Andrea Paolini Merlo egyedi készítésű hangfalai

Vendégségben az olasz hifi mesternél

2023. január 6., péntek, 23:25

Merlo audio hifi hangfal DIY hifi hangfal DIY hangfal aktív hangfal high end Merlo speakers Merlo hangfal high end hangfal

Sokak szerint a mesterember által készített hegedűnek lelke van. Andrea Paolini Merlo nem hangszert, bár ahhoz hasonlót, hangdobozokat készít. Annak alapján, amit egyetlen délelőtt sikerült megtapasztalni budapesti zenehallgató stúdiójában, kijelenthető, hogy az ő termékeiben is dolgozik valami, ami a technológiát emberibbé teszi.

Merlo hangfalakMerlo hangfal bemutatóteremMerlo Lana TL1 hangfal bemutatóteremMerlo hangfal bemutatóteremMerlo hangfalakMerlo hangfalakMerlo hangfalakMerlo hangfalakMerlo hangfalakMerlo Lana TL1 hangfalMerlo Lana TL1 hangfalMerlo Lana TL1 hangfal keresztváltóMerlo Lana TL1 hangfal dobozMerlo Felix hangfal a DelbauFilm videókészítő stúdióbanMerlo Lana 2.2 hangfalLana 2.2, az első Lana hangfalak egyikeIuvenis különleges kiadás, a dobozt Szeifert Tibor készítetteIuvenis külső keresztváltóIuvenis külső keresztváltó diófa házbanMérések egy új prototípus mélysugárzójának függőleges tengelyérőlStudio Hi-Fi a Hi-Fi Expo-n 1977-benStudio Hi-Fi 1980-banStudio Hi-Fi Lana 2.2 bemutatóterem

Háttértörténet

Andrea Paolini Merlo olasz származású, 1988 óta Budapesten élő koreográfus, balettmester és tánc fotográfus. Ennél fogva kijelenthető, hogy közel áll a zenéhez, nem kizárólag fogyasztói, hanem művészeti formában is. Emellett egy budapesti, táncruházattal foglalkozó szaküzlet ügyvezetője. Hogy egyszerre ért zenéhez és kereskedelemhez is, abban valószínűleg szerepet játszik édesapja, aki mai napig egy hifi boltot üzemeltet Olaszországban.

Studio Hi-Fi 1980-ban

A Studio Hi-Fi üzlet 1980-ban. A képen tanulók a Liliana Merlo (Andrea édesanyja) Balett Iskolából.

A hobbiszintű hangsugárzó bütykölés jóval azelőtt kezdetét vette, hogy Budapestre költözött volna. 1980 körül már javában kísérletezett a hifivel: barátainak, illetve barátaival szerelt különféle egyedi gyártású hangdobozokat. Ez kísérleti időszak volt, mely nem feltétlenül a legmagasabb hangminőség hajszolását jelentette, jóval inkább próbálgatásokat a poén és a zene kedvéért.

Studio Hi-Fi a Hi-Fi Expo-n 1977-ben

A Studio Hi-Fi üzlet a Hi-Fi Expo-n 1977-ben

A '90-es évek elején Andrea felfüggesztette ezt a hobbit, egyszerűen azért, mert a mérésre és tervezésre szolgáló eszközök túl költségesek voltak. Elért egy szintig, amikor be kellett látnia, hogy nem elég csak fül alapján hangfalakat tervezni. Fontos a szubjektív hallgatói teszt, de bizonyos fázisokban már objektív mérés szükséges az akusztikai problémák korrigálására.

Az ezredfordulóhoz közeledve jöttek az olcsóbb számítógépek, velük az Arta és Clio mérőprogramok, amelyek a korábbi körülményekhez képest lényegesen jobb áron tették hozzáférhetővé az akusztikai mérést. Andrea változatlanul tudni akarta, hogy pontosan mi és miért történik a hanghullámokkal, ezért hamar visszanyergelt a kísérletezős hobbijához. A jelenlegi üzleti modell különlegessége pontosan az, hogy a hangfalak nem nagy mennyiségben, hanem személyes megkeresés alapján, kérésre készülnek.

Merlo Felix hangfal a DelbauFilm videókészítő stúdióban

Felix a DelbauFilm videókészítő stúdióban

Hol lehet kipróbálni?

Andrea budapesti stúdiója a belvárosban található, előzetes bejelentkezéssel bárkit szívesen fogad. A tesztelésre szolgáló szoba nem kimondottan nagy, viszont kifejezetten jó akusztikájú. A kipróbálásra összeállított sztereó lánc, túlzásoktól mentes. Utóbbi alatt értendő, hogy nincsenek milliós áram generátorok és színezüst tápkábelek a hifi állvány mögé rejtve. Tisztességes középkategóriás kiegészítők szolgálják ki a rendszert, melynek szíve egy Unison Research Unico hibrid integrált sztereó erősítő. Andrea meggyőződése, hogy termékei "erős" erősítő társaságában nyújtanak optimális hangzást, bár ez minden hangfalról elmondható.

Merlo hangfal bemutatóterem

Mivel másodállásban fényképész, a zenehallgató helyiségből nyíló szoba műteremként funkcionál. Ugyanitt, ha épp nem táncosokat kap lencsevégre, akkor professzionális mérőmikrofonnal és 360 fokban forgatható alátéttel fejleszti hangfalait.

Merlo hangfalak

Érkezésünk pillanatában számos doboz sorakozott a műteremben. Egy részük külön kérésre tervezett kísérleti darab, de láttunk fejlesztés alatt álló prototípusokat és végleges, befejezett termékeket is. Az aktuális kínálatban szereplő modellek mindegyikéből vannak bemutató párok, amelyeket egyeztetés alapján otthon, saját rendszerben is meg lehet hallgatni.

Merlo Lana TL1 hangfal

AV-Online: Miért pont hangfal?

Andrea Paolini Merlo: Amikor gyerek voltam, már ötévesen ott volt előttem sok hangsugárzó, erősítő és minden más, főleg bakelit (vinyl lemezjátszó), szalagos magnó és hasonlók. De én mindig a hangsugárzóhoz mentem. Sose felejtem el, amikor megjött az első M&K Sound mélyláda, hogy annak a membránnak mekkora mozgása volt, elmondani sem tudom! Csak néztem ámulva, persze még kicsi voltam. Tehát mindig a hangsugárzók érdekeltek. Először gyurmából építettem hangfalakat (nevet). Aztán apukám kis magnóját leszedtem a polcról és kivettem belőle azt a kicsi hangszórót. Szegény apukám! Mindegy, nem volt belőle probléma. Szóval gyurmával, vattával összeraktam a hangfalamat és ceruzával kis lyukat is vágtam bele, hogy basszreflex legyen. Persze fogalmam se volt arról, hogy mit csinálok, de a lényeg az, hogy így kezdődött. Nekem az a lényeg, hogy ahogy a zene szól, az jó legyen. Szerintem a hangsugárzó, mint eszköz azért érdekelt, mert művész családból származom. Azt gondolom, hogy ez a lánc leggyengébb pontja és a legkevésbé "tökéletes", de egyben a legfontosabb is.

Iuvenis külső keresztváltó

Iuvenis külső keresztváltó

Olyan értelemben gyenge, hogy a kapott wattoknak csak egy kis részét tudja hasznosítani. Általában egy hangsugárzó torzítása magasabb, mint bármely más alkatrésznek (a jelútban). Viszont ez a zene fizikai része, ami ténylegesen átjön hozzánk. Éppen ezért olyan érzékeny és bonyolult ez a láncszem. Azt is hozzáteszem, hogy egy picit művészi, mert nincs tökéletessége. Nem érték el még. Se hangszóróknál, se hangsugárzóknál nem tudtak elérni hibátlant (ha létezik) úgy, mint a többi eszköznél. De pont emiatt különleges. Ráadásul az építési folyamat vége felé több tér marad - mondjuk így - a művészetnek, hogy milyen hangzást lehessen végül elérni. Izgalmas, ahogy a saját megérzés és ízlés bekerül a hangkarakterbe. Mindig vonzott a téma, hogy egy elektromos impulzust hogyan lehet hanghullámmá konvertálni.

Iuvenis külső keresztváltó diófa házban

Iuvenis külső keresztváltó diófa házban

AV-Online: Hogyan kerültél Budapestre?

Andrea: Húha... '88-ban jöttem. Anyukám ismert balettmester volt Olaszországban. Mikor kicsi voltam, nekem a világ volt a zene és a tánc. Apukám hifi, opera és klasszikus zenerajongó. Ez a két világ volt előttem. Mindkettő érdekelt, de végül hivatásnak a professzionális táncot választottam. Akkor jöttem át a Táncművészeti Főiskolára, ami most már Magyar Táncművészeti Egyetem. Négy év alatt elvégeztem, lediplomáztam és mentem a Magyar Állami Operaházba dolgozni. Az én profi karrierem erről szól. Az volt a szerencsém, hogy akkor minden nap hallgattunk élő zenekart, ami nem is akármilyen színvonalú. Végig foglalkoztattak a hangsugárzók, de nagyobb előnyt élvezett a művészet. Amikor elvégeztem a tanulmányaimat, itt maradtam az együttesben.

Merlo hangfal bemutatóterem

AV-Online: Globális értelemben melyik kategóriát képviselik a termékeid?

Andrea: Majd ti mondjátok el! Léteznek termékek nagyon drágán, de azután, hogy meghallgatják, mégis az derül ki, hogy "annyira nem jók". Elképesztően vannak megépítve, tehát fizikailak érthető az áruk, mert igényesek, belül monumentális alkatrészekkel stb. De a hangzásuk nem tart feltétlenül ott, amit a felhasználók azért az összegért elvárnának. Vannak jóval olcsóbb alternatívák és néha lehet azon csodálkozni, hogy ahhoz képest fantasztikusan szólnak. Utóbbi alatt nem arra gondolok, amikor az 500 eurós hangsugárzó mögé betesznek egy 15 000 euró értékű készülékláncot, mert az félrevezető. Egy jól kiegyensúlyozott, átgondolt rendszer csodákra képes.

Merlo Lana TL1 hangfal keresztváltó

Ha figyelembe vesszük a TL1 hangsugárzót, párja 1200 euróba kerül. A keresztváltója olyan alkatrészeket tartalmaz, amelyek általában az 5-10 ezer eurós hangsugárzókban sem találhatók meg. Ez nem azt jelenti, hogy a TL1 feltétlenül jobb. Szerintem 2500-5000 közötti összegbe kerülne, ha egy hagyományos gyártó kínálná. Minden forrasztáshoz ezüst tartalmú ónt használok, minden belső érintkezés aranyozott, belső kábelezése szándékosan minőségi, a keresztváltó Jantzen és Mundorf alkatrészeket tartalmaz, melyek részben függetlenek a doboz rezgéseitől, és meg sorolhatnám az egyéb fontos részleteket. Általában csak sokkal drágább hangfalakban található ilyen alkatrész, pedig hoz különbséget. De hogy válaszoljak a kérdésre, szerintem középkategóriát képviselnek a termékeim. Nem igazán hiszek a nagyon drága kategóriában, szerintem az inkább annak szól, akinek van pénze elkölteni, mint annak, aki szereti a jó zenét jól hallgatni.

Merlo Lana TL1 hangfal doboz

AV-Online: Mekkora helyiségbe ideálisak a hangfalaid?

Andrea: Ha a Felix-et vesszük például, ami egy kisebb hangsugárzó, 20 négyzetméteren is jól teljesít, még akár 22 négyzetméter sem okoz neki gondot. Attól is függ, hogy milyen a szoba akusztikája és milyen zenét hallgatnak rajta. Ha elindítunk rajta például egy Billie Eilish-t, ami masszív 40 Hz-es mélyhangokat tartalmaz, akkor azért jobb vigyázni, de akusztikus zenével abszolút otthon érzi magát ekkora terekben. A TL1 simán boldogul 30-35 négyzetméterig.

Iuvenis különleges kiadás, a dobozt Szeifert Tibor készítette

Iuvenis különleges kiadás, a dobozt Szeifert Tibor készítette

15-20 éve vannak tanulmányok a hallgatói tengellyel kapcsolatban, amiket magam is csak későn kezdtem el figyelembe venni. Ez a hangfal vízszintes és függőleges szórására értendő. Amikor lemérem a hangsugárzót, megkapom az ún. power response és directivity index eredményeit. Ezek az adatok megmutatják, hogy az adott hangfal mennyire lesz "barátságos" egy szobában és jobb képet ad arról is, hogy valójában milyen "hangzású" lesz a hangszóró. Legtöbben arra koncentrálnak, hogy a hallgatói tengelyen belül mi történik, de ahogy most mi ülünk, és mellettünk szól a zene, a hangok kb. 12%-a jön közvetlenül a hangsugárzóból a fülünkbe. Az összes többi szétvetődik a falak, padlók, bútorok stb. irányába. Ilyen értelemben elképesztően fontos, hogy a hangsugárzó hogyan teríti körbe a hullámokat. Nem tudunk infinitív méréseket készíteni, az is egy kompromisszum, hogy csak egy vízszintes és egy függőleges tengelyen tudjuk elforgatni a hangfalat. De attól még törekedhetek arra, hogy a karakter "barátságos" legyen, mostanában sok helyen használják ezt a kifejezést. Mindezek miatt remélem jobban érthető a szoba jellemzők és hangsugárzó elhelyezés fontossága.

Mérések egy új prototípus mélysugárzójának függőleges tengelyéről

Mérések, amelyek egy új prototípus mélysugárzójának függőleges tengelyéről készültek. Még legalább 70 akusztikai mérés fog készülni minden egyes hangszóróhoz!

Záró gondolatok

Örömünkre szolgált, hogy Andrea személyében újabb színfoltot fedezhettünk fel a magyar hifi világból. Mai bemutató cikkünk rendhagyóra sikerült, mert a közvetlen értékesítés nem kimondottan elterjedt üzleti modell ebben az iparágban. Ugyanakkor erősen lealacsonyító lenne "hobbi építőként" tekinteni Andreára, hiszen a hangfalainak megépítettsége szakmai értelemben helytálló, kifejezetten otthonbarát megjelenéssel. Utóbbi annak is köszönhető, hogy Andrea fel merte vállalni saját korlátait és a dobozokat nem önmaga, hanem megbízható (magyar) asztalos partnere készíti. Nem az a célja, hogy a legolcsóbb hangszórókkal bűvészkedjen. Csak jó méréseket biztosító, hiteles hangszórógyártókkal áll kapcsolatban. Ehhez hozzáadódik a több évtizedes kísérletezgetés tapasztalata. Valamint hozzátartozik a hifi-őrült személyiség, ami a termékek hangjában mutatkozik meg. De egyáltalán nem rossz értelemben őrült. Lelkiismeretesség és szenvedély egyszerre érződik munkáin, ami összefüggésbe hozható a fentebb említett háttértörténettel.

Merlo Lana TL1 hangfal bemutatóterem

A történet hamarosan folytatódik. Elhoztuk magunkkal a transmission line elven működő Lana TL1 állványos hangfalat, melynek saját rendszerünkben történő járatása, alaposabb megismerése már javában tart. Hamarosan egy másik, részletes cikkben térünk rá vissza. Addig is, aki kedvet kapott Andrea termékeinek kipróbálásához, előzetes egyeztetést követően ellátogathat budapesti stúdiójába. Passzív és aktív hangsugárzókat egyaránt készít, emellett komolyabb érdeklődőknek otthoni meghallgatás is biztosított.

Merlo Lana TL1 hangfal

Az egyedi készítés további előnye, hogy szükség esetén egyedi grafikákat lehet vájatni a hangfalak dobozára, amitől azok még exkluzívabb hatást keltenek. Igény szerint különböző szín opciók közül is lehet válogatni. Akik pedig még kevésbé tapasztaltak hifi rendszer építés témában, erősítő párosítás és szobaakusztika optimalizálás ügyben is hasznos tanácsokra számíthatnak!

Információs weboldal: loudspeakers.merlo.hu
Telefon: +36-20-333-0846

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.