Arcam AVR750 házimozi erősítő teszt
2014. november 28., péntek, 11:05
Arcam AVR750 audio házimozi erősítő házimozi erősítő Arcam erősítő high end házimozi Arcam házimozi erősítő házimozi erősítő teszt Arcam házimozi teszt
Az Arcam legkisebb házimozi erősítője, az AVR380 után egy lépcsőfokot, a középsőt időlegesen átugorva, kezeink közé kaparintottuk az AVR750 típusút és eltöltöttünk a társaságában bő egy hónapot. Ennek során szerzett tapasztalatainkat osztjuk meg most Önökkel.
Az AVR750 az Arcam házimozi erősítőinek jelenlegi csúcsmodellje, amit úgy is szokás nevezni: zászlóshajó, ám ez nem látszik rajta és nem azért, mert egy szál lobogót sem tűztek rá. Pontosan úgy néz ki, mint a 450-es, még a hozzáértők is simán összetéveszthetik őket.
Háromtagú a flotta, ami nem nagy, de régebben az is megesett, hogy csak két receiver szerepelt a kínálatban. Annak megítélése, hogy ez a három kevés, vagy éppen elegendő, nem a mi dolgunk, csupán véleményünk van róla: szerintünk ideális. Több japán gyártó kínál 8-12 különbözőnek reklámozott, valójában lépcsőfokonként csak minimális mértékben eltérő készüléket. Akinek az szimpatikus, választhat közülük, szíve joga.
Első pillantásra, aztán másodikra is, kicsit meglepő az AVR750, elődjéhez viszonyított méretcsökkenése. Az AVR600 centikkel magasabb és ezzel együtt, kilókkal (kb. nyolccal) nehezebb, valamint a műszaki adataiban szereplő teljesítmény adatai is némiképp ?durvábbak?. Azt már régóta tudjuk, hogy a minőséget, különösképpen a jó hangot, nem kilóra mérik. Sajnos ezzel sokan, kellő tapasztalat hiányában, nincsenek tisztában. Nekik ez úton üzenjük, az Arcam AVR750 tömege és teljesítménye, valamint hangminősége tökéletes összhangban van és egy cseppnyi hiányérzetünk sem volt a hosszas tesztidőszak alatt.
Az Arcam AVR750 úgynevezett G osztályú erősítő: kb. 20-22 wattig A, felette AB. Trükkös, de nagyon jó. Ennek köszönhetően, viszonylag halkan, 25-30-as állásnál is lenyűgözően dinamikus tudott lenni. Maximuma, a 7x100 W (8 Ohm), nem csak leírva, a gyakorlatban is hatalmasnak bizonyuló teljesítmény és csúcsra járatva sem veszít erényeiből, például tisztaságából. Mivel a neten fellelhető cikkekben, tesztekben 20 és 50 W közötti értékeket és AB osztályú működést is írnak, fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az általunk említett watt szám és az A osztály a hiteles, ezt az Arcam közölte. Hozzátették, félig poénosan, hogy a G osztály jelentése a good, (jó) rövidítése. És tényleg jó, nem is kicsit, ezért mi inkább VG-nek, very good-nak neveznénk. Masszív és méretes hűtőbordák, plusz hőmérséklet vezérelt ventilátor biztosítják a hosszantartó, hibamentes és zajtalan (!) működést.
Az Arcam hitvallása, hogy a zene oldaláról közelítik meg a házimozi erősítők tervezését is, nem csak a sztereókét. Ez egyértelműen a lehető legjobb irány, melynek eredménye hallható volt már a régebben gyártott Diva sorozat tagjainak produkciójában is. Eme sok éves folyamat és gyakorlat következménye, hogy az AVR750 minden eddigi Arcam házimozi erősítőnél szebben, jobban szól. Nem is érdemes a konkurens gyártók ?kombájnjaihoz? hasonlítani, ellenfeleit az elő/végfok összeállítások között kell keresni. Ami nem jelenti kapásból azt, hogy árkategóriájában, abban a ligában legyőzőjére találna.
Mitől ennyire jó? Például az extrém alacsonyra szorított jittertől, ami (nem tévedés) 5 pikoszekundum! Más, konkurens gyártók erősítői nagyságrendekkel magasabb értékkel ?büszkélkedhetnek?. Így nem csoda, hogy elmélyült zenehallgatásra csak elvétve javasolják, javasoljuk azokat. A digitális jelkésés sokszor úgy gátolja meg a hangtisztaságot, hogy a hallgató nem is vesz róla tudomást. A dinamika és a sztereó térhatás sok erősítővel már jól kijön, de a tömör, plasztikussá vált részleteken érezhető, ha a zene nem szólal meg elég tisztán, vagyis realisztikus módon. Sok népszerű, szolgáltatásokkal telezsúfolt házimozi erősítő 1500-2500 pikoszekundumos, vagy afölötti jittert produkál, mikor a forráseszköz által küldött digitális jelinformációt újrakódolja, és ekkor érezhető az előbb leírt jelenség? hogy valami közbeszól, amitől a hang romlik.
Az eleinte általunk is erősen hiányolt 7.1 analóg bemenet azért maradt le a hátlapról, mert a csodaszámba menő jitter csökkentés azokat nem érintené és ez által a sokat magasztalt kiváló hangzás nem lenne garantált. (Az ITU-T1 definíciója szerint a jitter a digitális jelek ideális, időbeli pozíciójához képest mutatkozó eltérés mértéke, amely átmenetileg, rövid ideig jelentkezik. Ez a hangminőséget befolyásolja, pontosabban rontja.)
A 7 db HDMI bemenet bőven elegendőnek tűnik, egészen kivételes háztartás lehet, amelyikben ennél több készüléket szeretne valaki, ezen a módon, házimozi erősítőjéhez csatlakoztatni. Ezeket azért emeltük ki, mert a mostanában elterjedő csatlakozócsökkentési láz az Arcamot is elérte. Az AVR750 hátlapja mindezek ellenére nem nevezhető sivárnak, 2 optikai, 4 koaxiális bemenet fogadja a digitális hangjeleket, a jitter ezek használatakor is alacsony, amiről Wolfson WM8804 gondoskodik. Komponens be- és kimeneteket (3 garnitúra) is szereltek rá, gondolva a régebbi, HDMI bemenet nélküli képmegjelenítők tulajdonosaira.
Ugyanakkor a mai igényeknek megfelelően ARC-kompatibilis HDMI kimeneteket is kapunk, ráadásul kettőt, amennyiben pl. projektort és televíziót is rákötnénk az erősítőre. Így részben egyszerűsödik a termék használata, mivel az ARC-képes televíziók kikapcsoláskor a receivert is készenléti állapotba tessékelik, továbbá a tévé távvezérlőjével is tudjuk majd a házimozi hangerejét állítani. Az előlapi AUX bemenet nem sima Jack aljzat, hanem kombinált, így optikai jelet is fogad. Analóg bemenetből 6 pár várja az RCA dugókat, mellettük helyezkedik el a Zone 2 vonal kimenet. Ugyanerre, második zóna hangosítására használható a két pár surround back hangszóró aljzat, a házimozi erősítőknél megszokott módon.
Értékes és masszív hangszóró csatlakozóiból ?csak? 7 pár várja a banándugókat. Azért tettük idézőjelbe a csak szót, mert számos házimozi erősítőn faltól falig érnek az aljzatok, nem ritka a 11 kimeneti csatorna, hogy még a fejünk tetejére is tehessünk hangszórókat. Viszont szerintünk, aki nem éri be 7.1-gyel, (szívünk szerint 7.2-t írtunk volna, de tesztalanyunkon csak egyetlen egy szubkimenet található) az még nem hallott igazán jó házimozi rendszert. És itt most tekintsünk el a Dolby Atmos megszólaltatáshoz szükséges erősítő csatornákról, az ? bármennyire erőltetik például a japán gyártók ? még a jövő zenéje.
A nyolccsatornás, Crystal Semiconductors DAC jó választás volt a tervezők részéről, akárcsak a hangerőt szabályzó Cirrus CS3318 chip, ami újabb záloga a rendkívüli hangminőségnek, ezt számos high end sztereó készülékben megtalálhatjuk.
A házimozi erősítők neuralgikus pontja a videó teljesítmény, pontosabban az, hogy a HDMI-n érkező képjellel hogyan bánnak, milyen minőségben jelenik meg az a kimeneteken. Az AVR750-ben a 4K konvertálást/skálázást Analog Devices ADV7850BC3/ADV8003K82 végzi, méghozzá - erről tesztünk során meggyőződtünk ? kiválóan. Szintén rendkívül fontos, hogy a bypass-ként átmenő jelbe semmiféle módon nem nyúl bele, ami magától értetődő, sajnos mégsem mindegyik erősítő ?cselekszik? így.
A messziről is remekül olvasható, 2x16 karakteres pontmátrix kijelző fényereje halványítható és teljesen kikapcsolható, de ezeknek sincs hatása a hangminőségre, mert nem ugyanarról a forrásról kapja az áramot, mint a hangjel feldolgozásért és erősítésért felelős részegységek.
Pro Logic IIz nincs a fedélzeten, ezt cseppet sem bánjuk, mert mókusvakításnak, és mint ilyet, feleslegesnek tartjuk és a jelek szerint, az Arcam tervezői ugyanígy vélekednek.
Különösen kiforrottra sikerült az Arcamhoz készített, iOS tabletekre ingyenesen letölthető alkalmazás. A szoftverrel (a ki/bekapcsolást leszámítva) mindent vezérelhetünk, és mivel táblagépünk az otthoni WiFi hálózatra kapcsolódik, vezeték nélkül, akár egy másik szobából is irányíthatjuk az erősítőt, egészen a legapróbb finombeállításokig. Többek közt átállíthatjuk a video processzor paramétereit, választhatunk térhatású dekódolási sémák közül, emellett a második zónát is kezelhetjük, ami leginkább hasznossá teszi az applikációt.
Az alkalmazást nemrég frissítették, vizuálisan némileg a Windows 8 csempés felületére hasonlít. Sötétkék alapon könnyen olvasható betűket és szellősen elrendezett, animálva felugró menüpontokat tartalmaz, mindent egyetlen főmenüből érhetünk el anélkül, hogy különféle útvesztőkbe navigálna minket a szoftver. Indításkor megnyílik egy lista, melyen IP-cím alapján ki kell választanunk a házimozi erősítőnket, innen kezdve míg be nem zárjuk a programot, vagy ki nem kapcsoljuk az erősítőt, szabadon állíthatunk mindent, amit csak szeretnénk.
A szoftver nem csak a házimozi erősítő vezérlési funkcióit tartalmazza, hanem a mostanában megjelent, Arcam UDP411 hálózati médialejátszó is elérhető egy, a számára elkülönített menüpontból. Tehát (ahogy a jobb oldali képen is látszik) nem csak a receivert, hanem a Blu-ray lejátszónkat is irányíthatjuk ugyanazon applikációval, még akkor is, ha mondjuk helyi hálózatról szeretnénk nagy felbontású filmeket lejátszani.
Bluetooth vevőt nem építettek az AVR750 belsejébe, de ez könnyedén pótolható az aptX-es Arcam miniBlink jóvoltából, melyre kitértünk egy korábbi tesztben. Viszont FM és DAB/DAB+ tuner rendelkezésre áll, valamint Ethernet csatlakozó az otthoni hálózatra történő kapcsolódáshoz.
Utóbbi esetére letölthetünk egy mobileszközökre írt programot, melyen keresztül vezérelhetjük a hálózati merevlemezen vagy megosztott mappákon elérhető zenefájljainkat. Amennyiben Windows Media Playert használunk, a szoftver beépített uPnP támogatásának köszönhetően hálózati eszközként láthatjuk majd az AVR750-et, és néhány kattintással továbbíthatjuk felé a programban megnyitott muzsikákat. A manapság alapkövetelménynek számító, beépített internetrádió kliens is rendelkezésünkre áll.
Az önbemérő és szobaakusztika kompenzáló rendszer kiválóan, és hatásosan végzi a dolgát, ez utóbbit gombnyomással ki-be kapcsolhatjuk, amivel azonnal ellenőrizhető a különbség.
A készülék előlapján sorakozó nyomógombok közül csak a hangerő pluszt és mínuszt használtuk, de azokat is csak ritkán, a többi, számunkra feleslegesnek bizonyult. Például a bemenetválasztóval egyet valamelyik irányba léptetni simán, gyorsan lehet, azonban onnan tovább csak hosszas várakozás után, ezért gyorsan leszoktunk róla, inkább a távirányítót használtuk, amit a hangerő szabályzó gombok többivel azonos méretén és formáján kívül, csak dicsérni lehet. A megvilágítása példaértékű, vaksötétben is jól látható az összes felirat.
Meghallgatás és egyéb tapasztalatok
Kezdetben sokcsatornás (5.1) felállásban, Aurum Phonologue hangfalszettel hallgattuk, később sztereóban, Revel Performa F206 párossal is.
Minden létező vizsgálati és értékelési szempontból tekintve kiváló az AVR750 hangja, ezt fontosnak tartjuk már itt és most hangsúlyozni. Teljesítményben sincs hiány, akkorát tud szólni, mint némelyik 25-30 kilós végfok. A félmillió forintos, sőt, a még valamicskét drágább sztereó erősítők felköthetik a gatyájukat, ha versenyezni próbálnak az AVR750 hangminőségével. Annyi az esélyük ellene, mint hintalónak az epsomi derbyn. Amikor ennyire kivételesen jó hangminőségű erősítő kerül hozzánk tesztelésre ? egy kezünkön meg tudjuk számolni az elmúlt 15 év terméséből az ilyeneket ? kedvünk támad az összes kedvenc filmünket előszedni és ki tudja hányadszor, újra lejátszani. És ez nem minden! CD gyűjteményünkből is többet tettünk a lejátszóba, mint valaha, bármelyik másik házimozi erősítő tesztelése során. Kis túlzással, folyamatos, 0-24 órás szolgálatban volt az AVR750. Olyan részletek kerültek elő a jól ismert felvételekből, amiket eddig csak csúcskategóriás sztereó készülékekkel tudtunk előcsalogatni. Gondolunk itt az Oscar Peterson trió bőgősének dünnyögésére a 6-os Focal teszt-CD zeneszámában. A zenészeket még akkor is pontosan, egymástól elkülöníthetően helyezi el a virtuális színpadon, amikor sokkal, de sokkal többen muzsikálnak egyszerre, mint az említett felvételen. Dinamikája lenyűgöző, azzal és a megteremtett jelenlétérzettel libabőrt is képes elővarázsolni.
Akciófilmjeink közül a Te Last Survivor című alkotás fegyverropogásával és robbanásaival kényeztettük erre fogékony füleinket és, mi tagadás, sokkoltuk a környéken élőket. Számukra nem csak pusztán nyers erővel és dirrdurr-csittcsattal szolgált az AVR750. Minden elképzelhető irányból záporoztak a direktben becsapódó és a gellert kapott lövedékek. Hátborzongató volt és fokozta már régóta meglévő utálatunkat és irtózásunkat a háború és mindenféle öldöklés iránt. Ezt azért jegyezzük meg, mert az említett film megtörtént események alapján készült. Rajongásig szeretett koncertlemezeink (Celine Dion ? A New Day, Adele ? Live At The Royal Albert Hall, David Foster ? Hit Man Returns, The Legends of Jazz) rongyosra koptak volna, ha ez létező fogalom lenne az optikai adathordozókkal kapcsolatosan, annyiszor lejátszottuk azokat. Olyan hiteles atmoszférát varázsolt körénk az AVR750, hogy tényleg a nézőtéren, a szerencsés rajongók egyikének éreztük magunkat.
Hátlapi USB bemenetére (ami - ha bútorba süllyesztjük az erősítőt - nehezen hozzáférhető, ezért ajánlott egy jó minőségű hosszabbító beiktatása) csatlakoztatott pendrive-ról, valamint helyi hálózatról, mindenféle zenét megszólaltattunk, a nagyfelbontású, veszteségmentes tömörítésűtől az adatkomprimált MP3-ig. Az Arcam AVR750 mindegyiket olyan minőségben küldte a Revel hangdobozokra, hogy azok, ha ilyesmire képesek lennének, örömükben táncra perdültek volna. Helyettük mi, a hallgatóság roptunk örömtáncot. Megesett régebben, hogy zsírosnak neveztük egyik másik Arcam erősítő hangját, ami tulajdonképpen nem kellemetlen, sokan szeretik, inkább olyan legyen, mint száraz, sótlan. Ám az AVR750 egyáltalán nem mutatott efféle stílust, inkább a természetesség, színezetlenség jellemző rá, amik ritka erények a házimozi erősítők világában.
Az átvezetett képjelet ? amennyiben a bypasst választjuk ? látható minőségromlás nélkül továbbítja a képmegjelenítő felé. De természetesen skálázást is tud végezni, amit ugyancsak perfektül old meg.
Azzal zárjuk az Arcam AVR750 házimozi erősítőt bemutató cikkünket, hogy számunkra a házimozi kategóriában, mostantól ez a referencia. Ez a legmagasabb elismerés, amit egy készülék kaphat.
Amennyiben olvasónk kedvet kapott a készülék kipróbálásához illetve megvásárlásához, írásunkat kiegészítjük egy apró, de hasznos információval. Az Arcam különleges akciót hirdet meg 2014. december 1-től. Amennyiben valaki AVR450 vagy AVR750, illetve AV950 házimozi elektronikát szeretne vásárolni, akkor, ha elfárad a forgalmazó bemutatótermébe, saját, régi erősítőjével, akkor a régi, megunt készüléke (ami származhat bármilyen gyártótól) beszámításra kerül, 20 %-os engedményért. Az akció, jövő hét hétfőtől veszi kezdetét, és jelenleg a Házimozi Stúdió a kedvezmény által érintett termékek mindegyikét készleten tartja.