Denon DA-300 USB DA konverter teszt
2016. július 21., csütörtök, 21:55
Denon audio hifi DAC DA konverter Denon DAC hifi DAC USB DAC fejhallgató erősítő DAC teszt Denon DAC teszt USB DAC teszt Denon USB DAC
Tartalmaz fejhallgató erősítőt, több bemenetes DAC-ot, jól néz ki, és ahhoz képest, hogy támogatja a DSD-t, az ára sem vészes. A Denon DA-300 vendégeskedett nálunk, egy asztali felhasználásra szánt hifi gépezet, mely kívül és belül is igyekszik megfelelni a mai igényeknek.
Első benyomások
A másfél kilós készülékház külseje alumínium, fényesre polírozott fekete műanyag előlappal. Az enyhén kerekített éleknek és íves oldallemezeknek köszönhetően modern, ridegséget nem ismerő dizájnt kapunk, ami mellesleg jól harmonizál az Apple számítógépeivel. Egyébiránt mi dönthetjük el, hogy vízszintes vagy függőleges pozícióban használjuk a készüléket. Utóbbi esetére rejt a csomagolás egy talpat, amelyre a DA-300 USB ráilleszthető, így íróasztalunk sarkán némi alapterületet spórolhatunk.
Az előlapi bekapcsoló gomb nagyon lapos, de jól reagál kevésbé határozott mozdulatra is. Mellette a bemenetet illusztráló ikon is valójában kezelőszerv, forrásválasztásra szolgál. A fekete előlapba olvadó OLED kijelző nagyon jól olvasható, meglehetősen kontrasztos. Noha nincs lehetőség fokozatos sötétítésre (vagy angolosan dimmelésre), a kezelőszervek és megjelenített karakterek fényereje egyáltalán nem bizonyult bántónak. A hangerőszabályzó tárcsa forgatásakor enyhén olajos, csekély ellenállású mozgás érezhető. Kicsit hiányoltuk az impulzus potméterekre jellemző fokozatos "döcögéseket", melyek nélkül érzésre nem lehetett meghatározni a jelszint változását, viszont hangerő állításnál az OLED kijelző pont ezért nagy segítséget jelentett. Folyamatosan mutatta, hogy épp hol állunk.
A hátoldalon néhány bónusz csatlakozó is üdvözöl minket, túl a névadó, számítógépes kapcsolatra szolgáló USB aljzaton. Kapunk két optikai és egy koaxiális bemenetet, így a DA-300 USB-re egyéb multimédiás eszközöket is csatlakoztathatunk, beleértve a televíziót, médialejátszót, vagy játékkonzolt. Aranyozott analóg RCA kimenet is rendelkezésre áll, így tesztalanyunk képes előerősített jelet biztosítani diszkrét végfok vagy aktív hangfalpár részére. A hálózati adapteren kívül egy mezei sztereó vezetéket kapunk, a további digitális összekötő kábelek beszerzése a mi reszortunk lesz.
Digitális okosságok
A jelfeldolgozásért ugyanaz az Advanced AL32 technológia felel, amelyik a Denon felsőkategóriás CD/SACD lejátszóiban is. A jelátalakítást egy PCM1795 DAC chip végzi, az eszköz azonban a mi számítógépünkkel, Windows 10 64 bites operációs rendszert futtatva "csak" 24 bites mélységgel képes vételezni a beérkező jelfolyamot. Akárhogy is, a Denon tudása akkor válik előnnyé, amikor (2,8 vagy 5,6 MHz-es) DSD-t akarunk lejátszani. Utóbbit képes fogadni a DA-300 USB, ezáltal az igazi zenei megszállottak számára is felmutat valamit.
A pontosság érdekében hozzá kell tennünk, hogy nem natívan, hanem DoP, azaz DSD over PCM jelátalakítással képes lejátszani stúdióminőségű anyagokat, amennyiben rendelkezünk a fájlok megnyitására képes segédalkalmazással vagy audiofil médialejátszó szoftverrel (pl. JRiver Media Center). Másfelől, ahogy tesztünk során bebizonyosodott, az AL32 a gyengébb minőségű fájlokkal is jótékonyan bánik. Sokszor őszinte meglepetéssel hallottuk meg, hogy a más DAC-okon még csörgedező, higított és iszapos MP3-ak élénkebbnek, mozgalmasabbnak érződtek a DA-300 USB-ről.
Hangminőség
A Denon DA-300 USB-t referenciaként használt Sennheiser HD 600 fejhallgatónkkal teszteltük. Forráseszköznek egy Windows 10 operációs rendszerű asztali PC-t használtunk, ASIO-kompatibilis JRiver zenelejátszó programmal.
Miközben a legkülönfélébb zenei műfajokat hallgattuk, hamar sikerült kiismerni a DA-300 USB alapvető adottságait. Hangjára jellemző a lendületesség, élénkségre törekvés. Kedvenc Joe Satriani (Wind In The Trees, 44 kHz/16 bit) felvételünket fülelve vettük észre, hogy az elektronika sokszor önszántából is fegyelmezetten, szigorúan kezelte a jelfolyamot. A mozgalmas sztereó tereket örömmel visszaadta, ugyanakkor egy kis melegséget is csempészett a zenébe (persze a HD 600 basszusai ehhez alaposan hozzájárultak).
96 kHz/24 bites felvételeinkkel (Eliane Elias - I Thought About You, Rachel Z - Moon In Your Hair) vegyes tapasztalatokat szereztünk. Egyfelől tetszett, hogy az énekhang szinte karon ragad minket, és be akar húzni a zenébe. Másfelől egyes részletek, mint lábdob, vagy egy váratlanul felbukkanó jazzgitár, érzékletesen kiemelkedtek a többi hangsávból. Ettől függetlenül a komplex, sokrétű produkciók részleteit nem akarta széttagolni a DA-300 USB. A nagyzenekari vonósok egy tömbben maradtak, az egymagában játszó gitárművész (Antoine Dufoir - Reality) acélhúrjait pedig nem akarta az orrunk előtt lebegtetni, helyette tisztes távolba tessékelte, ami az intimitás elvesztésével járt. Meg kell jegyeznünk, hogy azt a bizonyos "kísértetiesen közvetlen hangot produkáló", DA konverterrel egybeépített fejhallgató erősítők a DA-300 USB árának többszöröségbe kerülnek.
Másfelől sok ízben meglepett minket a kis Denon. Például egy Norah Jones - Don?t Know Why jellegű muzsika kifejezetten neki lett kitalálva. Számos könnyed, laza hangvételű stílust nagy élvezettel tolmácsolt. Viccnek tűnhet, de nem az: még a hip hop is simán feküdt neki. Kifejezetten kellemes és fülbemászó karaktert kaptunk, izmos, de nem túl ömlengő basszusokkal még Macklemore mindenféle audiofil törvényt megszegő 'Cant't Hold Us' c. nótájával is. Őszintén meglepődtünk, hogy amikor trombita, szintetizátor, majd mini kórus (!) bekapcsolódott, mindezt tisztán nyomon tudtuk követni.
Puszta kíváncsiságból elindítottunk néhány DSD-fájlt is, ezeket még nem tettük be a referencia lejátszási listánkba, mivel a szóban forgó formátumot támogató eszközök még nem terjedtek el annyira. Mindenesetre megért egy próbát elindítani például egy Vivaldi Concerto in D minor opus 4 no. 8. felvételt, mert a DA-300 USB ilyenkor teljesen máshogy viselkedett. Az egybites mintavételezéstől ugyan nem vált köddé saját ízvilága és karaktere, de a részleteket sokkal fegyelmezettebben és természetesebben szólaltatta meg. Jobban mondva ontotta magából őket. Jó lenne elérni, hogy minden zene elérhetővé váljon DSD-ben, mert a különbség, ahogy tesztünk igazolja, egy aránylag pénztárcakímélő hifi eszközön is megmutatkozik. És persze azután, hogy stúdióminőségű jelfolyamot hallgatunk, a CD-minőségű zenéket már egyáltalán nem tudjuk úgy élvezni, mint azelőtt. Ez történik akkor, amikor megszokják a jót, nemde?
Záró gondolatok
Ha kizárólag számítógépre vagy laptopra köthető, fejhallgató erősítővel és mechanikus potméterrel felszerelt USB DAC készüléket keresünk főleg hangszeres zenékhez, akkor a frissebb karakterű, kevésbé fedett részleteket produkáló DA-10 jobb választás lehet, az ráadásul hordozható. Nem szabad viszont figyelmen kívül hagyni, hogy a DA-300 USB a számítógépünkön kívül további három forráseszközt képes fogadni, és használható digitális előerősítőként is. Magyarán az ár magába foglalja az elegáns megjelenést, a minőségi anyagokat és a szolgáltatásokat is. Összességében jól használható, hifis képességeket felmutató eszköz a DA-300 USB. Célközönségének mondható mindenki, aki vegyes minőségű zenéket hallgat, ugyanakkor hisz a digitális fájlok létjogosultságában. Gondolunk azokra is, akik javarészt fejhallgatóval a fejükön töltik mindennapjaikat, gyűjtik a 44/16 vagy magasabb bitrátájú zenéket, rendelkeznek a számítógépasztal körül is néhány "doppingra" szoruló kütyüvel, de nem akarnak egy vagyont költeni elektronikára. Ez az eszköz nem a világ legjobbja akar lenni, inkább azt a célt szolgálja, hogy amit rákötünk (televízió, PC, médialejátszó, stb.), az artikulált, kristályos, lendületes hanggal szólaljon meg. Aki garantált levegős érzetet, a DSD valódi előnyeit, továbbá térmélységet és felbontást akar, dimenzióugrással, az elektronika íze nélkül, annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Mindazonáltal a Denon DA-300 USB ízléses csomag, mely pontosan annyit reprezentál, amennyit ebben az árkategóriában kaphatunk egy "all-in-one" DAC-os füles erősítőtől.