Digital Projection M-Vision Cine 260 1080p HC házimozi projektor teszt
2014. március 21., péntek, 08:20
Digital Projection projektor házimozi projektor projektor teszt
Vendégségben jártunk a korábban Házimoziszoba, új nevén DREAMCINEMA cég főhadiszállásán. Megtekintettük a Digital Projection belépő modelljét, az M-Vision Cine 260 1080p HC projektort, pontosabban az általa vetített képet. Erről mesélünk az alábbiakban.
Nem neveznénk tesztnek eme cikkünket, inkább ismertető és élménybeszámoló a műfaja. Jobban szeretjük a különféle audiovizuális eszközöket napokig, vagy akár heteken át használni, hogy minden apró rezdülését, tulajdonságát megismerjük. Eközben a szakszerű műszeres mérést is elvégezzük, vetítő esetében többféle lejátszót csatasorba állítunk, hogy megtudjuk, melyik hozza ki belőle a maximumot. A DREAMCINEMA bemutató helyiségében egy Dune HD Max az egyik jelforrás, ami kiváló készülék, ismerjük, szeretjük, ám egy Cine 260 HC projektorhoz jobb készülék dukál, pont emiatt került üzembe helyezésre a Kaleidescape Cinema One high-end médialejátszó és szerver. A vásznat nem érheti kritika, az egyik legjobb gyártó, a Stewart Filmscreen terméke, pontosabban a FireHawk G3. A moziszoba falai, padlója és mennyezete ideálisak a vetítéshez, elenyésző mértékben verik vissza a szóródó fényt, nem csökkentve a kép kontrasztját, amiből sosem elég. A fotelek, amelyekben helyet foglaltunk, kivételesen kényelmesek, gyártójuk a Sitland/Destro.
Az M-Vision Cine 260 1080p HC képjellemzőit vendéglátóink már optimalizálták, nekünk csak a szemeinket kellett jó tágra nyitni, hogy befogadhassuk a látvány legapróbb részletét is. De mielőtt erről mesélnénk, néhány mondatban írunk a technikai paraméterekről.
A projektor nevében a HC betűk a high contrast szavakra utalnak. Ez konkrétan, legalábbis az adatlap szerint 3000:1, kifejezetten szerénynek tűnő érték. A 260 HC-nál sokkal olcsóbb LCD vetítők adatlapján nem ritka az 5-600000:1 arányszám, amelynek legfeljebb a töredéke mérhető a vásznon, ám a kevésbé hozzáértő vásárlójelölteket alaposan félrevezeti. A DLP projektorok gyártói, valami különös okból kifolyólag, nem vesznek részt az e téren tapasztalható számháborúban. Ez a tisztességes hozzáállás.
A Cine 260 HC formatervezésére nem adnánk díjat, sallangmentes, letört, gömbölyített élű doboz, előlapjának közepén elhelyezett objektívvel, oldalain szellőzőrácsokkal, hátlapján csatlakozók seregével. Az említett optika fényes kerete tekintélyes átmérőjű, körülötte a készülékház nyílása ennél is lényegesen nagyobb, ugyanakkor maga a frontlencse szinte elvész benne. Ez általános gyakorlat, szinte az összes mai konzumer projektoron tetten érhető kozmetikai trükk.
E vetítő elhelyezése kivételesen könnyű, egyrészt a szokatlanul széles határok között működő, manuális lencsemozgató mechanizmusnak (lens shift) köszönhetően, ami vízszintesen 30, függőlegesen 120 fokban téríti el a vetített képet. Másik felhasználóbarát extra a lencseválasztékban testesül meg. Választható olyan, amivel nem kell a szoba közepére belógatni a projektort, felszerelhető a hátsó falra, vagy akár annak külső oldalára, hogy csak egy üveggel ellátott nyíláson hatoljon át a fénye. Szerintünk ez a legszimpatikusabb hely egy vetítő számára, sem a hangja, sem a kifújt meleg levegő nem zavarja a nézőközönséget. Másik véglet az egészen széles terítésű objektív, amellyel kis távolságról lehetséges nagy képátlójú vászonra vetíteni. A zoom és a fókusz szintén csak kézzel szabályozható, utóbbi kissé nehézkessé, ?kétemberessé? teszi a beállítást.
A hátlapra pillantva elsőként a bemenetek dupla feliratán akadt meg a tekintetünk, ugyanennek örülhetnek azok, akik a készüléken elhelyezett gombokkal végeznének el különféle beállításokat. Talpain állva és fejjel lefelé belógatott helyzetben is elolvasható ? hátha valaki nem ismeri fel a két db HDMI-t, vagy az S-videót - melyik mire szolgál. Elismerően bólogattunk a komponens jelet fogadó BNC csatlakozók láttán, bár ezeket 2014-ben aligha fogják igénybe venni a házimozisok. Ugyanez elmondható a komponens és kompozit RCA hüvelyekre, valamint a már említett S-videóra. Ezeken kívül RJ-45, RS-232, 15 tűs D-Sub, két trigger és egy infrajel fogadó szélesíti a választékot és a felhasználhatóságot.
A Cine 260 HC névben a számok a HID lámpa teljesítményét jelzik, ami 260 W. Ezzel 2000 ANSI lumen maximális fényerő érhető el, míg az élettartam, maximumon üzemeltetve 2000 óra.
A képalkotásért egy darab, 0,95 col átlójú DarkChip panel felelős, pontos típusát nem sikerült kideríteni, gyártója természetesen a Texas Instruments. A fény útjában forgó színkerék 5 szegmenses (RYGWB), sebessége ismeretlen. A beépített videó processzor ismeri a Brilliant Color technológiát, az Adaptive Contrast képkockánként analizálja a tartalmat és hozzá igazítja a kontrasztot.
Sok filmrészletet megnéztünk, mindegyikből kiderült, hogy a Cine 260 HC képminősége meglepően jó. Előhívtuk a menüjét, kíváncsiak voltunk arra, miféle beállításokkal sikerült az elénk táruló látványt kikerekíteni. Majdnem minden gyári alapállapoton volt, alig kellett belenyúlni, ami szinte hihetetlen, de tény és való.
A Casino Royale bővelkedik olyan jelenetekben, amelyek próbára teszik a képmegjelenítőket. Ezek egyikében, a montenegrói völgyben haladó vasúti pályát szegélyező erdő fáinak lombozatát szoktuk figyelni, mennyi részlet látszik. Ezen sok vetítő és TV elbukott már, ám a Cine 260 HC rengeteget megmutatott belőle. A pókerparti résztvevőinek szmokingja koromfekete, csak a kiváló árnyék-részletességű projektorok tudják elkülöníteni a revert és láthatóvá tenni az anyag redőit. Ezeket is teljesen rendben találtuk, akárcsak az Avatar (2D változatának) őserdei küzdelmét a hatlábú fenevadakkal. A sötétségben csak Jake Sully lándzsa-fáklyája világítja meg a ragadozók csillogó fekete szőrét, ez is magas lécnek számít, amit nem könnyű átugrani. A Digital Projection M-Vision számára ez sem okozott gondot. Végül a Samsara elképesztően gazdag színvilágának prezentálásával csalt arcunkra mosolyt a Cine 260 HC, amit vendéglátónk büszkén vett tudomásul. Olyan színdinamikát varázsolt a vászonra, ami általában a sokkal drágább, háromcsipes projektorok kiváltásága szokott lenni.
A teljes, 2000 lumenes fényerő a dedikált moziszobákénál világosabb falakkal rendelkező lakószobákban tehet jó szolgálatot, arról a világítás egy részének felkapcsolásával próbáltunk meggyőződni. Azért alkalmazzuk a ?próbáltunk? szót, mert a különbség igencsak jelentős, de ez teljesen természetes, nem lehet negatívumként említeni.
Határozottan kellemes benyomást tett ránk a Digital Projection M-Vision Cine 260 HC projektor. Tetszett, elfogadnánk!