Pro-Ject Stereo Box S3 BT sztereó erősítő teszt
2023. szeptember 26., kedd, 12:50
Pro-Ject audio hifi erősítő hifi erősítő sztereó erősítő erősítő teszt Pro-Ject hifi Pro-Ject teszt sztereó erősítő teszt hifi erősítő teszt Pro-Ject erősítő teszt
Kicsi, praktikus, jó minőségű és megfizethető. Mi más lehetne, mint egy Pro-Ject! Igen, újból érkezett a szerkesztőségünkbe az osztrák mini specialista gyártótól egy termék, ami nem sokat köntörfalaz, hiszen egy Bluetooth vevővel ellátott sztereó erősítőről van szó, semmi másról, és az esetek többségében más nem is kell a szimpla szórakozáshoz.
Egy újabb tenyérnyi sztereó
A Pro-Ject a Stereo Box S3 BT készülékkel nem akarta a világot megváltani, egyszerűen a korábbi, nagyon sikeres modellt kívánta még jobbá tenni. Az S, DS és RS sorozat összes tagját a cég szlovákiai műhelyében tervezték, gyártották és rakták össze, hiszen törekednek arra, hogy az európai szakembereket megőrizzék az öreg földrészen. A Stereo Box S3 BT nem ígér irreálisat, viszont azt biztosan nyújtja, elsősorban a fiatalabb felhasználóknak. Az ezüst vagy fekete színben kapható modell fél kg sincs, ami annak is köszönhető, hogy a Pro-Ject most is lényegre törő, sallangmentes, letisztult, a minőségi műszaki tartalom pedig egyszerűen nem igényel nagyobb méretet.
A Stereo Box S3 BT sztereó erősítőt a cég elsősorban kis helyiségekbe szánja, és állványos hangfalakhoz, amelyeket akár polcra vagy íróasztalra is elhelyezhetünk, méretének köszönhetően pedig valóban nagyon pici a helyigénye. A teljes alumíniumburkolat véd a rezgések és a nem kívánt interferencia ellen is, az esetleg fellépő rezonanciákat négy apró láb vezeti el. Az előlap letisztult, egyszerű, amolyan igazi "projectes". Baloldalon üzembehelyező gomb, mellette az infra jelet fogadó érzékelő, majd három apró LED van, amelyek a bemeneteket jelzik, a váltás ezek mellett egy gombbal történik, a hangerő állítása pedig egy motoros tárcsával. Más nem is kell, csak egy távirányító, ami szintin kicsi, de egyértelműen használható darab, innen elérhető a teljesen analóg hangerőszabályozás, és a bemenetválasztás is.
A hátoldalon kettő pár aranyozott sztereó bemenetet kínál a Pro-Ject Stereo Box S3 BT, továbbá aptX HD 5.0 verziójú Bluetooth fogadóegységet, amivel akár 24 bit/48 kHz-es felvételeket is lejátszhatunk. A hangfalkimenetek is aranyozottak, teflonvédelmet is kaptak, tehát igényesek, képesek banándugókat is fogadni, de mindenképpen ajánlott vékonyabb drótokat alkalmazni, mert elég közel vannak egymáshoz, továbbá a súlyuk könnyen elmozdíthatja magát az egész készüléket. Az erősítő elegendő energiával rendelkezik ahhoz, hogy egy átlagos érzékenységű hangfalat meghajtson, hiszen 4 ohmon 2x40 watt teljesítmény leadására képes, de a 3,5 mm-es Jack kimenetre további erősítőt, aktív hangdobozt vagy mélynyomót csatlakoztathatunk. Az áramellátást ebben az esetben is külső tápegységről oldotta meg a Pro-Ject, ami tulajdonképpen nagyobb és nehezebb, mint maga az elektronika, tehát ennek is keressünk egy stabil helyet.
Az új Stereo Box S3 BT által a Pro-Ject célja az volt, hogy egy műszakilag hibátlan készüléket alkossanak meg egy olyan méretű házban, amely csak akkora, amennyi az alapanyagok biztonságos elrendezéséhez szükséges. Az időtlen kialakításnak és a merev alumínium háznak köszönhetően az örökkévalóságnak készült, legalábbis ezt állítja a cég, hiszen a kiváló minőségű anyagokkal és alkatrészekkel, de egyben átgondolt dizájnnal is úttörők szeretnének lenni az iparágban. Szerintünk minden adott is ehhez, hiszen ez a készülék egyszerre minőségi és egyszerű, egyedül a phono fokozatot felejtették le róla, ami a mini elektronikák mellett egy alapvetően vinyl specialista gyártótól evidens lenne, de az opció elhagyása egyértelmű döntés hozadéka. Szerencsére a Pro-Ject műhelyében van különálló olcsó és jó phono fokozat is, ha valakinek ez mégis fontos lenne, a sor pedig a végtelenségig is bővülhet, elég csak végignézni a palettájukat, ami számtalan lehetőséget kínál, különböző minőségi fokozatokban.
A meghallgatás során csöves kimenetű CD-lejátszónkat, valamint Pro-Ject DAC-ot csatlakoztattunk az erősítőhöz, természetesen a Bluetooth kapcsolatot is kipróbáltuk, a Nordost és VIABLUE kábeleink adták a kontaktot, hangfalak terén pedig maradtunk a saját Focal Profile-jainknál és a Fyne Audio F500SP állványos hangdobozánál.
Kis teljesítmény, okosan kihasználva
Érdekességképpen a bejáratást követően a Pro-Ject Stereo Box S3 BT sztereó erősítőt csatlakoztattuk a nálunk vendégeskedő Canton Townus 90 álló hangfalakra is, amik termetes álló darabok, párban megközelítik az egymillió forintot, tehát semmilyen tekintetben nem a kis elektronikához valók, azonban meglepetésünkre velük is elboldogult. Azt nem állítjuk, hogy könnyedén, mert a hangerőt ki kellett maxolnunk, de akkor nagyon izgalmas, igazán domináns hangok hagyták el a nagy Cantonokat. Azt persze éreztük, hogy sokkal több van a hangfalakban, mint azt hallottuk, de megnyugtató lehet azok számára, akik rendelkeznek egy pár termetes, álló hangfallal, aminek legalább átlagos az érzékenysége, mert a kis Pro-Ject elbír majd velük. Ezt követően azonban visszatértünk a valóságba, és ahogyan a cég is ajánlotta, az állványos dobozainkat kötöttük rá, amiket márvány állványunkra helyeztünk, mert igazán ott érzik jól magukat.
A Pro-Ject erősítőnek beüzemelése egyszerű, a Bluetooth jelet is azonnal fogadta, de a kábelek terén tényleg figyelembe kell vennünk azok kivitelét is, mert egy normális burkolatú RCA és hangfalkábel csatlakoztatásánál azok szinte egymáshoz érnek, és akkor még a második vonalbemenetet vagy Jack kimenetet nem is használtuk ki. Ügyeskednünk kell tehát az elrendezésnél, még úgy is, hogy ezt a bűvészkedést a cég termékeinél már megszokhattuk a rendszerünkbe illesztésénél. Amennyiben íróasztalon kívánjuk használni, segítségül hívhatjuk a hátsó falak támaszát, de egy normális, hétköznapi állványon kicsit játszadoznunk kell ahhoz, hogy a Stereo Box S3 BT ne ágaskodjon úgy a hátsó lábain, mint egy támadásba lendülő pók.
Viszont most jöjjön a lényeg, tehát az, hogyan is szól a Pro-Ject Stereo Box S3 BT! Ennyi pénzért ne várjon senki audiofil jelzőket tőlünk, ahogyan a Pro-Ject sem él vele, de attól még nagyon is tisztességes és kellemes kis hangú készülék, aminek még a teljesítménye is bőven elegendő volt ahhoz, hogy a hangfalainkat tisztességesen meghajtsa. Természetesen a mi Focaljainkkal sem egy ligába tartozik, de már érezhetően jobban elboldogult velük, mint a nagy Cantonokkal, így hozta a francia gyártó részletező, precíz, ugyanakkor légies jegyeit, a színpadkép és a tér is nagyon rendben volt, továbbá kaptunk egy kis fiatalos lendületet, játékosságot, amibe a Focal pár gondolkodás nélkül bele is ment.
A Dire Straits albumát hallgatva nagyon kellemes perceket töltöttünk el, mert tisztességesen odafigyelt mindvégig az apró díszítésekre, az esetleges visszhangot arányosan kezelte, a fémes ízből pedig csak annyit mutatott, ami még egészséges egy normális, hétköznapi zenehallgatásnál. A mélyhangból ugyan kaphattunk volna többet is, de annak hiánya a hangfalak jellegzetessége is, így inkább a tér betöltésén volt a hangsúly, valamint a hosszú hallgathatóságon. Olyan igazi, hátradőlős, kellemes prezentációt kaptunk, amiből hiányzott még némi izgalom, de a kiegyensúlyozottság és a lelkiismeretesség nagyon is rendben volt.
A Pro-Ject az új készülékeinél hajlamos arra a kijelentésre, hogy a digitális topológiából csöves jellegű hangzást képes teremteni, és ez itt is átjött, mert a karaktere valóban olyan volt a Stereo Box S3 BT-nek, mint egy olcsóbb, belépő kategóriájú elektroncsöves erősítőnek. Itt az olcsóság terén viszont a 300 ezres kategóriát értjük, és itt meg is érkeztünk a meglepetéshez, hiszen ez a készülék csupán fele annyiba kerül! A mélyszekció nem dominált, inkább szárnyalt Chopint hallgatva, a közepek tiszták maradtak, a magastartomány precíz és tolakodást nélkülöző volt, és bár továbbra sem karcoltuk az audiofil szintet, nagyon is szépen tálalta a dallamokat, a hullámzást, a zongorának is meglepően természetes hangja volt. A nagybőgőn lehetett volna még némi nyomaték, de ez inkább annak köszönhető, hogy az erősítő nem vállalta túl magát. Nem akart felnőttet játszani, inkább maradt fiatalos, kicsit még bizonytalan, de mindenképpen jókedvű és tiszta. Mint egy tinédzser, akiben benne van az ártatlanság, de már nagyon is bontogatja a szárnyait.
Jan Garbareket hallgatva is inkább a téren, mint a mélységen volt a hangsúly, de az ilyen komoly és tartalmas zenék még jóval drágább erősítőknek is problémát okozhatnak. A Pro-Ject mindezek ellenére elboldogult vele, továbbra is hozta a kellemes tónusát, digitális ízből viszont nagyon keveset hallottunk, inkább tényleg a csöves világot próbálta megidézni nekünk. Nem igazán tudtunk ebbe sem belekötni, csupán az a bizonyos mélységet hiányolhattuk itt is, amit sikerült pótolnia a szép térrel és remek kontúrokkal, valamint a könnyedséggel.
Próbára tettük Marcus Millerrel is, ahol megmutatta azt, hogy bizony van benne elegendő erő, és a tempókövetés sem jelentett a számára nagy kihívást. Arányosan zenélt, tehát nem emelte ki a basszusgitárt, inkább egy szintre hozta a dobbal és a ritmusgitárral, tehát egységes képet kreált. Ennek a virtuóz szólisták nem feltétlenül örültek, hiszen az egójuk nem tudott teljesen kibontakozni, viszont a többi zenész igen, hiszen csapatjátékos lett belőle, ami korántsem baj, hiszen kevésbé terhel le, gördülékenyebb az adott koncert, ami ugyan teljes valójában nem jelent meg, de sokkal tovább hallgatható lett.
Komolyabb és nagyvolumenű tételeket nem szabad erőltetni ezzel az erősítővel, hiszen nem azok méltó prezentálására készült, ahogy a rockerek sem feltétlenül fogják megkapni a kedvükre való zúzást, viszont igényes popzenén vagy jazzrockon a Stereo Box S3 BT hozott egy nagyon is kellemes és igényes karaktert, amiben a részletek mellett a tempó is rendben volt. Mark King basszusgitárja gördülékenyen szólt végig a Level 42 dalaiban, a Toto 99 című dala esetében a finomságok mellett még az érzelmekből is kaptunk egy jókora adagot, de mindezeket kiegyensúlyozottan, betartva az arányokat. Elsősorban a CD-lejátszónkat használtuk jelforrásként, de a Bluetooth kapcsolat is hozott egy olyan szintet, ami bőven megfelel ennek a kategóriának. Mivel nagy az esély rá, hogy a felhasználók többsége inkább azt fogja preferálni, ezért okos döntés volt a Pro-Ject részéről az 5.0 verzió használata, valamint az aptX HD kezelése, hiszen így a megfelelő minőségben lehet hallgatni a fiatalos, akár elektronikus zenéket is. Meg volt benne a megfelelő határozottság, nyíltság és lendület, és a tisztaságának is megőrizte a javát, tehát jó minőségű felvételek során ebben az esetben is adott volt a kicsit laza, ugyanakkor kellően megfogott hangkép.
Összegzés, végszó
A Pro-Ject Stereo Box S3 BT sztereó erősítő a gyártótól már megszokott apró méretben nyújt egy olyan hangminőséget, ami még nem nevezhető audiofilnek, viszont nagyon arányos, kellően dinamikus, lendületes és pontos is. Mindezek miatt nagyon hosszútávon hallgatható, kellemes órákat lehet a társaságában tölteni, akinek meg kevés lenne a basszusa, az nyugodtan ráköthet egy mélyládát, vagy egyszerűen válasszon egy karakterében mélyorientáltabb hangfalpárt, ami lehet akár álló is, mert ez az erősítő, ha nem is minden áron, de azzal is megbirkózik. A Pro-Ject most is a digitális topológiát használta, más nem is fért volna el ebben a méretben, de a hangzásában inkább csöves jelleget lehetett érezni, ami némi kompromisszum révén ugyan, de alkalmas volt arra, hogy nagyon kellemes, kiegyensúlyozott és részletes előadással hálálja meg azt, ha őt választjuk. Fiatalos készülék a Stereo Box S3 BT, aminek vonal bemenete és Bluetooth kapcsolata is bőven hozza azt a nívót, amit ettől az ártól elvárhatunk. Méretben kicsiben, de előadásban megfelelő nagyságban és minőségben az átlagos feletti szinten gondolkodó erősítővásárlóknak ez a remek készülék nagyon jó alternatíva lehet.