BC Acoustique EX-232 integrált sztereó erősítő teszt
Dupla, vagy semmi
2018. július 31., kedd, 17:35
BC Acoustique audio hifi erősítő hifi erősítő sztereó erősítő erősítő teszt hifi teszt BC Acoustique erősítő hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt BC Acoustique teszt
Az EX-232 kicsit izmosabb és fizikailag is testesebb, mint a BC Acoustique legkisebb erősítői, cserébe nagyobb hangerőn is magabiztos marad. További hab a tortán, hogy DAC és Bluetooth vevő is került bele, mi más kellhet a kezdő sztereó rendszert építőnek?
Stabil alap
Az EX-232 belsejében nem egy, hanem két toroid transzformátor található, amelyből sejthető, hogy sokféle hangfalat képes kiszolgálni akkor is, ha az jókora méretű, vagy éppen extra dinamikus zenékre kerülne sor. A kettős tápegységek ún. dual monó erősítőkben kerülnek beépítésre, a torzítás csökkentése érdekében és a tisztább, dinamikusabb hangélmény biztosítására, ilyenkor ugyanis (amennyiben tényleg a teljes tápcsatornázás és jelút diszkréten halad) elméletileg olyan topológiát kapunk, mintha két monoblokkot költöztettünk volna egy fedél alá.
Leírása szerint a hifi iránt nyitott amatőröknek készült, akik hiteles hangreprodukcióra vágynak. Utóbbihoz saját gondolatunkat is hozzátesszük: mindezt lehetőleg kedvező áron. A készülék kb. 160 000 forintért vásárolható meg, ami globális viszonylatban belépő kategóriának nevezhető.
Extrák terén is egész jól felszerelték: beépített Bluetooth vevőt és DA konvertert (Cirrus Logic CS8416) is tartalmaz, valamint használható előerősítőként is. A DAC megléte előnyös lehet azoknak a kezdő rendszert építőknek, akik még semmilyen jelátalakítót nem birtokolnak, mert így bármilyen standard médiajátszó vagy televízió meghálálja majd az EX-232 96 kHz/24 bites mintavételű chipjét. Mindez a BC Acoustique-től megszokott, sajátosan diszkrét készülékházban kapott otthont.
Használat
Az előlapi kezelőszervek kompromisszumos motívumai szinte minden BC Acoustique készüléknek - a balansz és EQ potmétereknek nincsen fix középpontja, tehát csak szemmértékre tudjuk beállítani őket.
A ki/bekapcsoló gomb körül fénylő kör pirosan világít bekapcsolva, és kéken kikapcsolva, ez eleinte minket is összezavart, mert pont az ellenkező színjelzést szoktuk meg. A forrásválasztó gombok logikáját is meg kellett szoknunk (ugyanaz a gomb két forráshoz is szolgál és aszerint választható ki a bemenet, hogy hányszor nyomjuk meg). Segítség viszont, hogy a mellékelt távvezérlőn minden funkcióhoz dedikált gomb társul. Utóbbival gond nélkül kezelhettük az erősítőt, a jelszint beállításán és a forrás kiválasztásán kívül nem is kellett mással foglalkoznunk.
A DAC-hoz két (koaxiális/optikai) aljzaton keresztül férhetünk hozzá. A kettő közül alapértelmezetten az optikai bemenetét halljuk egészen addig, amíg az ide csatlakoztatott forráseszközt ki nem kapcsoljuk, onnan kezdve a koaxiális bemenet fog szólni. Kicsit furcsa logika, de végülis megszokható.
A különc előlapot leszámítva semmilyen működési rendellenességbe nem ütköztünk. A meghallgatáshoz ELAC Uni-Fi BS U5 Slim és DALI IKON 2 MK2 hangfalakat, valamint Pioneer Blu-ray lejátszót használtunk, mindkettő elektronika IsoTek EVO3 Sirius hálózati elosztóról kapta az áramot. Hangfalkábelnek és analóg összekötőnek a QED Reference termékeit alkalmaztuk.
Hangminőség
Megfelelő kábelezéssel és hozzá illő hangsugárzóval dinamikus, magabiztos, kellemes karakterre számíthatunk. Saját ízlésünkkel és lejátszási listánkkal arra a következtetésre jutottunk, hogy a BC EX-232 arany középutat igyekszik képviselni. Basszusa nem szűkmarkú, sőt, extra árnyalatokat is mutat, de egy kicsit testesen jeleníti meg őket, hogy a hallgató azért mégse unatkozzon. A közepek aránylag tiszták, de a mi teszteléshez szánt hangfalunk eleve kicsit húsosan szólaltatta meg az énekhangot. Magabiztosan kezelte a váratlan lábdobokat, basszus csúcsokat akkor is, ha feltekertük hangerő szabályzóját. Ahol kisebb testvére már komolytalan keménykedésre kényszeredett az ütemekben a többi részlet rovására, ott ez az erősítő még képes volt kitartani. Állódobozokkal is érdemes megismertetni, akár közepes vagy nagyobb helyiségekben is.
Sara K. - Stars (Stockfisch Records Closer To The Music Vol 2.)
Lejátszónk támogatta az SACD-ket, ezért ezt a ziccert nem hagyhattuk ki. A legendás hangminőségű lemez igen hatékonyan kiteregette hangrendszerünk szennyesét és azonnal meghallottuk, ami hiányzott, illetve amit a konfiguráció a lehetőségeihez mérten képes volt megjeleníteni. Optimális erőelosztással kaptuk meg annak részleteit, nem éreztük úgy, hogy az erősítő villogtatni akarná teljesítmény-tartalékát. A színpad lehetett volna jobban kidolgozott és mélyebb is, ugyanakkor kissé tömören voltak kezelve a középmagas frekvenciás részletek, de ezekhez a finomságokhoz már magasabb kategóriájú erősítőre lett volna szükség.
The Clash - London Calling
Ez a közel sem audiofilnek nevezhető punknóta nem okozott kihívást a rendszernek. A kisebb hibákat észrevettük, amitől valamelyest megnyugodtunk, ugyanakkor a kissé elkülönülő ritmusgitár hangsávot is el tudtuk különíteni a szenvedélyes énektől. A kisebb árnyalatok, részletek kicsit ködösen tudtak csak megjelenni, így nyugtáztunk magunkban, hogy az EX-232 a kezdő sztereósok játékszere.
A beépített DAC már néhány perc elmélyült zenehallgatás után egyértelműen előnyösnek bizonyult. Pioneer BD-játszónk analóg kimenetéről a magas frekvenciás részletekben nagyon enyhe harsányságra figyeltünk fel, ami néhány perc után egyre jobban zavarta a fülünket. A koaxiális bemenetre váltva nyugtatóbb lett a hang, ráadásul az énekhangok és a sztereó tér közepére eső részletek is könnyedebb, élvezhetőbb módon jelentek meg.
Záró gondolatok
Észrevételeinket a kategória szem előtt tartásával igyekeztünk megfogalmazni, a hiányosságokat megemlítettük, de amire mi figyelünk, azt közel sem biztos, hogy ugyanúgy meghallja vagy kifogásolja a lelkes, kezdő hifi rendszert építő zenerajongó. Márpedig ez az erősítő, ahogy gyártója is írja, az újoncoknak készült, akik még nem szeretnének lakás áron hifi rendszert venni, de a standard mini tornyokhoz képest mindenképpen élénkebb, tisztább és részletgazdagabb élményre vágynak. A beépített DAC olyan extra, ami forráseszköztől függően nem mindenkinek lesz számottevő, mások viszont örömmel fedezik fel majd az előnyét, átlagos minőségű forráseszköz esetén könnyen lehet, hogy áldani fogják e funkciót.
Ha szigorúan a kb. 160 000 Ft-os árat vesszük figyelembe, akkor a BC Acoustique józan dinamikája és gazdagítást mellőző frekvencia ábrázolása által a jók közé sorolható. Mivel korábban már teszteltük e francia cég egyes termékeit, tisztában voltunk azzal, hogy ezért az összegért nem akusztikai csodára, hanem összességében jó hangra érdemes számítanunk, utóbbit végső soron megkaptuk. Az EX-232 sok esetben kellemes és magabiztos karakterrel szólalt meg, ami különösen a könnyedebb akusztikus zenék és a rock/elektronikus műfajok kedvelőinek fog örömet nyújtani. Figyelembe véve, hogy jelenleg még kedvezőbb összegért (kb. 130 000 Ft) vásárolható meg, érdemes kipróbálni azoknak, akiknek elsődleges prioritású a kedvező ár/érték arány.