Yamaha WXA-50 integrált sztereó hálózati erősítő teszt
2016. november 3., csütörtök, 22:05
Yamaha audio hifi erősítő multiroom MusicCast Yamaha erősítő hifi erősítő MusicCast erősítő Yamaha MusicCast hifi teszt Yamaha teszt erősítő teszt Yamaha erősítő teszt hifi erősítő teszt Yamaha hifi erősítő teszt Yamaha sztereó erősítő tes
Az idei év még véget sem ért, de már most megállapítható, hogy 2016-ban a megvalósított koncepciók tömkelege zúdult ránk. Utóbbiak táborát színesíti a MusicCast-képes WXA-50 is, mely részben erősítő, részben zónajátszó, vagyis egy igazi modern zeneközpont.
Az igények és a tervezők találkozása
Ha azt mondjuk, sztereó erősítő, akkor szinte minden olvasó lelki szemei előtt robusztus, 43,5 cm széles, legalább tízkilós fémdoboz jelenik meg, ami zabálja az áramot, cserébe helyettesíti a radiátort. Ez a múlt századi tendencia napról napra egyre fakóbbá vált és egyre nehezebb meghatározni, hogy mettől meddig nevezhetünk valamit hifi erősítőnek. Akárhogy is, a WXA-50 lelkét japán tervezők álmodták meg, közvetlen leszármazottja olyan ősöknek, amelyek a valóban páncélszekrény jellegű gépcsodáknál tetőznek. Csakhogy nem az energiaéhes, kizárólag erősítésre alkalmas masinákra van manapság igény. Főleg akkor, ha a hagyományos értelemben vett modern életet éljük.
Tehát gyártója szerint a WXA-050 rendkívüli rugalmasságot biztosít, miközben kompakt, és persze magába foglalja a MusicCast többszobás hangrendszer építésének lehetőségét is. A multiroom által elérhető opciókra most nem térünk ki, sajátosságait összefoglaltuk már egy korábbi, részletes cikkben. Legyen elég annyi, hogy valóban rengeteg szolgáltatást kapunk, és nem csak internetrádió műsorokra, hanem számos egyéb kliens (beépített WiFi, AirPlay, Bluetooth stb.) meglétére is gondolunk. Így akár mobileszköz, számítógép, NAS vagy online közvetített média is lehet a megszólaltatott forrás anélkül, hogy felkelnénk a kanapéról. Ez valóban 21. századi kényelem, de mit tud még a kicsike?
Másik alapvető igény manapság (és ezt a magunk módján mi is támogatjuk) az alacsony energiafogyasztás. Utóbbi a WXA-50 átlagos használata esetén, közepes hangerőn történő filmnézéssel vagy zenehallgatással kb. 15 wattot jelent. Nos, tény és való, hogy ezzel nehéz versenyre kelni. Léteznek hasonlóan kompakt és ugyancsak elhanyagolható teljesítményfelvétellel büszkélkedő erősítők, melyek viszont önmagukban nem használhatók multiroom zónajátszóként (sem). Egyébiránt ugyanezen készülék végfok nélküli, tehát előerősítő kivitelben (WXC-50) is megvásárolható, amennyiben mondjuk aktív hangfalakat szeretnénk modern extrákkal felvértezni vagy multiroom hálózatunkhoz csatolni.
Kicsomagolás, beüzemelés
A mindössze két kg tömegű WXA-50 nem sokkal nagyobb, mint egy Mac Mini, anyagminőségét illetően példaértékű. Letisztult formájú, fém készülékháza meglehetősen kompakt (kb. 21 x 5 x 25 cm), ezáltal kis helyen elfér. Kezelőszervei katonás rendben sorakoznak előlapján, továbbá három állapotjelző LED is található rajta. Egyeseknek megszokást fog igényelni, hogy a ki-bekapcsoló nem egyértelműen szélre, hanem a gombnak álcázott infravörös érzékelő után került. Tudjuk, hogy a felhasználók zöme csak mobileszközről fogja vezérelni a készüléket, talán csak a megszokott hifis igényeket szajkózzuk. Mindenesetre kicsit úgy éreztük, hogy itt a modern esztétikum a praktikum rovására ment, de csak minimális mértékben.
Egyértelműen előnyös viszont, hogy függőlegesen is telepíthető a WXA-50. Mellékeltek hozzá két támasztó idomot, melyekbe NAS-jelleggel beleállíthatjuk. Ha kicsavarozzuk gumi talpait, onnan kezdve ötödannyi helyet igényel. Másfelől az olyan intelligens-ház építéssel foglalkozó szakemberek, akik a központi hangosítás hívei, azoknak nem árt tudni, hogy két egymás mellé illesztett WXA-50 éppen befér egy 1U méretű rack szekrény polcába. Más kérdés, hogy ha mondjuk 4 zónát akarunk így, csillagpontosan kiépíteni, akkor a riválisok hasonló összegért már 10 pár hangfalhoz elegendő csatornát nyújtanak egy készülékházból, igaz, jelen esetben a MusicCast szoftver és a digitális bemenet is önálló értéket képvisel.
A hátoldalon (a kis méret által érthető módon) gazdálkodniuk kellett a csatlakozókkal, viszont okosan összeválogatott lehetőségek tárultak elénk. Az optikai bemenetre például ráköthető televízió hangja, továbbá aktív mélysugárzó kimenet is ránk kacsintott. Említendő az analóg sztereó RCA ki- és bemenetek megléte is, előbbinek köszönhetően nem csak passzív, hanem aktív hangsugárzót vagy kiegészítő végerősítőt is befogadhatunk a WXA-50 mellé. Így aztán nem csak multiroom zónajátszó, hanem pl. a nappali központi hangrendszerének fejegysége is lehet. Specifikációja alapján 2 x 90 W teljesítményt ígér (6 ohmon 0,1 % THD mellett), ami elfogadhatóbb torzítással, 8 ohmon inkább kb. 60 wattnak felel meg.
Telepítése nem volt különösebben bonyolult feladat, mi a WiFi antennát nem bontottuk ki, helyette kábellel csatlakoztattuk helyi hálózatunkhoz. Az optikai aljzatot kihasználva televízióra is rákötöttük, hogy meggyőződhessünk a WXA-50 multimédiás képességeiről. Egy parányi, lapos műanyag infravörös távvezérlőt is mellékeltek hozzá, melynek gombjait meglehetősen egymásra zsúfolták és néha kicsit lomhán reagált rá az elektronika, ettől függetlenül beillett az összképbe.
Mindent összevetve tesztalanyunk használata zökkenőmentes volt, egyedül a jelszint vezérlést kifogásoljuk, mert kijelző híján csak az egyik előlapi LED adott visszajelzést, amint fel vagy le léptettünk a hangerőn, de bármiféle fokozatjelzés nélkül, így a távirányítóval leginkább érzésre tudtuk csak belőni a számunkra ideális szintet. Ettől persze el lehet tekinteni, ha valaki a korszerűbb megoldást jelentő MusicCast applikációt használja, hiszen abban pontosan nyomon tudjuk követni az erősítő paramétereit, beleértve a ki és bekapcsolást, ill. az aktuális bemenet kiválasztását.
Meghallgatás
Míg nálunk vendégeskedett, DALI, Monitor Audio, Revel ér Klipsch hangfalakkal ismerkedett össze a WXA-50. Rövidebb és hosszabb tesztfutamok után is egyaránt arról győződtünk meg, hogy kb. 200 000 Ft/pár érték fölötti dobozokat nem tanácsos ehhez az erősítőhöz illeszteni azért, mert nem audiofil, hanem inkább jól nevelt multimédiás géneket hordoz. Videojátékok, filmek és tömörített zenei felvételek megszólaltatásához kifejezetten ajánlott a Yamaha mini erősítője, mert közepes és magas terhelésen is bőkezű. Stílusa egységes, ridegséget nélkülöző, a könnyed dinamikát keveri combos basszusokkal.
Mindent összevetve számunkra egyértelművé vált, hogy a WXA-50 nem készült volna el, ha nincsen MusicCast. Teljesen érthető, hogy utóbbi szülte meg a cég számára e kategóriát, és voltaképpen az online közvetített médiák (mint pl. Spotify, internetrádió állomások stb.) megszólaltatásához nem is kell milliókat hifi rendszerre áldoznunk. Mindazonáltal a hangminőség megszállottjait és a veszteségmentes formátumok gyűjtőit figyelmeztetnünk kell, hogy ne vegyék készpénznek a WXA-50 DSD és egyéb, gyakorlatilag stúdióminőségű fájlokkal való kompatibilitását. Attól, mert egy Toyotába lehet benzint tölteni, még nem fog úgy hasítani, mint egy Lexus.
A WXA-50 hétköznapi felhasználás során nem szónokolja gyengeségeit, különösen akkor, ha tulajdonosa hozzá való, inkább belépő kategóriás dobozra köti. Kompaktságát figyelembe véve lenyűgöző, hogy milyen erőkifejtésre képes, persze a szokásos D osztályú mellékhatások (visszafogott mélységábrázolás, nagy hangerőn felkeményedő basszusok) ezúttal is jelen voltak. Csak ismételni tudjuk, egy laikus felhasználó számára, amikor este elterül a kanapén és megnéz egy jó kis filmet, vagy míg a család/baráti kör szórakozik, elindít valami kellemes háttérzenét, senki egy pillanatra sem fogja a WXA-50 térábrázolását, dinamikai árnyaltságát és frekvenciakezelését elemezgetni.
A basszusok sok esetben erőteljesen keltek életre, de (persze ez a hangsugárzóknak is köszönhető volt) nem váltak ömlengővé. Állványos dobozokat hajtottunk a Yamaháról, mert úgy éreztük, egy ilyen aranyos kis készülék köré ildomos hasonlóan kompakt partnereket társítani. Nagyobb terekben, egybenyitott nappalikban is meg lehet őrizni ezt az idillt, ha a felhasználó még bevállal egy aktív mélysugárzót is. A Panic Room (Pánikszoba) c. filmet végignézve, rengeteg részletet szépen, markánsan kihozott a rendszer, gondolunk itt Jodie Foster lábdobogására, ahogy a földszinten hallgatták a betörők, és a szobában elhelyezett CRT monitorok sípolására. A szereplők dialógjai közben a háttérben, ablakhoz verődő esőcseppek is feltűntek néha, tehát alábecsülni sem érdemes a WXA-50-et, sok részletet megszólaltat, csak nem kezdi el ezeket a hangyányi motívumokat a térben rendezgetni.
Végszó
Ha saját kategóriáján belül tekintünk rá, akkor a Yamaha WXA-50 sok szempontból telitalálat. Kis mérete nem ment sem az anyagminőség, sem a szolgáltatások rovására. Okos és szép, márpedig mai okostelefonos világunkban e két tényező általában az első helyek valamelyikén dominál. Mindennapi felhasználásra nyugodt szívvel ajánlható, mivel számos praktikus tulajdonságot felmutat, feltéve, ha a hangminőséget illetően nem vagyunk maximalisták, csak egy általánosságba véve jó hangra törekszünk.