Musical Fidelity M6 Encore 225 all in one hifi rendszer teszt
2019. február 2., szombat, 17:00
Musical Fidelity audio hifi erősítő lejátszó médialejátszó CD-lejátszó hifi rendszer hifi teszt erősítő teszt médialejátszó teszt CD-lejátszó teszt hifi erősítő teszt Musical Fidelity teszt all in one lejátszó all in one hifi rendszer
Jelen pillanatban, annyiféle rendszer létezik, ami az igényes zenehallgatást szolgálja, hogy már szinte mindenki megtalálhatja a kompromisszum mentes megoldást a saját igényeihez igazítva. A belépő szintű mikro vagy mini hifi komponensektől egészen a csillagászati értékű sok egységből álló high end rendszerekig minden rendelkezésre áll, de mégis az egyik legnagyszerűbb és legkeresettebb termékek, az ún. all in one elektronikák. Ezek minden fontos egységet egy házba zsúfolva törekednek a maximális rugalmasságra és a minőségi hangzásra is egyben. Ezen készülékek egyik úttörője, a Musical Fidelity M6 Encore 225 nekünk is megmutatta, hogy mi mindent tud.
Mindenes, extrákkal
A Musical Fidelity M6 Encore alapötlete annyi volt, hogy az amúgy is nagyon jól sikerült M6si sztereó erősítő összes jó tulajdonságát, sok-sok tudással lássák el és ne legyen szükség extra CD-lejátszóra, streamer-re, NAS-ra, és persze az ezeket összekötő kábelekre.
A végeredmény egy megnyugtató súlyban lévő, szinte korunk összes elvárását kielégítő, szteroiddal kezelt médiaközpont lett. Az M6 Encore előlapján olyan szintű szimmetria, rend és fegyelem uralkodik, ami már-már zavarba ejtő. A vezérlő gombsorokkal körülvett központi kijelző, valamint a két méretes szabályzó tárcsa (forrásválasztó és hangerő) távolabbról a Nu-Vista modellek külsejéhez teszi hasonlóvá az Encore-t, ami szerintünk nagyon sok rajongónak megemeli a pulzusát, amikor ránéz.
A gépezet előlapján minden fontos pontot megtaláltunk. A makulátlan mozgású alumínium vezérlő tárcsák körül a bal oldali az igazán fontos, hiszen ezzel tudunk mozogni az Encore menürendszerében, majd a mellette lévő "Enter" és "Back" gombokkal tudjuk nyugtázni a kívánt feladatokat. Az Encore menürendszerének irányítása a kijelző melletti, bal oldali gombsorral bővíthető ki, melyekkel lényegében a funkciók legapróbb részletéig eljuthatunk, ha van ambíciónk a készülék előtt hosszasan térdelni. Erre mi természetesen rászántuk az időt, hogy alaposan végigbarangoljuk a fontosabb lépéseket, de alapvetően, maximum a CD cseréjekor szükséges odamenni. Így került, egy újabb piros pont az Encore 225 ellenőrzőjébe. Nem mondhatjuk, hogy a legkifinomultabb behúzó mechanika, amit valaha láttunk (vagy hallottunk, mert a hangja talán viccesebb volt) de maga a CD-lejátszó egység, még ha nem is SACD képes, minőségi darab. Az igazi erénye azonban nem csak a minőség, hanem az, hogy képes be "rippelni" kedvenc lemezeinket az Encore alapfelszereltségként 1 TB-os (opcionálisan bővíthető) 2,5 colos merevlemezére, így megközelítőleg 2500 db CD zenei anyagát tudjuk biztonságos helyre rögzíteni egy 23 kg-os masszív "zenei széfben".
Az Encore 225 hátlapja is eltér néhány apróságban a megszokott DA konverterrel felszerelt erősítők, de még az all in one készülékek látványától is. Számos analóg és digitális be- és kimenet áll rendelkezésre, de az USB A 3.0 és a baloldalon található merevlemez modul a ritkább látnivalók közé tartozik, ám a készülék rugalmasságra való törekedésébe nem igazán lehetett belekötni. A single wire hangsugárzó csatlakozók nagyon jó minőségűek, ergonomikusak, melyekbe villás csatlakozót is könnyedén tudtunk rögzíteni.
Ami az Encore 225 további külsőségeit illeti, pontosan olyan, mint amit annyira szeretünk minden Musical Fidelity modellben, csak itt egyben megvan minden. Nagyon jó anyaghasználat minden porcikájában, mindkét oldalon végigfutó mértes hűtőbordák gondoskodnak egyrészt a hőelvezetésről, másrészt a jellegzetes MF stílusról.
A gyúrós stréber
Az Encore 225 nevében már ott van az utalás arra, hogy tisztességes kondiban van, hiszen a csatornánkénti 225 W (8 Ohm) teljesítmény még a hatalmas végerősítők között sem számít gyengének, de all in one készülékeknél ritka, mint a fehér holló. És mi minden társul ehhez a páratlan teljesítményhez?
Nos, az Encore 225 valóban igyekszik minden létező lehetőséget felkínálni, amit napjainkban el lehet várni. A már szinte szokásosnak mondható zenei szolgáltatók, mint a Spotify, TIDAL, Qobuz, mind elérhetőek, ahogy a megszámlálhatatlan mennyiségű internetrádió szintén.
Hála a négy digitális és három analóg bemenetének, nagyon sok külső forrást képes kezelni az Encore 225, melyek közül a digitális szakaszon a jelfeldolgozás 24 bit/192 kHz-ig lehetséges, így bátran ráengedhetünk nagyfelbontású forrásanyagokat is.
Az ugye mindenki számára egyértelmű tény, hogy a Bluetooth kapcsolat soha nem a vájtfülű közönség kifinomult zenei hallását hivatott kiszolgálni. Az is tény, hogy egy ilyen szerkezet nem kizárólag erre a célra készült, hanem ugyanúgy bevetné az ember egy társas összejövetel alkalmával háttérzaj generátornak, ahol esetleg a vendégek szívesen megmutatnák kedvenc zenéiket a telefonjukról. Nos, az Encore 225 talán egyik legérthetetlenebb hiányossága éppen ez a funkció, amit sajnálunk egy vérbeli all in one készülékből. A fentebb említetteken felül azonban akadt még egy izgalmas pont, ami alaposan eltereli a figyelmet az apró hiányosságokról, ami konkrétan az Encore 225 vezeték nélküli hangsugárzó vezérlése. Ezzel a funkcióval elérhető, hogy multiroom rendszerként üzemeljen a lejátszó, így akár több erre alkalmas hangszórót (pl. Sonos) is tud egyidejűleg vezérelni.
Az itt összegyűlt tudást már természetesen nem az előlapról, de még nem is az amúgy továbbra is méltatlanul olcsó távvezérlőről tudjuk kézben tartani, hanem a Musical Fidelity saját applikációja volt segítségünkre. Ez nagyon alaposan és mindenre kiterjedően képes irányítani sztereó központunkat, de visszafogottan fogalmazunk azzal, hogy a kezelése türelmet, megszokást és sok gyakorlást kíván azoktól, akik esetleg hozzászoktak a manapság pofon egyszerűen felépített, felhasználóbarát felületekhez.
Összességében valóban egy igazi mindenest ismerhettünk meg az Encore 225-ben melyet a meghallgatással kívántunk zárni, bár ez alkalommal inkább a működésére voltunk kíváncsiak, hiszen a MF M6si tesztünk során már volt alkalmunk megtapasztalni az Encore belsejében szunnyadó erőgép hangzását.
Meghallgatás
Az éles teszthez, források sokaságát sorakoztattuk fel a CD (és rippelt CD) albumoktól, a Spotify/TIDAL duón keresztül a különböző digitális bemenetekre kötött külső forrásokig, mint a foobar2000-et futtató számítógép, vagy Blu-ray lejátszó. Mivel a hangsugárzók kiválasztásánál sem kellett szégyenlősködnünk, köszönhetően az Encore duzzadó erőtartalékainak, egy egy-értékben is passzoló Monitor Audio és Triangle párosra bíztuk tesztalanyunk hangjának tolmácsolását.
A meghallgatás első lépéseiben azonnal a jól megszokott semleges, tiszta Musical Fidelity-s hangzást kaptuk. Bár emlékeink az M6si tesztről már nem a legfrissebbek, de az azóta már több ízben hallott dinamika, részletesség és koherencia minden pillanatban érződött. Ezen hangsugárzó kínálatból számunkra érdekes módon a Monitor Audio párosa bizonyult jobb választásnak az Encore-hoz, bár a Triangle előadásába sem tudtunk belekötni. A rendszer térábrázolása nagyon precíz és tagolt volt, nyomát sem éreztük homályos pozícionálásnak, vagy bizonytalan elhelyezésnek. Természetesen harminc négyzetméterre nehéz bezsúfolni egy nagyzenekart, úgy, hogy mindenki szellősen foglaljon helyet, de érzésre nem a szoba falai voltak a színpad határai. Visszafogottabb létszámú jazz, blues vagy rock zenekarok hangszereit már egészen pontosan hallottuk, de ekkor nem is annyira a zenekar tagjainak helyével, hanem sokkal inkább a hangszerek hangjával voltunk elfoglalva. Az Encore 225 nem éppen azt a lágy, meleg zenei hangzást képviseli, ami a szívünkhöz oly közel áll, de ezt a fajta nyitott, minden részletre kiterjedő hangzást nem esett nehezünkre megkedvelni. Fénylő könnyed, szellős magas hangok kísérték a közepes frekvenciák szárnyalását, melyek olyan hiteles énekhangokat produkáltak, amit ritkán hallhatunk. A különböző hangszerek testét, illetve a dobok erejét lehengerlő magabiztossággal és duzzadó erővel prezentálta az Encore 225, miközben folyamatosan érzetette velünk, hogy a 225 W teljesítménynek még csak a töredékét mozgósította, de mint azt tudjuk, ez csak egy megnyugtató adat, elvégre 5-10 W is ejtette már le az állunkat. A Monitor Audio mélytartománya egészen magával ragadó élményt nyújtott az Encore kezelésében. Sem dinamikusabb rock, sem ütős energikus elektronikus muzsikáknál nem jutott eszünkbe egy extra mélysugárzó beiktatása. Végig nagyon jól kontrollált, olykor igazi gyomorig hatoló pincemély basszusok tették egésszé a zenéket, melyeket akár akciófilmek jeleneteinél is kamatoztatni tudott a rendszer. Az Encore 225 legfőbb erényeit talán könnyűzenék és pop felvételek hallgatásánál nem éreztük igazán kibontakozottnak, mert nemes egyszerűséggel, ezekhez feleslegesen sokat tudott, de alapvetően nem akadtunk olyan zenei stílusra, mellyel ne találták volna meg a közös hangot.
A vizsgálat során a hangzást tehát csak magasztalni tudtuk, de ahogy korábban is említettük a kezelőfelületek elég sajátságosak. Tény és való, hogy a Musical Fidelity nem állt be abba a sorba, melyben már oly sok all in one rendszer vezérlését megszokhattuk, de a maga nemében ebben is van logika. Nagyon gyorsan reagál a parancsokra és az alapfunkciók irányítása nem okoz nagy fejtörést, de ahogy említettük, érdemes időt szánni a felület megismerésére.
Összegzés
Aki nem következetesen áll a Musical Fidelity Encore 225-höz, annak a valamivel 1,5 millió feletti vételár bizony borsosnak tűnhet. Kis spoiler: nem az. Az alapként szolgáló M6si erősítő alapból is kiteszi a készülék összegének felét, és utána még hozzá lehet matekozni a CD-lejátszót, streamert, NAS/külső merevlemezt és természetesen az ezekhez szükséges táp és összekötő kábeleket. Mivel e tételek nagyon széles skálán mozoghatnak, értelemszerűen az anyagiakon kívül természetesen a fejlesztés lehetősége is adott marad, ám aki képes megelégedni az Encore 225 tudásával és hangminőségével, plusz nem kíván rack szekrényeket és kábel rengeteget bámulni a nappalijában, annak bizony ez a készülék akár végállomás is lehet. Tekintettel arra, hogy lényegében bármilyen hangsugárzót képes meghajtani, nyilván az értékbeli ésszerűség határain belül. Egy felhasználóbarát operációs rendszerrel nagyon nehezen tudtunk volna belekötni, de hosszabb együttélést követően, vélhetően arra sem lehet panasz.