimeneti jelszint egyik velejárója: több erőhöz több akkumulátor szükséges.
1. Megjegyzés: természetesen az Astell&Kern sem arra gondolt, hogy majd mindenki az utcán akar járkálni, oldalán/oldaltáskájában egy KANN CUBE lejátszóval (bár ez nem teljesen lehetetlen feladat és ismerünk olyan személyt, aki pontosan úgy használja, mint a jó öreg Walkman-t). Ahogy a cég kapcsolattartója fogalmazott müncheni találkozásunk során, a hordozhatóság ezúttal csak másodlagos extra. Lehet utazás közben is használni a lejátszót, de elsődlegesen olyan szituációkhoz szánják, ahol a felhasználó sokat tartózkodik egy helyen és igényt tart a magas kimeneti jelszintre.
A menürendszert 720x1280 képpontos érintő kijelző jeleníti meg, így a szoftveres felhasználói élmény épp olyan kiforrott, mint az A&futura SE100 vagy A&ultima SP1000 lejátszók esetében. A tetőlapon az AK-tól megszokott 3,5 mm-es és 2,5 mm-es szimmetrikus Jack kimenetekhez csatlakoztatható szinte bármilyen fül/fejhallgató.
További különlegesség a jobb oldalon lévő 5-tűs mini XLR aljzat. Ehhez opcionálisan (kb. 65 000 forintért) megvásárolható egy olyan Y elosztó kábel, amely hagyományos analóg sztereó XLR csatlakozókkal "kihozza" a szimmetrikus jelet az eszközből, így a KANN CUBE teljesértékű sztereó forráseszközként is beilleszthető konvencionális, felső kategóriás hangrendszerekbe.
2. Megjegyzés: a gyártó nem javasolja, hogy közvetlenül végerősítőhöz csatlakoztassák a KANN CUBE lejátszót. A termék hivatalos oldalán lévő diagram mutatja, hogy szimmetrikus felépítésű, kettős monó meghajtású sztereó rendszereknél az előerősítőhöz kell illeszteni az opcionálisan megvásárolható XLR elosztó kábellel. Az XLR kimeneten kijövő jel ugyanis a lehető legalacsonyabb zajszint érdekében teljesen kikerüli a jelszint vezérlő és aszimmetrikus áramköröket.
Alul micro SD kártyarekesz fogad legfeljebb 1 TB kapacitású kártyát, emellett USB-C aljzathoz csatlakoztatható számítógép, vagy töltő. Bal oldalon a szokványos, zenei navigációra szolgáló három gomb felett jókora impulzus potméter segíti a jelszint (hangerő) vezérlését. Minőségérzete az első érintéstől kezdve nyilvánvaló. Ez az egyik legjobb tárcsa, amivel DAP viszonylatban eddig találkoztunk. De ettől még ugyanúgy hatalmas jószág a KANN CUBE!
Aminek esetleg örültünk volna: a kb. 580 000 forintos árért mellékelhettek volna védőtokot is a készülékhez, de más gyártók trendjeire alapozva ez opcionális extra marad. A standard verzióénál (kb. 60 000 forint) kedvezőbb áron találhatók az interneten szintetikus anyagból készült tokok kb. 20-tól 45 000 forintig, ezek minőségéről és megbízhatóságáról nincsen információnk. Megfontolandó alternatíva lehet az AK által nemrég bevezetett Van Nuys táskák valamelyike, mert ezekbe a lejátszón kívül kábelek, kártyák és fülhallgatók is elférnek.
Használat közben
A KANN CUBE nagy valószínűséggel kevés jövőbeni tulajdonosa életében lesz olyan gyakran hordozott eszköz, mint egy okostelefon. Nagy és nehéz, ettől függetlenül a bumfordi méret megszokható és útközben sem használhatatlan (gondoljunk csak az első generációs, féltégla nagyságú mobiltelefonokra!). A felhasználói élményt jelentős mértékben megkönnyíti és gördülékenyebbé teszi az erős hardver (gyors processzor) és az Astell&Kern legfrissebb, módosított, Android alapokra egyedileg fejlesztett szoftveres felülete.
Mi az íróasztal sarkán szántunk helyet neki, ahol DAC és fejhallgató erősítő szerepet töltött be a KANN CUBE. Ennél azonban több feladatot is képes ellátni. Különféle zenei alkalmazások (pl. TIDAL, Spotify, Amazon Music és még kb. 30 más applikáció) telepíthetők rá. Ráadásul támogatja a TIDAL Offline módot is (ehhez azonban a felhasználónak kell manuálisan rátelepítenie a legújabb, internetről letöltött verziót és nem a lejátszón alapértelmezetten rajta lévőt használni).
A hálózati szolgáltatások közé tartozik az AK Connect is, melynek köszönhetően hálózati zeneszerverként is üzemeltethető a KANN CUBE. Képes a helyi hálón lévő NAS/megosztott könyvtár zenei tartalmait elindítani, vagy a rajta tárolt fájlok is elérhetőek úgy, hogy WiFi-ről, az iOS/Android eszközökkel kompatibilis AK Connect applikáción keresztül navigálják. Tehát az Astell&Kern ökoszisztémája egészen kidolgozott, különösen akkor, ha számításba vesszük, hogy fül/fejhallgatókat és kiegészítő futóműként/archiválóként szolgáló CD-meghajtót (CD-Ripper) is kínál.
A szoftverfelület használata pillanatok alatt elsajátítható a fiatalabb generációk számára, illetve aki valaha próbált okostelefonon zenét hallgatni, annak nem okozhat problémát. Egyeseknek zavaró lehet a magyar szövegkészlet hiánya, de ilyesmit más DAP sem kínál. Épp úgy, mint a három fokozatban variálható erősített kimeneti jelszintet sem. Utóbbi a 2,5/3,5 mm-es hangkimeneteken alkalmazható. Három különböző beállításban (LOW/MID/HIGH) képes üzemelni a KANN CUBE, de a legmagasabb szintnél figyelmeztet, hogy lehetőség szerint töltővel használják, mert gyorsan lemerülhet.
A tesztelést Sennheiser HD 800 S és Astell&Kern T5p 2nd Generation fejhallgatókkal végeztük.
Hangminőség
Egy high end DAP hangminősége csak szubjektíven állapítható meg, hiszen a meghallgatáshoz szükség van fülesre (vagy hangrendszerre) is, amely a végeredményt 50 %-ban befolyásolja. Ezt persze talán felesleges ecsetelnünk (de azért megemlítjük, mert magunkat beleértve sokan hajlamosak elfeledkezni erről). Ezért jöjjön egy tömör ítélet, a válasz a kérdésre, miszerint van-e olyan kimagasló és élvezhető a KANN CUBE hangja, amilyet bármilyen hasonló értékű DAP-tól elvárhatnánk? Röviden: igen.
3. Megjegyzés: többszörös oda-vissza lépkedés után is pici, de egyértelmű különbségként érzékelhetően, MID fokozaton kicsivel jobban elhatárolja a térbeli részleteket és finomabb dinamikai árnyalást végez, tehát hangyányit szebben szól a CUBE, ezért érdemes ezt választani a LOW helyett.
Eliane Elias - I Thought About You c. számában kaptunk valóságérzetet, sebességet, artikulált és gazdagon ábrázolt magas frekvenciákat. A tengernyi részlet ellenére cseppet sem volt fárasztó a Sennheiser és a jóval kényeskedőbb Astell&Kern sem (bár utóbbi alapvetően szárazabb, mert ilyenre hangolták). A basszus naturális, nem túlzó, nem kiemelt (ami persze a fülesek érdeme is).
Kedvenc Wagner, Mozart és Bach számainkat fülelve tovább érkeztek azok a karakterisztikai adottságok, amelyeket minden egyéb (Marcus Miller, Lorde és The 52nd Blues Street Project) előadónál is megtapasztaltunk. A zene magával ragadó módon, a fejünk közepéből kiindulva épült fel, életszerűen és digitális hűvösség nélkül.
Puszta kíváncsiságból végeztünk egy rövid összehasonlító tesztet is a KANN CUBE, az SE100 és a gyártó korábbi csúcsmodellje, az SP1000 között. Ugyanazt a zeneszámot indítottuk el (és amennyire fülünk lehetővé tette, próbáltuk a terhelést is egyenlő szintekre állítani). E csonka nekifutás célja az volt, hogy kiderítsük, mekkora különbségek fedezhetők fel a három lejátszó között?
Talán nem meglepő, hogy az SP1000 volt a legjobb (ez nyújtotta a legélethűbb, tisztább, közvetlenebb, áramlóbb zenei élményt). Arra azonban nem számítottunk, hogy a KANN CUBE dinamikai árnyaló képességben és természetes frekvencia-ábrázolásban, még ha leheletnyit is, de maga mögé utasítja a kb. 70 000 forinttal drágább SE100-at. Utóbbi a maga nemében erős versenyző és nem csökkent a szemünkben, de kétségtelen, hogy a KANN CUBE magas frekvenciás visszaadása természetesebb hatású volt. Az SE100 felbontása is gúzsba köti a hallgató figyelmét és magával ragadó teret produkál, de a magashangokon több csilingelés volt, mint a KANN CUBE esetében. Ezért utóbbi természetesebbnek, finomabbnak tűnt - hozzá kell tennünk azonban, hogy ehhez az erősítő jelszintjét közepes, azaz "MID" fokozatra kellett emelni.
Az olvasó felteheti azt a kérdést is, hogy mennyire marad el a KANN CUBE az SP1000-től? Mindössze apróságokban, ami meghökkentőnek tűnhet, figyelembe véve, hogy a zászlóshajó csaknem kétszerannyiba kerül. Az SP1000 közlésmódja picit intimebb, picit levegősebb és olyan könnyed áramlásként, annyira mesteri mélységekkel mutatja be a zenét, ami DAP viszonylatban nagyon ritka (csak 1-2 hasonló tudású készüléket tudnánk megemlíteni, amelyek szintén SP1000 árban mozognak). Egy KANN CUBE "gyengesége" tehát leginkább annyi lehet, hogy a zene mezítelen valóságát "csak" 80-90 %-os lefedettséggel képes visszaadni (ezek természetesen csak viszonylagos értékek, nem mérések alapján állapítottuk meg őket).
Végszó
Minden audió berendezés tesztje szubjektív. A high end termékek véleményezése különösen az. Maga az Astell&Kern KANN CUBE pedig pláne hatványozottan rátesz a perszonális érvek és ellenérvek mezsgyéjén ingadozó mérlegre néhány lapáttal. Nem széles tömegeknek készült, de akit megfog, az vélhetőleg egyetlen pillantás alatt belebolondul, mert rendkívüli. Elsősorban azoknak ajánlott, akik főleg asztali DAC/fejhallgató erősítőt akarnak (amely nagy sztereó láncba is beilleszthető) és csak másodlagosan hordozható zenelejátszót. Kipróbálására (és ez természetesen minden magas kategóriás DAP esetében kijelenthető) érdemes kényelmes fotelt, sok jól ismert zeneszámot és minőségi fejhallgatót/hangrendszert biztosítani. Hosszasan ecsetelhetnénk, hogy mi szól mellette/ellene, de mindez nem változtat annak tényén, hogy dél-koreai barátaink mertek bátrak lenni és a mai, túlkínálattól roskadozó világban a niche-hézagok betöltése képezi a túlélési lehetőséget kicsi és nagy cégeknek egyaránt. A KANN CUBE-nak pontos riválisa egyelőre nincsen, csak "ő" van, és sok könnyen kiszakítható nadrágzseb.