TEAC PD-505T CD-futómű teszt
A CD tovább pörög
2025. március 18., kedd, 05:10
TEAC audio hifi lejátszó CD-lejátszó CD-futómű TEAC hifi TEAC teszt TEAC CD-lejátszó TEAC CD-futómű CD-lejátszó teszt CD-futómű teszt
Az elhivatott, részben nosztalgiának hódoló vájtfülűek, akik tekintélyes kollekciót állítottak össze hosszú évek alatt, közel sem bízzák a véletlenre, hogy milyen eszköz olvassa be kedvenc albumjaikat. A TEAC PD-505T csupán egy futómű. Annyira célorientált, hogy még D/A konvertert sem tartalmaz. Viszont a "lelkét" egy nagy múltú japán név professzionális érája ihlette. Hogyan befolyásolja mindez a hangot? Különböző eszközökkel párosítottuk, hogy egy árnyaltabb véleményt formáljunk tudásáról.
Még mindig CD?
Sokan vitatják, hogy mennyire van jövője, létjogosultsága a CD-nek. Kétségtelen, hogy sokan erre az adathordozóra támaszkodnak, akár mai napig, ha fizikai zenegyűjtésre és hallgatásra kerül sor. Évek óta léteznek a CD-nél még magasabb bitrátát, vagyis hangminőséget kínáló alternatívák, de ha valaki egyszerűen elégedett az ikonikus korong általi hangzással, miért törje magát? Rengeteg pro és kontra érvet lehetne felsorolni, de teszt cikk lévén, ideje rátérni, hogy mit nyújt a TEAC PD-505T, megközelítőleg 450 000 forintos áráért cserébe?
Miért nem lejátszó?
A szóban forgó eszköz nem klasszikus értelemben vett CD-lejátszó, ami úgy értendő, hogy a "sima" társaitól eltérően, ebben nincs D/A konverter, tehát csak digitális kimenettel rendelkezik.
Leginkább a lejátszás mechanikai részéért, a kiolvasásért felel, a digitális jelet külső DAC kell, hogy feldolgozza. A szétválasztott futómű-konverter egyik elméleti előnye, hogy a felhasználó jobban a saját ízlésére szabhatja a végleges hangzást, olyan D/A konvertert tud illeszteni a futómű mögé, amilyet akar. Felmerülhet a kérdés, hogy ha már külső DAC-ra bízzuk a munkát, akkor nem mindegy, hogy mi pörgeti a lemezt? Korábbi tesztek alapján az derült ki, hogy nem, mert van hallható különbség futómű és futómű között is. De jöjjön a lényeg!
Technikai részletek
A TEAC PD-505T-ben lévő futóműhöz gyártója közleménye szerint a professzionális eszközökhöz tervezett CD-5020A-t vették alapul. Nem egészen ugyanaz, frissítettek rajta, bár azt nem tudni, hogy milyen mélységekig. Ami biztos, hogy egy félig-lebegőnek elnevezett rögzítés tartja a tálcát, illetve a hajtásért felelős áramkör teljesen új fejlesztés. A hivatalos közlemény szerint ez a tervezés segít megelőzni a visszacsatolás létrejöttét azáltal, hogy nem engedi tovább az orsómotor és a működtető rezgéseit a készülékházig jutni. Ugyanakkor azt is gondosan megválasztották, hogy mely rögzítési elemek legyenek merev, illetve rugalmas kivitelűek, mivel a túlcsillapított mechanika is befolyásolhatja a hangzást. A tápellátásért toroid transzformátor felel, elkülönített csatornákkal az OLED kijelző, mikroszámítógép és CD-futómű számára.
Van még egy apróság. Tesztalanyunk belső órája is rendkívül precíz, alacsony fáziszajjal dolgozó darab a céges közlemény szerint, de maximalisták számára rendelkezik egy 10 MHz-es órajel bemenettel is. Aki extrém szintre kíván törni, beillesztheti mögé a TEAC CG-10M nevű órajelgenerátort. Hogy utóbbira mennyire érdemes figyelmet és pénzt fordítani nemsokára kiderül - a futómű mellé egy generátort is kölcsön kaptunk a BaSys.hu munkatársainak köszönhetően!
A futómű optikai és koaxiális kimenetet tartalmaz, valamint egy (kizárólag frissítésre szolgáló) USB-C és egy hagyományos IEC tápcsatlakozót. Ehhez a TEAC saját fejlesztésű, szemgyönyörködtető fémháza nyújt gusztusos tálalást, mely a házon belül kifejlesztett "stresszmentes" lábakon áll.
Megjelenés
Adott a TEAC Reference 500 szériára jellemző, indusztriális formaterv. Aki szereti ezt a stílust, valószínűleg még azelőtt nekiáll gyönyörködni a lejátszóban, hogy bekapcsolná. Utóbbi a jól megszokott billenőkapcsolóval történik, melynek kattanását követően a kékesfehér karakterekkel rendelkező kijelző is működésbe lép (igény szerint sötétíthető).
A termékcsalád fő bája a kompakt méret, A4-es lappal megegyező alapterület igény. Viszonylagos kompaktsága mellett nem tűnik olcsó terméknek, amiben szerepet játszik a szálcsiszolt alumínium előlap és tető, valamint a fél-tömör fémlábak és az oldalsó, professzionális éra fogantyúira emlékeztető díszfülek.
A leginkább szkeptikusak inkább a belső részleteket fogalmazhatnak meg kétes kifogásokat. Ilyen annak ténye, hogy a lemeztálca nem fém, hanem műanyag, továbbá belülről nézve, a mechanika ránézésre nem tűnik másnak, mint más japán konkurensek - akár kedvezőbb árú - lejátszóiban található alternatívák. Ugyanakkor fentebb is esett szó róla, hogy a TEAC forráseszközében alkalmazott fejlesztések elsődlegesen a vibrációcsökkentésre és rögzítőelemekre irányultak, melyek szabad szemmel nem éppen feltűnő alkatrészek.
A tartozékok között szerepel egy alapszintű tápkábel, kellemes megjelenésű távvezérlő és öntapadós filckorongok a talpak aljára. Utóbbiakat érdemes mielőbb felhelyezni, hogy elkerüljük a karcnyomok létrejöttét. Összességében prémium megjelenésű terméket álmodtak meg a TEAC tervezői, mely kis helyen is elfér és jó érzés rátekinteni.
Használat közben
A globális hifi CD-kínálat belépő (kb. 150 000 Ft) és felső (kb. 1 000 000 Ft) kategóriás CD-lejátszói közé beékelődő TEAC PD-505T pontosan olyan felhasználói élményt nyújt, amit bármilyen erős középkategóriás hifi forráseszköztől el lehet várni. Valószínűleg legtöbben arra kíváncsiak, hogy mennyire hangos a futómű. A japánok kifejezetten halk mechanikát építettek a házba, melynek halk zümmögését csak számléptetés, első beolvasás és megállítás esetén lehet érzékelni. A motorzaj egészen elenyésző, legfeljebb akkor jön minimális susogás, ha fél méternél is közelebb kerülünk az eszközhöz és lenémítjuk a hangerőt.
Sokan a beolvasás és számváltás sebességére kíváncsiak, ilyen téren szerintünk az átlagosnál jobban szerepelt az eszköz. Tetszett, hogy a kijelzőt el tudtuk sötétíteni (külső órajel aktiválása esetén a CLOCK feliratú, kék LED fényét is), továbbá az időzíthető kikapcsolás által akkor is készenléti módba lépett a lejátszó, ha zenehallgatás után elfeledkeztünk róla.
A TEAC PD-505T tesztje főleg UD-507 fejhallgató erősítős D/A konverterrel (AudioQuest Carbon koaxiális kábelen keresztül) és Sennheiser HD 800 S fejhallgatóval történt. A kritikus meghallgatás második felében egy CG-10M órajel generátort is beillesztettünk, újra időzítve általa a futóművet és a DAC-ot is. Minden eszköz IsoTek V5 Sirius tápelosztóhoz volt csatlakoztatva, IsoTek EVO3 Premier tápkábelek segítségével.
Hangminőség
A hanggal kapcsolatos vizsgálódás három részből állt. Először csak azt hallgattuk meg, hogy mit tudott a PD-505T és UD-507 párosa. Korábbi, alapos kipróbálással már sikerült meggyőződni az UD-507 kiváló hangzásáról, ezért már a tényleges zenehallgatás előtt is magasra került a léc. Nem kellett csalódni, ebben az alapfelállásban is remek egyensúllyal és gazdag részletességgel szólt bármilyen CD-lemez, ami a futómű tálcájára került. Tetszett a fejlett színpad tagolás és dinamika, ugyanakkor a rendkívül magas felbontású HD 800 S arra is rámutatott (ekkor még azt hittük), hogy a magas frekvenciás részletek a digitális formátumból eredően enyhén gépiesek, darabosak voltak. Utóbbi nem úgy értendő, mint egy torz MP3 fájl, egyszerűen csak hallottuk Gregory Porter énekének élesebb tónusain vagy a Joe Satriani-t kísérő cintányérokon, hogy a valósághoz képest hajszálnyit tömörebbnek mutatkoztak. Ilyen apróságok nem gátolták meg azt, hogy belefeledkezzünk a lejátszott műsorba, mivel a színpadkép mozgalmas maradt és a frekvenciák ábrázolása remek általános irányítással történt.
A legmeglepőbb, második lépés abból állt, hogy bekapcsoltuk a CG-10M-et és engedélyeztük a futóművön, illetve a DAC-on is a CLOCK SYNC funkciót. A magas frekvenciák enyhén mosott jellege és az élesebb tónusok kissé tömör kifejezése szinte teljesen megszűnt. A külső órajel hatására tisztább és szellősebb zenei élményben volt részünk, ugyanakkor a basszusok tonalitása is magasabb szintre került. Utóbbira remek példa Joe Satriani - Wind In The Trees c. kissé meditatív hangulatú, de kitűnően hangszerelt progresszív rock száma. A PD-505T/UD-707 párosával is átjött a profi zenészi játék, de a CG-10M olyan szintre emelte a mű légkörét és jelenlét érzetét, hogy másodpercek alatt hideg futkosott a hátunkon. Hogy ne verjük át saját magunkat, természetesen újra és újra meghallgattuk a lejátszott számokat külső órajel alkalmazása nélkül is. A különbség, amennyiben csak a felszínes dinamikát és frekvencia egyensúlyt figyeltük, még nem volt óriási. Azonban a halk részletek és a hangszerek térbeli elhelyezkedése, a tér mélységének ábrázolása merőben eltérő volt az újra időzített digitális jellel. Mindez talán nem meglepő módon, főleg klasszikus zenével jelentett élethűbb, magával ragadóbb hallgatói élményt. Beethoven - 9. szimfóniáját (Bernard Haitink és az LSO által előadva) hallgatva az egész mű légköre kifinomultabban jött át, illetve a dinamikusabb taktusokban, amikor a vonósok intenzívebb játékba kezdtek, a hegyes, kiugró részletek pontosabb és tisztább ábrázolással jelentek meg.
A kritikus meghallgatás kevésbé releváns, de saját kíváncsiságunkat kielégítő, harmadik lépése az volt, hogy referencia eszközeinket próbáltuk meg a PD-505T-vel, majd az UD-507-tel helyettesíteni, hogy mégis legyen legalább valamennyi viszonyítási alap. Először a TEAC helyére egy Reavon UBR-X200 univerzális CD/DVD/BD lejátszó került, változatlanul koaxiális kapcsolattal. A részletesség kitűnő volt, de a TEAC általános karaktere nyugodtabb és tisztább ábrázolással, a levegősség finomabb megjelenítésével adta vissza a zenét. Ezután az UD-507 helyére saját RME ADI-2 DAC FS D/A konverterünk került. Rendkívül precízen jelenítette meg a leghalkabb zenei összetevőket is, viszont a diszkrét DAC-kal rendelkező TEAC valahogy nyugodtabb, szellősebb módon jelenítette meg a komplexebb darabokat is - különösen a CG-10M beillesztését követően. Összességében a tesztelt lánccal szinte minden aspektusban magasabb hangminőséget kaptunk, de a magasabb árakért cserébe számítottunk is rá.
Alternatívák
E sorok írásakor nem sikerült olyan riválist találni az eddig kipróbáltak közül, amely árban és szolgáltatásokban is fedné a TEAC PD-505T-t. Hasonló, kompakt kivitelben a Pro-Ject CD Box DS3 érdemel említést, mely egyébként jóval kedvezőbb áron kapható. Viszont nem támogatja külső órajel beillesztését és a kivitelezése visszafogottnak tűnhet a TEAC (szó szerint) csiszolt arculatához képest. Van az osztrák cég kínálatában komolyabb műszaki tartalommal rendelkező alternatíva is (CD Box RS2 T), azonban azt még nem volt lehetőség kipróbálni és a PD-505T-nek több, mint duplájába kerül. Aki megengedhet magának ettől is felsőbb szintet, valószínűleg nem fog hezitálni, ha meglátja nagyobb rokonát, a VRDS-701-et - sajnos utóbbit még nem tudtuk kipróbálni, de ha nyílik rá lehetőség, mindenképpen összemérjük a két forráseszköz tudását!
Végszó
A TEAC PD-505T igényes megjelenésű és belső tartalmú kis futómű az elhivatott CD gyűjtőknek. A külső órajel támogatás és megjelenés miatt kimondatlanul is azt jelzi, hogy azoknak tartogatja a legtöbbet, akik eleve rendelkeznek más Reference 500-as modellekkel. Amennyire nekünk sikerült kitapasztalni a futómű hangra gyakorolt hatását, szépen ábrázolt sztereó színpadot kaptunk, habár az eredményt nem kevésbé befolyásolta a D/A konverter minősége. Hozzá méltó rendszerben tiszta hifi hang garantált, de a pontot az i-re egy CG-10M beillesztése fogja hozni, ami komoly felárat jelenthet, de ha már van egy komplett TEAC rendszerünk, talán kevésbé borítja fel az arányokat. Ha a hangzástól teljesen eltekintünk, a mechanikus rész és a vibrációcsökkentett ház továbbra is elismerésre méltó.
