64 Audio U6t high end fülhallgató teszt
Közelebb a valósághoz
2022. április 30., szombat, 19:30
64Audio audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató high end fülhallgató 64Audio fülhallgató fülhallgató teszt 64Audio fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt high end fülhallgató teszt
A zenefogyasztás remek élmény. Miatta könnyű elcsábulni és milliókat költeni zenehallgató szobákra, hangfalakra és luxusfotelekre. A hallójáratba illeszkedő high end fülhallgatók bája, hogy felbontásban simán utolérik a többször drágább, hagyományos hangfalakat. A színpad és a térhatás nem ugyanolyan, mint hangfalaknál, de a prémium IEM kategória tagadhatatlan előnye, hordozhatósága örökérvényű. Sokat fejlődtek a fülhallgatók, bár a tökéletesen valósághű élmény még a csúcsmodellek esetében is csak kompromisszumokkal érhető el. És néha jönnek váratlan meglepetések. Közéjük tartozik a 64 Audio U6t.
Nyugati gyökerek
A 64 Audio csúcskategóriát képviselő cég, nincsenek globális értelemben olcsónak nevezhető termékeik. Professzionális háttérből születtek, így másként közelítik meg a fülhallgató, mint eszköz lehetőségeit. A céget Vitaly Belonozhko, közel 20 éves hangmérnöki tapasztalattal rendelkező zenerajongó alapította. Mára hatalmas csapat áll mögötte, akik családias légkörben készítenek egyedi vagy univerzális fülmonitorokat. Olyan együttesek és zenészek használták termékeiket, mint Beyonce, John Mayer, Bon Jovi, a Black Eyed Peas, Zach Williams, OneRepublic és még sorolhatnánk.
A Muzix Group, mint magyarországi forgalmazó kínálatában megtalálható az összes Universal családba tartozó 64 Audio fülhallgató. Korábbi cikkünkben az oldalanként 18 hangszórót tartalmazó U18s szerepelt. A most következő U6t "csak" 6 db hangszórót tartalmaz, cserébe ára is lényegesen kedvezőbb. Cikkünk írásakor 558 990 forint, ami kevesebb, mint fele az U18s-nek. Most lássuk, mit foglal magába a név és az árcédula!
Technológia
Az U6t egy drágább fülhallgató, az U12 alapján készült azzal a céllal, hogy a gyártó megfizethetőbb alternatívát nyújtson. Drágább testvérével megegyező módon alumínium hangszórókamrát tartalmaz. Különlegességei közé tartozik a hangvezető csövek nélküli belső felépítés (tia).
A benne lévő rezgőnyelves hangszórók nem a végükön, hanem oldalukon nyitottak és különböző kamrákban vannak elhelyezve. Így sikerült csökkenteni a hangra kártékony rezonanciákat. Nem kevésbé fontos fejlesztés az Apex, melynek célja a dobhártya kímélése a légnyomás kiegyenlítése által. Erről részletesebben írunk a Használat közben c. bekezdésben. Végül, de nem utolsósorban az U6t lineáris impedanciájú áramkört (LID) tartalmaz, melynek célja, hogy kijavítsa a hat hangszórós felépítésből eredő különbségeket. Így garantálható a folyamatos, következetes hangkarakter.
Küllem
A kicsomagolás prémium élménnyel társul, megfelelve a magas árcédulának. Sokféle fülilleszték közül lehet csemegézni: különböző méretű, formájú és anyagú gumis, illetve szivacsos opciók állnak rendelkezésre, típusonként három eltérő méretben. A fülhallgatóhoz jár egy henger alakú, bőrborítású tok is, amely hatékonyan védi tartalmát. Kis tasakból tisztítókefe és kábelrögzítő csipesz kerül elő. A csomagolás része három Apex modul, a fentebb említett nyomásszabályozó dugók.
Az U6t mellé moduláris, 120 cm hosszú kábel jár, amely egyedi, kéttűs csatlakozóval illeszkedik hozzá. A forrás felőli vég 3,5 mm-es aranyozott analóg sztereó Jack dugó. Igényes részlet, hogy a jobb és bal oldali szakaszok elágazásánál lévő Y-idom alumíniumból készült és szűkítő gyűrűt is tartalmaz. A kábellel kapcsolatban két esetleges negatívum róható fel, egyrészt szimmetrikus dugó nem része a csomagnak (egyelőre opcionálisan sem kérhető a gyártótól), másrészt a fül mögé illeszkedő horog nem tartalmaz merevítést, ezért az állkapocs előtt levezetett kábel könnyen kimozdulhat.
Az alumínium házas hangszórókamrák kivitele makulátlan. A hosszúkás, csepp alakú ház egyszerre esztétikus és egyedi és az Apex tömítések szépen belesimulnak. Az U6t összességében igényes benyomást kelt. Nem úgy néz ki, mint egy félmillió forintos termék, de talán jobb is, különben lehet, hogy túl sok kíváncsi tekintetet vonzana magára.
Használat közben
A hangszórókamra fémből készült, ami eleinte hideg tapintású volt, de pár perc után átvette a test hőmérsékletét. A fülbe illeszkedő oldalt lekerekítették, aminek köszönhetően egész kellemesen simult a helyére. A hallójáratba illeszkedő rész nem okozott bántó vagy feszítő érzetet, ha megfelelő méretű szivacsot vagy gumiharangot helyeztünk rá.
Az U6t kábelét a fül mögé kellett kanyarítani és a fül mögötti rész nem tartalmaz extra merevítő szálat. Ezért, ha a mellkasunk előtt lógott a kábel, könnyen kimozdult fülünk mögül. A probléma főleg séta közben volt zavaró, de megoldása egyszerű volt. Ha tarkó mögött engedtük le a kábelt (ahogy a zenészek szokták) és használtuk az Y-idom fölötti szűkítőgyűrűt, akkor javult a stabilitás.
A komfort összességében jó volt egy hathangszórós fülhallgatóhoz képest. Teszteltünk már kényelmesebbet is, mint a 64 Audio U6t, ugyanakkor nekünk sértő/feszítő érzetet nem okozott hosszabb távon sem. Egyszerűen csak érzékelni lehetett a jelenlétét. A zajszigetelés kifejezetten hatékony volt már a legkisebb erősségű Apex dugóval is (bővebben a Hangminőség c. bekezdésben).
A 64 Audio U6t-t HiBy R6 DAP (hamarosan másik cikkben térünk vissza rá) és RME ADI-2 DAC FS használatával teszteltük. Utóbbi AudioQuest Carbon USB kábellel volt egy 2017-es iMac számítógéphez csatlakoztatva. A számítógépen tárolt zenék lejátszásához JRiver Media Center 28 szoftvert használtunk.
Hangminőség
A 64 Audio U6t képességeit több szempont alapján próbáltuk mérlegelni. Figyeltük, hogy különböző zenei stílusokkal és zeneszámokkal hogyan bánt. Vizsgáltuk a basszus, közép és magas frekvenciákat, a színpad mélységét, szélességét. A dinamikát és a felbontást, az énekhangok, zongora, dob, gitár és orgona megjelenítését. Igyekeztünk hatékonyan fogalmazni, ettől függetlenül fontos említenünk, hogy high end fülhallgató hangminőségét nem lehet írott szóval pontosan érzékeltetni. Mi mégis megpróbáltuk, mert ez a dolgunk. De ne kerülgessük a forró kását! Milyen élmény volt az U6t tesztelése? Egyfelől nevetségesen könnyű, másfelől elképesztően nehéz. Könnyű volt, mert a hangokat egyértelmű és egyenes módon közölte. Viszont kihívást jelentett megfogalmazni, hogy milyen apró előrelépéseket, javulásokat, új mélységeket kaptunk meg más csúcskategóriás versenytársaihoz képest.
A BA (rezgőnyelves) hangszóróval rendelkező fülhallgatóknál korábban is kitapasztaltuk azok fő előnyeit: a rendkívüli gyorsaságot és holografikus zenei teret. A 64 Audio U6t esetében is megmaradtak ezek, de közben magabiztosabb basszust nyújtott, mint egy tipikus BA hangszórós példány. Agyilag nem tudtuk megállapítani, hogy egy vagy hat hangszóróból szólt a zene. Feszes, gazdagon árnyalt mélyhangokat kaptunk, kristálytiszta középtartománnyal és elegánsan, könnyedén közölt magas frekvenciákkal. A zene egyszerűen csak a fejünkbe került és kedvünk szerint csemegézhettünk sok részlet közül. A hang egységes volt és integrált, kellemes egyensúlyban megőrizte az energia és a részletesség közti egyensúlyt. Ezzel együtt az U6t enyhén puha, lágy érzet kíséretében adta vissza a zenét.
Apex
A basszus nekünk eleinte kicsit sok is volt, de a cserélhető Apex szűrőkkel és a fülillesztékekkel le tudtuk csillapítani. A gyártó közleménye alapján e dugók célja az, hogy a hangszigetelést változtassuk velük. Nekünk a leggyengébb szigetelésű Apex modul is elegendő mértékben kizárta a külvilágot, viszont a sztereó középpont kirajzolódása és a basszus intenzitása is hallhatóan megváltozott. Mi a fekete színű m20 szűrővel kaptunk olyan összképet, amely szubjektív megítélésünk szerint higgadt volt és stúdiószerű. A gyártó által alapértelmezetten behelyezett, sötétszürke m15 basszusa kicsit gazdagabb és lezserebb volt. Hangszeres zenék alját kissé vastagabbá tette, viszont pop/rock/hip-hop/elektronikus zsánerekkel pont elegendő erőt biztosított.
Néhány zenei példa
Cassandra Wilson - Red Guitar c. számában puha atmoszférát kaptunk, miközben az énekhang kristálytisztán rajzolódott ki. A basszus meleg, bársonyos tónussal támasztotta alá a zenét. A kísérő hangszerek teljesen elkülönültek egymástól. Az énekesnőt semelyik zenész nem dominálta túl, ugyanakkor a jazzgitár szólójánál intim közelségben röppent agyunkba minden pendülés. A rumbatök ciccegő hangja a háttérben nem volt túl feltűnő, még egy kicsit selymesnek is tűnt eleinte. A magashangok könnyű, laza módon jelentek meg, de nehezen figyeltünk bármire a művésznő valósághű énekén kívül.
Nem sokkal később, a Dave Brubeck Quartet - Take Five hallgatásakor a cintányér gazdag textúrával fűszerezte meg hangulatunkat. A szaxofon itt egy kicsit visszább lépett. Ahelyett, hogy középen álló hangszerként egyedül elvitte volna a műsort, a dobbal és a zongorával megegyező erősségben szerepelt. Ennél a számnál a dobjáték balról jobbra átúszó visszhangjai vívták ki fő elismerésünket. A pergő és a lábdob nemcsak átlibbent jobbra. A virtuális színpad (vagyis a koponyánk) középső részén is szilárd, érzékelhető volt a visszhangzó dobjáték. Az összkép élénk volt és erőteljes, bár egy pici kis szellősséget még elviseltünk volna.
Olivier Latry orgonaművész játékát hallgatva, a Midnight at Notre-Dame atmoszférája elsőosztályú volt. A tér monumentalitása átjött, de a mélységérzet helyett inkább a hangszerre és a hangulatra terelődött a hangsúly. Az U6t nem vallott szégyent semelyik hangszer megjelenítésben, de a fókuszt hajlamos volt saját belátása szerint félútra helyezni: mellőzve a túlzott tolakodást és a túlzott mértéktartást is. A basszus súlya és ereje lenyűgöző volt, egyértelműen ínyencek munkáját hallottuk. Hagytak a mélyhangoknak kiterjedést és energiát, anélkül, hogy túl megfogott vagy mű lett volna az eredmény.
Ezútán a Post Malone - Rockstar (feat. 21 Savage) következett, melyben tiszta magashangokat, holografikus érzetű éneket és pumpáló, szilárd basszust kaptunk. Meglepetést okozott az U6t rugalmassága, ahogyan képes volt közölni a legmélyebb ütemeket is. Ennél a számnál az énekhang és a basszus egyaránt mesteri részletességgel jelent meg.
A rock érdekében Joe Satriani - Nineteen Eighty instrumentális játéka sem maradhatott ki. Az U6t enyhén puha karakterének köszönhetően nem váltak túl metszővé az elektromosgitár-művészt kísérő, heves cintányérok sem. Friss és eleven élményt kaptunk, hol ropogós, hol cseppfolyós érzetű gitárjátékkal. Sajnos nem hallottuk ezt a zenét, amikor elkészült, de az U6t folyamatosan "arról próbált" minket meggyőzni, hogy a hangmérnök ugyanazt élte át, amit mi.
Alternatívák
Aki sokallja a 64 Audio U6t árát, annak ajánljuk az Oriveti O800 fülhallgató tesztünk elolvasását. Az 200 000 forinttal olcsóbb és a maga kategóriájában kifogástalan sebességre, dinamikára képes. Jelenlét érzete és térhatása nagyon erős, bár kétségtelen, hogy magas frekvenciákban picit nyersebb, mint az U6t. Hangszóróháza lényegesen nagyobb, ezért erősen ajánlott vásárlás előtt kipróbálni. Az 500 000 forintos ligában maradva izgalmas vetélytársként említhető a Sennheiser IE 900, mely gyökeresen más kivitel, oldalanként csupán 1 db dinamikus hangszóróval. A Sennheiser általános tisztaságérzet és levegősség tekintetében elképzelhető, hogy jobb, mint az U6t. Viszont lappang benne egy csipetnyi hozzáadott frissesség, amit a maximalista vájtfülűeknek el kell fogadni sok más előnyéért.
Végszó
A 64 Audio U6t hangja 70 % színpadi profizmus és 30 % audiofil kényeztetés. Magas árának egyik oka a finomhangolás lehetősége. Az Apex dugókkal és fülillesztékekkel meglepő mértékben alakítható át hangkaraktere. Szükség szerint kicsit gazdagabb és elevenebb, néhány mozdulattal később pedig kimértebb, stúdiószerűbb. Hangszórókamrájának megmunkálása igényes, a minőségi fém tartósságot sugall. Negatívumok? A kábelén és a csatlakozó opciókon még kicsit dolgozhattak volna. Félmillió forintot nem mindenki fog kifizetni egy fülhallgatóért, amihez ildomos minőségi elektronikát is tartani ahhoz, hogy ki legyen használva. Viszont már hallottunk kétszer drágább, millió fölötti füleseket, amelyekből hiányzott ez a fajta rugalmasan alakítható hang. Szubjektív, hogy kinek mi a legjobb, de a 64 Audio jelenlét érzetét, gyorsaságát és énekhangját nehéz lesz felülmúlni.