FiiO K9 Pro ESS DAC és fejhallgató erősítő teszt
Asztali fenevad
2023. november 6., hétfő, 10:20
FiiO audio hifi DAC erősítő DA konverter fejhallgató erősítő USB DAC FiiO teszt DAC teszt FiiO DAC FiiO USB DAC FiiO fejhallgató erősítő FiiO DAC teszt USB DAC teszt fejhallgató erősítő teszt
Folyamatosan hozzák az új audiofil hordozható zenelejátszókat (DAP) és füleseket, de a FiiO fejlesztői más téren is prémium irányba törtek. Asztali felhasználásra szánt, D/A konverterrel egybeépített fejhallgató erősítőjük, a K9 Pro ESS analóg és digitális téren egyaránt izgalmas lehetőségeket ígér.
Néhány termékadat
A FiiO aktuális zászlóshajó fejhallgató erősítője kettős ES9038PRO DAC chipet tartalmaz. Oldalanként egyet, az alacsonyabb torzítás céljából. THX fejhallgató erősítő hajtja a fejhallgató kimeneteket, amely még 600 ohmos impedínciához is bőséges, 1100 mW torzítatlan teljesítményt biztosít (szimmetrikus hangkimenet használatával). A digitális és analóg áramköröket elkülönített tápcsatornán, lineáris tápegység szolgálja ki.
A D/A konverter optikai, koaxiális, USB és Bluetooth kapcsolaton keresztül fogad jelet. Utóbbi kettő használata esetén femto másodperc pontosságú XMOS XUF208, optikai és koaxiális átvitelnél pedig PLL órajel gondoskodik az időzítésről.
Érdekesség, hogy a készülékház jobb elülső sarkában is elhelyeztek egy USB-C bemenetet, amivel ugyanúgy kihasználható az USB DAC funkció. Laptop vagy okostelefon használóknak praktikus lehetőség.
A jelfolyam lehet PCM, DSD és MQA is. Bluetooth esetén engedélyezhető többek között aptX Adaptive (ami visszafele kompatibilis a többi aptX verzióval) és LDAC kodek is. A legnagyobb támogatott mintavételezési frekvenciák e cikk végén, a specifikáció rovatban találhatók.
A FiiO K9 Pro ESS három fejhallgató kimenetet kínál, amelyek a legelterjedtebb szabványúak: 6,3 mm-es Jack, 4,4 mm-es (szimmetrikus) Pentaconn és 4-tűs (szimmetrikus) XLR. Hátul analóg szimmetrikus (4,4 mm-es Pentaconn) és aszimmetrikus (RCA) bemenet található, RCA kimenet és XLR kimenet társaságában. Így a FiiO K9 Pro ESS beilleszthető előerősítőnek monó vagy sztereó végerősítőhöz, aktív hangfalpárhoz és szinte bármilyen hangrendszerhez. A szolgáltatások tisztességesek, egy 400 000 forint alatti, fejhallgató erősítővel kombinált DAC-hoz mérten. Ami egyeseknek talán hiányozhat: infravörös távvezérlő vagy előlapi kijelző, bár bizonyos mértékig mindkettőt kompenzálta a FiiO.
Küllem
Az M11 óta új, robotszerű formatervvel favorizál a FiiO. A K9 Pro ESS is ezt a szögletes, sci-fi-be illő vonalvezetést viszi tovább. A majdnem 3 kilogrammos, fekete alumínium készülékház tekintélyparancsoló, masszív érzetet kelt. Ami egyeseknek (legalábbis európai megközelítéssel) szembetűnő lehet, hogy a cég még nem igazán sajátította el a tipikusan high end, minimalista arculatot.
Emiatt nem biztos, hogy mindenki szemet huny az előlap közepéből ágaskodó tükörsimára polírozott, arany oldalú tekerőgomb fölött. Az arany prémium érzetet sugallhat, de (nekünk legalábbis) a K9 Pro ESS kontextusában olyan hatást kelt, mint egy harckocsi, krómozott ajtókkal. Ráadásul a vezérlő háttérvilágított, kör alakban RGB LED világítja meg hátulról, mintavételezés függvényében különböző színekkel. Akinek nem tetszik a tarka színjáték, bármikor kikapcsolhatja a telefonos alkalmazáson keresztül.
További öt LED található az előlap jobb felső sarkában, mindig csak egy világít, az aktuális bemenet jelzésére. Alattuk sorakozik egy kimenet választó (DAC, előerősítő mód, fejhallgató erősítő mód) és egy jelszint kapcsoló (alacsony, közepes és magas értékek közül lehet választani).
Oldalnézetben azt látni, hogy a FiiO K9 Pro ESS hangerő szabályzójának (vagy, ahogy sokan nevezik, potméter, esetleg jelszint vezérlő) előlapja egészen enyhe mértékben ferde. A gyártó honlapján lévő leírásból az deríthető ki, hogy szándékosan. A FiiO közleménye szerint (legalábbis mi így értelmeztük) azért döntöttek e kialakítás mellett, mert különben, ahogy sok más túlméretes tekerőgomb, idővel ez is lötyögőssé válna. Remélhetőleg beválik, amire törekedtek!
A hátsó oldal rendezett és átlátható, egyértelmű jelölésekkel. A csomagolásban lévő Bluetooth antennát fel kell csavarozni az eszközre annak érdekében, hogy a vezeték nélküli jelátvitel (és alkalmazás alapú hozzáférhetőség) megvalósuljon. Alapértelmezetten nincsenek talpak a készülékházon, a dobozban vannak, és a felhasználó eldöntheti, hogy igényt tart-e rájuk. Továbbá függőleges tartót is mellékeltek azoknak, akik élére állítva szeretnék használni a K9 Pro ESS-t.
Használat közben
A FiiO K9 Pro ESS-t beüzemelni és használni nem volt jelentősen bonyolultabb, mint más, fejhallgató erősítővel egybeépített D/A konvertert. Mivel azonban sok funkciót gyúrtak egybe, bizonyos szolgáltatások megismeréséhez érdemes volt átnézni a felhasználói kézikönyvet. Ennek során derült ki, hogy a DAC/PRE/HP módválasztó milyen konfigurációkat jelentett:
- DAC: a hátsó vonalszintű kimenet aktív maradt, de rögzített jellel
- PRE: a hátsó vonalszintű kimenet variálható jelűvé vált. Végerősítők, aktív hangfalak mellett praktikus lehetőség.
- HP: az előlapi fejhallgató kimeneteket hozza működésbe. Egyidejűleg akár mindhárom kimenethez is lehet fejhallgatót csatlakoztatni.
Az okostelefonra letölthető mobil alkalmazásban hozzáférhettünk olyan finombeállításokhoz, mint a DAC szűrő módok változtatása vagy az előlapon lévő állapotjelző LED vezérlése. Az EQ funkció egyelőre kizárólag Bluetooth vevő módban használható. Firmware frissítéshez nem a telefonos alkalmazás, hanem egy Windows számítógépre letölthető segédprogram szolgált. Utóbbi használati útmutatója megtekinthető angol nyelven, a FiiO honlapján.
Windows operációs rendszerű számítógép esetén, általános zenehallgatásra is ajánlott illesztő program letöltése. Esetünkben Windows 10 alapú laptop driver nélkül is felismerte a K9-et, de nem történt automatikus mintavételezési frekvencia váltás. Ha a Windows vezérlőpultjában 96 kHz-re állítottuk a FiiO-t, úgy maradt akkor is, ha teljesen más mintavételű fájlt játszottunk le. Az illesztőprogram telepítése után ez a jelenség megszűnt. Onnan kezdve bármilyen mintavételezési frekvenciájú zenét elindíthattunk, a K9 Pro ESS automatikusan átváltott, amit az előlapján lévő RGB LED is jelzett.
Hangminőség
A FiiO K9 Pro ESS kritikus meghallgatásához iMac számítógépet és Sennheiser HD 800 S fejhallgatót használtunk. A tápellátás IsoTek EVO3 Premier tápkábellel történt, a számítógép és a K9 közötti jelátvitelt AudioQuest Carbon USB kábel biztosította. Néhány zeneszám erejéig Meze Audio ELITE fejhallgatót is alkalmaztunk, amely a Sennheiser-hez képest lágyabb karakterű.
A meghallgatás első és utolsó pillanatában is rendkívül részletező, fegyelemre törekvő hangú eszköz benyomását keltette a FiiO K9 Pro. Friss és rendezett hangképe aprólékosan felosztott sztereó színpadot tett hallhatóvá, jól érzékelhető háttér-csenddel, tágas atmoszférával. Minden frekvenciát gazdagon árnyalt. Ügyelt arra, hogy a basszus szükség esetén súllyal és lendülettel szóljon. A középső hangok megfogott jelleggel rajzolódtak ki. Az énekhang sokszor szinte átszelte a fejben létrejövő virtuális hangmezőt, ami izgalmas, közvetlen érzetet okozott. A magashangokban is temérdek textúra volt megfigyelhető. Kimértebb hangú fejhallgatónkon keresztül emiatt bizonyos zenékkel (pl. Cassandra Wilson - Red Guitar) a magas frekvenciák enyhe nyersességgel jelentek meg.
A próbaképpen becsatlakozó Meze Audio ELITE fejhallgató bársonyosabb, lágyabb karaktert testesített meg. Simulékony közlésmódja jobban levésett az ESS DAC-os FiiO szigorából. HD 800 S (vagy hasonló füles) tulajdonosoknak nem biztos, hogy a K9 Pro ESS a legjobb választás. Eleve száraz karakterű partnerrel nyers irányba billenhet a mérleg, ami hosszútávon zavaró lehet. Olyan fülhallgatót, vagy fejhallgatót célszerű hozzá társítani, ami kicsit puhább, megbocsátóbb karakterrel rendelkezik.
A tesztelés kedvenc pillanatai közé tartozott az ábrándos hangulatú és lenyűgözően életteli 99 (Live in the Studio - E.S.E), Meghan Andrews előadásában. A Sennheiser és a Meze is zseniális realizmussal adta vissza ezt a darabot. Balról a gitár, jobbról pedig az andalító női énekhang szólt. Csukott szemmel intim közelségben lehetett élvezni a zenét, semmi sem hiányzott belőle. Yuja Wang zongoraművésznő előadásában a Piano Concerto in G major, M. 83: III Presto lehengerlő atmoszférát öltött. Szimmetrikus kábellel, 96 kHz/24 bites kiadásban a zenészek frissen és kristálytisztán rajzolódtak ki a virtuális hangmezőből. Az élesebb részletek, fúvós hangszerek néha kicsit rideg, digitális érzetűnek tűntek (HD 800 S tolmácsolásában), ami gyakorlott fülűek számára kifogásolható jelenség.
Nagyon érdekes volt a szűrő módok közötti válogatás. Nekünk főleg a magas frekvenciákon és az énekhang teltségén volt érezhető a különbség, de csak úgy, hogy oda-vissza váltogattunk és ugyanazt a zenei részletet játszottuk újra és újra. HD 800 S fejhallgatóval a Short Delay Sharp Roll-Off tudott olyan hangot adni, ami az alap Sharp Roll-Off szűrőhöz képest kicsit teltebb és neutrálisabb érzetet okozott.
Itt említést érdemel az a pillanat, amikor egy Reavon UBR-X200 Blu-ray lejátszót csatlakoztattunk a FiiO koaxiális bemenetéhez. A digitális összekötő kábel ugyanaz a minőségi szint volt a Mac és a számítógép esetén is: AudioQuest Carbon. Sokadik nekifutásra is a koaxiális bemenet hangkaraktere pihentetőbb, stresszmentesebb volt, mint a számítógépes USB. A különbség nem volt ordítóan nagymértékű, de van, akinek ennyi is sokat számít. Emiatt nekünk (ugyanazokkal a zeneszámokkal) jobban tetszett a koaxiális, mint az USB alapú kapcsolat általi hangzás. Utóbbi nem azt jelenti, hogy az USB-B bemenet általi élmény rossz. Hanem hogy a koaxiális még jobb. Érdemes figyelembe venni, hogy a FiiO K9 Pro több bemenettel rendelkezik az USB-n kívül és azokkal is okozhat kellemes meglepetést még akkor is, ha csak egy film megnézésére vagy videójátékra kerülne sor.
Végezetül fontos megjegyezni, hogy a fenti benyomások és gondolatok bizonyos fejhallgatóval, zeneszámmal és kábelezéssel alakultak ki. Nemcsak a K9 Pro ESS, hanem bármilyen magasabb kategóriás DAC/erősítő esetében igaz, hogy rendszerszintű gondolkodást igényelnek. Általános összképet próbáltunk vázolni olvasónknak. De eltérő fejhallgatóval, zeneszámmal és forráseszközzel eltérő tapasztalatok születhetnek.
Cambridge Audio 851A és Naim SUPERNAIT 3 erősítőkkel párosítva is érzékelhető volt a Sabre chipekre jellemző dinamika és a megszokottnál kifejezőbb magas frekvenciák, megszámlálhatatlan apró részlettel. Az összkép gazdagság érzetet nyújtott, a sztereó tér kicsit a hangfalak síkjától kijjebb épült fel. A vízszintes szélesség kitárulkozva jelent meg, de hátrafelé irányuló mélységre nem fektetett különösebb hangsúlyt a K9 Pro. A gazdagon árnyalt, pezsgő karakter különösen szintetikus elemeket tartalmazó zenei stílusoknál vált előnyössé (amilyenek többek közt a Yello számai). Mike Oldfield gitározását hallgatva a legkisebb motívumok, dinamikai ugrások is érzékelhetők voltak, beleértve a művész kezének mozgását a hangszeren. A váratlan harang csengések, dinamikus részletek is dicséretre méltóan jelentek meg. Hans Zimmer prágai koncertjét hallgatva a mélyhangok intenzitása elsőre kissé soknak tűnt, de a dallamosság megmaradt és a basszusok nem folytak össze. Tovább haladva Malia művésznő darabjaira, azoknál az énekhang buzgóbb, élénkebb volt a kelleténél. A központban lévő vokál megnövelt fókusza miatt inkább koncert jellegűvé vált az a zeneszám, amit korábbi rendszereken füstösebb, jazzkocsmás hangulatúnak ismertünk meg. A K9 Pro is képes volt intimitással, sejtelmesen ábrázolni, de legtöbbször elevenségével tért el az AKM chippel szerelt változattól.
Jobb-e a szimmetrikus fejhallgató kimenet?
Határozottan igen. Herbie Hancock - Watermelon Man c. számát hallgatva egy ötperces A/B tesztelés elég volt ennek kiderítésére. A szimmetrikus fejhallgató kimenet dinamikai ábrázolása hatásosabb volt. A halk részletek árnyalatai szebben kirajzolódtak. Ahhoz képest a 6,3 mm-es Jack kiment kicsit tömörebb, csattanósabb és hűvösebb színben tüntette fel ugyanazt a zenét.
Alternatívák
Az RME ADI-2 DAC FS jobb választás lehet azoknak, akik igényt tartanak előlapi kijelzőre, távvezérlőre és EQ változtatásra. Viszont az RME e sorok írásakor 50 000 forinttal drágább és esetleges hátránya, hogy nem tartalmaz szimmetrikus fejhallgató kimenetet. Némileg kedvezőbb, 320 000 forintos szett áron kapható az S.M.S.L M200 Bluetooth DAC és SP200 fejhallgató erősítő, amely két különálló eszköz, de egymással párosítva lehetséges kihívói a FiiO K9 Pro ESS-nek. Az S.M.S.L távvezérelhető, ami egyeseknek előny lehet. Viszont nem ESS, hanem AKM D/A konvertert alkalmaz. Ezért hangkaraktere más. Szubjektív, hogy kinek melyik hang tetszik jobban.
Végszó
A FiiO K9 Pro ESS akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha szolgáltatásait kihasználják. Ha csak USB DAC módban, egy fejhallgató társaságában kell bizonyítania, akkor több kihívóval kell szembesülnie. A legtöbbet szimmetrikus kimenetei használatával lehet kihozni belőle. A FiiO szinte bármilyen szituációra fel akarta készíteni zászlóshajó fejhallgató erősítőjét. Ennek ellenére (vagy éppen emiatt?) az összkép egyeseknek túl komplexnek tűnhet. A potméter RGB LED glóriájában megcsillanó arany színe pedig egyszerűen felesleges.
A K9 Pro ESS megfelelő kábelezéssel és fejhallgatóval rendkívüli felbontású zeneélményt kínál. Más kérdés, hogy az érzékiség, áramló természetesség nem minden esetben, pontosabban, nem akármilyen fejhallgatóval (és forrással) garantált. Hogy a K9 Pro ESS kinek ajánlható, függ attól is, hogy konkrétan mit akar a hallgató. Áramlatszerű, élvezet-centrikus zeneábrázolást, vagy rendezett, kristálytiszta hangképet? A FiiO (amennyire saját rendszerünkben, szubjektíven tapasztaltuk) inkább utóbbi felé hajlott. Ezért mindenképpen érdemes személyesen is kipróbálni vásárlás előtt.