A KEF, a világmindenség, meg minden...
Beszélgetés Robert Hagemannal, a KEF-et is birtokló GP csoport nemzetközi értékesítési igazgatójával
2011. augusztus 16., kedd, 09:20
interjú KEF hangfal audio hifi
Mindig érdekes dolog egy nagyvállalat valamely vezetőjével beszélgetni, legyen az akár a fejlesztésért vagy értékesítésért felelős. Izgalmas bepillantást nyerhetünk a nappalinkon és az általunk bejárt üzleteken túli világba. Pillantást abba a közegbe, ahol a számunkra sokszor oly becses eszközök születnek.
Hagemann Úr, a válság közepén mi a fejlődés titka?
Ha tudnám a választ, akkor legalábbis egy ország elnöke lennék. Nehéz megválaszolni. Először is milyen válságról beszélünk? Világválság, Európa válsága, pénzügyi, gazdasági válság? Spekulációk, bankok, pénzügy? Ezeket nem ismerem, nem tudok róluk nyilatkozni. Viszont egy biztos: az emberek esznek, telefonálnak, vagyis élnek. Néhány országban erősebb volt a visszaesés, mivel a sztereó berendezések nem számítanak alapvető életfeltételnek. Beszélni kell a partnerekkel, hinni kell abban, amit teszünk, beruházni kell, folytatni kell a munkát! Nem szabad megállni! 15 000 dolgozót foglalkoztatunk, vannak lehetőségek arra, hogy kicsit visszatartsuk a lélegzetünket, így ki tudjuk nyomni az új berendezéseinket. Folyamatosan fejleszteni kell, dolgozni a túlélésért.
A tavalyi évben néhány különleges hangdobozzal rukkoltak elő, amik teljesen különböztek az előzőektől. Ez nagy beruházást jelenthetett, erős pozitív elhivatottság kellett hozzá.
Igen, a pozitív gondolkodás az fontos, de kell hozzá egy terv is. Nem mondhatod, hogy most válság van, nem csinálok semmit. Kell egy terv az új beruházásokhoz, az új készülékekhez. Imidzs, hálózat, tervezni kell mindent, ez létszükséglet. Az idő kemény, növelni kell a kommunikáció hatékonyságát a partnereinkkel, a vásárlókkal, új termék, új technológia kell nekik, amik különböznek a konkurenciától. Ez egy 3-4 éves projekt. Nem mondhatom azt a 60 %-ánál, hogy hopsz, válság van, hagyjuk abba azt, amit eddig csináltunk, és dobjuk kútba. Ezzel nem spórolnánk pénzt. Nem késleltethetjük a termékek megjelenését.
Ez olyan, mint egy tanulmányautó az autóiparban. A jövőben látni fogunk ebből valamit a piaci példányokban is?
Hadd példálózzak pontosan az autóiparral. Mercedes, Renault, Ferrari. Ezeket az autókat mind tesztelik, mielőtt a piacra dobnák. És vajon hol tesztelik őket? A Formula 1-ben. A kutatás-fejlesztés a legfontosabb, mivel itt teszteljük az új termékeket. Megfigyelhetjük, hogy hogyan viselkedik az anyag a különböző helyzetekben. Vegyük például az ABS-t. Több mint 30 éve a Formula 1-ben debütált. Ugyanígy a kerámia fékbetétek, vagy a szénszál. A hangsugárzó ágazatban, mivel ez egy kicsi ipar, nem lehet annyira az emberekre fókuszálni, mint az autóiparban. Ha új anyagot használunk, új elvet a mágnes felfüggesztésére, vagy új hangszóró elrendezést, az olyan, mint az ABS az autókon. Még nem tudjuk, hogy milyen lesz, de az ötlet már megvan. Megnézi a vezetőség, és ha lehetőséget lát benne, akkor elindítja, nem pénzfüggő. Ebből a Concept Blade-ből az új szériában sok minden segítségre volt. Például az elsőrendű váltó, kevesebb, de minőségi alkatrészből áll. A mélyhangszóró 27 mm mélységű. A mágnes a felfüggesztésen belül van. Általában: membrán, felfüggesztés, mágnes a sorrend. Mi ez utóbbit egyberaktuk, így kevesebb alkatrész kell a hangszóróhoz is. A kónusz így lapos lett, a dóm pedig nagyobb, 25 mm-es. Tehát a Blade-ben bemutatott dolgokat tudtuk használni a hangszóróinkban.
Kérdés, hogy milyen fontosak a szavaink, és mennyire hasznosak. A Q-ban benne van 50 év tapasztalata. Piacra kerül-e a Concept Blade, az nagy kérdés.
Pont mint az Apple márkanév. Jó lenne akkorának lenni?
Nem hiszem, hogy Bill Gates a Microsoftnál, vagy Steve Jobs, amikor elkezdett dolgozni, azon gondolkodott, hogy egyszer mekkora neve lesz a vállalatának. Csak csinálni kell, fejleszteni, és kell egy kis szerencse is hozzá. De az, hogy hová jutsz, az a munka, kitartás, ötletek, elhivatottság, megbízhatóság, és jó döntések jó helyen és időben, ezen múlnak.
Mi a helyzet a dizájnnal, a formákkal: gömb, ovális?
Erre megint jó példa a Formula1. Volt egy tanulmányautó elől 4 kerékkel. Minek kell 4 kerék előre? Vicces? Igen. A tapasztalat, a fejlődés, az akusztikai visszaadásban figyelembe kell venni a fizikát, és a tapasztalatokat is. Mély tartomány kell, bizonyos hangerő kell, stabilitás, merevség kell a doboznak, hogy a hang ne legyen torz. Tehát a formák elsődlegesen a technológiából adódnak. Emellett, mivel az egész világon jelen vagyunk, figyelnünk kell az ipari formatervezésre, a színre, a belsőépítészetre. Pár éve minden kerek volt, új színek jelentek meg: fém, homokszín, tehát a KHT új technológiával állt elő, hogy kombináljuk a modern technológiával. Kerek, kicsi, ezüst. Nemrégiben bemutattuk az új Q szériát, ez egy szögletes forma. Hogyan keverhetjük ezt a lakberendezéssel? Hong Kongban, a vezetőség székhelyén, van egy 50 fős ipari formatervező csapat, akik ezen dolgoznak. Elmennek kiállításokra, figyelik a formákat, a bútorok új alakját, a vonalvezetést. Például nincs kerek asztal, mind négyzet, vagy téglalap alakú. Az ajtók és a konyhaszekrények kilincse is a bútorhoz passzol. Pár éve minden kerek volt, színes, zöld, kék. Ma minden négyzet alakú, szögletes, és szálhúzott alumínium. A KEF miért néz ki úgy, ahogy kinéz? Technológia, amit keverünk a dizájnnal, így passzolni fog a többi indusztriális elemhez. A lényeg, hogy a technológiát sosem áldozzuk fel a jobb kinézet érdekében.
Ma sokkal nehezebb egymással beszélgetni. Dizájn, marketing, kommunikáció, hálózat, exkluzivitás, anyagminőség. A magazinban teszteljük, hmm. Jó kis hangfal, ennyibe kerül. Milyen erősítő kell hozzá, az már más kérdés. Ma sokkal szélesebb a piac. Házimozi, automatizáció, ezek kombinációja, hifi, számítógép, melyek kommunikálnak egymással, vezérlik egymást, amíg borotválkozom. Nagyon bonyolultak, sokkal több mindenre kell odafigyelni, mint pár évvel ezelőtt.