Gustard A26 DAC teszt
2023. július 12., szerda, 21:00
Gustard audio hifi DAC high end USB DAC DSD DAC MQA DAC DA konverter Gustard DAC DAC teszt DA konverter teszt DSD DAC teszt USB DAC teszt MQA DAC teszt Gustard MQA DAC Gustard DAC teszt
A Muzix Audio kínálatát böngészve rátaláltunk a Gustard A26 DAC-ra, ami követve a hagyományokat, egy tökéletesen felépített (ebben a kategóriában, de még felette is megállja a helyét) és gondosan elkészített variáció a választékban. Kínában nincs megállás, megkapjuk a legújabb AKM 4499EX chipet, mindjárt két darabot(!) belőle, két különálló toroid trafót a belsejében, LAN csatlakozási lehetőséget, Roon Ready, NAAA (Network Audio Adapter), UpNP hálózati protokollokkal. A DSD 512, a PCM 768 valamint az MQA felismerés és lejátszás természetesen alap a Gustard ezen gyártmányánál.
Kinézet, csatlakozók
Az elmúlt évek során nagyot léptek előre kinézetben a Kínában gyártott hangkeltő gépezetek (ami egyáltalán nem vált a hátrányukra, jóval nagyobb lett az FTT együtthatójuk - Feleség Tűrő Tényező) és ebből a szempontból a Gustardnak sincs szégyenkezni valója. A lekerekített előlap közepén ékeskedik az érintés érzékeny fehér OLED, ami információs táblaként is funkcionál a legfontosabb audio formátumok kijelzésével, állítható fényerővel. Innen is tudjuk vezérelni, beállítani az egyes funkciókat a hangerőt, ha éppen azt szeretnénk és nem féltjük az ujjlenyomatoktól a kijelzőt. Bekapcsolni innen (is) tudjuk, és természetesen a távirányítóval.
Hátul egészen elképesztő a kínálat, mi szem-szájnak ingere minden létező lyukkal el van látva, még azzal is, amit talán soha nem is fogunk használni, de a lehetőséget felkínálja a gyártó. RCA és XLR, USB, IIS LVDS HDMI, LAN RJ45 bemenetek, felettük egy frissítésre való USB-C, a koaxiális, az AES/EBU és az optikai mellett, de találunk még egy 10 MHz clock csatlakozót is egy külső órajelet generáló eszköz számára. Válthatjuk a bejövő feszültséget 110/240 V között egy IEC tápaljzat mellett. Akinek még ez sem lenne elég, egy mozdulattal cserélhet biztosítékot a táp bemenet mellett, nem kell hozzá szétszedni semmit.
A ház anyaga alumínium és igen masszív benyomást kelt, ezzel (sem) spóroltak a tervezés során. A csatlakozók stabilan ülnek a helyükön és természetesen aranyozott a felületük.
Belül
A már említett két darab AKM 4499EX DAC chip a lelke, amit egy AK4191 modulátor egészít ki, szerves egészet alkotva egy XMOS XU216-l-vel, ami PCM 768 és DSD 512 és MQA képes, mindezeket egy saját fejlesztésű FPGA vezérli.
Egy (szintén Gustard) órajel szintetizátor (femto clock) adagolja a precíz ütemet az átalakítóknak. Audiofil kondenzátorok, diszkrét erősítés és két darab jókora toroid trafó (külön a digitális részleg és külön az analóg rész számára) színesíti még a képet, ad stabil alapot a megbízható és pontos működéshez. Külön részt kapott a LAN bemenet egy (ez is saját műhelyből származó) NYÁK lap és digitális vezérlő chip képében. A gyártó állítása szerint ez a jövőben kap még új lehetőségeket az eddig meglévők mellé (ezt mi is kíváncsian várjuk).
Az egész belső kialakításból sugárzik a hozzáértés és az összerakás példás minősége, valódi ínyencfalat a hozzáértő szemeknek.
Használat közben
A temérdek lehetőség mellett egyáltalán nem bonyolultabb kezelni, mint a többi hasonló DAC-ot. Csak az USB-hez kell drivert telepíteni, ami letölthető a gyártó honlapjáról és ezzel tökéletesen működőképes, ami nem egy hátrány a kezelhetőség szempontjából. Mivel megkapta a Roon Ready minősítést, így kézenfekvő volt a Roon használata, ami tökéletesen felismerte és kezelte a hálózati eszközök között és az USB csatlakozást használva sem volt problémánk. Elnézve a lejátszó felületén kiírt információkat, valamelyik karcsúsított Linux változat van telepítve az ALSA kodekkel. Itt jegyezzük meg: a LAN összeköttetés az összes olyan formátumot és felbontást tudja, mint az USB, vagy az IIS LVDS HDMI, nincs különbség köztük.
Nagyon érdekes és főleg hasznos tudása a Gustardnak az NAA protokoll, amivel hálózatba lehet kötni a HQ Playerrel és ki lehet használni annak a szinte végtelen lehetőségeit és a hifisták valamint a szakemberek véleménye szerint egyik legjobb hangját a lejátszó szoftverek között. Az egyik érdekessége ennek a szoftvernek, hogy nem csak önmagában használható, hanem hozzá lehet rendelni a Roon-hoz, amely ebben az esetben csak, mint mappa és stream kezelő szolgáltatásként működik, az audio "motort", ami a lejátszásért felel azt a HQ Player szolgáltatja. Ez a házasság remekül működik, ugyanis a HQ Player kezelőfelülete kissé puritán, az önmagában való használatához kell némi mazochista jelleg.
Szintén hatalmas könnyebbség, hogy szinte bármilyen UpNP képes programmal lehet használni Androidról, iOS-ről.
A másik állandó jellegű "tettestárs" a meghallgatások során az Audirvana is probléma nélkül kezelte, legyen szó bármelyik bemenetről.
Pár szó a gyártó által streamingnek nevezett szolgáltatásról, ami a LAN bemenethez kapcsolódik. Nos, ez igaz is meg nem is. Önmagában nem tudja a klasszikus streaming módokat, azaz önállóan nem tud kapcsolódni egyik zenei szolgáltatóhoz sem (bár a gyártó ígér még további funkciókat), jelenleg mindenképpen kell hozzá egy harmadik féltől származó szoftver, ami ezeket kezelni tudja a Gustardon keresztül. Természetesen a hálózati meghajtókat is hozzá lehet csatolni. Ez így egy ígéretes és jövőbemutató megoldás, ami erősen követendő példa kell legyen a többi gyártó számára is.
A Gustard is azon eszközök közé tartozik, amik nem csak USB-n, hanem az összes többi bemeneten is kezelik az MQA teljes kibontást!
Működés közben nem találtunk kirívó hibákat, alig melegedett, nem zajongott, avagy pattogott.
Tesztkörnyezet
Naim SUPERNAIT 3, Cambridge Audio 851A, Pioneer SX-N30AE sztereó erősítők, Topping D70S, Zidoo Eversolo DAC-Z6/Z8, FiiO K9 DAC-ok, Cocktail Audio X50D hálózati futómű és streamer, SVS SB-3000 szubláda, AudioQuest, VIABLUE, és InAkustik kábelezés.
Hangminőség
Mivel volt és van lehetőségünk a Shenzhenaudio bábáskodása alatt megjelenő termékek tesztelésére és a hangjuk összehasonlítására, az eddig tapasztalataink alapján bátran ki tudjuk jelenteni, szinte mindegyiknek megvan a maga sajáthangja, saját hangolása, persze a tévedés jogát fenntartjuk. A Topping semleges és feltáró, az S.M.S.L színesebb, dúsabb talán finomabb, de nem olyan pontos. A Musician-t a tipikus "A" osztály stílus jellemzi, a maga előnyeivel és hátrányaival együtt. A közös bennük a maguk szintjén magas minőségű hang, bármelyiket bízvást lehet választani a versenytársak közül, csalódni nehezen fogunk bennük.
Nézzük mit mutatott a Gustard, milyen fülekhez lett "beállítva"?
Ami első hallásra feltűnt a produkciójában, az a gyorsaság, határozottság egy olyan lényegre törő stílusban, ami minden zenén jellemző volt. Talán az eddig legjobb szólógitárt hallottuk AC/DC zenéin erőt parancsolóan és kézzelfoghatóan kiemelkedett a háttérből úgy, hogy közben mégsem vált túlzottan hangsúlyossá. Ugyanezt a színpadképből kissé előre lépő Bonn Scott énekhangja is kiválóan demonstrálta, valahogy így kellene szólni az összes keményebbnek nevezett zenének. Nem finomkodott, nem dalolgatott a háttérben, hanem az arcunkba lépett a mondanivalójával, amit nagyon élveztünk, ennek a műfajnak ez a lényege.
Ez a tömören határozott hang volt érezhető Mike Oldfield lemezein is, közvetlen, dinamikus szólóhangszerekkel, tökéletes ellentétben egy olyan előadással, ami az apró finomságokat helyezi előtérbe, de egy idő után elveszünk a részletekben. Itt is a térben szinte megfogható, élesen megrajzolt körvonalakkal rendelkező, az előtérbe helyezkedő ütős és húros hangszerek domináltak a két hangfal között, sebészi pontossággal a tér szélességében.
Fergeteges dinamika szólalt meg Hans Zimmer prágai koncertjén, nem kényeskedett, tiszteletet parancsolóan szólaltak meg a dübörgő mélyhangok, megadva az alapot a többi hangszernek. A sztereó kép is hasonló volt az eddig hallottakhoz, azaz centire meg lehetett állapítani mi és hol szól, igaz mélységben nem volt ekkora a felbontás, de így sem volt okunk panaszra. Az egyik legfontosabb dologban, az érzelem átadó képességben, ami a jó hifi rendszerek egyik alapköve is hozta azt, amit ígér ezért az árért. Hátborzongató élményt tudott nyújtani az Inception válogatásban, sok más készülék is képes erre, de ott néha csak a finomságok kerülnek az előtérbe, itt viszont az erő, a magabiztosság is rendben volt, arra volt helyezve a hangsúly, de még határokon belül.
Gondoltuk, ha már ennyire szereti a rockot, akkor legyen már a lúd kövér és elővettünk egy heavy metal válogatást a TIDAL eldugott berkeiből. Ekkor tűnt fel, mennyire megszoktuk a többségében a részletekre, a légiesen könnyed megszólalásra törekvő készülékek sorát, itt szembesültünk azzal, hogy vannak DAC-ok, amik erősen másképp vannak hangolva. Homlokegyenest másképp viselkedett ezen műfaj alatt, sikerült neki átadni ezen zenék lényegét, a minden elsöprő hangzást, a pontosságot, a dinamikát, a határozottságot. Imádtuk.
A másik sarokkő a hosszútávú zenehallgatás, amit a Radio Paradise zenéivel teszteltünk, itt sem kellett benne csalódnunk, éppen elegendő mértékben tudott a háttérbe húzódni, hogy ne zavarjon minket, mégis oda lehessen figyelni rá fáradtság nélkül. De figyelemfelhívásra is képes volt, ha olyan zene került terítékre, ahol érdemes volt feltekerni a hangerőt.
Összegzés, ajánlás
A Gustard A26 azon kivételes hangkeltők közé tartozik, amivel a keményebb zenei stílust hallgató és szerető hifisták is elégedettek lesznek. Karakteres, kontúros és határozott az az előadásmód, amivel rendelkezik, inkább a szólistákra figyel, nem veszik el a részletekben, soha nem lesz steril. Mindezt sikerült neki egyensúlyba hozni még annyi éppen megfelelő mennyiségű apróságokkal, ami teljes értékű lejátszóvá avanzsálja, hiányérzet nélkül. Mondhatjuk ez a Shenzhen féle, rockra hangolt változata a választékának. Aki nem az édeskésen az apró mozzanatokban elvesző DAC-ot szeretne, annak ez kiváló választás, még az ára is elfogadható, ha figyelembe vesszük a megépítés/beltartalom/hang összességét, ami közelít a kifogástalanhoz. Jobb hangot már csak jóval drágábban lehet találni, ezért megérdemli a Kiváló Termék státuszt.