Runco D-73d high-end házimozi projektor
2014. szeptember 3., szerda, 11:30
Runco D-73d 3D házimozi projektor házimozi projektor Runco projektor 3D projektor projektor teszt high end projektor házimozi projektor teszt 3D projektor teszt Runco projektor teszt
Nemrégiben valódi ritkasággal, sőt, exkluzív különlegességgel találkoztunk a Home Movie rögtönzött bemutatóján, a forgalmazónak helyt adó épület második szintjén található, használaton kívüli nappaliban, mert a különleges jövevény sehogy nem akart ?beférni? a professzionálisan kialakított moziszobába. Konkrétan egy átadás előtti, kizárólag minőség-ellenőrzés céljából kibontott Runco D-73d vetítővel, ami attól kuriózum, hogy két darab projektort építettek egy megbonthatatlan tömbbe. A szerencsés tulajdonos megérkezéséig lehetőséget kaptunk, hogy rövid ideig szemügyre vegyük, természetesen filmnézés formájában, erről számolunk be az alábbiakban.
Hivatalból és személyes szakmai érdeklődésből is rendszeresen követjük a projektoros világ híreit. Ebből következően már megjelenésekor értesültünk a Runco csodagépéről, pontosabban a 2010-es CEDIA-ról szóló tudósítások között bukkantunk rá. Egy cikkben a vetítők Ferrarijának nevezték, ami frappáns és találó, kár, hogy nem nekünk jutott eszünkbe. Azt, hogy konkrétan mely tulajdonságai miatt hasonlították az ágaskodó paripás sportkocsikhoz, azt nem tudhatjuk, ám 50000 dolláros árcédulájára tekintve (ebben nincsenek benne az objektívek) egyről van némi sejtésünk.
Ránézésre, a D-73d, ha nem az elejét látjuk az optikákkal, bármi egyébnek kinéz, mint projektornak. Hátulján elhelyezkedő csatlakozóit mágnesekkel rögzített fém takarólemezek rejtik, így onnan szemlélve sem lennénk okosabbak, ha nem kapnánk bőséges és részletes tájékoztatást a Home Movie tulajdonosától. Mint a bevezetőben említettük, két darab projektort házasítottak, méghozzá a Texas Instruments SuperOnyx DMD chipeket tartalmazó, Q-750 típusúakat, melyek önmagukban is kiválóak, megérnének egy misét. Ezt szemre meg nem mondanánk, mert az alapkészülékekből, amire a D-73d épül, jóformán semmi nem látszik, azokra semmilyen külső jelleg nem emlékeztet. Az előlap S alakot, hullámot formáz, a hát- és oldallapok homorúak, a teteje üveg, sarkait erőteljes, alumíniumnak kinéző oszlopok uralják. Formabontó és egyben szép is. A projektorok fényforrása LED, amiről már többször leírtuk, hogy miféle előnyökkel rendelkezik. Most csak a hagyományos fényforrásokéhoz nagyságrenddel hosszabb élettartamot, az energiatakarékosságot és a szélesebb ?color gamutot? említjük. A projektor a QuantumColor sorozat többi LED-es projektorának tulajdonságait, technológiáit is magán viseli, így megtaláljuk az ISF kalibrációs lehetőséget, InfiniLight™ megvilágítást, SmartColor™, Personal Color Equalizer™, Color Contrast™ funkciókat, illetve a lencsemozgatást.
Többek között azt is megtudtuk vendéglátóinktól, hogy a Runco D-73d installálása meglehetősen összetett feladat, de piszok nehéznek titulálni sem túlzás. Ezt elsősorban a szerkezet súlya mondatta ? viccesen ? velük, ugyanis objektívek nélkül 45 kilót nyom a kicsike. Ebből következik, hogy az elhelyezése sem a legegyszerűbb feladat. Nyilvánvalóan sokkal nagyobb teherbírású polcot, vagy konzolt kell készíteni számára, mint amilyen az átlagos, 5-12 kilós vetítőkhöz megfelelő. Talán említenünk sem kellene, hogy a telepítés és a beüzemelés gondját a forgalmazó leveszi a szerencsés vevő válláról. Mivel két vetítő dolgozik egyszerre (lehetőség kínálkozik csak az egyiket működtetni, de arról majd később mesélünk), talán legfontosabb és legnehezebb feladat összehangolni őket. Erre szolgál a negyedik generációs, külső DHD4 videoprocesszor, a szintén negyedik generációs ViViX IV video áramkör, és az automatikus kalibrálási rendszer. A hátoldali műanyag takarólapok mögött nem sok minden bújik meg, mert a HDMI, BNC, RCA és egyéb kábeleket a 3D processzor fogadja, ami praktikus, kényelmes és esztétikus megoldás. Abból mennek tovább a jelek az elsődleges (bal szem részére) és a másodlagos (jobb szem részére) DHD kontrollerekbe.
Aki egy picit járatos a vetítés technikájában, már ennyiből tudja, ez bizony passzív 3D rendszerű készülék, olyasmi, mint az IMAX mozikban üzemelő szerkezetek. Ám a szintén passzív televíziókhoz nem érdemes hasonlítani, hiszen azok felezik a felbontást, ellentétben a D-73d projektorral (ami valójában kettő az egyben), így mindkét szemünk megkapja a teljes Full HD felbontást. Arra szükség is van, mert 2,5 méter szélességű vásznon irtó lehangoló hatást keltene, ha minden második pixelsor feketén ásítana. Szerintünk tévén is, de az egy másik történet. Másik hatalmas előnye ennek a kettőzött vetítőnek a hatalmas fényerő, amire a speciális (gain: 2,0) vászon miatt a szokottnál is nagyobb szükség van. Amin megcsodálhattuk a Runco D-73d képét, az egy Stewart Silver 5D. Az elnevezés találó és ötletes, mert olyan a felülete, amin egyaránt lehet 2D-t és 3D-t is nézni. Akik számára nem ismeretes, azoknak elmondjuk, hogy a passzív 3D vetítés speciális vásznat igényel, ami viszont nem felel meg a 2D követelményeinek. Ám ez a Silver 3D kombinálja a kétféle tulajdonságot. Bevalljuk, megfelelő információ hiányában picit olyannak tartottuk, mint a négyévszakos autógumi abroncsokat, melyek sem nyáron, sem télen nem ideálisak, ahogy általában az öszvér megoldásokra jellemző. Ezért aztán akadnak olyan elvetemült 3D rajongók, akik nem elégednek meg egy vászonnal a mennyezeten , az egyiket 2D, másikat 3D filmek nézéséhez használják. Ez egy ?hagyományos? projektornál is némi macerával jár, állítgatni kell a vetítőn a fókuszt és a zoomot is, de ez jelen esetben még több munkát adna a felhasználónak, hiszen, minden vetítőfelület váltás után tesztábrák segítségével össze is kellene hangolnia a lencsék vetítési képét.
A Runco D-73d hibátlan sztereoszkopikus megjelenítést tesz lehetővé a saját fejlesztésű CSV (Constant Stereoscopic Video) architektúrával. A CSV rendszer a többiekhez képest összehasonlíthatatlanul jobb megközelítése 3D-s megjelenítésnek, ami lehetővé teszi a zökkenőmentes video dekódolást, szinkronizálást, és folyamatos Full HD képet állít elő vibrálás, torzítás nélkül. A Runco a D-73d-hez, magától értetődően, PreciseLight levédetett fantázianevű passzív szemüvegeket mellékel. Természetesen a Runco projektorainál nem maradhat el az opcionális CineWide anamorfikus lencse, illetve AutoScope rendszer, ami a szélesvásznú filmek, 16:9-es vásznon jelentkező, alsó-felső fekete csíkját tünteti el, és alakítja a képet az igazi mozi formátumához, a 2,35:1 képarányhoz. A Runco D-73d a négy évvel ezelőtti megjelenése óta számos nemzetközi szakmai díjat nyert el, köztük a CEDIA, a CEPro és az Electronic House; Év Legjobb Terméke megtisztelő címet.
Megnéztünk néhány jelenetet az elmaradhatatlan Avatarból, aztán tévégyártók demófilmjeit vizsgálgattuk, köztük az általunk nem igazán kedvelt, butított felezett felbontásúakat is. Ezek a mókusvakító effektusokra vannak kihegyezve, amelyek szinte az ember orráig kijönnek a vászon síkjából, tévéken is láttuk már mindegyiket. A Runco ? Stewart páros ebben is brutálisat produkált, viszont a csúcsminőségű készülékektől megszokott módon, a hibákat is felnagyította, a képünkbe vágta. Láttuk a homályos, dupla kontúros, tévén apró méretű, szinte észrevehetetlen területeket. Ezzel csak tovább erősödött bennünk a viszolygás az SBS és OU filmekkel szemben. Valóságos bűn olyanokat nézni egy normális képmegjelenítőn, pláne high end kategóriásakon. Ezzel szemben Avatar ismét ámulatba ejtett mindannyiunkat, pedig minimum negyvenhatodszorra néztük az első perceket, majd a First sortie fejezetet. Benne a narancssárga, spiráltölcsér virágokat, a pörölyfejű vastagbőrűeket és az ocsmányul vicsorgó, hatlábú fenevadakat. Nem találtunk benne hibát, pedig nagyon szerettünk volna. A színhűség, a kontraszt, a mozgáskezelés és nem utolsó sorban a 3D hatás, lenyűgözött minket.
Kipróbáltuk, mit tud 2D-ben, először mindkét fényforrással, majd, mivel úgy szemüveg nélkül túl fényesnek ítéltük, az egyiket kikapcsoltattuk. Akkor viszont kissé keveselltük a vászonról visszaverődő lumeneket. Ennek orvoslására adódik lehetőség, a projektorok és a processzor bármilyen felhasználói elképzelésnek szabad utat biztosítanak. Ekkor merült fel bennünk a korábban említett kettős vászon, hiszen a Stewart 5D fényhabzsoló, 2,0-ás. 1,0-án bőségesen elegendő lett volna az egyik vetítő fénye a meglévő beállításokkal. Félretéve a fényerő mértékével kapcsolatos szőrszálhasogatást, a látott mozgókép fenomenális volt 2D-ben is, amin cseppet sem csodálkoztunk, ismerve a Q-750 képességeit. Annál csak jobb lehet a D-73d. Közvetlen összehasonlítás hiányában ebbe most nem megyünk bele, legyen elég annyi, hogy a képminőség a legjobbak egyike.
Rövid, de pompás szórakozásban részesített minket ez a rendhagyó az átadást megelőző ellenőrzési ceremónia. Testközelből ismerhettünk meg egy olyan high end projektort, amilyenről a házimozi megszállottak legfeljebb álmodni szoktak. Sajnáljuk, hogy nem kaptunk engedélyt sem a forgalmazó sem a tulajdonos részéről egy komolyabb minden részletre kiterjedő tesztre és csak remélni tudjuk, hogy a kialakított házi filmszínházba majd meghívást kapunk és újra megcsodálhatjuk képességeit.