Naim SUPERNAIT 3 integrált sztereó erősítő teszt
Mélyebbre merülünk 2.
2020. október 1., csütörtök, 23:30
Naim audio hifi erősítő sztereó erősítő hifi erősítő Naim hifi erősítő teszt Naim teszt hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt Naim sztereó erősítő
Története során a Naim legendás termékek egész sorát alkotta meg. A Salisbury-i vállalat szlogenje, a "go deeper" csak egy üres frázisnak hat, egészen addig, amíg meg nem hallgatjuk az egyik - lehetőleg a márkán belül is magasabb szintet képviselő - eszközüket. Ekkor a frázis új értelmet nyer, és bizony zenéink újabb dimenziói tárulnak fel. Az első ilyen általunk is tesztelt készülék az NDX 2 streamer volt, most pedig megérkezett méltó társa a SUPERNAIT 3 integrált sztereó erősítő.
A Naim integrált sztereó erősítő kínálatának csúcsmodellje az immár harmadik generációs SUPERNAIT vonal. A Classic szériában megjelenő készülék egyértelműen a kifinomult, magas igényeket támasztó vásárlói réteget célozza, éppen úgy, ahogyan elődei is. Az elődmodellhez képest néhány újdonságot is ígér a gyártó: nagyobb transzformátor, újratervezett kondenzátorok, valamint MM phono előerősítő vinyl hallgatáshoz. Az A/B osztályú végerősítő előtt egy tisztán A osztályú előerősítő szekció dolgozik csakúgy, mint az elődben. Az A osztályú preamp szekcióból került leválasztásra a fejhallgató-erősítő szekció, ami ennek megfelelően szintén tisztán A osztályú topológiával büszkélkedhet.
A készüléket kicsomagolva megérezzük komoly tömegét: a Naim SUPERNAIT 3 nem kevesebb, mint 14 kg. Ennek oka egyrészt a hatalmas toroid transzformátor, ami szélességében majdnem a készülékház felét elfoglalja jobb oldalon, valamint az igen vastag anodizált és pórszórt alumínium borítás. A hűtéséről beépített kerámiabordák gondoskodnak, így nagy terhelés mellett sem melegszik túl eszközünk. A SUPERNAIT 3 gyakorlatilag szinte bármilyen méretű hangsugárzót képes meghajtani, csatornánként 80 W teljesítményt leadva.
Az előlapja a klasszikus Naim megjelenést kapta, csakúgy, mint mindegyik, a Classic szériába tartozó társa. Ennek megfelelően puritán egyszerűségű: bal oldalon hangerőszabályzó, mellette balansz állító forgó potméter, mindkettő az Alps Blue Velvet szériájából. Középen ízléses, megvilágított Naim logó, tőle jobbra a 6,3 mm-es fejhallgató Jack aljzat, majd a bemenetválasztó gombok következnek. A márkát kevésbé ismerve feltűnhet, hogy az előlapon nem találunk be-kikapcsoló gombot, ami a hátlapra került, közvetlenül az IEC szabványú tápcsatlakozó mellé. Ennek oka lehet, hogy - hangsúlyozzuk, felhasználói vélemények alapján és semmiképp a gyártó hivatalos ajánlásának következtében vagy véleményünk szerint - a Naim eszközöket nem szükséges kikapcsolni, amikor nem használjuk őket. Sokak szerint így érhetik el legjobb megszólalásukat, amely állítást sem cáfolni sem megerősíteni nem tudunk. Ennek ellenére érdekes megoldás a főkapcsoló hátsó elhelyezése. A hátlap egyébiránt igen mozgalmas képet mutat.
A tápcsatlakozó mellett találjuk a szimpla kialakítású, kizárólag banándugókkal használható hangfal csatlakozókat, valamilyen "Naimség" miatt fordított elrendezésben, azaz a jobb oldalit a bal, míg a bal oldalit a jobb kimenethez kell csatlakoztatnunk. Ennek értelmét nem találtuk meg, de meglehet ez csak saját szerény képességeinknek köszönhető és van valamilyen reális, valós oka is. Alattuk egy mini USB csatlakozót találunk, amivel a készülék firmware-ét frissíthetjük, emellett pedig egy AV bypass kapcsolót találunk, házimozi rendszerben való használathoz, ettől jobbra pedig a külső távirányító csatlakozót láthatjuk. Az analóg bemenetek csak ezután következnek, összesen 4 analóg bemenet áll rendelkezésünkre, plusz egy MM phono bemenet. Utóbbiból csak RCA, míg a továbbiakból RCA és DIN bemenetet is kapunk. A phono bemenet feletti DIN csatlakozó amellett, hogy kiegészítő analóg bemenet szerepet kapott, az előfokhoz megvásárolható tápegység csatlakoztatására is szolgál. A hatodik pár RCA csatlakozó subwoofer kimenet, míg a felette lévő DIN csatlakozóhoz további végerősítőt csatlakoztathatunk, nevesül a gyártó NAP 200 modelljét, amit ehhez az integrált erősítőhöz gyárilag is "passzol". Érdekesség, hogy a kettős erősítés lehetőségét így kihasználva nincs lehetőségünk aktív keresztváltó használatára, pedig a gyártó kínálatában ilyeneket is találhatunk. A power amp in bemenetek pedig szintén kettős erősítés megvalósítására szolgálnak olyan konfigurációban, ahol a SUPERNAIT 3-hoz való tápegységet is használjuk. Ezzel az előfok szekciónak adhatunk extra minőségű áramot, ami a hangzásban minden fórum szerint igen sokat számít. A Naim filozófiája szerint, ha egy készülékünk Naim, akkor legyen mind az, a gyártó tehát igencsak komplett rendszerben gondolkodik az egyes komponensek tervezésekor. Erre persze mondhatjuk rosszmájúan, hogy csak a profit hajtja, és minél többet kíván keresni egy-egy lelkes zenerajongón - mi is így gondoltuk elsőre - ugyanakkor a készülékek egymáshoz tervezettsége példás, azaz együtt olyan hangminőséget képesek elérni, amit más gyártótól származó komponenssel nekünk még nem sikerült. Persze utóbbi akkor igaz, ha azonos kategóriájú eszközöket párosítunk. De lássuk mire képes ez a remek sztereó erősítő egy hozzá méltó rendszerbe kötve!
Tesztkörnyezet, tesztzenék
A SUPERNAIT 3-at kategóriájához méltó környezetben láttuk szükségesnek tesztelni. Digitális forrással próbáltuk ki először, majd egy nálunk vendégeskedő Thorens lemezjátszó is elé került. A rendszer további elemei a következők voltak:
Áramellátás: Torus TOT MAX leválasztó transzformátor, AudioQuest Thunder/Hurricane/Tornado tápkábelek
Digitális forrás: Naim NDX 2 streamer és digitális lejátszó
Analóg forrás: Thorens TD 206 lemezjátszó Goldring 2300 hangszedővel
Hangsugárzók: Monitor Audio Gold 300, Monitor Audio Gold 100, Audio Physic Classic 25, SVS Prime Pinnacle
Kábelek: Nordost Heimdall 2 (USB, RCA, XLR és hangsugárzó kábelek) valamint a Naim saját SNAIC DIN kábele az NDX 2 és a SUPERNAIT 3 összekötésére
A környezet kialakítása után már csak szokásos tesztzenéinket kellett elindítanunk: Wintersun - When Time Fades Away, Jean Michel Jarre - Equinoxe Infinity, Mike Oldfield - Return to Ommadawn, Shota Osabe - Happy coat, Vivaldi - Négy évszak (DSD), Yes - The Steven Wilson remixes, Haydn - Trombita concertóinak harmadik tétele valamint Handel - Vízizene és Tűzijáték szvitjei, utóbbi kettő DSD 128 formátumban.
A meghallgatást megelőzően alapos bejáratással és bemelegítéssel biztosítottuk, hogy láncunk a lehető legtöbbet hozhassa ki magából.
Meghallgatás
A meghallgatást várakozással telve a Wintersun számmal indítottuk. A SUPERNAIT 3 méltó volt nevéhez és olyan előadást produkált, ami számunkra is igencsak meglepőnek bizonyult a kategória több más modelljét is ismerve. A hatalmas, kerek, mégis megfogott és precízen vezérelt basszusok, a szólamok zenei, ugyanakkor teljesen elkülönülő megszólalása mind azt jelezték: itt valóban komoly versenyzővel van dolgunk. A széles, mély hangszínpadon precízen helyezte el az erősítő az összes hangszert - pedig igencsak komplex, soksávos felvételről van szó, emellett a koherencia és a zeneiség is megmaradt. Olyan triviális dolgok, mint a fedetlen közép- és tiszta, szépen csilingelő, de egyáltalán nem fémes vagy szúrós magastartomány ezen szinten talán már említést sem érdemelnek - akár kategóriákkal olcsóbb készülékektől is megkaphatjuk ezeket. Viszont a természetesség és a könnyedség, amivel a SUPERNAIT 3 megoldott minden feladatot, és hozzá adta saját, jellegzetesen Naim karakterét... ezek azok a tulajdonságok, amikért érdemes lehet belépni e kategóriába.
Akusztikus zenére váltva Mike Oldfield lemezéből a SUPERNAIT 3 mindent megmutatott: apróságok, a hangszerek teste, finom reccsenések és a kézmozdulatok hangja a húrokon, mindez még dinamikusabb és természetesebb megszólalással, mint a Wintersun dal esetében. Jean Michel Jarre elektronikus lemeze pedig a végletekig növelte a teret minden irányban, ugyanígy a dinamikát és a szólamok elválasztását is. Döbbenetes, hogy a térmélység itt már több irányban - azaz a hangsugárzókhoz viszonyítva hátra és előrefelé is - kiterjedt, sőt, mintha egyfajta magassága is keletkezett volna a hangnak. Pazar élményt kaptunk, ugyanúgy ahogy a Yes lemezek meghallgatása során is, ahol az akusztikus és elektronikus hangszerek, valamint az egészen kitűnő mastering elegye teljesen feledtette velünk, hogy 40+ éves zenéket hallgatunk, mivel minden elevenen, mozgalmasan és színesen jelent meg, a legapróbb részletekig.
Az eddigi élmény hatása alatt váltottunk DSD klasszikus zenéinkre és ekkor döbbentünk meg igazán: a tér szürreális méretűvé hízott, valamint olyan mikrodinamikai elemek tűntek fel a zenékben, mint eddig soha. A legfinomabb, halk, háttérbe helyezett hangszerek és hangsávok egyértelmű, azonban mégsem zavaró megjelenése lenyűgöző volt, úgy éreztük, mintha sokkal több zenész játszana vagy mintha a hangszereik lennének sokkal jobbak, mint más meghallgatások során. A koherencia és a természetes, zenei és végtelenül folyékony megszólalás magával ragadt minket és nem eresztett még a teszt végeztével sem. Különösen a hegedűk hangján éreztük eltűnni azt a kevés fedettséget és pici szúrást, ami eddig gyakorlatilag minden készülékkel benne maradt a hangban.
A Thorens lemezjátszót csatlakoztatva a DSD-hez képest legalább két kategóriát esett vissza a hang: minden a helyén volt, remek a térérzet, meleg, igazán analóg hangot kaptunk. Pechünkre azonban mivel eddig "családon belül" hallgattuk a Naim SUPERNAIT 3-at az NDX 2-vel, igényeink újabb csúcsra hágtak. Így a phono szekció teljesítménye valamelyest kevésbé érvényesülhetett, ugyanakkor szinte biztosak vagyunk benne, hogy magasabb kategóriás futómű-hangszedő párossal még jobb eredményeket érhetünk el. Persze ne feledjük, hogy a Naim maga is kínál többféle phono előerősítőt is, így feltételezzük, hogy a teljes SUPERNAIT 3 - analóg élményt például egy Stageline vagy még inkább Superline phono előerősítővel érhetjük el. Mindenesetre az élmény itt is kielégítő maradt, nem sikkadt el az analóg hang karaktere, viszont a komoly digitális forrással kombinálva messze magasabb szintre emelkedett a megszólalás.
Összegzés
Mielőtt végső verdiktet mondanánk a Naim integrált csúcsmodellje felett, álljunk meg egy pillanatra és morzsoljunk el néhány könnycseppet pénztárcánk sikoltva haldokló rekeszei felett. Merthogy a Naim SUPERNAIT 3 megvásárlását követően legtöbbünknek egyikben sem fog maradni semmi, az gyakorlatilag biztos. Az erősítő árából nem csupán egész hifi rendszert - átlagos zenehallgató számára hihetetlenül jót - tudunk vásárolni, hanem régebi használt autót vagy akár 1,5 négyzetméternyi lakást a 2. kerület tetszőlegesen választott részén. Az átlag zenehallgató ezt is tenné...de legyünk őszinték: egy másfél millió forint árfekvésű erősítő vajon hol helyezkedik el az átlaghoz képest? Értelemszerű, hogy fényévekkel felette jár, még a távoli horizonton sem látszik. Éppen ezért minden perc, amit vele töltünk különleges, egyszersmind olyan érzéseket és hangulatokat keltő, amire csak nagyon kevés tárgy lehet képes. A lehengerlő basszus és dinamika, a kifinomult részletek, a hatalmas térben megjelenő hangok - és csend – mind-mind olyan elemek, amikért érdemes high end eszközökön zenét hallgatni és nem fordítva, azaz zenéinkkel eszközöket hallgatni, ami sok audiofil esetében előfordul. A Naim ezt nem is teszi lehetővé: megszólalása karakteres, ugyanakkor nagyon zenei és természetes, ennél fogva nem maga tolakodik előre a hangban, hanem méltósággal és alázattal hozza ki a legtöbbet felvételeinkből.
Ha produkciója nem lenne elég füleinknek, vagy csak valamiért többre vágyunk, a gyártó kínálatában bőséggel találhatunk "tuning" eszközöket: végerősítőt, tápegységet, magasabb minőségű kábeleket és így tovább. Fontos azonban megjegyezni, hogy azt a megszólalást, amit jelen tesztünkben is körülírtunk, szerintünk csak akkor lehetséges elérni, ha rendszerünk minden elemét a SUPERNAIT 3 kategóriájából származó Naim eszközökből építjük fel. Szakmai és személyes kíváncsiságunk okán ugyanis kipróbáltuk a SUPERNAIT 3-at más gyártók - egyébként kiváló és általunk is nagyra tartott, szeretett - digitális forráskészülékeivel, természetesen a SUPERNAIT 3 kategóriájából válogatva. Tapasztalatunk szerint adott kategórián belül nem érhetjük el a teljes Naim rendszer által kínált szintet hangminőségben, illetve a Naim karakter egy jó részéről is le kell mondanunk. Így bizonyos értelemben "beszorulunk" a gyártó által szabott keretek közé, viszont amennyiben ténylegesen megtaláljuk magunkat egy Naim készülék hangjában, ne keressünk tovább, megérkeztünk. Pénztárcánk pedig előbb-utóbb összeszedi magát - csak, hogy további Naim komponenseket vásárolhassunk...a készüléket ára okán a Kiváló Termék minősítéssel díjazzuk!