iFi Audio ZEN DAC V2 DAC teszt
2022. április 1., péntek, 16:40
iFi audio hifi DAC USB DAC DSD DAC DA konverter iFi DAC DAC teszt iFi teszt DA konverter teszt USB DAC teszt DSD DAC teszt iFi DAC teszt
Kínán kívül is van élet a hifiben, most egy, a ködös Albionban készült készüléket veszünk fülügyre, mégpedig az iFi Audio ZEN DAC V2 típusát, ami nem csak sima DAC, hanem fejhallgató erősítő és akár előerősítőként is használható.
Az iFi Audio a brit AMR leányvállalata, ami viszonylag fiatalnak számít, a 2000-es évek elején alakult és egy CD-lejátszó volt az első termékük. Azóta jócskán szélesebb lett a paletta, számtalan részegységet kínálnak a hifi láncunkba. Elsősorban D/A átalakítóban jeleskednek, a Micro iDac 2 volt az egyik első sikertermék, ami mára már kisebb legendává vált a megfizethető és igen jó minőségű DAC kategóriában.
A fejlesztés nem állt le azóta sem, sorra jelennek meg az új termékeik, még phono előerősítő is van a kínálatukban, de gyártanak a kiegészítők címszó alatt futó termékek közül tápszűrőt és tápegységeket is.
Az iFi Audio a ZEN DAC sikere után kiadta a "felturbózott" ZEN DAC V2 verziót, ami egy továbbfejlesztett változat az elődhöz képest. A V2 már teljes hardveres MQA kibontást biztosít a legújabb XMOS U216 16 magos chippel és lejátszható formátumok (DSD 256, PCM 384 kHz) széles választékával. Sőt ragaszkodva a hagyományokhoz nem a legújabb "divatchipeket" használja a D/A átalakításhoz, hanem a Texas Instruments Burr-Brown DSD 1793 chipjét. Ráadásul nem csak DAC, hanem fejhallgató erősítő is.
Kinézet, csatlakozók
Meglehetősen egyedire sikeredett az iFi ZEN DAC V2, ez az ovális forma egyszerre vagány és elegáns, erősen kilóg a "téglalap és tegyünk rá valamit" dizájnból. Nekünk nagyon tetszett ez a megoldás (itt jegyezzük meg, ebben az esetben fordult elő az a meglepő dolog, hogy élőben jobban néz ki a ZEN DAC, mint a reklámfotókon). Masszív szálcsiszolt és eloxált alumínium házban bújik meg a belső tartalom, ami így védve van a külső behatásoktól.
Az előlap elejét a jókora hangerőszabályzó foglalja el, aminek a háta mögött különböző fényekkel jelzi egy beépített világítás az éppen aktuális formátumot (DSD, PCM, MQA), balra mellette egy Power Match feliratú gombbal az erősítés nagyságát, a Truebass gombbal a basszuskiemelést tudjuk szabályozni.
Jobbra találjuk a normál 6,35 mm-es Jack és a szimmetrikus 4,4 mm-es Pentaconn aljzatot a fejhallgatók táplálására.
Hátul is találunk egy szimmetrikus 4,4 mm-es Jack kimenetet, amit egy XLR átalakítóval fogyaszthatóvá tehetünk bármilyen olyan erősítő számára, ami rendelkezik XLR bemenettel.
Mellette van egy tolókapcsoló, amivel váltani tudunk a fix és a változó szintű kimenet között (a fix akkor ajánlott, ha csak mint DAC-ot szeretnénk használni a ZEN V2-t) ha fejhallgató erősítőnek is, akkor értelemszerűen a változtatható (variable) az ajánlott megoldás.
Egy pár vonalszintű RCA kimenet, egy USB bemenet és egy külső tápegység bemenet ékeskedik még a ZEN DAC hátulján. Önmagában az USB bemenet is elegendő áramot szolgáltat a megfelelő működéshez, de ebben az esetben is ajánlott egy külső iFi tápegység bevetése a legjobb hanghoz.
Magát a készüléket jó volt kézbe venni, kellemes súllyal terhelte a tenyerünket, nem volt "papírból készült" érzetünk, és mellette igen stabil benyomást keltett.
Belül
Burr-Brown DSD 1793 D/A átalakítót, a legújabb XMOS U216 új 16 magos IC kétszeres órajelet (2000 MIPS) és négyszer nagyobb memóriát (512 kB) biztosít, valamint a legújabb SuperSpeed USB szabványt tudó mikrokontrollert használ a ZEN DAC V2.
Használat közben
Ha DAC-ról van szó, akkor természetesen el kell látogatnunk az iFi Audio honlapjára és onnan letölteni a hozzávaló drivert, csak akkor tudjuk teljes körűen használni a ZEN DAC-ot. Némi kényelmetlenséggel jár ez a procedúra. Ugyanis be kell pötyögni a készülék sorozatszámát a letöltő oldalon, amit leolvasni természetesen elfelejtett megtenni a sorsüldözött tesztelő és húzhatta ki a locsolócső-szerű VIABLUE RCA kábelt a hátuljából, ugyanis azzal együtt megfordítani a ZEN DAC-ot legalábbis erős kihívás.
A feladat teljesítése után már csak a hallgatódzás maradt és a funkciók kipróbálása, az átlag DAC-okhoz képest itt több lehetőség adódott a szerkentyű gombjainak a nyomogatására. Állíthatjuk a kimenetet fixre vagy változtathatóra használattól függően, mindkét verziót kipróbáltuk természetesen. A fix állásnál valamivel kisebb a kimeneti feszültség, mint a variálhatónál, de persze ez is elég a külső erősítő gond nélküli meghajtásához.
Állíthatjuk a fejhallgató kimenet erősítését is, a Power Match nyomógombbal, ha nincs bekapcsolva, akkor alacsonyabb a kimeneti szint, ami jól jön az érzékenyebb IEM fülhallgatókhoz. Ha valami nagyobb étvágyú fejhallgatónk van, akkor viszont érdemes bekapcsolni. Az erősítés nem csak a fejhallgató, hanem az RCA és a szimmetrikus kimenetre is vonatkozik, ott is változik a szint Power Match használata közben.
A hangerő potméter és a nyomógombok finoman és pontosan működtek, kényelmesen és tág határok között lehetett állítani a hangerőt.
A Roon, a Jriver hiba nélkül kezelte a ZEN DAC V2-t, a formátumok közötti váltásnál nem hallatszott zörej vagy zaj.
A hangerőszabályzó mögötti világítás pontosan jelezte vissza a különböző (DSD, PCM, MQA) kódolásokat, mégpedig így:
- Sárga: PCM 44,1/48 kHz
- Fehér: PCM 88,2/96/176,4/192/352,8/384 kHz
- Cián: DSD 64/128
- Piros: DSD 256
- Zöld: MQA
- Kék: MQA Stúdió
- Magenta: eredeti mintavételi arány
Némi magyarázat az MQA kódolt zenék színjelzéséről:
"A LED zölden vagy kéken világít, jelezve, hogy a DAC dekódol és lejátszik egy MQA adatfolyamot vagy fájlt. Kéken világít, jelezve, hogy egy MQA Studio fájlt játszik le, amelyet vagy jóváhagyott a stúdióban a művész/producer, vagy ellenőrizte a szerzői jog tulajdonosa."
Működés közben alig melegedett ZEN V2, ezzel nem lesz problémája a leendő vevőnek.
Tesztkörnyezet
Cambridge Audio 851A, Trigon EXCEED, S.M.S.L M400 DAC, Cocktail Audio X50D digitális futómű és streamer, Singxer SU-2 Bridge, Topping A90 elő és fejhallgató erősítő, SVS SB-3000 szubláda, AudioQuest NightOwl Carbon és Sennheiser HD 600 fejhallgatók, VIABLUE és QED kábelezés (IC, hangfal, tápkábel). Forrásként TIDAL, merevlemezen és a Cocktailon tárolt zenék.
Hangminőség
Fittyet hányva a mai irányzatra, a minél semlegesebb megszólalásra, az ifi ZEN DAC V2 minden csak nem semleges. Ami nem azt jelenti, hogy túlzottan kiemelne valahol a hallható sávban, hanem inkább egy kicsit loudnesses megszólalást kínál. Színes, dús, sűrű hangot prezentált teszt közben, meglehetősen egyéni volt a hangzásvilága.
Ami igen kellemes, soha nem vált unalmassá, sterilségről meg szó sem lehetett, folyamatosan fenn tudta tartani a figyelmünket.
Meleg és barátságos hangulatot teremtett Chris Jones - Sanctuary Here száma alatt, bensőségesen finom részletekkel és erőteljes dinamikával. Hasonlóan viselkedett Mark Knopfler zenéin is, oda viszont csempészett olyan dús és markáns magashangokat, amivel a gitár megszólalása és pendülése élményszámba ment. Tömör és egybefogott hangzást kaptunk, nagyon közel állt a természeteshez, nem adott hozzá oda nem illő, mesterséges "fényt vagy csillogást", súlya és teste lett így a hangszernek.
Leonard Cohen felvételeit "neki" találták ki, élvezettel lubickolt a művész rekedtes orgánuma alatt, a tömör és egységes előadásmód mellett, még a részletekről sem feledkezett meg, finoman elosztotta a térben az énekest és a női háttér kórust. Higgadtan egyensúlyozott a túlzott basszustartomány és az élvezetes melegség határán, az utóbbi felé irányítva el hangképet.
Még mielőtt valaki azt gondolná az imént leírtakból, hogy a ZEN DAC V2 híján van a magashangoknak, nos az téved. A Burr-Brown chipek ellentétben például a Sabre gyártmányokkal, nem tesznek rá, nem emelnek ki a felső tartományban, ezért nem is szólnak olyan látványosan, ellenben legalább olyan részletesek, mindössze nem dörgölik az ember orra alá.
Jó példa volt erre állandó jellegű tettestársunk, Mike Oldfield a harangjaival (és minden, ami csilingel) ahol bőven elég finomságot és apró rezdülést megmutatott. A különbség annyi volt, hogy inkább a hangszer alaphangjára helyezte a hangsúlyt, nem a felharmonikusokra, ami ebben az esetben is igen jót tett a valóságoshoz közelítő hangzásnak.
Feltétlenül meg kell említenünk a TrueBass funkciót, amit az iFi mértéktartó ízléssel oldott meg, Hans Zimmer prágai koncertjén azért hiányzott némi legmélyebb basszus, amit ez a funkció tökéletesen helyretett úgy, hogy közben nem mosta össze a felette lévő tartományt. Kottázhatóbbá, élvezhetőbbé tette a mélyhangokat bármiféle nehézkesség és túlzott lomhaság nélkül. Úgy néz ki az iFi Audio mérnökei nem csak tervezik, hanem meg is hallgatják a készterméket és úgy tűnik, olyanok hallgatják, akiknek jó füleik is vannak.
Ebben a kategóriában a sztereó kép is igen elfogadhatóan szélesre és mélyre sikerült, bár inkább széltében nagy, hátrafelé már kevésbé nyílik meg, de tűrhetően pozícionálja mélységben is a zenét.
A kissé háklis AudioQuest NightOwl Carbon fülessel jól elboldogult, elég áramot tudott belepumpálni a zavartalan zenehallgatáshoz Igaz amikor rákötöttünk egy iFi tápot a ZEN V2 bemenetére, akkor az nagyot dobott mind a hangon, mind a teljesítményen, szóval az egy erősen ajánlott opció, a csak USB áramellátás nem feltétlenül lesz elég minden fejhallgató meghajtásához.
Aki netán még feljebb szeretne lépni, az választhatja a még kifinomultabb iFi ZEN DAC Signature V2 verziót, ami még egy lépéssel beljebb visz az audio Nirvánába.
Konklúzió, ajánlás
Ha valaki ragaszkodik az úgymond "régimódi" testes, dinamikus és lényegretörő hanghoz, annak az iFi ZEN DAC V2 tökéletes megoldás. A régimódi jelző nem a minőségre, hanem hangzásra vonatkozik, sokak kedvence lehet ez a stílus, ami messze elkerüli a néhány mai DAC túlzottan klinikai hangját. Tudásban és minőségben ott van topon, lényegében minden mai zenei formátummal elboldogul. Van szimmetrikus fejhallgató csatlakozó, van szimmetrikus vonalkimenet, ami egy adapterrel átalakítható XLR kimenetté. Ott van a kiválóan működő TrueBass lehetőség, a kinézetről nem is beszélve. Végszóként (és megnézve az árát) nem lehet más, csakis Ajánlott Vétel.