AVM Inspiration CS 2.3 all-in-one sztereó erősítő teszt
2022. december 13., kedd, 19:05
AVM audio hifi erősítő streamer zenelejátszó CD-lejátszó hálózati erősítő sztereó erősítő hifi erősítő high end AVM hifi AVM erősítő sztereó erősítő teszt hifi erősítő teszt hálózati erősítő teszt hálózati sztereó erősítő
Audio Video Manufaktur - ezt takarja az AVM rövidítés és a német gyártó immár 30 éve készíti kimagasló minőségű készülékeit. A CS 2.3 a cég legkisebb, mondhatni belépő kategóriás all-in-one erősítője, amiről elmondható, hogy ott kezdi, ahol a legtöbben abbahagyják.
A német AVM 30 éve gyártja kimagasló minőségben a különböző high end berendezéseket, köztük forráskészülékeket, előerősítőket, végerősítőket és a napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő hálózatos erősítőket vagy divatos szóval élve all-in-one eszközöket. Ezen utóbbi szegmensben belépő modelljük, "a legkisebb AVM" az Inspiration CS 2.3, ami egy igazi mindenes, hiszen a teljes értékű hálózati funkcionalitáson túl (amely a Roon-ra is kiterjed), a készülékház egy CD futóművet is rejt. Sőt az AVM egy illeszthető MM/MC phono fokozattal is ellátta a készüléket, mégpedig az MC fokozat esetén a hangszedő impedanciájához illeszthető RCA lezáró végekkel. Mindez nemcsak utángondolás, minősége kifejezetten versenyképes. Ugyanígy a CD futóművel sem csak a kötelezőt kapjuk, ebben a tekintetben egy nagyon jó minőségű TEAC meghajtó látja el a teendőket. A sort egy fejhallgató fokozat zárja, semmi sem maradt ki a csomagból.
Külső és belső tulajdonságok, csatlakozók
Az all-in-one eszközökkel szemben megfogalmazható potenciális ellenérvek felsorolásával hamar gondban lehet a szemlélő: a kategória ismeretében a CS 2.3-ra nézve sehol nem érződik a kompromisszum és a potenciális költségspórolás, megjelenése kívül-belül egyaránt impozáns. Egyetlen területen éreztük úgy, hogy kaphattunk volna többet: a hangsugárzó csatlakozók kisméretűek és nem kellően robusztusak. A CS 2.3 számos színben kapható (az alapszínek a fekete/alumínium) de némi felárért különlegesebb, például matt fekete vagy akár piros vagy kék előlap is rendelhető, de aki tükörpolírozott külsőre vágyik, a Cellini változattal megkaphatja.
A készülék kompakt kivitelű, 34 cm széles, 32 cm mély és 10 cm magas, tömege 7,1 kg. Az előlap letisztultabb nem is lehetne: bal oldalt (ahol az előlap nem szögletes, hanem gömbölyített) találjuk az informatív kijelzőt, mellette a CD nyílás, majd függőlegesen egymás alatt három vezérlőgomb (CD, BT, IN) található, alattuk kapott helyet a 3,5 mm-es Jack fejhallgató kimenet, majd az előlap síkjába simuló hangerő gomb zárja a sort. Mi sem lehetne egyszerűbb. A vezérlés természetesen tökéletesen megvalósítható az új fejlesztésű AVM RCx applikációval is, amelynek működése teljesen zökkenőmentes, grafikai megjelenése tetszetős.
A hátoldal is rendezettséget sugároz, balra került az IEC aljzat, a bekapcsoló gomb és a Bluetooth/WiFi antennák. Mellettük a felváltva szerelt 2-2 koaxiális és optikai bemenet következik, alattuk az USB-A, LAN és HDMI ARC digitális bemeneteket találjuk, mellettük az opcionális távvezérlő működtetéséhez szükséges USB aljzatot. Őket a fix vonalszintű és a vezérelhető analóg kimenetek követik, illetve 2 pár analóg bemenet. Mellettük kapott helyet az MM/MC phono bemenet, illetve az utóbbi terhelésének pontos beállítását lehetővé tevő extra RCA aljzatok, végül a földelő csavar zárja a sort. Az aljzatok lehetnének picit messzebb egymástól, de nem okoz nagy gondot a csatlakozók bedugása. Utoljára hagytuk a már kritikával illetett hangsugárzó csatlakozókat, de ők is teszik a dolgukat. Az illesztések tökéletesek, a kivitel példás, minden rendben és minden a helyén van. Az AVM a saját belépő kategóriájában sem vesz semmit félvállról.
A külső rendben van tehát, és ugyanez a helyzet a belsővel is. Átgondolt tervezés mentén történt minden.
Az AVM a CS 2.3 talán leginkább érdeklődésre számot tartó funkciójához, a hálózati zene lejátszáshoz a saját technológiájukat az X-Stream Engine-t vette alapul. Az aktuális változat számos újítást kapott, és az RCX APP applikációt is megújították. A streaming-hez Apple AirPlay 2, Spotify Connect, Roon Ready, TIDAL, QOBUZ, UPnP, webrádió áll rendelkezésre. A CS 2.3 Multiroom és Party Sync módot is kínál, a Bluetooth v4.2 támogatású. Az AVM a DAC szekcióban 4 db ESS Sabre 9038Q2M chipet használ, amik DSD 256 képesek, a PCM jelfolyamot 384 kHz/32 bit felbontásig kezeli. Az erősítő fokozatot D osztályú U-PRO 2S Pascal modulokra építették, 4 ohmon 140 W-ra képes.
A phono bemenet MM és MC hangszedőket is kezel, minősége kimagasló, a mellékelt RCA adaptercsatlakozókon keresztül az MC impedancia illesztés is lehetséges. Két magas szintű bemenet házimozi bypass-ra is állítható és HDMI (ARC) bemenet is rendelkezésre áll, csakúgy, mint 2x2 digitális bemenet (koaxiális, optikai). De van USB-A is külső merevlemezekhez, illetve egy TEAC Pure CD meghajtó is, sőt egy előlapi 3,5 mm Jack fejhallgató kimenet is. A kijelző állítható és érintéssel vezérelhető, igény esetén akár hangszínszabályzásra is van lehetőség az applikáció segítségével. A menü rengeteg további funkciót rejt, testre szabható például a bemeneti érzékenység, de a bemenetek akár egyedi elnevezést is kaphatnak. Az AVM INSPIRATION CS 2.3 minden fronton helytáll.
Tesztkörnyezet
Az AVM CS 2.3 erősítőt Monitor Audio Gold 300, Fyne Audio F701, F501 SP, KEF R3, R7 hangsugárzókkal, Silent Angel Rhein Z1 Roon szerverrel, Bonn N8 Pro switch-csel, Rekkord Audio M500 lemezjátszóval, AudioQuest Robin Hood Zero, William Tell Zero, Blizzard Xtreme, Yosemite phono kábelezéssel, AQ Niagara 3000 tápszűréssel teszteltük, alapos bejáratás után.
Meghallgatás
Yun Sun Nah: Favorite things
A pengések hangindítása, tisztasága rendkívül szembeötlő volt, az énekesnő levegővételétől kezdve a mikrodinamikai finomságok megszólaltatásáig minden azt jelezte, hogy az AVM egy rendkívüli felbontású, de egyúttal nem az öncélú analitikusságba hajló készülék.
Rénaud Garcia Fons: Luces de Lorca
A lant pengése és ritmikája, tökéletesen élt együtt a nagybőgővel, amely együtt lélegezett a többi hangszerrel, közben a furulya levegője is elegendő volt. A dinamika fokozása jól sikerült, az erősítő szekció nem jött zavarba.
Pat Metheny: Lodger
Élő koncertfelvétellel is próbára tettük a CS2.3-at. Ebben az esetben nem az abszolút hangminőség, hanem az élményfaktora miatt hallgattuk. A lábdob és a többi hangszer enyhe visszhangja is fantasztikusan átjött és a hibátlanul teremtődött meg a koncerthangulat. A Hammond finoman szólt a háttérben, a hangzásban pedig pontosan jelentek meg a koncerthangosításra jellemző paraméterek.
Jeremy Green, Mike Stern, Jimmy Haslip, Keith, Harlock: Jackets Required
A lábdob egészen fantasztikus volt, Haslip dallamos basszus szólója szintén, a fő témából pedig Stern klasszisa áradt. Az erősítő nem arcba vágva tolmácsolta a zenét, hanem a frontalitás legcsekélyebb jele nélkül, meglepően pontos ritmikával tálcán kínált mindent, ami miatt érdemes leülni zenét hallgatni. A zenészek összhangját is parádésan mutatta meg, többet kaptunk a vártnál.
Ron Carter: Finding the Right Notes lemezéről a Bag's Notes felvételén a maestro partnere a hasonlóan zseniális Stanley Clark. A két bőgős mintha egy másik bolygóról jött volna, a koncert hangulatát pedig újfent megkaptuk. Russel Malone gitárjátékát is kiválóan tolmácsolta az AVM, betekintést engedett a színpadra és a zenébe, ezzel pedig nem pusztán a kategóriától elvárt kötelezőt hozta, hanem megint sokkal többet annál.
Hariprasad Chaurasia Best of lemezéről a Raga Durga - Gat - Matta Taal-t választottuk, aminél már az első pár hang megszólalása után tudtuk, hogy ezúttal nemcsak belehallgatunk, hanem végig fog menni. Rögtön megvolt az az érzés, ami nem mérhető, nincsenek rá műszaki adatok, de ami nélkül kevés értelme lett volna végighallgatni. De nem itt: a zene áradt, magával ragadott és teljesen bevont minket a sodrásába. Mindez nemhogy nem triviális, hanem meglepően ritka, nem sok eszköz képes a muzsikák érzelmi töltetének magas szintű közvetítésére, az AVM viszont tudta ezt. Német hifi/high end érzelmekkel? Dőltek a mítoszok, de ez ekkorra már nem ért minket meglepetésként. Ha eltekintünk az AVM azon kiemelkedő képességétől, hogy transzcendentális értelemben is kiemelkedően oldotta meg ezt a feladatot akkor is megvoltak persze a kötelező "audiofil paraméterek": pergés, ritmika, mikro és makro dinamika, megindulás, pontosság, levegő, tér, minden, ami kell.
Herczku Ágnes/Nikola Parov: Live at Womex albumáról a Shto Kaszmete hullámzó dinamikájának közvetítése is hibátlanul sikerült, a ritmika, a pillanatnyi megállások pontosan a helyén voltak, mint ahogy a két szólam is. A bolgár után a magyar énekre váltást követően a basszusgitár (nem nagybőgő szól) szaggatott, pontozott játéka, ritmikája kifejezetten pontos volt, csakúgy, mint a következő számban, az Édes Voltál Kedves Voltál-ban. Itt a szaggatott ritmikával játszott elindulások és megállások is abszolút túllövéstől mentesen szóltak, Megyaszay kreatív szólója pedig a legjobbakat idézte. A kis AVM szinte átugrotta a saját árnyékát: vasmarokkal fogta a hangszórókat, de a sterilitás legkisebb jele nélkül zenélt.
Szalóki, Bognár, Herczku: Sem eső nem esik
Herczku Ágnes önálló énekes produkciója után a jelenleg talán legjobb három magyar népdalénekesnő trióját sem hagyhattuk ki. Ezt a lemezt nem lehet akármilyen berendezéssel magas szinten meghallgatni, de az AVM eddigre már bizonyította képességeit. A szólamok kottázhatóan váltak el, Parov szólója pazar volt, mindhárom énekes hangszíne pontosan hallatszott, a lezáráskor kifejezetten. Kínálkozott a folytatás.
Herczku: Kinek van kinek nincs
Adta magát ez a dal is, nem tudtuk kihagyni. Az AVM nemcsak a dinamika és a kontroll tekintetében bizonyított, hanem a női énekhang megszólaltatása terén is. Különösen tetszett az a képessége, hogy például nem voltak bántóak az "sz" hangok, de mégsem volt kerekített a hang. A gitár/szaxofon szóló fantasztikus volt, alatta a zongora akkordok tökéletesen ültek, a zongoraszóló során pedig a hangszer mérete szinte hihető volt és a bőgő sem volt túldimenzionált.
Összegzés
Az AVM legkisebb sztereó erősítője, az Inspiration CS 2.3 első ránézésre ugyan már sejtet valamit abból, hogy mivel fogja szembesíteni hallgatóját, de amikor megszólal, mégis jön a meglepetés. Kontrollált, de nem túl száraz, részletes, de nem túl analizáló, nagyon jó felbontású, de nem öncélúan zeneietlen készüléket ismertünk meg benne, ellenkezőleg: attól vált zeneivé a produkciója, hogy mentes volt a felrakódásoktól. Letisztult formavilága, egyszerű és zökkenőmentes kezelhetősége, rengeteg funkciója és kiváltképp a remek hangminősége révén az AVM CS 2.3 a kategória új trónkövetelője. Egyértelműen Ajánlott Vétel!