Emotiva PT-100 előerősítő és A-300 sztereó végerősítő teszt
2017. augusztus 30., szerda, 19:05
Emotiva audio hifi sztereó erősítő előerősítő végerősítő Emotiva hifi Emotiva erősítő hifi erősítő sztereó erősítő erősítő teszt hifi teszt Emotiva teszt Emotiva hif erősítő Emotiva sztereó erősítő sztereó erősítő teszt hifi erősítő teszt
Az audio világ, napjainkra egy különösen költséges szenvedéllyé nőtte ki magát, ha az ember valóban minőségi hangzást szeretne kapni. Ez talán a gyártóknak jól jöhet, de a nem korlátlan anyagi kerettel rendelkező felhasználóknak a legkevésbé sem. Az Emotiva szakemberei is felismerték ezt, és teljes erőbedobással igyekeznek javítani ezen a tendencián. Az amerikai vállalat legkedvezőbb árú sztereó elő/végfok párosát teszteltük.
A név mögött
Korábbi beharangozóinkban már hírül adtuk, hogy az amerikai székhelyű Emotiva padlógázon járja be a világot új termékeivel, és az itthoni hifi őrültek nagy örömére, Magyarországra is elért.
A vállalat "Rethink High End" mottója új hullámokat borzol az egyre dráguló audiofil piac állóvizén. Dan Laufmann az Emotiva elnöke egy komoly tapasztalattal rendelkező, hozzá hasonlóan gondolkodó mérnökcsapatot állított össze, akik egytől egyig maguk is megszállott hifi bolondok. A csapat legfőbb célja, hogy az audiofil és high end hangzásvilág, ne csak a szuper gazdagok privilégiuma legyen, hanem kedvező árú, de mégis minőségi készülékek birtokában a "földi halandók" számára is elérhető lehessen ez a távolinak tűnő világ. Legutóbbi tesztünkben kellemes meglepetéseket okozott a BasX termékcsalád pénztárcabarát, belépő integrált erősítője, az Emotiva TA-100. Mostani tesztünkben egy komolyabb zenei képességgel rendelkező együttest vetettünk górcső alá, hogy kiderüljön, némi plusz ráfordítással valóban feljebb ugorhatunk-e a ranglétrán. Az Emotiva PT-100 előerősítő és A-300 sztereó végfok jelenleg kategóriájának legkedvezőbb áron kapható, két komponenses egysége.
Külsőleg
A kicsomagolás közben azonnal feltűnt az A-300 súlya, ami komoly technikát sejtet. A dobozból fellogózott fekete zsákba csomagolt, a korábban megszokott standard magasságú készülékek kerültek elő, melyek optikailag teljesen megegyeznek a TA-100 erősítővel, ami már korábban is nagyon elnyerte tetszésünket. A PT-100 előlapján a megszokott méretű kék fényű pontmátrix kijelző, egy bemenetválasztó gomb, egy fejhallgató kimenet valamint ki/bekapcsoló gomb és hangerőszabályzó található.
Hátlapján valamivel izgalmasabb a helyzet: három analóg bemenet (phono, CD, AUX), négy digitális bemenet (koax 24 bit/192 kHz, optikai, USB DAC 24 bit/96 kHz, és egy USB az opcionális aptX Bluetooth adapterhez) valamint egy FM tuner antenna.
A kimenetek választéka: 2 pár analóg RCA MAIN és SUB felirattal. A hátlap jobb oldalán helyezkedik el egy billenő főkapcsoló, valamint a PT-100 egyik számunkra legfájóbb pontja, a piskóta tápkábel aljzat. Mint tudjuk, az összekötő kábelek mellett a tápkábelek is nagymértékben befolyásolják a hangzást, és jelenleg a piacon elenyésző mennyiségű a választék ebből a fajtából. Ahogy az A-300 végfoknál ez adott, úgy itt is jobban örültünk volna az IEC szabványúnak. Ez van...
Az A-300 külső jegyei olyan "végfokosan" egyszerűek. Az előlapon a típus- és márkajelzésen kívül egy standard méretű kijelzőt találunk két státusz LED-del (ezek a hátlapon kikapcsolhatóak) illetve középen egy ki/bekapcsoló gombot, ami szintén szükségtelenné válik a trigger aljzatokat összekötve, ami után a távirányítóval a komplett egységet üzembe tudjuk helyezni.
Hátoldalán az említett trigger terminálon és a főkapcsolón kívül, megtaláljuk a státusz LED-ek kapcsolóját, az analóg bemeneteket, a műanyag burkolatú, banándugós hangfalkábel csatlakozókat és az IEC tápkábel aljzatot. A burkolatot levéve semmi különös meglepetés nem ért. A TA-100-hoz hasonlóan itt is remekül sikerült eltalálni a költséghatékonyság és a lehető legrövidebb jelúthoz szükséges megépítés egyvelegét.
A nagyon jól átgondolt és precízen megépített A/B osztályú erősítő egy lineáris tápegységgel ellátott, méretes toroid trafóból pumpálja a csatornánként 300 watt RMS (4 Ohm), 150 watt RMS (8 Ohm) teljesítményt, ami vélhetően nem teszi majd szégyellőssé, bármilyen hangfalat is kívánunk kiszolgálni vele. Itt megjegyezzük, hogy az Emotiva kínálatában az A-150 végfok szintén megtalálható, 150 watt RMS (4 Ohm) vagy 75 watt RMS (8 Ohm) teljesítménnyel. Bár az A-300 dupla teljesítmény leadására képes, árban csupán 30 000 Ft felárral rendelkezik.
Működés közben
A korábbi tesztünkben egy 20 négyzetméternél kisebb helységet tartottunk ideálisnak a TA100 integrált erősítőnek, ahol nagyon szépen vizsgázott. Jelenlegi tesztalanyaink adatai alapján megelőlegeztük a bizalmat, és egy közel 30 négyzetméteresben helyeztük őket áram alá. A teszt környezetben állványos sugárzókat és nagyobb érzékenységű álló hangfalakat, IsoTek, Nordost és Inakustik Reference kábeleket, forrásként pedig OPPO BDP-105, Sony Bravia TV (optikai kábellel a Spotify Premium és filmes tartalmakhoz), egy laptop Windows 10 alatt futó Foobar2000-rel, valamint (és egyben, amire a leginkább kíváncsiak voltunk) a tökéletes egység kedvéért az Emotiva BasX CD-100 lejátszója biztosította számunkra a zenei anyagokat.
Gondosan összeválogatott "vizsgaanyaggal" kezdtünk neki a tesztfolyamatnak, elvégre a TA-100 sikeres szereplése után, a kategórián belüli ugrással egyetemben elvárásaink is egy szinttel magasabbra vándoroltak.
A teszt első részében szigorúan a családon beüli összeállítást részesítettük előnyben. Az Emotiva BasX CD/előfok/végfok trió elképesztően jól mutat együtt még kikapcsolt állapotban is, de a beüzemelést követően igazi felsőkategóriás rendszer hatását kelti. A PT-100 előfok, több beállítással kecsegtet, mint amit általában megszoktunk, ezért azon kívül, hogy végignéztük a lehetőségeket, nem babráltunk a mély és magas hangszínen, a balanszon, és a kijelző fényerején sem, ettől függetlenül biztosan van, akinek ezek hasznos funkciók lesznek majd.
Az első lemez, amit meglepően finom mozgás és hang kíséretében a CD-100 lemeztálcája magába szippantott, az YG Acoustics Test CD-je volt. Hatásos kezdésnek bizonyult Kari Bremmes - Coastal Ship felvétele. A kezdő traktusok olyan basszusokat engedtek a hangfalakra, hogy azonnal felkaptuk a fejünket. Az állványos hangsugárzóból meghökkentő dinamikát varázsolt elő, de ami jobban meglepett minket, az az ebben (de még a magasabb) árkategóriában ritkaságnak számító óriási tér. Az első benyomásunk valahogy mégis vegyes volt, mert ugyan érezhető volt, ahogy a sztereó színpad nagyon széles dimenziókban van jelen, valami mégsem stimmelt. Jó pár igazításra volt szükség a hangfalakon, mire sikerült eltalálni a helyes beállítást. Így is kissé érzékeny volt a pontos hallgatói pozíció elhagyására, de amikor minden a helyére került, lenyűgöző élményben volt részünk. A dobok elemi erővel hatottak és cikáztak a hangfalak között, az énekesnő hangja pedig jócskán leválva azokról, a szoba közepén jelent meg. Az énekhangot és a magas frekvenciákat kissé nyersnek éreztük, és valamelyest harsány, magasba húzó tonalitás uralkodott a rendszeren. Ez egy Emotivától nem újdonság, de tettünk egy próbát ennek kiküszöbölésére. Az Inakustik kábeleket Neotech-re cserélve a hang megszelídült, áradóbb megfogottabb, összességben kellemesebb lett. A meghallgatás talán "ismételten" leggyengébb láncszeme maga a távvezérlő. Tisztában vagyunk vele, hogy ezt az árat nem lehetett egyszerű elérni, de az olcsó kinézetű, szinte súlytalan távirányítónak éppen a hangerő szabályzása a legbosszantóbb. Mivel nagyon hirtelen emeli a jelszintet, a fél egységenként emelkedő skála miatt rá vagyunk kényszerítve a "nyomkodásra" ami zavaróan hangos kattogással jár. Igen kellemetlen jelenség. A folytatásban a DALI egyik CD-je került a lejátszóba, ami tökéletesen hozta az eddig megszokott precíz tiszta hangzást. A megfelelő kábel kiválasztásával az Emotiva egysége valóban messze túlszárnyalja az árcetliről sejthető szintet. Nehéz megfogalmazni, hogy mikortól mondhatjuk azt egy hangzásra, hogy audiofil, de ezek a készülékek egyértelműen kiérdemlik e nemes jelzőt.
Kellemes meglepetés, hogy a teszt CD-ket az OPPO lejátszóba átrakva, nem volt érezhető különbség sem a hangminőségben, sem a térleképzésben, pedig "csak" egy BD-lejátszóról beszélünk, senkinek nem kell bemutatni ennek a típusnak sztereó képességeit. Az Emotiva CD-100 a maga 145000 Ft körüli árával így rövid idő alatt kivívta az elismerésünket, és ki tudja, mit hozhatna még egy jobb tápkábel.
A folytatásban a PT-100 előfok DAC-ját (Analog Devices AD1955) dolgoztattuk meg, USB és optikai bemeneten. Az USB DAC-ra Foobar2000 lejátszó segítségével mindenféle illesztőprogram nélkül küldtük a digitális jeleket, amiket már álló hangfalon szólaltattunk meg, hiszen kíváncsiak voltunk az A-300 végfok további képességeire is. A szoba méretéből adódóan egyértelműen jobb választás volt a monitorok lecserélése. Az A-300 150 wattos teljesítménye játszi könnyedséggel táncoltatta a membránokat. Lee Ritenour - All This Love című szerzeményében lehengerlő basszusok árasztották el a szobát. A hangszerek élethűen és nagyon aprólékos részletességgel szólaltak meg. Valóban minden a helyén volt. Az Emotiva előadásában észrevehető egy minimális plasztikus árnyaltság, de nem győzzük hangsúlyozni a rendszer vételárát! Elektronikus, pop vagy rock zenéket hallgatva, még magas hangerőn sem esett össze a kép. Nagyon stabilan és precízen zenélt minden jelszinten. Alacsony hangerőn sem hiányzott a dinamika és az apró részleteket sem bújtatta a rendszer. A Sony TV-ről optikai kábelen érkező Spotify Premium tartalmak meglepően kellemes légies meleg hangon kerültek tolmácsolásra, és egy pillanatig sem változott az Emotiva lenyűgöző térleképzése. Összességében ilyen hangot, ilyen részletességet és sztereó színpadot, talán még komolyabb kategóriájú használt integrált erősítőnél sem kaphatunk ennyi pénzért, hiszen az Emotiva CD-100/PT-100/A-300 komplett egységének ára alig haladja meg a 450 000 Ft-ot, ami a kapott teljesítményt és a hároméves garanciát figyelembe véve, egyedülálló a piacon.
Ajánlás
Az Emotiva BasX családja egy felülmúlhatatlan ár/érték aránnyal rendelkező együttes, ami nem csak a kezdő hifisták igényeit fogja kielégíteni, ezért mindenképp ajánlott vételnek tituláljuk. Nem állítjuk, hogy nem lehet belekötni akár a kivitelbe akár a hangjába, de véleményünk szerint messze túlmutat a kategóriáján. Hogy kinek ajánljuk? Olyan kezdőknek, akik szeretnének egy valóban kifinomult hangú sztereó rendszert, de nem tudnak vagyonokat áldozni rá. Olyan tapasztalt audiofileknek, akiknek bármilyen okból (házépítés, gyerekszületés stb.) le kell építeniük több milliós rendszerüket, és költséghatékony megoldást keresnek, de a hangminőségben nem ismernek kompromisszumot. Olyan házimozisoknak, akik vagy Atmos rendszerüket szeretnék kiegészíteni, vagy csak nem akarnak 1 millió Ft feletti gépszörnyet vásárolni, hogy a sztereó zenehallgatást is magas minőségben élvezhessék. Egyszóval mindenkinek, aki igényes zenei élményre, és egy igazán rugalmasan fejleszthető és felhasználható berendezésláncra vágyik.