Fezz Audio Evo Mira Ceti 300B csöves sztereó erősítő teszt
2024. április 3., szerda, 21:10
Fezz FezzAudio audio hifi erősítő hifi erősítő sztreó erősítő csöves erősítő Fezz erősítő Fezz Audio erősítő teszt hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt Fezz erősítő teszt Fezz csöves erősítő
A lengyel illetőségű Fezz Audio egyáltalán nem ismeretlen a külföldi piacon, és hazánkban is már jól csengő névnek számít. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, amiért részben ez nekünk is köszönhető, hiszen az elmúlt években sikerült bemutatnunk pár terméküket. A Mira Ceti 300b egy csöves sztereó erősítő, ami a megépítése és hangja mellett a konfigurációk lehetőségeivel is belopta magát a szívünkbe.
Alapvetően sztereó erősítő, de ha akarjuk, akkor egy mindenes
A csöves erősítők világát mindig egyfajta misztikum övezte. Lehetett róluk pozitívumokat és negatívumokat is hallani egyaránt, egy azonban mindig biztos pont volt bennük, hogy a zenét mindenek elé helyezik. Ezzel a Fezz Audio is így van, ám relatíve új cégként, és modern készülékek gyártójaként mindenképpen másképpen kell tekintenünk rájuk. Ahogyan az Evolution sorozat Mira Ceti 300B sztereó erősítőjére is. A számos színben rendelhető készülék megjelenése is eleve ötvözi a klasszikus és modern motívumokat, és ez szerintünk is így van rendjén. A készülékház maga normál méretű, azt már talán felesleges leírnunk, hogy alumíniumból készült, valamint egyszerűen jó ránézni, pedig hozzánk a fekete kivitelű érkezett. Az egyforma méretű hangerőszabályzó és bemenetválasztó ezüst, az aktuális állapotát egy fekete pötty jelzi, közöttük pedig a cég emblémája látható, ami hátulról megvilágított.
A Fezz Audio Evo Mira Ceti 300B egyike azon kevés single ended felépítésű, A osztályú csöves erősítőknek a világon, amelyek toroid transzformátorral készülnek. A tesztalanyunk 8 wattot ad le csatornánként, ami a kettő darab 300b csőnek köszönhető, az előfokhoz szintén kettő, 6SN7 típusú vákuumcső tartozik. Eleve létezik a készüléknek egy olyan változata, ami 2A3 típusú csövekkel van felvértezve a végerősítő fokozatban, ezt a gyártó azoknak ajánlja, akik ennek a típusnak a karakterét preferálják. Azonban ehhez a modellhez is rendelhető más típusú csőkészlet, amellyel a teljesítményt és a minőséget is növelhetjük, a döntés a megrendelő és a gyártó megegyezésén múlik. Ahogyan sok más dolog is.
A Fezz Audio Evo Mira Ceti-t, még a két toroid transzformátort is kézzel készítik. A közel 20 kg-os készülék rezgéscsillapító lábakon áll, amelyek tervezésénél figyelembe vették a megfelelő súlyelosztást is.
Hátulján lévő billenőkapcsolóval kelthetjük életre, 3 vonalszintű bemenet áll rendelkezésünkre, valamint minőségi csatlakozók, amelyekhez külön 4 vagy 8 ohmos impedanciájú hangfalakat illeszthetünk. Más alapesetben nincs, ám számos lehetőséget kínál még opcionálisan a gyártó. Ilyen például az üveg előlapú csővédő rács, a távvezérlő, a már említett prémium csőkészlet, és még néhány extra.
A Mira Ceti ugyanis felvértezhető szubkimenettel, beilleszthetjük házimoziba is, és még Bluetooth 5.0 kapcsolattal is rendelkezhet. Ezek mindegyike opcionális, tehát egyenként rendelhető plusz pénzért, ezért is érdemes megjegyezni, hogy a távvezérlő, ami egyébként kb. 120 ezer forint, itthon a hazai forgalmazónál alapvetően jár a készülékhez. Ahogyan egy tápkábel is található a dobozban, valamint finom kesztyű, amivel a külön csomagolt csöveket ujjlenyomat nélkül helyezhetjük be. Ezek közül a plusz opciókat utólag nem rendelhetjük meg, csak a csöveket és az őket védő rácsot, hiszen azok sajnos sérülhetnek, karcolódhatnak, vagy egy idő után az idő vasfogának köszönhetően veszítenek a hatékonyságukból.
Hozzánk az alapváltozat érkezett, tehát nem moziztunk, nem állt a rendelkezésünkre vezeték nélküli jelátvitel, és mélyládát sem köthettünk rá, viszont a csöveket rács védte, valamint ott volt a távirányító, ami remek anyagminőségű, a mérete megfelelő, a kezelése egyértelmű. Így bátran illesztettük a Fezz Audio erősítőhöz Focal Profile hangfalainkat, Naim streamerünket és a csöves kimenetű CD-lejátszónkat, a kábelekből a VIABLUE-n kívül Atlas Cables is szerepet kapott.
A klasszikus csöves értékrendek újradefiniálva
A Dire Straits szerzeményeit vettük elő először, és már az első hangoknál el kellett ismernünk azt, hogy rég hallottuk ezeket a dalokat ilyen felszabadultnak, könnyednek, légiesnek, ugyanakkor pontosnak, és remekül definiáltnak. Egyértelmű volt a csöves jellegű hangkép, azonban teljesen levetkőzte a klasszikus, ugyanezen elven épült készülékek negatív jellemzőit, mint magas torzítás és zaj. Mi legalábbis nem hallottunk ilyeneket, az meg, hogy méréssel esetleg kimutathatók-e, valamiért nem érdekelt minket. Hogy ez felelőtlenség lenne az AV-Online szerkesztőségétől? Nem hisszük, hiszen alapfilozófiánk az, hogy mindenki hallgasson a fülére, valamint a készülék oldalán megtalálható egy kis emblémán a sorozatszám, az engedélyező és a tesztelő neve is, tehát ha mégis lenne torzítás vagy zaj, akkor annak oka, és szerepe van a hangképben.
Nagyon szépen sikerült ábrázolnia az erősítőnek a teljes zenekart, mindegyikük tökéletes egészségnek örvendett, játékosak, lazák voltak, miközben a korántsem egyszerű és meggondolatlan akkordokat játszották. Levegőből rengeteg jutott, így egyikük sem feszengett, kényelmesen foglalták el a helyüket a színpadon, ami tágas volt, nagyon széles és mély, ráadásul Knopfler is végig érthetően, tisztán énekelt, megtartva a könnyed pöszeségét és rekedtségét.
Schubert művét hallgatva is hasonló jelzők jutottak az eszünkbe, csak még hatványozottabban. Nagyon finoman tálalta azt nekünk a Fezz Audio erősítő, aminek fontos motívuma volt még a gördülékenység és magával ragadó andalító jelleg, ami soha nem váltott át unalomba vagy érdektelenségbe. A 300B nagyon könnyeden adta vissza nekünk a klasszikus tételt, ami során egyértelművé vált, hogy szimfonikus zenével igazán otthonosan érezte magát. Ezen felbátorodva tettük be ezután Paganini egyik versenyművét, ahol a készülék sebességből és súlyból is jelesre vizsgázott, bár az utóbbiból hallottunk már dominánsabb erősítőt is, itt mégsem hiányoltunk semmit, valahogy magával ragadott az ördög hegedűse. Nem volt képes megbolondítani, hiszen kifejezetten szépen, artikuláltan tálalta az észveszejtő megoldásokat, ahol a technikai bravúr és az egyedi, megismételhetetlen tudás, továbbá az egyéniség vette át a főszerepet a fülünkben és az agyunkban, nem pedig a szinte túlvilági összkép.
Jan Garbarek dalaihoz sokszor jól jön a mélytöbblet, hiszen eleve nagyon kimért és enyhén hideg a zenéje, ahogyan a keverése is. A Fezz Audio 300b ugyan nem basszusban a legerősebb, pontosabban nem emeli azt ki, de itt nem is hiányzott. Maradt a nagyon pontos előadás, a finom tálalás, az arányos megszólalás, és láss csodát, a zene így is magával tudott ragadni, és hasonlóan Paganinihez, nem a szerző és az előadás egyénisége volt a mérvadó, hanem az erősítőé. Az ugyanis megfontoltan plasztikus és homogén, naturális, de egyáltalán nem száraz, hanem könnyed és tavaszias. Ebből a jellegéből adódóan semmit nem vett el a szerzemények jellegéből, de sokkal barátságosabbá, könnyebben befogadhatóvá tette azt.
A teljesítménye papíron kevésnek tűnhet, még a csövesek világában sem tekinthető soknak a 8 W csatornánként. A Focal Profile hangdobozokkal viszont, ahol átlagos az érzékenység, már szobahangerőn is elég volt ahhoz, hogy igazán szép előadást nyújtson. Az A osztály jellemzője alapvetően a tisztaság, ami itt megkérdőjelezhetetlen volt, viszont soha nem ment át mérnöki precizitásba. Profi előadást hallottunk, amiben volt játékosság, könnyedség és megfontolt komolyság is, és ezeknek a jelzőknek a kombinációját csak kevés készülék képes visszaadni ebben a kategóriában. A Fezz Audionak viszont amolyan ujjgyakorlatnak tűnt.
John Lee Hooker úgy szólalt meg, mintha tegnap készült volna a felvétel, pedig jól tudjuk, hogy az régen történt. Kristálytiszta énekhang, ugyanilyen jellegű gitár, izmos lábdob, nagyon finom cintányér, és ami a lényeg, a blues. Hiába a Fezz Audio alapvetően naturalista, minden színezéstől mentes karaktere, a muzsika megkapta a hozzá illő őserőt, a tempót, amit már a dal elején mi is diktáltunk a lábunkkal, és odaképzeltünk magunkat a művész helyébe a verandára, a hintaszékbe. Érdekes módon, elvileg a műfaj nagyon nem illik az erősítő karakteréhez, mégis olyan szimbiózis jött létre, ami a gyakorlatban egyértelműen megállta a helyét. Ugyanezt mondhatjuk el dögös és vehemensebb rockról is!
A Toto koncertfelvétele teljes izgalomba tudott hozni minket, a közönség moraja adott egy hangulatot az amúgy is varázslatos előadáshoz, ahol a remek zenészek bődületes energiával és profizmussal kezdtek bele a koncertbe, lendületük az előadás végéig kitartott. Ahogyan a 300B is. Talán a stúdiófelvétel volt az, ami még jobban meg tudta mutatni az erősítő erényeit, így a 99 című dal olyan érzelmes húrokat pendített meg, amire sokszor vágyunk, de kevés alkalommal kapunk meg. Semlegesség, ritmika, hangulat, mindhárom jelzőt bátran megemlíthetjük az előadás kapcsán, ami nem gyakori triumvirátus.
Az elektronikus zene sem maradt ki a repertoárból, ahol a Safri Duo által megmutatta a Fezz Audio, hogy cölöpverő basszusért sem kell a szomszédba mennie, és a teret is olyannyira kitolta, ahogyan csak lehetett, így nagyon remek tempót tudott diktálni a mindössze 2x8 watt. Ez persze nem volt egyenlő egy teljesen tranzisztoros, vagy AB osztályú sztereó erősítő vehemenciájával, de valahogy nem sajnáltuk, ugyanis ott valóban hallható a torzítás és az összemosódás nagyobb hangerőn, itt viszont ezt nem tapasztaltuk, mégis meglazultak a csempék ragasztói, pedig azok jóval távolabb voltak a teszthelyiségtől. Erőteljes, nagyon pontos, természetes, de dinamikus, izgalmas és szórakoztató előadást hallottunk, így megmutatta az erősítő, hogy egy buliban is nagyszerű társunk lehet.
Összegzés, végszó
A Fezz Audio Evo Mira Ceti 300B sztereó erősítő a kategóriájában egy remekmű. Köszönhető ez robusztus, minőségi megépítésének és kivitelezésének, a sok rendelhető plusz opciónak, és nem utolsósorban természetes, rendkívül tiszta, és ritmikus előadásának. Egyik zenei műfaj sem hozta zavarba, a hangerővel is remekül bánt, hiszen az oldalankénti mindössze 8 watt bőven elég volt neki ahhoz, hogy halkan, szobahangerőn és nagy kivezérlési szinten is végig kiegyensúlyozott maradjon, nem erőlködött, nem lett lomha, maradt stabil, magával ragadó. Alapvetően klasszikus csöves erősítő, amihez a plusz opciókat felárért rendelhetjük meg, viszont idehaza a távvezérlő ajándékba jár hozzá, ami remek gesztus a forgalmazótól. A 300B egy kifogástalan erősítő. Amennyiben az anyaghasználatot, a kezelhetőséget és a hangminőséget nézzük, ez csakis egy Kiváló Termék lehet.