Krell K-300i integrált sztereó erősítő teszt
Trónkövetelő
2020. március 25., szerda, 05:10
Krell audio hifi erősítő sztereó erősítő hifi erősítő high end Krell hifi Krell erősítő erősítő teszt Krell teszt hifi teszt hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt high end erősítő teszt
A Krell Industries évtizedek óta komoly hírnévnek örvend a high end rajongók körében. Nem véletlenül: a vállalat innovatív, és kétséget kizáróan a legmagasabb minőséget képviselő termékei az abszolút értelemben vett hangminőségre fókuszálnak, így bőven kielégítik a legtöbb zenehallgató igényeit. Magyarországon eddig nem voltak kaphatóak a cég termékei, azonban a Home Movie jóvoltából immár itthon is válogathatunk modelljeik közül. Lássuk, mit kínál a K-300i, a Krell integrált sztereó erősítője!
Bevezetés
A Krell K-300i már kicsomagolás előtt is megmutatja erejét: doboza igen méretes, súlya pedig kifejezetten nagy, 27 kg feletti. A dobozból kiemelve egyedi dizájnnal találkozunk: az előlap közepén egy ívelt henger helyezkedik el, rajta Krell logóval és a típusmegjelöléssel.
Tőle balra a bekapcsoló, forrásválasztó, illetve a menüt aktiváló gombokat találjuk, valamint 5 navigációs gombot a menü használatához. Jobb oldalon kékeszöld digitális kijelző, egy infravörös érzékelő, hangerőgombok, valamint egy USB-A bemenet kapott helyet. Itt egy pillanatra kitérünk a K-300i digitális képességeire: opcionális kiegészítő modullal teljesértékű DAC és streamer válik belőle, amivel gyakorlatilag bármilyen mai formátumot képes lejátszani, valamint aptX Bluetooth, Ethernet kapcsolatokat is kínál.
A megépítés hihetetlenül robusztus, magas minőségérzetet kelt, elpusztíthatatlan eszköznek tűnik. A vastag fém előlapnak és a masszív oldallapoknak jelentős részük van a nagy súlyban, de a hőelvezetésben is aktív szerepet kapnak a vaskos belső hűtőbordákon túlmenően. Erre szükség is lehet, hiszen a K300-i nagyjából 60-70 (!) Celsius fokon üzemel; az aktuális hőmérsékletet a kijelzőn is képes megjeleníteni.
A készülék hátulján találjuk a további digitális csatlakozókat: a már említett Ethernet mellett optikai, USB-B, koaxiális digitális, valamint három HDMI 2.0a aljzatot is találunk, ezekből két be és egy kimenet. Így tv, vagy filmnézés esetén is biztosíthatjuk a kiváló megszólalást, ez a megoldás kifejezetten ritkának mondható a high end kategóriában (is). Ugyanakkor azzal kapcsolatban nincs információ, hogy ezek a HDMI be- és kimenetek csupán sztereó, vagy akár soksávos házimozi hangzás átvitelére, esetleg csatornánkénti bontására is alkalmasak-e vagy nem.
Emellett természetesen gazdagon találunk analóg bemeneteket is: 3 pár RCA és 2 pár XLR várja, hogy minőségi kábeleinket csatlakoztassuk hozzájuk. A banándugók fogadására is alkalmas aranyozott hangsugárzó kimeneteken túlmenően kapunk még 12 V-os illetve trigger csatlakozókat is. Kimenetek tekintetében rendelkezésünkre áll egy pár RCA házimozi rendszerhez, így akár több komponensből építhetünk minőségi megszólalással bíró otthoni mozit. Ez adott esetben válasz lehet az előzőekben fejtegetett, HDMI csatlakozókkal kapcsolatos felvetésre is.
A beltartalmat tekintve komoly felépítést láthatunk: a hatalmas toroid trafó 770 VA-es, a kondenzátorok 80,000 μF kapacitással bírnak, a kialakítás a cég saját, Krell Current Mode topológiája szerint készült, és extrém lineáris, széles frekvenciamenetet, könnyed magashangokat és dinamikus basszus megszólalást ígér. Az erősítő teljesítménye 150 W csatornánként 8 ohmon, így szükségesnek tűnik a komoly tápellátás.
A felhasznált Krell iBias technológiának köszönhetően az erőstő tisztán A osztályú, ami ezt a teljesítményt figyelembe véve kiemelkedőnek mondható. Emellett kevesebb hőleadást és mindig az aktuális szükségletekhez mért előfeszültséget ígér, szemben a hagyományos A osztályú topológiákkal. A technológia magja egy innovatív, szabadalmi eljárás alatt álló intelligens áramkör.
Az iBias közvetlenül méri az erősítő kimeneti áramát és optimális szintre szabályozza a műveleti erősítő bemeneti feszültségét. Mivel az iBias a kimeneti áramot méri, az erősítőhöz csatlakoztatott specifikus hangszóró valós idejű igényei közvetlenül beépülnek az áramköri funkcióba.
Mivel tesztalanyunk rendelkezik a beépített digitális egységgel, így néhány szót ejtünk erről is. MP3, AAC, WMA, WAV (PCM), FLAC, ALAC formátumok lejátszására képes 24 bit/192 kHz-ig, valamint a DSD fájlokkal is elboldogul, de kizárólag DoP módban. Az összes ma ismert és elterjedt streaming szolgáltatást ismeri és kezeli a DAC, natívan tartalmaz TIDAL MQA támogatást, illetve egy mconnect Control nevű applikációval vezérelhetjük a lejátszást és az összes fő funkciót az eszközön.
És ami a legnagyobb meglepetés eddig: a távirányító. Ilyen komolyan kidolgozott, remek minőségű példánnyal még a high end kategóriában is ritkán találkozunk. A háza fém, gombjai is alumíniumból készültek, hihetetlenül robusztus, masszív darab, fél kilogramm körüli tömeggel. Minden elismerésünk a Krellnek, amiért nem állt be a sorba a legtöbb gyártó mellé és adott filléres, fröccsöntött műanyagból készült vacak távkapcsolót a K-300i mellé. Efeletti örömünk nem maradéktalan, mert a gombok elrendezése szokatlan, de idővel megszokható.
A rugalmasság nem kérdéses, lássuk milyen a hang beépített, vagy külső, magasabb kategóriás DAC egységgel!
Tesztkörnyezet, tesztzenék
Egy ilyen kategóriájú eszköz esetében kiemelten lényeges, hogy méltó környezetben hallgassuk meg tudását. Éppen ezért a következő további rendszerelemekkel társítottuk: Monitor Audio Gold 300 hangsugárzók, Luxman DA-06 DAC, Aurender N100C digitális futómű. Kábelezés tekintetében Nordost Heimdall 2 USB, XLR és hangsugárzókábeleket használtunk, míg tápkábeleket minden eszközhöz az InAkustik Referenz AIR szériájából válogattunk. A minőségi tápellátást egy Torus leválasztó transzformátor segítségével oldottuk meg.
Forrásanyagként magas minőségű PCM és DSD fájlokat használtunk, először a beépített DAC-kal, majd a Luxman DA-06 DAC egységével hallgatva azokat.
Zenék tekintetében a változatosság vezérelt: Wintersun - When Time Fades Away című számát, Jean-Michel Jarre - Equinoxe Infinity lemezét, a Yes - The Steven Wilson remixes albumait, valamint Mike Oldfield - Return to Ommadawn-ját és David Gilmour - Live in Pompeii lemezeit hallgattuk meg a teszt során.
Meghallgatás
A készülék rendszerbe illesztése, bejáratása és alapos bemelegítése után elkezdtük tesztünket.
Az opcionálisan rendelhető, beépített DAC, zenelejátszó egység teljesítményét tekintve megfelelőnek mondható, ugyanakkor nem hasonlítható össze egy felsőkategóriás különálló lejátszóval, már csak az árazása miatt sem. Mindenekelőtt a finom részletek, a zenét élettelivé tevő apróságok viszonylagos hiánya tűnhet fel. Éppen ezért ahhoz, hogy az erősítő valós képességeit hallhassuk, mindenképpen egy különálló, dedikált DAC egységgel érdemes párosítani. Erre a célra a Krell saját, Vanguard DAC-ja is nagyszerű választás lehet, reméljük, hogy lesz alkalmunk kipróbálni és a tapasztalatainkat megosztani olvasóinkkal.
A beépített DAC viszont kifejezetten alkalmas arra, hogy megkapjuk azt a "digitális pluszt", amelyre napjainkban egyre nagyobb szükség mutatkozik, a képességei messzemenőkig megfelelnek gyakorlatilag bármilyen elvárásnak, és így egy teljes értékű all in one eszközt kapunk a K-300i képében.
Ezután áttértünk a külső, magasabb kategóriás DAC-kal való meghallgatásra, tapasztalatunk szerint ez komoly változást hozott a hangban, természetesen ugyanazokkal a zenékkel, mint az előzőekben. Ritka alkalom, amikor egy erősítő tesztelése során már az első pillanatokban halljuk referencialáncunk változásait. Nem kell keresgélnünk, nincs talán, nincs mintha, csak a lenyűgöző hangzás. Mióta szeretett Naim Supernait 3 referencia erősítőnket használjuk a fent leírt láncban, eddig nem találkoztunk olyan vetélytásával, ami határozottan és kifejezetten magasabb szintre emelte volna a megszólalást. Ezzel természetesen nem a Naim képességeit becsüljük alá, sokkal inkább van az az érzésünk, hogy a Krell a miénknél nagyságrenddel magasabb kategóriás rendszereket is képes lehet kiszolgálni. Ugyanakkor, mivel alapvetően a Naim-hez tudunk viszonyítani, ezért a továbbiakban eképpen fogjuk értékelni a K-300i tudását, képességeit.
A hangzás összességében puhábbá és finomabbá vált, a Naim kifejezetten szerethető karakterének lényeges változása nélkül. Szélesedett a hangszínpad és térmélységben is pluszt kaptunk. A dinamika, a basszusok megjelenítése is példás, tökéletesen megfogott, feszes, intenzív mélyek szólaltak meg hangsugárzóinkból. A panorámák is kiszélesedtek, pontosan, precízen jelentek meg a térben. Az iBias előnyei itt megmutatkoztak, ritka alkalom, hogy tisztán A osztályú hangot hallhatunk, ráadásul sem a digitális felhangok, sem a tranzisztoros erősítők esetleges nyersessége nem jelent meg.
Kiemeljük a megszólalás természetességét, ami különösen klasszikus és akusztikus zenék esetében jelent meg. Előbbi stílus esetében a hatalmas, teljes térben elhelyezkedő hangszínpadon túlmenően a szólamok, apró, finom háttérbeli részletek megjelenése és a zene hihetetlen folyékonysága nyűgözött le minket. Utóbbi, azaz akusztikus stílus esetében sokkal inkább a realitásérzet volt magával ragadó. A hangszerek hangja egyrészt a maguk természetes valójában jelent meg, ugyanakkor a hangszerek teste, akár a nagyon apró, a zenét élővé tevő nüánszok kirajzolódása testte szinte tökéletesen élővé az előadást. Hiányt, inkoherenciát, vagy bármilyen problémát a hangkarakter, egyensúlyi állapot tekintetében nem tudtunk felfedezni, hiába igyekeztünk.
Összegzés
A Krell K-300i képességeiről csak szuperlatívuszokban beszélhetünk, pedig már jónéhány komoly elektronika megfordult kezeink között. Tesztünk talán leglényegesebb tanulsága, hogy mindenképpen méltó környezetben szükséges hallgatnunk, kipróbálnunk, hogy megtapasztalhassuk valódi tudását. Amennyiben a jellemzően angol típusú karaktert kedveljük, akkor ez az erősítő biztosan nem fog csalódást okozni: dinamika, térmélység, hangszínpad, részletek, folyékony hangzás - amit csak kívánhatunk, megkapjuk. Ennek természetesen ára van, ugyanakkor a minőséget minden esetben meg kell fizetni.
Kiemeljük az opcionálisan rendelhető DAC egységhez kapcsolódó rugalmasságot, ami még ebben a kategóriában is ritka. Gyakorlatilag az összes ma elterjedt formátumot és streaming szolgáltatást támogatja, és koherens minőségben szólaltatja meg ezeket.
Amennyiben olyan erősítőt szeretnénk, ami a legtöbbek számára "végállomásnak" tekinthető és minden bizonnyal hosszú évtizedekig fog kiválóan szolgálni, valamint kielégíti legmagasabb audiofil igényeinket is, akkor mindenképpen érdemes meghallgatni a K-300i-t, mielőtt döntenénk.