Cyrus i9-XR integrált sztereó erősítő és CDt-XR CD-futómű teszt
2021. december 10., péntek, 22:35
Cyrus audio hifi erősítő sztereó erősítő hifi erősítő CD-lejátszó CD-futómű Cyrus erősítő Cyrus hifi hifi teszt erősítő teszt Cyrus teszt hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt Cyrus erősítő teszt
Időnként sikerül szerkesztőségünknek megkaparintania egy-egy Cyrus terméket, aminek minden esetben örülünk, hiszen egy igazán patinás brit gyártóról van szó. Most egyből a csúcsra ugrunk két komponensük, az i9-XR és CDt-XR segítségével, ám nem szimpla lejátszó-erősítő kombóval van ezúttal dolgunk, hanem egy sokkal érdekesebb felállásba sikerült botlanunk. Érdemes tehát figyelni!
Egy bizonyos misszió kiteljesedése
A Cyrus gyártóként a nyolcvanas években debütált, akkor még a Mission égisze alatt. Igen, a Mission is gyártott akkor még elektronikákat. A közös nevező továbbá az volt, hogy szívesen alkalmazták az átlagosnál, vagy ha jobban tetszik szabványosnál kisebb készülékházat, amelyek kiérdemelték a "cipős doboz" jelzőt. Azt ugyan nem tudjuk, hogyan is nézett ki akkoriban egy, a szigetországról származó lábbeli csomagolása, de biztosan nem lehetett óriási. Mindezek mellett a dizájn területén sem álltak be a sorba, így sikerült létrehozniuk egy olyan külsőt bármely elektronika terén, ami ugyan nem felelt meg mindenki ideáljának, de az biztos, hogy roppant egyedi volt, és bevésődött egyből a memóriába. A Cyrus nem szakított ezzel a hagyománnyal, de azért az idő múlása által megkövetelt apróbb finomításokat mindig elvégezték. Így történt ez jelen tesztalanyainkkal is, ráadásul Cyrus-os léptékkel mérve nagy a változás, hiszen az all-in-one készülékeik mellett most először alkalmaztak a kijelzőnél kék háttérvilágítást a zöld helyett, ami bizony nem csupán befogadhatóbbá, hanem egyszerűen modernné, divatosabbá tette azokat. Tényleg apróság, de aki szemtől-szemben látja ezeket a Cyrusokat, egyből más érzés fogja el. A varázslat tehát megmaradt, csak másképpen.
Az új XR sorozat nagyobb integrált sztereó erősítője az i9-XR, ami a Cyrus-tól megszokott precíziós présöntvény házba került, a színe úgynevezett fantomfekete lett, a gombok érintésre reagálnak, az említett kijelző fényereje állítható. Mindezek elrendezése megmaradt, tehát az alsó sávban érjük el a vezérlést, a kijelző felette foglal helyet, a hangerőtárcsa pedig jobb oldalon van. Utóbbi nem csak ezért felel, hiszen benyomva szinte precíziósan kalibrálhatjuk vele az erősítő funkcióit, az alatta lévő menü gombbal pedig tulajdonképpen mindent beállíthatunk, amit csak a modell nyújt, és az nem kevés.
Hátul sok szabad felület nincs, hiszen az i9-XR a méretéhez képest nagy teljesítménnyel és tudással rendelkezik. Az előbbi csatornánként 91 W 6 ohmon, aminek elérésében jelentős szerepet kapott a nagyméretű trafó, ami a készülék belsejének majdnem a felét kitölti.
A felsőkategóriás Pre-XR előerősítőből származó analóg előerősítő és a nagyteljesítményű teljesítményerősítő fokozat rövid útvonalon kapcsolódik egymáshoz, aminek jelentős szerepe van abban, hogy a teljesítmény minőséggel párosuljon. Az i9-XR tartalmaz egy portot az új PSU-XR tápegységhez. Ezt a megoldást a gyártó már 30 éve alkalmazza, ráadásul ez volt az első olyan szabályozott tápegység, amely automatikusan alkalmazkodik minden csatlakoztatott eszköz energiaszükségletéhez. A PSU-XR pontosan öt független szabályozást kínál, amiből egy pár az előerősítő, egy második pár pedig a teljesítményerősítő számára van dedikálva, hogy a nagy energialöket egyenletes eloszlást kapjon.
A megszokott vonalszintű analóg bemenetek mellett phono-t is találunk, a hozzá tartozó egység a díjnyertes Phono Signature számos tervezési jellemzőjét örökölte, így alacsony háttérzajjal és nagy dinamika-tartománnyal rendelkezik.
Modern készülékkel van dolgunk, tehát nem hiányozhat az i9-XR-ből a DAC sem, aminek a bemeneti fokozata a szintén díjnyertes QXR DAC új, második generációs verzióját tartalmazza, nagysebességű analóg pufferfokozattal. Hét digitális szűrő állítható be, a bemenetek közé tartozik az USB audio (384 kHz mintavételi frekvenciáig) és a DSD egészen a DSD 256-ig, 2 darab digitális koaxiális és 2 db optikai bemenet.
Az USB-n keresztül 32 bit/768 kHz-es, az SPDIF bemeneteken át pedig 24 bit/192 kHz-es jelfolyamok feldolgozására képes a DAC, ami elismerésre méltó, és nem csak azért, mert csupán egy integrált erősítő része.
A készülék hátlapjára még egy pre out kimenet is elfért, tehát igény esetén végfokot is köthetünk rá, ha kevésnek találnánk a teljesítményt, ami szerintünk bőven elegendő, de igazuk van, sosem lehet tudni!
Mindenképpen meg kell említenünk a készülék két szélére elhelyezett hangfalcsatlakozókat, amelyek nem szabványos banándugót fogadnak, hanem elsősorban csupasz drótvégeket, majd azt két csavarral rögzíthetjük, ezekre illeszthető rá a műanyag védőburok. Kicsit macerás első nekifutásra a dolog, de jobb esetben többször nem kell elvégeznünk, tehát megéri a fáradalmat, mert tényleg jó kontaktust biztosít ez a megoldás.
A Cyrus legnagyobb szériája legnagyobb erősítőjének a párja a CD-t-XR futómű. Igen, egy klasszikus DAC-mentes lejátszóval van dolgunk, ami először érdekesnek hathat, de teljesen indokolt, ha jobban belegondolunk. Az utóbbi időben a Cyrus nem kevés időt és pénzt áldozott a saját házán belüli CD-mechanikájuk, a Servo Evolution fejlesztésébe. A fő elv az, hogy a lehető legtöbb információt magáról a lemezről olvassa ki első alkalommal, ahelyett, hogy a hibajavításra kellene hagyatkoznia.
Magát az eljárást a Cyrus hasonlóképpen magyarázza: "Az tény, hogy az adatállomány továbbra is 1-esekből és 0-kból áll, de az olvasás módja, a visszavert fény különböző frekvenciáinak felvétele analóg elemekkel rendelkezik, ezért a precíziós tervezés javíthatja a teljesítményt. A komplett mechanikák jelentős rendszerzajt produkálnak a hibajavítás során, viszont a Servo-Evolution rendszer körülbelül 20 %-kal csökkenti ezeknek a mértékét. A CDt-XR átdolgozott tápegységeket használ, amelyek sokkal merevebbek, ezáltal a motor az eddigieknél is halkabb. Az alapelv az volt, hogy a teljesítmény az áramkör legcsendesebb részén kezdődik, mielőtt a zajosabb szakaszok felé áramlik. Ezért kevesebb zaj indukálódik az energiautakba, ami korlátozza annak az átvitelét a terméken belül. Noha ez logikusnak hangzik, a gyakorlatban történő alkalmazás hihetetlenül összetett, és az egész rendszer szintjén kell megfontolni. Még az egyes alkatrészek geometriai elrendezését is optimalizáltuk, hogy a lehető legtisztább teljesítmény- és zenei jeláramlást biztosítsuk. A CDt-XR kulcsfontosságú fejlesztése a digitális jel újbóli ütemezése, közvetlenül azelőtt, hogy elhagyná a készüléket. Bár a zajt és az időzítési pontosságot gondosan kezelik az áramkörben, ez a végső újra-órajel biztosítja a kimenő digitális jel abszolút tisztaságát mind az optikai, mind a koaxiális csatlakozáson keresztül."
Már a nyolcvanas években, a CD-lejátszók ős, és egyben hőskorszakában találkozhattunk kettő, vagy többdobozos készülékekkel, amelyekben a futómű külön házban volt a DAC-tól, sok esetben még a tápegység is. Ez nem flanc, vagy bevezető marketing volt, hanem alapos tervezés eredménye, hiszen lehet egy integrált lejátszó bármilyen minőségi is, a DAC jelenléte, még ha minimálisan is, de zavarhatja a futómű munkáját. Ezért a Cyrus az XR sorozat integrált és előerősítői mindegyikébe Gen 2 QXR DAC-ot épített, amelyek bármelyikét párosíthatjuk így ezzel a futóművel.
A futóműhöz nem tartozik tálca, hanem beszippantja a lemezt a készülék, így nem csupán helyet spóroltak meg, de a CD biztosabb úton kerül a helyére. Az alkalmazott kijelző kisebb, mint az erősítőé, de kevesebb információt is kell szolgáltatnia, tehát teljesen indokolt. A kezelőszervek itt is érintésre dolgoznak, a távvezérlő mindkét esetben komplett Cyrus rendszer irányítására alkalmas. Remek anyagból készült, a mérete is ideális, de sok szabad felület bizony nincs rajta, így egy kis megszokást, tapasztalatot kíván a használatának az elsajátítása, akár egy házimozi erősítőhöz tartozó távirányító esetében.
A Cyrus párosába nehéz belekötni, mert mindenkinek szeretne megfelelni
A Cyrus-okat Focal, PMC és Klipsch hangfalakkal hallgattuk meg, kettőjük között a kontaktust Van den Hul koaxiális valamint AudioQuest optikai kábel alkotta, és a tápellátásra a szokásosnál nagyobb figyelmet fordítottunk.
A páros beüzemelése jár ugyan egy kis macerával, főleg a hangfalkábelek illesztésénél, és eleinte a sok funkció kezelése is bevihet először kicsit az erdőbe, de ezt követően az elhelyezésük és használatuk már roppant egyszerű. A legjobban egymás mellett mutatnak, és könnyen el is férnek egy átlagos szélességű állványon, hiszen a 215 mm-es méretű frontoldal tényleg csekély. A hangerővel az elején nagyon csínján bántunk, hiszen nem tudhattuk, hogy a 91 wattot hogyan szabadítják ránk a tervezők. Nos, precízen, finoman adagolva, roppant egyenletesen. Közel két és félmillió forint a páros ára, ezért lehetnek jogos elvárásaink, amit nem minden gyártónak sikerül megugrania. Pontosabban igen, csak saját ízvilágukkal, elképzeléseikkel megfűszerezve, amelyek adnak egy karaktert a zenének. Nem színezésről van szó, hanem finom fűszerezésről, ami ad egy jellegzetességet az adott cégnek, ami valakinek vagy bejön, vagy nem feltétlenül. A Cyrus filozófiája az ebben az esetben, hogy mindenkit kiszolgáljon, ezért a tisztaságra, pontosságra és gördülékenységre fektette a hangsúlyt. Hogy ez baj? Egyáltalán nem, hiszen ezáltal sokkal könnyebben megtaláljuk a társait a komplett rendszerhez, és ez így volt esetünkben is. Egyenletesebbé tette a PMC labirintus rendszerét, kivasalta a Focal enyhén kihegyezett stílusát, a Klipsch-ből pedig egy magabiztos, kicsit megszelídített óriást varázsolt. Ez nem azt jelenti, hogy nincs izgalom a hangjában, hanem azt, hogy simulékony, a szó pozitív értelmében.
A CDt-XR rendkívül lelkiismeretesen végezte a munkáját, a lemezek beolvasása pillanatok alatt megtörtént, azt követően pedig a hibátlan jelfolyamra összpontosított. Tulajdonképpen más dolga nincs is. Ez viszont nem olyan könnyű feladat. A minőségi zenék zömében rengeteg apró nüánsz van, amit a lejátszók többségének ugyan sikerül megjeleníteni, de csak felületesen, jelzés értékűen. A Cyrusnál érezhető a gondosság és odafigyelés, így nem engedi azt, hogy bárki a zenészek közül elkalandozzon, vagy félvállról vegye a munkáját. Ez kicsit szigorúan hangozhat, de szükség is van a precizitásra, hiszen ennek hiányában a DAC-nak is sokkal kevesebb feladat jutna, előttünk pedig nem tárulnának fel az apró értékek. A konverter a nagyfelbontásnak köszönhetően ezeket a jeleket viszont élvezetes zenévé alakította át, ami ugyan nem rejtett semmit a véka alá, mégsem játszotta túl a szerepét, ezáltal kihegyezettségnek nyoma sem volt. Képzeljünk hát el egy olyan hangképet, amiben minden szerepel, amit a stúdióban rögzítettek, viszont az soha nem ugrik az arcunkba. A Cyrus párosa lendületes, friss, dinamikus, rendkívül stabil és egységes, így akar a high end kategóriájában maradandót alkotni. Érezhető, hogy nem azért készítették, hogy pillanatok alatt elvarázsoljon minket, hanem azért, hogy rabul ejtsen és fogva tartson.
Rendkívül muzikális, de az olaszok temperamentumát nélkülözi, ahogyan a japán multik ebben a kategóriában induló vetélytársaira jellemző túlzott precizitás sem jellemzi. Olyan angolos, nagyuras, enyhén kimért és lovagias, de lomhaságot semmilyen stílusban sem mutatott, pedig szokásunkhoz hűen most is nagyon változatos volt a repertoárunk. A Dire Straitstől kezdve, a Toto-n át eljutottunk Petruccianiig, majd elidőztünk Babos Gyula zenekaránál, de sok időt szenteltünk Eric Claptonra, a The Flower Kingsre, és természetesen Vivaldira és Paganinire is. A lendület mindvégig megmaradt, ahogyan a tisztaság és lelkesedés is.
Az i9-XR DAC-részét is csak méltatni lehet, főleg nagyfelbontású felvételeknél mutatta meg a tudását, ahol továbbra is megmaradt a nagyfokú pontossága és határozottsága, a lendületből pedig egyszerűen nem akart kifogyni. Ezt elsősorban az USB-résznél éreztük, ezért az i9-XR nagyon megbízható és élvezetes lejátszóként is megállta a helyét. Lábjegyzetként itt is meg kell jegyzenünk, hogy nem minden hasonlóan árazott erősítőnél fordítanak ekkora figyelmet egy jóminőségű DAC beépítésére.
A 2x91 W teljesítmény szerintünk bőven elegendő, de természetesen a csatolható végfok opcióról sem fogunk senkit lebeszélni, ha azt szükségét érzi. Fejhallgató használatnál ugyanez a helyzet, mert ugyan hátra került a csatlakozó, aminek az alkalmazásával ugyan már találkoztunk, itt viszont jobban örültünk volna egy előlapi megoldásnak, hogy legalább a zsúfoltságérzeten egy kicsit enyhítsenek. A minőségére semmilyen téren nincs panaszunk, egy Sennheiser HD 700-at lazán meghajtott és kiszolgált, egy HD 600-ról már nem is beszélve, de egy komolyabb Focal azért mindenképpen megérdemel egy külön fejhallgató erősítőt.
Kenyeret és cirkuszt? Nem, zenét mindenkinek!
A Cyrus high end párosa úgy próbál maradandót alkotni, hogy közben kerüli a feltűnést. Már a külsejével sem fog megragadni mindenkit, hiszen a kijelzőjétől eltekintve nem hódol be a mai divatnak, a kivitelezés minőségére viszont nem lehet semmi rosszat mondani. Ugyanezt érvényes az általa alkotott hangképre is. Nem díszít, nem színez, csak játszik nekünk, mi pedig élvezzük azt, amit nyújt. A futómű biztos, hogy kiolvas mindent, ami a CD-n található, majd kordában tartja a hangjegyeket, és az erősítőben található DAC-kal egy igazi nyerő párost alkot. Az i9-XR konvertere abszolút helytáll a kategóriájában, valóban minőségi alkotóelemeket használtak a tervezők, az erősítő teljesítménye bőven elég, és finoman adagolható, hangzása pedig játékos, dinamikus, tiszta és megfogott. Önmagában is egy remek készülék, ami nagyon jó alternatívát kínál a PC-alapú zenehallgatáshoz, a CDt-XR párosításával pedig féltve őrzött lemezgyűjteményünket hallhatjuk olyan minőségben, amire eddig nem biztos, hogy volt lehetőségünk. A Cyrus külső és hangzás kedvelőinek kötelező megismerni őket, ha kíváncsiak arra, hogy a britek jelenleg mit képviselnek a csúcson, a klasszikus méretekkel rendelkező komponensekhez ragaszkodóknak pedig érdemes elgondolkozni a cserén. Volt rá közel negyven évük, de most egy újabb, igazán nyomós érvet kínálnak, hogy frissítsenek a beidegződéseken, mert ebben az esetben is ugyanúgy a minőségi zenehallgatásé a főszerep.