64 Audio Fourté high end fülhallgató teszt

Patinás hangzás

2024. április 26., péntek, 22:00

64Audio audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató high end fülhallgató 64Audio fülhallgató fülhallgató teszt 64Audio fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt high end fülhallgató teszt

A legjobb hangminőség hajszolása nemcsak a régi fül- és fejhallgató specialista cégóriások, hanem kevésbé ismert gyártók esetében is látható törekvés. Az USA-ban tevékeny Vitaliy Belonozhko és csapata személyre szabott, illetve univerzális fülmonitorokat készít, kimondottan maximalista vájtfülűek, zenekedvelők és zenészek, hangmérnökök számára. Miniatürizált akusztikai mestermunkákat, melyek megfelelő elektronikával kiegészítve könnyen túlszárnyalják egy átlagos hifi rendszer hangminőségét, miközben bárhol, bármikor tudunk velük zenét hallgatni. A cég aktuális referencia termékének bemutatása következik.

Korábbi 64 Audio tesztek

A névvel történő ismerkedésünk 2022-ben kezdődött, amikor a hivatalos magyarországi forgalmazótól (Muzix Group) kölcsönkaptuk az egyik leginkább elvetemült fülest, amivel tesztelői tevékenységünk során találkoztunk. Oldalanként 18 hangszórójával a 64 Audio U18s (kb. 1,3 M Ft) felülírta elképzeléseinket arról, hogy technikailag és hangzásban mit lehet megvalósítani fülmonitor méretben. Meg kell említeni viszonylagos hátrányát, hogy zsúfolt belseje miatt az átlagostól nagyobb helyet igényel, ami a hétköznapok során valószínűleg nem mindenkinek garantál felhőtlen komfortérzetet.

64 Audio Fourté high end fülhallgató64 Audio Fourté high end fülhallgató64 Audio Fourté high end fülhallgató64 Audio Fourté high end fülhallgató kábel64 Audio Fourté high end fülhallgató kábel64 Audio Fourté high end fülhallgató tok64 Audio Fourté high end fülhallgató tok64 Audio Fourté high end fülhallgató64 Audio Fourté high end fülhallgató64 Audio Fourté high end fülhallgató

Néhány hónappal később megfizethetőbb, de kategóriájában ugyancsak lebilincselő hangzású fülest mutattunk be a 64 Audio U6t képében. (kb. 530 000 Ft). Akkor úgy véltük, hogy felbontásban még semmilyen általunk kipróbált IEM nem tudott jobbat. Azért hivatkozunk e korábbi tesztekre, mert leírtuk bennük, amit a gyártóról és főbb technológiáiról nagy vonalakban tudni lehet. Ez a cikk kevésbé a mély technikai részek magyarázatára, inkább személyes tapasztalatokra fókuszál.

64 Audio Fourté high end fülhallgató kábel

Micsoda a 64 Audio Fourté?

A gyártó zászlóshajója. Ha azt szeretnénk tudni, hogy ma mi a fülhallgatókészítés technológiai felső határa, akkor tessék rápillantani az alábbi videóra! Másik termék szerepel benne, de összeszerelési módja közel azonos a Fourtéval.

E sorok írásakor 1,35 millió forint körül kapható, ami azt sejteti, hogy aki globális mércével a legjobbak közé tartozó univerzális IEM-et keres, annak készült. Pár tízezer forinttal drágább, mint az U18s, de attól eltérően nem 18, hanem "csak" négy hangszórót tartalmaz, hibrid kiosztásban. Ezáltal lényegesen kisebb és könnyebb. A basszusokért dinamikus, a magas és középső frekvenciákért egy rezgőnyelves tia kivitelű (egyedi, nem kivezető csöves, hanem oldalt nyitott házú fejlesztés) darab felel. Utóbbi kettőt összefésüli egy közép/magassugárzó, melyről konkrét fotót még nem találtunk, de a gyártó robbantott illusztrációja alapján az az egy hangszóró konvencionális rezgőnyelvesnek tűnik.

64 Audio Fourté high end fülhallgató kábel

Kicsomagolás

Tesztalanyunk doboza a fülhallgatón kívül igényes, kemény falú bőrtokot és összesen kilenc pár fülillesztéket (TrueFidelity memóriahab, SpinFit szilikon, sima szilikon, minden esetben S, M és L méretben) tartalmazott. Része volt még egy kábeltartó csipesz, fekete köpenyes (ezüstözött OCC rézvezetős) moduláris kábel, továbbá tisztítókefe és egy matrica. Pozitív, hogy ennyi illeszték opciót biztosítottak, mindegyik némileg eltérő komfortot és hangzást eredményezett, ezért volt értelme végig próbálni a különféle szivacs és szilikon darabokat. Az összkép prémium hatást nyújtott, csupán annyi hiányérzetünk maradt, hogy szimmetrikus csatlakozós kábelt nem mellékeltek. Cserélhető, így aki utólag szeretne 2,5 vagy 4,4 mm-es Pentaconn dugós alternatívát, akár a Muzix Group kínálatából is csemegézhet.

64 Audio Fourté high end fülhallgató

Említést érdemel a gyártó közel 25 perces kicsomagoló videója, aki tud angolul, velős beszámolót nézhet végig, mely a kiegészítőkkel (tok, kábel stb.) kapcsolatos érdekességeket ugyancsak tartalmaz. 

Küllem

A Fourté tömör alumínium házának befelé néző oldalát feketére anodizálták, külső oldalára pedig rézszínű peremet és szemgyönyörködtető, egyedi mintájú patinás rézlemezt helyeztek. Utóbbi garantálja, hogy ne legyen a világon két egyforma Fourté. A hangszórókamra kissé mély, ezáltal a fülből néhány millimétert kiáll, de legalább nem annyira tömzsi és súlyos, mint a korábban bemutatott U18s-é.

64 Audio Fourté high end fülhallgató tok

Használat közben

Tesztalanyunk hagyományos IEM módon illeszkedett a fülbe. Kábelének hangszórókamrából kijövő, merevített részét a fül fölé és köré kanyarítva, jó stabilitást értünk el. Futáshoz nem vittük volna magunkkal, de hétköznapi tevékenységekhez, ülő/álló/sétáló testhelyzet esetén szépen a helyén maradt. Fémháza pillanatok alatt átvette a test hőjét, nem okozott hideg érzést. Füllel érintkező részeit enyhén babszem formájúra alakították, a külső és belső oldalt síkon hagyták. Nem volt mód közvetlen összehasonlításra, de saját emlékezet és fotók alapján úgy véltük, hogy az U6t házához hasonló (lehet, hogy azzal megegyező) méretet, alakot eszközöltek. A komfort jó volt úgy értve, hogy a ház és a hangkivezető járat nem bántotta a fül belső részeit. Néha fennált egy kissé nyomó érzet a kamra íves hátsó oldalánál.

64 Audio Fourté high end fülhallgató

Az illesztékek eltérő komfortot és kissé különböző hangzást eredményeztek. A szivacsból készült harangok eleinte feszítő, kellemetlen hatást okoztak, de hangszigetelés szempontjából azok voltak jobbak, ezért inkább azokat vittük magunkkal szilikon helyett. 1-2 hét elteltével a rendszeres használattól lágyabbá vált az anyaguk, amitől kevésbé nyomták a hallójáratot. Kíváncsiságból kicseréltük a Fourté saját illesztékeit memóriahabos Comply T400-ra, ami "betörés" nélkül is azonnali, sokkal puhább illeszkedést nyújtott, még hatékonyabb zajszűréssel. Kompromisszumként annyit kellett elfogadni, hogy erősen lágyított a magashangokon és csökkentett a térmélységen. Így végül megállapodtunk a 64 Audio kiegyensúlyozottabb hangzást eredményező szivacsos darabjaival. Irodai környezetben hallgattuk a zenét, közben a környezetből szinte semmit nem lehetett hallani még 30-40%-os terhelés mellett is.

64 Audio Fourté high end fülhallgató tok

Hangminőség

A 64 Audio Fourté tesztelése izgalmas, legkevésbé sem hétköznapi tapasztalat volt. Sok fül- és fejhallgató vendégeskedett már az AV-Online szerkesztőségben, de csak néhány tudott transzparenciában és hanghűségben vitathatatlant, egészet nyújtani. Kitűnő hangminőségben hallottuk vissza kívülről ismert tesztelős zeneszámainkat. A legapróbb részletek is előbukkantak, miközben a zenei tér kitárulkozó volt, a dinamika ultragazdag, a frekvencia kezelés pedig profin egyensúlyozott. Egy teljesen hétköznapi, olcsó fülhallgatóval is lehetséges, hogy használója kikapcsolódjon. De a felszínes kikapcsolódás, még nem jelenti azt, hogy a zenét teljesen megkaptuk. A teljesség megteremtése nehéz.

Nemcsak azért, mert az agyunk érzékeli a memóriánkban tárolt hangokhoz viszonyított különbséget. Vagy, mert a több hangszórót valahogy össze kell simítani egymással, miközben a kamrában keletkező akusztikai hibákat szintén orvosolni szükséges. Amiatt is, mert célirányosan ültünk le zenét hallgatni. Úgy próbáltuk feltérképezni a Fourté tudását, hogy a hangok intenzitására, az összkép kerekségére fókuszáltunk. De egy-két percen belül azon kaptuk magunkat, hogy a fókusz helyett révedő állapotba kerültünk és az éppen lejátszott zene feltűnés mentesen befészkelt a koponyánk közepébe.

64 Audio Fourté high end fülhallgató

Nehéz volt elhinni, hogy Vitaliy és csapata négy hangszórót helyezett el a fülhallgatóban úgy, hogy azok közösített kijáraton keresztül mozgatták meg a levegőt. Annyira ügyes egyensúllyal, feltűnésmentesen egymásba olvadtak a frekvenciák, hogy képtelenség volt meghatározni a tipikus dinamikus, vagy BA hangszórós karakterisztikai adottságokat. Igyekeztünk hibát találni, de hiába erőltettük figyelmünket, végig összefüggő, egységes képpel, feltűnően domináns vagy hézagos sávok nélkül jelentek meg a kipróbálás alatt lejátszott zeneszámok.

A cintányér tisztán, rárakódott fényesség nélkül csengett. Röviden, közepesen, hosszan, visszhangzó térben, anélkül... attól függően, hol, milyen környezetben, vagy keveréssel vették fel a hangját. A nagybőgő diszkréten, épphogy kivehetően háttérbe olvadt, vagy éppen elöntötte a fejünkben lévő virtuális teret meleg, búgó, finoman árnyalt hangjával és zörgő húrjainak érdes, barázdált rezgésével. Minden zenei hang, hangszer, hangsáv közti eltérést, hangszín változást, térbeli mozdulatot úgy érzékeltünk, mintha egy stúdióban, vagy (zenétől függően) koncerten tartózkodtunk volna. Azt leszámítva, hogy testet nem értek hanghullámok, csak dobhártyát. Így a vegytiszta zene a fejben rajzolódott ki, de mély térrel, tágas atmoszférával.

A széles dinamikára vagy erős basszusra épített műsor esetén is becsülettel helytállt. A Massive Attack - Angel c. számot hallgatva erőlködés nélkül, háttérbe úszó hullámként támadt a mélyhang, de az ütem legerősebb pontja után villámgyorsan elhalkult, egyáltalán nem préselte össze a többi részletet. Hivatalosan 5 Hz-es alsó küszöböt határoztak meg a frekvencia-átvitelben, aminek köszönhetően az emberi fül által hallott 20 Hz-től eleve stabilan, gyengélkedés nélkül állt munkához a hangszóró. Az elektromos gitárok és baljós hangulatú, beúsztatott elektronikus effektusok holografikus jellegűek voltak. Ha nem tudatosan a zenére figyeltünk, agyunk elhitette, hogy a szélső irányból érkező részletek a tényleges környezetből, fizikai valóságból és nem a fülhallgatóból keletkeztek.

Mahler 8. szimfóniáját (nevezik Ezrek szimfóniájának is) hallgatva katartikus élmény volt, ahogy a Londoni Szimfonikus Zenekar kibontakozott a fejünkben. A növekvő dráma és elsöprő befejezés alatt minden egyes szőrszálunk az égnek állt. Olcsóbb fülhallgatók esetében is ódákat zengtünk az említett műről, de ahogy a Fourté leutánozta a megszámlálhatatlan torokból süvöltő levegőt, egyidejűleg az üstdob nehéz puffanásával és szárnyaló harsonákkal, egyszerűen zseniális volt. Még nem ültünk be személyesen e darabra (idén játsszák a Müpában, hamar elkelt minden jegy), viszont csukott szemmel simán elhittük, hogy éppen ott vagyunk.

64 Audio Fourté high end fülhallgató

Végszó

A 64 Audio Fourté különlegessége, hogy nála többször drágább hangrendszerekre jellemző pontossággal adja át a zenét, bárhol és bármikor. Az ára miatt nem valószínű, hogy akkora sorokban állnak érte, mint az első iPhone megjelenésekor. Aki viszont komolyan gondolja a zenehallgatást és elkötelezetten keresi saját végállomás fülesét, annak érdemes ezt elsők között kipróbálnia. A jó zenét és minőségi elektronikát sem engedi megspórolni, de ha adottak e feltételek, hipnotikus zeneélmény garantált. Megfelelő fülillesztékkel még a külvilág elzárása sem jelent akadályt, ami utazás közben vagy bármilyen zsúfolt, zajos környezetben előny.

A zenehallgatás általában, a high end kategória pedig különösen szubjektív. Azonban, hogy teljes képet vázoljunk, néhány viszonylagos kompromisszumot is meg kell jegyezni. Először is, aki nem kedveli a hallójáratba illeszkedő (vagy, ahogy sokan becézik, agyba dugós) kategóriát, annak hiába javasoljuk a Fourté meghallgatását. Másfelől sportoláshoz nem ajánlott. Séta közben a kábelzörgés könnyen behallatszódik. Sokan koncertélmény címszó alatt az egész testet érő hanghullámokat kívánják megtapasztalni. Nekik marad a hagyományos hangsugárzó.

Ha a 64 Audio karakterét szeretnénk hangfalakkal, otthonunk légterében átélni, az biztosan csodás érzés lesz, de a jelenleg bemutatott fülhallgató árának többszörösébe fog kerülni. Kanyargós úton sikerült megfogalmazni a záró gondolatokat. Ám remélhetőleg így könnyebb megérteni, hogy miért üdvözítő az olyan termékek létezése, mint a 64 Audio Fourté. Nemcsak marketing eszközként viseli a tia és Apex technológiákat, hanem általuk alázza szét a ma létező fülhallgatók 99%-át.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.