64 Audio U18s high end fülhallgató teszt
Oldalanként 18 hangszóró!
2022. január 14., péntek, 19:00
64Audio audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató high end fülhallgató 64Audio fülhallgató fülhallgató teszt 64Audio fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt high end fülhallgató teszt
Aki a ma létező legmagasabb minőségű fülhallgató után kutat, arra váratlan meglepetések várnak. Még mi is meglepődünk rendszeresen: egyik pillanatban azt hisszük, hogy nincs tovább, aztán felbukkan egy új kihívó, hogy még feljebb tegye a mércét. A 64 Audio referencia fülhallgatója, bármilyen hihetetlen, oldalanként 18 hangszórót tartalmaz!
Bevezető gondolatok
A 64 Audio prémium kategóriás IEM (fülmonitor) specialista cég. Az Egyesült Államokban egyedi, öntött sablon alapján formázott fülhallgatókat is készítenek professzionális zenészeknek és popsztároknak egyaránt. Univerzális formájú, standard alakkal gyártott IEM termékcsaládjuk Magyarországon is kapható a Muzix Group jóvoltából.
2016-ban a 64 Audio volt az első gyártó, akik oldalanként 18 hangszórós fülhallgatót hoztak létre, U18t néven. Ennek továbbfejlesztett kiadása az U18s. Az USA-ban kézzel összeszerelt mestermunka, légipari alumíniumból CNC-mart és homokfúvással felületkezelt, anodizált alumínium hangszórókamrával rendelkezik.
Technológiák röviden
A fülhallgató egyik különlegessége, hogy 18 db hangszórója csövek nélkül továbbítja a frekvenciákat a dobhártyához. A többhangszórós IEM-ek többségében apró csöveket, illetve járatokat szoktak a hangszóró és a hangkivezető nyílás közé helyezni.
A 64 Audio egyedi tervezése, amely a "tia" nevet kapta, azért működik jól csövek nélkül is, mert a fülhallgatóban lévő magas frekvenciás BA hangszóró (Balanced Armature, magyar leírásokban szokták rezgőnyelves, vagy lengőnyelves hangszórónak is nevezni) kivitele is eltér a szokásostól. A hagyományos BA hangszóró a végén lévő kis csövön juttatja ki a frekvenciákat, attól eltérően a tia hangszórónak az egész oldala nyitott. A fülhallgatón belül apró üregeket formálnak további hangolás céljából. Ezek az üregek különítik el a különböző frekvenciasávok visszaadására szolgáló hangszórókat.
Apex nevet kapott a 64 Audio másik exkluzív tervezése. Ennek lényege, hogy egy aprócska dugóval részlegesen bezárják a hangszórókamrát, így szabályozva a légnyomást. A gyártó így tudta elérni, hogy zenehallgatás közben a dobhártya kevésbé fáradjon el. Sok IEM esetében alkalmaznak nyílásokat a nyomáskiegyenlítés céljából. Viszont az általunk ismert fülhallgatók közül ez az első, amelyhez többféle (összesen 3 pár) dugót is mellékeltek. Használatukkal különböző mértékű csillapítás érhető el.
Végül, de nem utolsósorban a 64 Audio u18s egy impedancia egyenlítő áramkört (LID - Linear Impedance Design) is tartalmaz annak érdekében, hogy a hangszórók különbözőségéből adódó egyenetlenséget kijavítsa. Fontos és érdekes, hogy a fülhallgató négyutas keresztváltóval osztja szét a 10 Hz-től 20 kHz-ig terjedő frekvencia-tartományt.
Küllem
A 64 Audio U18s csomagolása elegáns és letisztult. Tartozékai közé tartozik három pár szivacsos és három pár szilikonos fülilleszték. Ezüstből sodort, kábele moduláris, a kapszulákba kéttűs dugóval, a forrásba pedig 3,5 mm-es, aranyozott, fémházas Jack csatlakozóval illeszthető. Az U18s-hez elegáns, henger alakú védőtok is jár, a fentebb említett Apex dugókon és egy matricán kívül.
A hangszórókat tartalmazó ház oldalról nézve kicsinek tűnik, szemből azonban relatíve nagy. Külső oldalát egyedi, organikus hatású minta díszíti. Ahhoz képest, hogy 18 db hangszórónak biztosít helyet, meglepően kompakt, de IEM viszonylatban a "húsosabb" és nehezebb darabok közé sorolható. Az összképen látható, hogy törekedtek a fülhöz illeszkedő formavilágra. De vajon mennyire garantált a kényelem?
Használat közben
A komfort jó volt ahhoz képest, hogy a kapszulák mennyi hangszórót tartalmaznak. Egy tipikusan kisméretű IEM fülhallgatóhoz viszonyítva azonban nem volt az átlagostól jobb az U18s ergonómiája. Nincsen két azonos fülforma, ezért lehet, hogy más tökéletesen kényelmesnek találja a 64 Audio zászlóshajóját.
A megerősített kábel sokat segített abban, hogy a fülhallgatók ne essenek ki. Ülve, állva és sétálva jó stabilitást kaptunk. Előre-hátra hajolva vagy futva viszont már könnyen kimozdult a helyéről az U18s, ezért sportoláshoz nem tartottuk ideálisnak. Ez a korlátozott stabilitás olyan kompromisszum, amit nemcsak a 64 Audio csúcsmodellje, hanem lényegében szinte bármelyik általunk kipróbált "sokhangszórós" IEM esetében fennállt.
A passzív zajszűrés nagyon jó volt. Az U18s még akkor is hatékonyan kizárta a külvilágot, ha vonaton ülve használtuk. Közepes jelszinten történő zenehallgatás mellett sokszor még azt se hallottuk, ha kiabáltak mellettünk. Ezért szinte bárhol és bármikor elzárkózhattunk a saját kis privát zenebuborékunkba. A tesztelést RME ADI-2 DAC D/A konverterrel végeztük, amit iMac számítógépről kapta a jelet egy AudioQuest Carbon USB kábelen keresztül. A zeneszámokat JRiver Media Center 28 szoftverrel játszottuk le.
Egy extra, aminek még örültünk volna: szimmetrikus dugóval szerelt kábel a tartozékok között.
Hangminőség
A 64 Audio U18s gazdag, komplex és izgalmas karaktert nyújtott. Rengeteg hangszórójának köszönhetően képes volt természetes lazasággal megszólaltatni bármilyen hangot. A basszusok gazdagon és egyenletesen bukkantak fel. A középső hangok (beleérte az éneksávokat) transzparens, holografikus tisztasággal jelentek meg. A magas frekvenciák levegős, neutrális jellegével pedig nem tudtunk betelni. A szbbasszustól a legmagasabb rezdülésekig minden egybefolyt egy összefüggő, áramló halmazba. Ebből a homogén mezőből szinte cseppfolyós érzettel, hol elképesztően gyöngéden, hol pedig mennydörgésszerű támadással törtek ki a hangeffektek. E folyamatosan változó, analóg érzetű áramlat köré pedig kiépült az U18s legnagyobb erőssége: kiterjedt, messzire elnyúló atmoszféra.
A sztereó tér szélessége szokatlanul nagy volt. Az U18s színpad megjelenítését azonnal elhelyezhettük volna az általunk ismert "legnyitottabb terű" IEM-ek toplistájára. Másik komoly előnye a hosszú távú hallgathatóság volt. A gazdagon tálalt hanginformáció erőlködés nélkül, fejfájdító kiemelések és túlzások elkerülésével jutott el a dobhártyánkig. Most pedig következzen néhány konkrét zenei példa!
Cassandra Wilson - Red Guitar
Rendkívül árnyalt dinamikát kaptunk, finom átmenetekkel és a fentebb már említett, gazdag, áramló érzettel. Minden hang elkülönült egymástól, miközben az összkép természetes maradt. A zene nem érződött digitálisnak. Valahol a basszusok és középső frekvenciák között elhintett egy kis melegséget, amitől az U18s kicsit teltebb és "kedvesebb" módon jelenítette meg ezt a zenét ahhoz képest, ahogyan egy abszolút precíz IEM esetében történt volna. Az énekesnő hangja intim közelségű volt. A jazzgitár pendüléseinek erejét, súlyát, érzékiségét is meseszépen adta vissza a 64 Audio csúcsfülese.
Rodrigo y Gabriela - Diablo Rojo
Egy jó fülhallgatón zenét hallgatni olyan, mintha a színpad az ember koponyájába kerülne. Jelen esetben ennél több történt. Nem csupán úgy érzékeltük, hogy a két gitáros a fejünkben lévő virtuális térbe költözött. Ami történt: úgy éreztük, hogy a fejünk maga a gitár, illetve gitárok. A figyelmünk, tudatunk egésze volt a zene, a térrel és a zenészekkel együtt. E sorok írása közben, miközben az említett zeneszámot hallgattuk, lehajtottuk a laptop kijelzőjét, becsuktuk a szemünket és abbahagytuk a cikkírást. Végig hallgattuk az egész albumot és csak később folytattuk az U18s kritikus tesztelését. Ennyire jó volt az élmény. Ennyire felülírt mindent a zene. Döbbenetes volt!
Joe Satriani - Nineteen Eighty
Az egész szám lenyűgöző textúrával szólalt meg. A bevezetőben pattogva beinduló dobjáték minden egyes üteme kiugróan és tisztán rajzolódott ki. Az elektromos gitár tónusaiban is rengeteg réteget fedeztünk fel. Az összkép tiszta volt, de nem túl steril. Az U18s picit selymesebb, kerekebb magas frekvenciáinak köszönhetően az éles gitárszólók és a kemény, rockos cintányér kíséret cseppet sem fárasztották a fülünket. Az újabb Satriani albumok közül bármelyiket indítottuk el, mindegyik hipnotikus közvetlenséggel és energiával jött át a fülhallgatón keresztül.
Post Malone - Wow.
Az ifjú hip hop sztár slágerének rendkívül mély, morajló basszusait hihetetlenül ügyesen adta vissza a fülhallgató. A tengerfenékig érő mélyhangok nem nyomták el a többi részletet, ugyanakkor határozottan és egyenletesen szóltak. Az énekes többé-kevésbé digitalizált hangsávját, a hozzápakolt effekteket, a szándékosan torzított magas frekvenciákat finoman, tolakodás nélkül adta vissza az az U18s. Ahelyett, hogy minden hang a fejünk közepe felé tódult volna, egy természetesebb érzettel járó, szélesebb színpadot kaptunk.
Végszó
A 64 Audio U18s különleges, felhőtlen hangélményt nyújt. Képességei szavakkal nem adhatók pontosan vissza. Fő célja az átfogó, abszolút kerek érzet fenntartása. Intenzív, komplett folyamként szólaltatja meg a zenét túlzások és bizonytalanságok nélkül. Minőségi műsor és ésszerű terhelés esetén, hosszútávon sem fárasztó. Kinek ajánlható? Egyrészt azoknak, akik nem sajnálnak több, mint egymillió forintot kifizetni egy fülhallgatóért. Főleg olyan zenerajongóknak érdemes meghallgatni, akik kompromisszum nélküli, őszinte hangélményre vágynak, ami hordozható is.
Talán felesleges említeni, de fontos vásárlás előtti személyes kipróbálás. Nemcsak a hang, hanem a komfort miatt is. A viszonylag vastag hangszórókamra komfortérzete kisebb füllel rendelkezőknek megosztó lehet. A kényelem leellenőrzésére célszerű minimum 10-20 percet rászánni. Külön köszönjük, hogy a Muzix Group lehetővé tette a tesztelést!