Fezz Audio Lybra 300b csöves erősítő teszt
2023. június 30., péntek, 11:35
Fezz FezzAudio audio hifi erősítő hifi erősítő sztreó erősítő csöves erősítő Fezz erősítő Fezz Audio erősítő teszt hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt Fezz erősítő teszt Fezz csöves erősítő
Újból egy Fezz csöves erősítő került terítékre, mégpedig a sorozat csúcsragadozója, a Lybra 300b, amibe (mint ahogy a neve is jelzi) 300b végfok csöveket pakoltak a fejlesztők. Mivel ez is az Evolution szériába tartozik, választhatunk egy rakat szín közül, ami passzol a szobánkhoz és az aktuális társunk is kibékül vele. Kétszer 15 W kimenő teljesítménnyel büszkélkedik, ami csöves mércével mérve egészen tisztességes adat.
Lybra 300b, ahol a robusztus felépítés és a felső kategóriás hang találkozik egymással. A Fezz csöves erősítő választékából ez trónol legfelül, a hifisták között a méltán elismert 300b csövekkel párosítva, ami(k) garantálják a minőségi hangot.
Kinézet, csatlakozók
Ki-ki ízlése szerint válogathat a meglehetősen bőséges színválasztékból, pontosan hozzá lehet hangolni a szobához és az elvárásainkhoz, a világító csövek látványa pedig egyszerre megnyugtató és "feleség, barátnő" kompatibilis. Külön kapható/rendelhető hozzá csővédő rács, szubkimenet, HT bemenet, prémium csőkészlet, Bluetooth 5.0 modul (a csővédő rács és a prémium csőkészlet a vásárlás után is rendelhető, a többi csak a megrendeléskor, utána már nincs lehetőség a változtatásra).
Egyszerű és célratörő az előlap egy jól látható Fezz felirattal, ami pirosan világít, amikor bekapcsoljuk és fehéren, amikor használatra kész az eszköz. Egy motoros hangerőszabályzó és egy forrásválasztó tekerentyű fért még az elejére és ezzel végére is értünk a felsorolásnak.
Hátul 3 pár RCA bemenetet fedezhetünk fel az alapkiépítésben, 2x3 darab hangfalcsatlakozót 4 és 8 Ohm leágazással, azért a kétszer három darab. IEC a tápaljzat, azaz a tápkábel csere lehetősége is adott.
A ház a toroid trafók miatt inkább az ingatlan, mint az ingó kifejezés felé hajlik, több mint 20 kg a kis aranyos, ezért jobb, ha egyből olyan helyre pakoljuk, ahol nem kell sűrűn mozgatni.
Tetején trónolnak a csövek a négy darab 300b, a két 6SN7 és a 12AX7. Mögöttük foglal helyet a két darab kimenő és az egy darab táp toroid transzformátor, egyénien magabiztos kinézetet adva az erősítőnek.
A ház anyaga vastag, eloxált alumínium, többféle színben kapható.
Használat közben
Kezdésnek itt is erősen ki kell hangsúlyozni, soha ne tegyük zárt helyre, kell neki a levegő bőségesen. A bekapcsolás zökkenőmentes és hangtalan, a Fezz felirat piros után fehérre váltása jelzi, működésre kész a masina, mehet a zenehallgatás. Sistergés, vagy egyéb zaj nem fogják zavarni a kényes füleinket.
A távirányító jól reagált és használható léptékben szabályozta a hangerőt. Mókás volt figyelni, ahogy a motor forgatja a hangerőszabályzó gombot.
Tesztkörnyezet
Zidoo Eversolo DAC-Z6/Z8, Topping D70S, S.M.S.L M400 DAC-ok, Cocktail Audio X50D digitális futómű és streamer, Topping A90 előerősítő, PS Audio PPP tápszűrő. Satori hangfalak, a megszokott VIABLUE, és Nordost kábelezés, TIDAL, Qobuz, helyi fájlok, Roon és Audirvana lejátszó programok.
Hangminőség
Meglehetősen markáns, lényegre törő és jól körvonalazott zenével ajándékozott meg minket a Lybra 300b. A színpadkép hatalmas volt, a tranzisztorosok jó részétől megszokott, inkább szélességben nagy tér helyett, itt hátrafelé nyílt meg a színpad. Érezhetően több levegő jutott a zenészeknek, tudtak mélységben is mozogni, jól tagolhatóan helyezkedtek el a hangszórók előtt és mögött. Itt is érezhető volt némi prezensz kiemelés, színezés a felső tartományban, ami igen látványossá tette a gitárjátékot az erre predesztinált Mark Knopfler és Mike Oldfield lemezeken. Határozott élekkel és dinamikus pendítésekkel szólalt meg a gitár, erőteljesen hangsúlyozva a kéz és a húrok összjátékát. Ez az erőteljes előadás folytatódott Hans Zimmer felvételein is, egészen hatalmas teret nyitott meg a hangfalak mögött, helyet hagyva az összes hangszernek külön-külön. Ezeken a zenéken jelent meg az egyik legnagyobb erénye, a pontos basszustartomány, ami mentes volt bármiféle túllövéstől és elkerülte a túl szikár, lapos prezentálást, pont középen helyezkedett el a két véglet a túlságosan visszafogott és a hangképre ránehezedő, azt elszínező mélyek világától. Egészen kivételes módon fogta meg a mélysugárzót, nem hagyta ficánkolni, de nem is korlátozta, a tudása legjavát nyújtotta.
Populáris szimfonikus zenét hallgatva, mégpedig a kilencedik szimfóniát (csak nem Beethoven, hanem Dvořák) feltűnt az a könnyedség, amivel a nagyzenekart kezelte. Erőlködés nélkül tudta hozni azt az óriási teret és hangulatot, ami sok hangszer együtt szólását jellemzi. Feljebb tekerve a hangerőt, csak a zene lett hangosabb és élőbb, nem lett katyvasz és nem keményedett fel a hangszórók tónusa. A rézfúvósók szintén sokat profitáltak a már említett némi prezensz színezésből, valóban hallani lehetett a "réz" finom recsegését finoman, erőszakosság és fárasztó jelleg nélkül. A sztereó kép nem izgett-mozgott ide-oda, ugyanolyan hangsúlyosan körvonalas maradt, mint kisebb hangerőn. Kivételes élmény volt újra felfedezni Dvořák Új világát.
Ha esetleg már túl poros a hangszórónk, akkor érdemes tenni ellene, amire mi általában Yello-t használunk, mint tökéletes tisztító eszközt. Újfent meglepődtünk azon, hogy (a sztereotípiáktól eltérően, miszerint a csöves erősítők lomposak, szétfolyó basszussal nehezdnek rá a hangra) mennyire dinamikusan, mellbevágóan dörgedelmesen és magabiztosan kezelte ezt a tartományt (is) a Lybra 300b. Rezgett a fotel alattunk attól az energiától, amire képes volt.
Hosszútávú teszten és általában halkan hallgatva, ami a Radio Paradise-t jelenti, mégpedig, hogy mennyire tudtunk odafigyelni másra zenehallgatás közben? Vagy éppen fordítva, mennyire keltette fel a figyelmünket az adott zeneszám és adtunk rá hangerőt a távszabályzóval. Tisztelettel jelentjük, sokkal többször tekertük fel a hangerőt és hagytuk abba az éppen aktuális dolgainkat, annyival gyakrabban hallgattuk inkább a zenét. Mindez nem azt jelentette, hogy erőszakosan felhívta magára a figyelmet, hanem gyengéden terelt minket egy finoman hangzó részlettel, hangszerrel vissza a munkából a zenehallgató fotelbe.
Konklúzió, ajánlás
Kivételes produktum lett a Fezz Lybra 300b-ből. Ugyanúgy belevon a zenébe, mint a kisebbik testvére, de ezt jóval magasabb fokon teszi. Objektív mércével mérve kicsi a különbség a kettő között, de (és ez egy jókora, de) az érzelem átadási képesség ebben az esetben a nagyobb, jóval nagyobb. Megteremti a maga világát, ami szerinte a tökéletes és azt hiba nélkül visszaadja.
A Lybra 300b egy olyan produktum, ami a legfelső szintre emeli a zenehallgatás élményét a színes és magával ragadó középtartományával, a mellbevágó basszusával, a kivételesen méretes, főleg mélységben hátra nyúló terével, egy olyan világot hoz létre, ami a maga jogán foglal helyet a hifi tápláléklánc tetején.