Astell&Kern Billie Jean fülhallgató teszt
Egy ismerős dal
2019. január 10., csütörtök, 23:05
AstellKern AstellandKern audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató AK fülhallgató fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt Astell Kern fülhallgató Astell Kern fülhallgató teszt
A legutóbbi HIGH END kiállításon találkoztunk vele először és azóta vártuk, hogy jobban megismerkedhessünk a Billie Jean fülhallgatóval. Kíváncsiak voltunk rá, így amint az első szállítmány megérkeztek Magyarországra, az első kicsomagolt példány már aznap délután szerkesztőségünkben járatódott.
A legcsábítóbb szirén
A (hallójáratba illeszkedő fülhallgatókra specializálódott) Jerry Harvey Audio és az Astell&Kern közös gyermekeként futó Siren széria csak különlegességeket tartalmaz. Eddig a kb. 150 000 Ft-os kategóriától egészen a milliós határig tartalmazott azonos elven működő, de különböző felépítésű fülhallgatókat. A Billie Jean azért keltette fel kíváncsiságunkat, mert ez a gyártó eddigi legkedvezőbb árú, és legkisebb többhangszórós IEM (in-ear monitor, azaz hallójárati monitor) rendszere. 125 000 forintért vásárolható meg, ami ugyan globálisan nem csekély összeg, de high end viszonylatban még barátinak számít.
Jerry Harvey saját fejlesztésű lengőnyelves (Balanced Armature) hangszórókat használ. Emellett az összes Siren fülhallgató a cég saját szabadalommal védett Freqphase technológiájával készül. Ezek a fülhallgatók ugyanis több hangszórót tartalmaznak. A Billie Jean például kétutas, így egy mélyközép és egy teljessávú/magas BA egységgel szólaltatja meg a hangokat. A különböző hangszórókból érkező frekvenciák azonban eltérő időzítéssel és fázissal rendelkeznek. Ezt korrigálja a Freqphase technológia. Működésének lényege, hogy hangszórónként különálló, precízen vágott csöveken vezetik ki a hangot a kamrából, így 0,01 ms pontossággal szinkronizálva a fázist és időzítést.
Küllem
A Billie Jean nem csak a jelenlegi legolcsóbb, hanem legkisebb és legkönnyebb AK füles is. Még a Michelle-hez képest is látványosan (30 %-kal) kompaktabb. Kézben tartva hihetetlenül könnyűnek tűnik, össztömege még kábellel együtt is alig 20 gramm.
A fekete, sodort kábel ránézésre nem tűnik spécinek, valójában a belsejében kevlárral erősítették meg, hogy ne törjön/szakadjon könnyen. A kábel ezüstözött réz vezetői lapos profilúak és a kevlár szálakon haladnak spirál alakban. Talán felesleges említeni, hogy vezetéke moduláris, tehát szükség esetén cserélhető. Az egyetlen apró bökkenő, hogy a Billie Jean mellé gyárilag nem mellékelnek 2,5 mm-es, szimmetrikus Jack végződésű kábelt, pedig azzal lehet az Astell&Kern lejátszókban rejlő potenciált igazán kihozni. Kapunk viszont egy remek minőségű, cipzáras védőtokot.
A fülhallgató fényesre polírozott kék vagy vörös színben vásárolható meg. Mi mindkét opciót láttuk élőben is (végül a kéket kaptuk kölcsön) és valóban olyan esztétikus látványt nyújtanak, mint a fotókon. A szénszálas külső lemezek a rajtuk lévő emblémákkal még tovább emelik az ízléses megjelenést.
Használat közben
Már az első felpróbálásnál feltűnt, hogy mennyire könnyű és kényelmes a Billie Jean. Szinte észrevétlenül illeszkedik a fülbe, mindössze a kábel érintéséből jöttünk rá, hogy fülhallgatót hordtunk. Három különböző méretű szilikon fülilleszték párral érkezett, azokat viszont mi ki se csomagoltunk, helyettük Comply szivacsos fülillesztéket használtunk. A jobb zajszűrés, stabilitás és kényelem miatt a leendő tulajdonosnak is csak ajánlani tudjuk, hogy ha megengedhet magának évente párezer forintos kiadást, akkor bátran vegyen füleséhez való szivacsot. Sportoláshoz viszont egyértelműen a gumis illesztéket érdemes használni.
A zajszűrést illetően rossz szavunk nem lehetett, persze a nagyon erős zajok (pl. sziréna, dudálás, busz motorjának morajlása) ilyenkor is behallatszottak. A stabilitás is kifogástalannak bizonyult, mivel a Billie Jean a cég többi fülhallgatójához hasonlóan, ún. támasztékkal érkezik, amelyet a fül fölé/mögé kell bekanyarítani. Az már a mi döntésünk, hogy tarkó mögé, vagy nyakunk elé engedjük a kábelt. Utóbbival sem volt gondunk, leszámítva azt, hogy téli napokon hajlamos kissé merevvé válni és mivel meglehetősen laza szerkezetű, néha hajlamos kissé összegabalyodni. A teszteléshez saját Astell&Kern AK Jr lejátszónkat használtuk.
Hangminőség
A Jerry Harvey Audio-tól bármilyen fülest próbáltunk ki eddig, mindegyik hangjában váratlan gazdagságot és kontrollált dinamikát fedeztünk fel. A Billie Jean sem kivétel ezek közül. A sokrétű részletábrázolás és a hirtelen effektek (pl. dobütés, gitárpendülés, egy elektromos zenében dobbanó ütem) határozott, szinte agilis közlése teszi egyedülállóvá a BA hangszórókat. Szinte bármilyen zenénél azt vettük észre, hogy a váratlanul érkező és távozó részletek felhívják a figyelmünket, ezektől élettelibb, spontánabb lett a zene.
A lenyűgöző zenei betéttel kísért Spirited Away (Chihiro Szellemországban) legelső számát hallgatva általános melegséget kaptunk. A zenekar egyáltalán nem volt mesterkélt, rideg vagy úgymond digitális érzetű. A zongora gazdag tonalitással lépett be, a billentyű leütéseknél az előző bekezdésben említett határozottságot kaptuk. Az eredmény egyáltalán nem volt fényes vagy fárasztó. A tér kicsit szűkösen jelent meg, az atmoszféra viszont erőteljesen létrejött. Ezt a zenét olcsóbb és drágább fülhallgatókkal is hallgattuk már. A Billie Jean a zenében elásott finom részletek, érzelmi elemek jelentős hányadát képes volt megmutatni úgy, hogy nem akartunk a háttérben maradt összetevők keresgélésével foglalkozni.
Cassandra Wilson - Red Guitar c. száma ismét a vártnál élettelibb és közvetlenebb stílusban, laza, játékos dinamikával szólalt meg. A gitár és az ütős hangszerek ábrázolása pontosan, tolakodás nélkül történt. A teret kissé egysíkúnak találtuk, valamint a hangszereket távolságukban nem igazán tudtuk megkülönböztetni. Az ének viszont szépen elkülönült a többi hangszertől. A basszusban érzékeltünk egy egészen enyhe kiugrást, de összességében lágy és könnyű mélyhangok kísérték a zenét. Az említett kitüremkedés nem csak ennél, hanem az összes többi számnál is adott egy kis extra energiát és általános melegséget. A jazzgitár jellegzetes, gyors és puha pendülései a fejünkbe teleportálódtak.
Kicsit vadabb (Linkin Park - Numb és Godsmack - FML) vizekre evezve feltűnt, hogy a fülhallgató relatív csekély terhelésen is képes hangosan szólni. A Linkin Park brutálisan jól állt neki! A cintányért nem kente el, de nem is csattogtatta. A dinamikus, kiugró lábdobok és a gitárjáték ismét automatikusan a zenére irányították figyelmünket. A torzítós gitárt és az éneket is többször a fejünkben lévő virtuális színpadon érzékeltük. A sztereó középpont lehetett volna kicsit nehezebb, szilárdabb, akkor viszont a hangszeres zenéknél tapasztalt légiességet vesztettük volna el.
Elektronos zenével is (Feed Me - Death By Robot) remekelt a fülhallgató. Itt vettük észre, hogy a magas frekvenciákat hangyányit lekerekítette és ismét felfigyeltünk az enyhe, puha basszus-kiemelésre. Mégis a dinamikai ábrázolás egységbe kovácsolta a zenét. Összességében elismerő gondolatokkal csomagoltuk vissza. Nem igazán lehet mihez hasonlítani a Billie Jean definiált, könnyed hangját, ám annál könnyebb hagyni, hogy elvigye figyelmünket a zenei részletek felé.
Végszó
Az Astell&Kern Billie Jean mutatós színfoltja a piacnak és ugyan erős versenyben kell helytállnia, előnyeit néhány perc alatt kitapasztalhatják még laikus felhasználók is. Az összképet figyelembe véve, megállja helyét saját kategóriájában, annak ellenére, hogy mikrofonos headset modult nem tartalmaz és nem jár hozzá szimmetrikus kábel. Ahogy fentebb is említettük, a hangot képes hiányérzet nélkül megmutatni, feltéve, hogy a hallgató eleve transzparens és könnyű, légies karakterre vágyik. Tetszett!